Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 79 av 79

Ämne: Vad är så bra med ProTools?

  1. #61
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag tycker det funkar bra med att jobba i två DAW:er. Pro Tools för det mesta, Logic om jag vill ha DAW:en att utföra någon midiuppgift på förskolenivå, typ slava till Machinedrum (vilket alltså inte i alla fall PTLE 8.0.3 fixade).

  2. #62
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    jag använde protools några år! det enda som var riktigt bra var RTAS-pluggarna. En helt annan liga.. men tiden har kommit ikapp.. från början var det THE program om man gillar att klippa/klistar med audio.. idag är nog fan ableton live vassare på det.
    protools är ett sånt gubbprogram som man ska köpa en hårdvarukontoller till för 50k å se bizzy ut..

  3. #63
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    eller en mjukvarykontroller å se sissy ut

  4. #64
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag använde protools några år! det enda som var riktigt bra var RTAS-pluggarna. En helt annan liga.. men tiden har kommit ikapp.. från början var det THE program om man gillar att klippa/klistar med audio.. idag är nog fan ableton live vassare på det.
    protools är ett sånt gubbprogram som man ska köpa en hårdvarukontoller till för 50k å se bizzy ut..
    LOL. Jag har ju en sån, fast jag fick den billigt. Hur fett som helst att programmera automation i realtid.

  5. #65
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Haha. Jag är gärna gubbe i så fall. Huvudsaken är att jag får något gjort. Och det får jag.

  6. #66
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha. Jag är gärna gubbe i så fall. Huvudsaken är att jag får något gjort. Och det får jag.
    +1

  7. #67
    deleted user
    Man jobbar ju olika. Gör man inte allt i midi i DAW:et eller klipper och klistrar i loopar, är det ju annat som avgör vad som passar. För mig till exempel, är Ableton oanvändbart som DAW. Kanske det sämsta jag testat till och med.

    Har lite svårt att förstå varför ostbågar, laptops och loopande skulle vara så i framkant 2012 om jag ska vara ärlig. No disrespect.

  8. #68
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Tja, själv kör jag Live, och för mig är det världens bästa DAW. Dock är skälet inte lives loop/warp/timestretch, snarare att arbetsflödet passar mig, samt att live har så makalöst fina routing och automationmöjligheter, det är ju i princip en fet modulär sampler och sequencer. Sen integrationen med max4live skadar ju inte heller. =)

  9. #69
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Alltså, hårdvarukontroller är ju dyra om man är privatperson men för ett ljudföretag kan det nog löna sig både ur effektivitetssynpunkt och belastningsskadesynpunkt att investera i sådan hårdvara.

    Fast jag har själv ännu inte blivit vän med ProTools controller. Behöver kanske jobba med dem mer samt gå i terpai så jag kan förlika mig med tanken på att en kontrollyta med dedikerade ctr, alt, bulle-knappar inte är ett totalt misslyckande.

    Hemma tycker jag Avid/Euphonix Artist series är riktigt trevliga och inte helt vansinnigt dyra heller.

  10. #70
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och att byta från en som ger en huvudvärk och kraschar hela tiden (logic) är värt mödan. Men trivs man finns ju inte mycket anledning.
    +1

  11. #71
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Pro Tools är nog den enda DAW jag varit med om som inte kunnat öppna projekt från bara några år gamla versioner av sin egen mjukvara.

  12. #72
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pro Tools är nog den enda DAW jag varit med om som inte kunnat öppna projekt från bara några år gamla versioner av sin egen mjukvara.
    Då har du nog gjort något galet. Min äldsta session jag hade lättillgänglig var från 2002 och den gick utmärkt att öppna.

  13. #73
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Hur gör man galet då menar du?
    När man öppnar ett projekt.

    Jag pluggade in hårddisken med projektet och öppnade från ProTools varpå programmet svarade med diverse error som jag i nuläget inte kan minnas. Det var ca. två år sedan.

    Du menar att om jag dubbelklickat eller valt bulle-o så hade det funkat? Näh...

    Projektet (som kom från en frilansare med äldre version av PT än båda systemen på jobbet) gick att öppna från samma källa på ett annat system i huset så det var helt klart systemokompatibilitet det handlade om.

  14. #74
    Azzers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag hatar att lära mig nya DAWs men när jag väl tvingade mig själv att lära mig PT10 så måste jag säga att för ljudeditering, automatisering och mixning funkar det riktigt bra

  15. #75
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör man galet då menar du?
    När man öppnar ett projekt.

    Jag pluggade in hårddisken med projektet och öppnade från ProTools varpå programmet svarade med diverse error som jag i nuläget inte kan minnas. Det var ca. två år sedan.

    Du menar att om jag dubbelklickat eller valt bulle-o så hade det funkat? Näh...

    Projektet (som kom från en frilansare med äldre version av PT än båda systemen på jobbet) gick att öppna från samma källa på ett annat system i huset så det var helt klart systemokompatibilitet det handlade om.
    Jag vet inte hur man gör galet faktiskt men Pro Tools är bakåtkompatibelt iallafall tillbaka till version 4 eller 5.. säkert längre så att skriva att det inte är det stämmer inte. Att det sedan inte fungerade för er kan ju bero på massa olika saker men det beror inte på att Pro Tools saknar bakåtkompatibilitet.

    Pro Tools på Windows gillar inte gamla Sound Designer filer men det är enda krånglet mellan versioner jag känner till. + att du så klart inte kan öppna en nyare session i ett gammalt Pro Tools men det är ju inte så konstigt.

  16. #76
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Nej, inte riktigt en bakåtkompatibilitetsfråga kanske men funkade gjorde det inte. Allt var Mac vill jag minnas annars hade ju det varit ett hett tips med PC-problematik. Framförallt var felmeddelandet helt obegripligt. Ibland innehåller ju de hintar om vari problemet består.

    Men jag kanske hade otur, det kanske är ovanligt. Jag jobbar inte ofta med PT f.n. så jag skall inte svärta ner mer än nödvändigt. Det finns helt klart många program jag sorterar bort innan PT om jag får välja.

  17. #77
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Kul med trådar som denna...
    Kommer varken framåt eller bakåt.
    Men jag kan säga så här. För Audio är Pro Tools helt överlägset att hantera. MIDI, ja Logic är bättre.

  18. #78
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag har precis installerat PT10 på min imac och det känns piggt och fräscht! Jag har kört Sony Acid i 10 år så det är en del att lära, kör mest basic klippning och inspelning än så länge

  19. #79
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har precis installerat PT10 på min imac och det känns piggt och fräscht! Jag har kört Sony Acid i 10 år så det är en del att lära, kör mest basic klippning och inspelning än så länge
    Har du jobbat på EMS så länge utan att lära dig PT?

Liknande ämnen

  1. ProTools 8
    Av Mitch i forum Pro Tools
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 20:45
  2. ProTools 7 LE
    Av Don i forum Pro Tools
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 16:52
  3. ProTools 6.9
    Av David Lennartsson i forum Pro Tools
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 01:40
  4. ProTools 6.9
    Av David Lennartsson i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 19:05
  5. ProTools för OS X
    Av imported_Lino i forum Pro Tools
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2003-01-14, 07:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •