Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 79

Ämne: Vad är så bra med ProTools?

  1. #1
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran

    Vad är så bra med ProTools?

    Måste bara fråga. Går kurs på EMS, och håller därför som bäst på att sätta mig in i ProTools lite lätt. Kollade lite på vad en licens skulle kosta, och vad PT10 native kan. Och, ehm, vad är det som är så bra med PT? (Jag är uppriktig i min fråga, det är inte nån sorts retorisk fråga...)

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Postproduktions och studiostandard -"alla måste ha/kunna" typ S1000 en gång i tiden. Drop-in replacement för multispårsbandare. Stabilt med egen hårdvara. Etc...
    Senast redigerat av hasse_fx den 2012-09-18 klockan 15:04.

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Enda argumentet som håller är väl att det är pålitligt. Dom är ju extremt konservativa med vilka os-versioner osv som stöds.

    Kompatitibiliteten känns lite som ett överspelat kapitel, alla daw's kan väl export vettigt nu? Men visst, ska man skicka grejer mellan studios kan det vara bekvämt att köra samma...

  4. #4
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    jag tycker det är helt fantastiskt för editering av audio. jag gör sällan produktioner i pt numera men all inspelning av sång o editering av densamma. får lite mixjobb i pt-sessioner också och jag tycker det är en väldigt bekväm miljö att mixa i.

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Såe... För att få surround och deras ram-cache-grej (som faktiskt verkar vettig) på PT10 native, måste man alltså köpa till Complete Production Toolkit för typ 1900 euro, utöver grundlicens på 600ish euro. Det kändes ju fint...

  6. #6
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    +1 på ljudredigering, inspelning och mix. Topp!
    Väldigt stabilt.,,
    Ja Total Production Toolkit, är tyvärr väldigt kostsamt..
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2012-09-18 klockan 15:22.

  7. #7
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Fattar f ö inte att inte fler gjort det där tidigare, disc-cashe alltså. Jag menar, en gång i tiden var ju hårddiskinspelning/uppspelning och strömning från hårddisk så fett, i och med att man inte hade RAM nog för mer än någon minut audio. Nuförtiden har ju folk RAM nog att gödsla med, så de allra flesta projekt skulle väl gå att ladda in i ram rakt av (nu tänker jag på inspelade ljudspår, inte sampler-plugins...), så slapp man problem med diskar som inte hängde med.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Längesen jag kollade på det nu men det brukade ju iaf förut vara ganska hardcore och inte så glassigt, bra med enbart två fönster som man då brukade växla mellan (mix och arr). Känns spontant som extremt förlegat 2012.

  9. #9
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja.. länge sen jag använde det också men minns att jag tyckte om det i en mer klassisk studiomiljö just för att det var rent och enkelt, särskilt när jag kom från cubase då som bara väller fönster, features och ändringsmöjligheter över en om man jämför. Ibland vill man inte ha en sweichisk armekniv utan bara ett par fasta verktyg. Känner många som precis som godsent trivs väldigt bra med redigeringen. Prissättningen är väl bara för att dom kan.

  10. #10
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Jag kör fortfarande PT. Gillart. Kör iofs mest som en bandspelare. Klipper mycket audio.

  11. #11
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag bytte från Logic till Pro Tools för 2 år sedan, never looking back. Men det är just audio delen som är överbäst, MIDI är bättre i Logic men klart okej även i Pro Tools. Det är mer överblick i Logic med MIDI parameter fönstret strax över channelstripen i arrangefönstret också. Men skall man med och leka i moderna produktioner hamnar det mesta som audio tillslut ändå och då är Pro Tools grymme bra.

  12. #12
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Tänk på att om du kör deras hårdvara kommer alla andra program kuka konstant.

    Annars: realtids bounce låter bättre?

    Förlåt, men min lilla erfarenhet är extremt dålig. Sen ligger de väl tio år efter featurewise också. Kallas slo-tools av vissa!

  13. #13
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Pro Tools är helt överlägset när det gäller ljudredigering. Exaktheten och snabbheten är oöverträffad IMHO. Det är en mycket djup mjukvara som man kan arbeta med på väldigt många olika sätt beroende på vilket arbetssätt man gillar.

    Som sequencer med fokus på MIDI skulle jag nog hellre välja något annat även om MIDI-delen har blivit väldigt mycket bättre än förr.

  14. #14
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag vill också påstå att det är överlägset när det gäller ljudredigering och mixning. Att redigera ljud i Logic upplever jag t ex som att bre mackor med lie i jämförelse. Fast jag tycker Logic är helt ok också egentligen. Jag gillar också filosofin med 2 fönster och att någon annan tänkt igenom ett rimligt arbetsflöde för mixning åt mig. Och att det är relativt enkelt att hålla det rent och snyggt på skärmen. Det enda jag saknar på riktigt är offline bounce. MIDI jobbar jag aldrig med längre.
    Men jag kanske inte ska uttala mig om det här egentligen eftersom jag har tröttnat på och slutat att testa nya program för flera år sedan. Det senaste jag kollade på var Reaper. Upplevde det som att man var tvungen att sitta och klicka på allt hela tiden, man fick upp en massa nya fönster och skit som slammade igen skärmen. Men det är säkert bra egentligen.
    Men det finns en annan aspekt också förstås: För mig är det viktigaste att jag slipper tänka på hur programmet funkar när jag mixar. Jag kan redan PT så därför håller jag fast vid det. Det ställer sig liksom inte i vägen. Men det är ju en vanesak.

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    I slutändan är det väl en smaksak. Jag passade aldrig med pro-tools liksom. Så JAG tycker inte det är så bra. Man måste prova helt enkelt.

  16. #16
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag kör med Pro Tools HD och det är ju lite stelbent på vissa saker, tex måste du ju ha ett extra ljudkort ( eller möjligen viruella drivers som Soundflower ) om du vill lyssna på Spotify eller iTunes samtidigt som du har Pro Tools igång då TDM motorn inte kan köra Core drivers samtidigt. Det är ju lite bökigt men jag har ett MOTU896HD som kör Core audio och digitalt in fysiskt i mitt Pro Tools Interface och upp på en stereokanal i Pro Tools mixern. Faktiskt väldigt smidigt om man vill spela in något från Spotify tex också.
    Hursomhelst så innebär detta i praktiken att Pro Tools känns väldigt stabilt, rent driftmässigt OCH crashmässigt. Dessutom känns även ljudupplevelsen tightare, allt sitter med exakt precision på något sätt..förmodligen bara hjärnspöken men så känns det...
    Sedan har Pro Tools audio finesser som är helt sjukt bra. Förutom att du enkelt kan klippa upp ett audio spår automatiskt efter transienter och kvantisera audiot så kan du göra edit smoothin vilket innebär att den flyttar bak alla klipp någon millisekund och sedan crossfadar, då är man helt hundra på att det inte klickar i klippen samt att man får med all attack då crossfadrarna är gjorda någon millisekund före själva transienten. På detta sätt kan jag numera lägga egna trummor,bas,elgitarr utan att vara speciellt tight i verkligheten...så på detta sätt har Pro Tools lyft mina produktioner till en annan nivå för att det har underlättat mitt arbetssätt, det bara inbjuder till att lägga live grejjer istället för att programmera elbasen etc.
    Senast redigerat av Firechild den 2012-09-19 klockan 10:42.

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Verkligen enormt smidigt till editering och mixning! Men för att PT ska bli märkbart bättre än exempelvis Digital Performer eller Studio One (som jag switchade till nu senast efter en lång överläggning) så behöver man köra med HD Native eller ännu hellre med ett HDX-kort. Utan de korten så såg jag verkligen ingen som helst anledning till att köra med PT med undantag för att vara kompatibel med andra studios som kör PT. En typisk nackdel(/fördel?) med PT är då istället att plugin-utbudet blir lite annorlunda. En annan stor nackdel (för små studios) i längden är att det är väldigt dyrt att uppgradera DSP-kort.. detaljer..

    Sedan så vill jag lägga till att Logic och Ableton Live är två överdrivet populära DAWs som jag anser absolut INTE lämpar sig till mixning.

    För inspelning, arr osv så har jag ingen koll.. de bitarna har jag inte tittat på.. utan jag har fokuserat på mixning och editering då jag diffat DAWs den senaste tiden.

  18. #18
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Spännande inlägg där Volantiz; att logic inte fungerar för Mixning. Har du lust att utveckla?

  19. #19
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Alltså stabilitet har reaper kraschat kanske två-tre gånger för mig...

    [/fanboy]

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Frengus: Visst! Nu menar jag absolut inte att det "inte fungerar" för mixning. Men i jämförelse med andra alternativ som finns numera så nej, det känns då inte så lämpligt till just den biten (iaf inte för min del). Hela DAWen är seg som sirap i jämförelse mot senaste Studio One eller ett nytt PT HD-system. Då jag mixar så vill jag att allt ska flyta på problemfritt och utan lagg. "Flytet" jag hamnar i då jag mixar får inte distraheras av sådant, för då tar det betydligt längre tid att få något klart. Ett annat problem tycker jag är Logics mixer-vy som inte är så värst "utvecklad". Några fina features där, men jag tycker inte att den är lika tydlig som i andra DAWs och jag känner att detaljer saknas. Editeringsmöjligheter finns det en del med, men jag upplever det inte som lika snabbt eller intuitivt att jobba med som med de andra DAWarna. Logic tog jag mest med där eftersom den tidigare nämdes som ett dåligt alternativ till PT och jag vill vara tydlig med att det finns ett flertal andra DAWs som inte är hårdvaruaccelererade som jag anser är bättre alternativ just för mix. Däremot så går det rykten om att Apple jobbat för fullt ett tag nu med att skriva om hela Logic från grunden, så jag hoppas verkligen på stora framsteg snart.. speciellt nu när jag "tvingas" använda det till annat än mix.

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså stabilitet har reaper kraschat kanske två-tre gånger för mig...

    [/fanboy]
    Det låter ju inge vidare alls

  22. #22
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Hehe.

    Men alltså, om stabilitet. Hur mycket är den värd om allt annat (Maxmsp, vanligt datorljud, andra program) krånglar och datorn inte hittar ljudkortet? Varit i olika studior med digidesignhårdvara och det är ett evigt kraschande (av ljudkort), byten av samplingrate helt plötsligt ---> omstart,, att man inte kan använda jack eller soundflower ordentligt, osv osv. Det är därför jag ser rött när PT nämns.

    Men nu kan man väl ha riktiga ljudkort vad jag har förstått?

  23. #23
    deleted user
    Studio One verkar inte tokigt.

    Ska undersökas ordentligt.

  24. #24
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Samma här!

  25. #25
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja det är bra (S1) alltså, testade det ett par veckor, rekommenderar varmt. Saknade tyvärr lite för mycket features för min del men det var väldigt mycket som kändes rätt med det... men gör man produktionen nån annanstans eller inte behöver så mycket jox så absolut.

  26. #26
    deleted user
    Kotten, vad var det du saknade?

  27. #27
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är bra (S1) alltså, testade det ett par veckor, rekommenderar varmt. Saknade tyvärr lite för mycket features för min del men det var väldigt mycket som kändes rätt med det
    Exakt så! Det är en väldigt ny DAW, så det kom in väldigt mycket nya features redan mellan version 1.0 och 1.5.. och ännu mer till 2.0. Den är fortfarande inte riktigt lika fullt "komplett" som vissa andra i vissa hänseenden (jag saknar nog främst stöd för EUCON). Däremot så tycker jag att den har en hel del helt nya detaljer som andra DAWs saknar.. exempelvis hela dess sätt att hantera hela "projekt" (exempelvis hela album) är riktigt vackert!

    Kotten: Vilken version testade du?

    Men nu började det visst bli lite för OT. .. Pro Tools HD + HDX hade hur som helst varit mitt första val om jag jobbade med det här på heltid. Nu slängde jag i stort sett den väldigt stora mellanskillnaden på hårdvara istället.

  28. #28
    deleted user
    Finns det någon Studio One-tråd eller ska jag starta en? Behov finnes *räcker upp hand*.

  29. #29
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Starta gärna en!
    Jag är nyfiken på hur arbetssättet skiljer sig mot tex. Cubase.
    Är särskilt intresserad av audioeditering och interface!

  30. #30
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det finns, och som tur är hade jag skrivit mina intryck där för jag kom inte ihåg. http://www.99musik.se/showthread.php...s-Studio-One-2

  31. #31
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Starta gärna en!
    Jag är nyfiken på hur arbetssättet skiljer sig mot tex. Cubase.
    Är särskilt intresserad av audioeditering och interface!
    Ta ner demon! Fullt fungerande värstingversion i 30 dagar.

  32. #32
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Mycket är trevligt med ProTools men med tanke på hur mycket de satsat på kontrollytor Icon e.t.c. är det rätt patetiskt att de inte ens där kommer ifrån sitt ctr-alt-cmd-träsk. Stora fina kontrollytor med en massa ergonomiskt genomtänkta idéer och så sitter de där helvetiska fjantiga kortkommandoknapparna nere i hörnen. Tragedi.

    Letar för övrigt fortfarande efter ett ljudprogram där man kan klippa och redigera ljud (inte musik i synk alltså) enbart med kortkommandon. Många har kommit långt (t.ex. ProTools) men det finns alltid vissa moment som av oklar anledning glömts bort i kortkommandodjungeln. De enda som klarat av det mig veterligen är Fairlight men då är det tokdyr hårdvara inblandad.
    Senast redigerat av Oortone den 2012-09-21 klockan 19:40.

  33. #33
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Reaper med det där kortkommandotillägget (gratis, minns inte namn nu) borde fixa det.

  34. #34
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Är du säker?

    Logic har t.ex. en extrem mäng möjliga kortkommandon man kan bestämma själv men lik förbannat fattas en rad viktiga grejer för att få fullt fungerande kortkommandoredigering. Hela arbetsflödet är i grunden musbaserat. Min erfarenhet av ProTools är densamma.

    Helt klart är jag nyfiken på Reaper. I vilka lägen kraschar programmet och hur ser backupsystemet ut?
    Jag menar, alla program jag använt kraschar mer eller mindre men det viktiga är att de inte kraschar oprovocerat vid t.ex. inspelning och att de efter en krasch har ett bra recoverysystem.
    Bäst naturligtvis om de aldrig kraschar. Lite som fred på jorden, man kan alltid hoppas.

  35. #35
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Vet inte, har inte använt, men Reaper är redan i grundutförande rätt anpassningsbart. Du kan ju kika på det och kolla in http://www.standingwaterstudios.com/features.php vilket är tillägget jag menade. Men det är ju musbaserat i grunden, ja.

    Den kan backa upp så ofta man vill, inklusive alla undos (det tar snabbt en JÄVLA plats kan jag säga) men även rimligare metoder finns. Minns inte när det har kraschat riktigt, tror det var gamla vst:er mest, men minns inte så noga. Logic kraschade hela tiden för mig... Har inte haft krasch vid inspelning. Testa är gratis! (om man har tid dvs)

    [/fanboy]

  36. #36
    deleted user
    Sådär! Då konverterar jag till Studio One, tack vare denna tråd.

    Har testat demon i en vecka och för mig är det helt outstanding bland DAW:s jag testat (vilket väl är de flesta). Mitt under inspelningar (med nio låtar under inspelning just nu), men tror att jag kan migrera ganska så smärtfritt om jag gör det nu innan jag börjat mixa på riktigt.

    Så, tack Volantiz!

  37. #37
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Såhär efter några timmar med protools LE 9 kan jag bara säga, hoppas VERKLIGEN PT 10 Native är bättre, för 9LE är ju helt otroligt sopigt på sååå många sätt. Känns som om man landat i gamla Cubase VST.

  38. #38
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Vafan? Cubase VST var ju asbra!

  39. #39
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sådär! Då konverterar jag till Studio One, tack vare denna tråd.

    Har testat demon i en vecka och för mig är det helt outstanding bland DAW:s jag testat (vilket väl är de flesta). Mitt under inspelningar (med nio låtar under inspelning just nu), men tror att jag kan migrera ganska så smärtfritt om jag gör det nu innan jag börjat mixa på riktigt.



    Så, tack Volantiz!
    samma här.

  40. #40
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såhär efter några timmar med protools LE 9 kan jag bara säga, hoppas VERKLIGEN PT 10 Native är bättre, för 9LE är ju helt otroligt sopigt på sååå många sätt. Känns som om man landat i gamla Cubase VST.
    Funktionsmässigt är det inte speciellt stor skillnad mellan 9 och 10 så gissningsvis kommer 10an göra dig besviken.

    Är du ändå nyfiken på Pro Tools styrkor så är du välkommen förbi på studiobesök!

  41. #41
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Såvitt jag förstår är det väsentlig skillnad på PT10 mot PT9LE. LE har väl ingen vettig PDC, och den omnämnda auto-fade på klipp verkar den inte heller ha...

  42. #42
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Det är sant. PDCn i 10an är har mer buffert än i 9an. I alla fall om man inte kör HD.
    Auto-fade vet jag nog inte exakt vad du menar med. Det finns många olika sätt att göra fadear.

  43. #43
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Den här autofade:

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan har Pro Tools audio finesser som är helt sjukt bra. Förutom att du enkelt kan klippa upp ett audio spår automatiskt efter transienter och kvantisera audiot så kan du göra edit smoothin vilket innebär att den flyttar bak alla klipp någon millisekund och sedan crossfadar, då är man helt hundra på att det inte klickar i klippen samt att man får med all attack då crossfadrarna är gjorda någon millisekund före själva transienten.

  44. #44
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Sedär! Som jag skrev i mitt första inlägg så kan man jobba på många olika sätt!

    Har kört Pro Tools sedan det hette Pro Deck och Pro Edit och det dyker upp nya grejer hela tiden.

  45. #45
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag har inga illusioner om att vara objektiv när jag säger att PT är min favorit-DAW. Har främst jobbat i Logic förutom PT, och rent personligen, iMHO osv spöar PT Logic på alla funktioner utom midi (som jag inte använder från datorn ändå). Logic är å andra sidan betydligt mer komplett direkt ur kartongen när det gäller riktigt bra pluggar och softsyntar, men det är en annan sak.

    Precis som det är enbart underligt att inte PT helt enkelt köpt in kompetensen som behövs för att implementera riktigt bra midi begriper jag inte varför inte Logic har bättre audioeditering inbyggt.

    Jag är fortfarande på PTLE8 och Leopard, och det funkar fin-fint för mina behov. Skaffade precis en ny (eller demoex närmare bestämt) Digi 003 mixerkonsoll för 4 500:- (!) så jag lär fortsätta på den banan ett tag.

    Reaper är säkert bra om man lär sig, tyckte inte det var intiutivt direkt.

    Men åter till Pro Tools, det är en DAW som verkligen passar mig, jag jobbar mest med editering av ljudfiler och där är PT överlägset. Jag har gått samma kurs på EMS som trådstartaren (hej, förresten, såg jag inte dig där i onsdags kväll?) och är givetvis påverkad av att jobba i deras PT-miljö. Men jag vet att det svurits en del om 10:an, och man kan undra ibland hur de resonerat på Avid, känns som om de blivit tvungna att ta en del väldigt snabba beslut de senaste åren. Alla kanske inte blev bra. Men så länge jag har tillgång till en dator med ett OS som stöder Digi 003 hänger jag nog kvar vid den.

  46. #46
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Orkar inte läsa tråden men fuck PT! Kört det tidigare.
    Kul att tjacka ett ljudkort för överpris som sen inte funkar efter ett par år?
    Idag är det väl bättre men då: vst: nope, midi: screw you osv. Hejdå PT.

  47. #47
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Äsch. Alla vill alltid basha det som är en stor standard oavsett hur bra det är. Så är det bara. Man vill vara underdog, verka i smyg i det tysta och köra Reaper för att det är coolare att köra något som inte alla andra kör. Men som sagt: ORKA byta DAW hela (jävla) tiden!? Min strategi är att lägga inlärningsenergin på roligare saker. T ex Buchla-moduler och SuperCollider. Och för mig utesluter dessvärre det ena det andra. Min hjärna blir trött efter ett tag och jag behöver den energin till att göra musik. Dessutom är PT ett väldigt bra program. Precis som alla andra nämnda program i tråden.

  48. #48
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Men PT är väl knappast någon "standard" numera?
    Jag säger inte att PT är dåligt idag, men det var det för en 10 år sedan.

  49. #49
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Det beror väl på vad man menar med standard. Jag har ingen koll på vad folk kör, men de studios jag brukar jobba i och där jag t ex varit och mastrat skivor etc har kört PT. Så jag har nog upplevt det som att det är hyfsat många som kör det.

  50. #50
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    PT var standard då systemet helt dominerade efter övergången från band till hårddisk. Mjukvara och hårdvara (Mac och digi-interface) var strikt specat. Digidesigns "Low-end"-prylar har inte varit några större hits, annat än att många "recording artists" använde(r) det eftersom det är "samma som i studion". Hemstudio-racet har ju ruckat på den dominansen, men i "vanliga" studios är fortfarande tillgång till ett välojat PT system ett krav (möjligen med undantag av "dansbandsbältet" som har haft (?) en förkärlek till PC/Cubase )

  51. #51
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (hej, förresten, såg jag inte dig där i onsdags kväll?)
    Mycket troligt, jag tyckte bestämt jag såg dig knata förbi vid nått tillfälle. Hej själv! =)

  52. #52

    Veteran
    Mycket är redan sagt, editera trummor någon? ohyggligt smidigt på många sätt. Finns en massa bra grejer för audio i PT. Grymt på riktigt. Men som kreativ miljö, nej tack.

  53. #53
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...inte detta heller


  54. #54
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PT var standard då systemet helt dominerade efter övergången från band till hårddisk. Mjukvara och hårdvara (Mac och digi-interface) var strikt specat. Digidesigns "Low-end"-prylar har inte varit några större hits, annat än att många "recording artists" använde(r) det eftersom det är "samma som i studion". Hemstudio-racet har ju ruckat på den dominansen, men i "vanliga" studios är fortfarande tillgång till ett välojat PT system ett krav (möjligen med undantag av "dansbandsbältet" som har haft (?) en förkärlek till PC/Cubase )
    Är inte Nuendo ganska mycket på uppseglande, inte minst i film/TV-branschen?
    Eller?

    Här på Sveriges Radio kan man inte påstå att ProTools är speciellt dominerande även om det finns här och var. Det har varit på väg att införas som standard för "avancerad redigering" men det har fallit på att viss speciell funktionalitet, som andra mjukvaror varit bättre på, saknats.

    Är Reaper ointuitivt alltså?
    Jag har inte testat det (i vår kanske - orka var det ju...) men det ser ju rimligt ut. Jag tänkte att det - eftersom det är så modernt - skulle vara mer intuitivt än PT, Logic och Cubase. Vad är det som är ointuitivt med det?

    Ett av de mer ointuitiva programmen jag testat är Digital Performer. Det blev jag verkligen inte klok på trots att det verkade rätt spännande. Extremt ovanligt i Sverige verkar det som.

  55. #55
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Är Reaper ointuitivt alltså?
    Jag har inte testat det (i vår kanske - orka var det ju...) men det ser ju rimligt ut. Jag tänkte att det - eftersom det är så modernt - skulle vara mer intuitivt än PT, Logic och Cubase. Vad är det som är ointuitivt med det?
    Ladda ner och testa. Krångligt gränssnitt.

  56. #56
    bandol
    bandol är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PT var standard då systemet helt dominerade efter övergången från band till hårddisk. Mjukvara och hårdvara (Mac och digi-interface) var strikt specat. Digidesigns "Low-end"-prylar har inte varit några större hits, annat än att många "recording artists" använde(r) det eftersom det är "samma som i studion". Hemstudio-racet har ju ruckat på den dominansen, men i "vanliga" studios är fortfarande tillgång till ett välojat PT system ett krav (möjligen med undantag av "dansbandsbältet" som har haft (?) en förkärlek till PC/Cubase )
    Att PT är studiostandard i Sverige kan diskuteras. Fler och fler studior har även Logic för musik eller Nuendo för Post. Det gäller även datorstandarden som verkar gå från Mac till PC, mest beroende på vad man kan få för pengarna nuförtiden. Men utomlands har jag aldrig gått in i en pro studio som inte kretsar kring ett PT HD system, speciellt inom Post. Om man däremot jobbar mycket med dansmusik så verkar det som att Logic eller Ableton är de absoluta standard formaten i projekt studios internationellt, men där exporterar man oftast stems för slutmix i just PT.

    Själv tycker jag att PT är extremt stabilt och har nu använt mig av det sedan version 6 (och känner nog att jag inte skulle kunna byta till något annat). Men måste medge att jag saknar trum editeringen från mitt gamla Cubase system som f-n när jag får midi trummspår skickade till mig.

  57. #57
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ja mitt intryck är också att det blandas system! Jag gissar att mycket beror av att studios som startar nu har sina rötter i "något annat" än tape-baserad inspelning. PT fungerade ju som rent audio-system (i princip drop in replacement) med redigeringsmöjligheter - MIDI-hanteringen i tidigare versioner var ju usel innan de köpte över någon MotU-snubbe, så en hel del föredrar nog att jobba vidare i Logic/Cubase och kör PT som andrahandsalternativ även när de driver en större studio.

  58. #58
    Bulvanskägg
    Bulvanskägg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äsch. Alla vill alltid basha det som är en stor standard oavsett hur bra det är. Så är det bara. Man vill vara underdog, verka i smyg i det tysta och köra Reaper för att det är coolare att köra något som inte alla andra kör. Men som sagt: ORKA byta DAW hela (jävla) tiden!? Min strategi är att lägga inlärningsenergin på roligare saker. T ex Buchla-moduler och SuperCollider. Och för mig utesluter dessvärre det ena det andra. Min hjärna blir trött efter ett tag och jag behöver den energin till att göra musik. Dessutom är PT ett väldigt bra program. Precis som alla andra nämnda program i tråden.
    Exakt. När man läser utländska forum verkar de flesta antingen ständigt byta DAW hela tiden eller köra 4-5 stycken parallellt.
    Jag vill verkligen lägga min kreativa energi på annat.

  59. #59
    deleted user
    Fast att byta DAW någon gång är ju inte samma sak som att byta hela tiden. Jag använde Cubase från 199? Till 2007. Logic från 2007 till 2012. Sedan en månad använder jag (för mig) fantastiska Studio One. Har testat alla jag känner till ganska ordentligt, men byter alltså ganska sällan.

    "Studiostandard" är för mig ett helt meningslöst begrepp och jag har aldrig begripit mig på termen.
    Senast redigerat av Skilling den 2012-10-16 klockan 13:39.

  60. #60
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Och att byta från en som ger en huvudvärk och kraschar hela tiden (logic) är värt mödan. Men trivs man finns ju inte mycket anledning.

Liknande ämnen

  1. ProTools 8
    Av Mitch i forum Pro Tools
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 20:45
  2. ProTools 7 LE
    Av Don i forum Pro Tools
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 16:52
  3. ProTools 6.9
    Av David Lennartsson i forum Pro Tools
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 01:40
  4. ProTools 6.9
    Av David Lennartsson i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 19:05
  5. ProTools för OS X
    Av imported_Lino i forum Pro Tools
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2003-01-14, 07:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •