Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Mer panel - bästa prototyp-sättet?

  1. #1
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior

    Mer panel - bästa prototyp-sättet?

    Jag har gjort mina prototyper i lite tjockare papper eller wellpapp som jag sedan gjort hål i med en syl. Men det är rätt knöligt och det är svårt att få det rakt osv tycker jag. Har ni här några tips på hur man kan göra det bättre? Vilket material och vilken teknik använder ni?

  2. #2
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Jag kör med plywood som jag limmar pappersutskrift på. Så pass stabilt att man kan använda det om man vill, men sedan kan man byta ut det mot snyggare när man bestämt sig för att man vill ha det så. Snäppet jobbigare än kartong men man får ut lite mer också.

  3. #3
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Ah, så enkelt att jag inte ens tänkte på det! Någon som testat plast av någon sort?

  4. #4
    deleted user
    Fick tag i ett gäng blindplåtar i rackformat från mitt förra arbete, har borrat hål för ett antal potentiometrar, jack och brytare. Finns rackplåtar att köpa för struntsummor.

    Eller menar du panelprototyper? mitt sätt är bara en universalgrej för vilken modul som helst för att slippa testa med potar/jack/brytare hängande från kretskortet.
    Senast redigerat av Bionik den 2012-09-15 klockan 12:24.

  5. #5
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Jo jag menade prototyper för eurorack-modulers panel för att vara tydligare.
    Har du exempel på var man kan köpa rackplåtar för struntsummor?

  6. #6
    deleted user
    19"-fronter, conrad har en del. Blanka europaneler var länge sen jag kollade, vet inte var de är billigast.

  7. #7
    lazerkind
    lazerkind är uppkopplad nu
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Jag har testat:
    - Papp, ok för absolut enklaste test, men skiten viker ju sig så fort man trycker i en sladd
    - plexiglas (2mm finns på clas ohlsson), ok men är lite skört att arbeta i, tex rackmonteringshålen nära kanterna.
    - aluminium (2mm finns på Bauhaus), stabilt och bra, men ser fortfarande inte snyggt ut. (Efter att ha fått paneler från schaeffer så blir allt annat ghetto)

  8. #8
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    I reklambranschen använde vi något som heter kapaskiva för att göra skyltar till mässor etc Det är två kartongskivor med skum imellan. Stabilt, men vet inte riktigt vad det kostar. Kanske blir lite för tjockt också nu när jag tänker efter...

  9. #9
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Doepfer-blindplates kostar ju inte särskilt mycket och går lätt att borra i om du kommer åt en pelarborr.

    http://www.thomann.de/se/doepfer_a_100_b8.htm

    Det dyraste är ju visserligen frakten från Thomann.

  10. #10
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Jo, jag har kollat på blindplates, men känns som jag vill ha prototyp innan bara för att testa liksom.
    Har också fingrat på kapaskivor men insåg också att de var väl tjocka.
    Men tack för tipsen!

    ZackZick - hur tjock plywood körde du?
    lazerkind - vad var det med alu-plåt som var hemskt? Själva ytan eller?

    Ska ner o kolla material-butiken här runt hörnet och se vad de har för kul senare idag tänkte jag.

    Hur många använder förövrigt stegborr när de gör paneler? Har sett en del som rekommenderar det starkt, men undrar lite om det är värt pengarna?

  11. #11
    lazerkind
    lazerkind är uppkopplad nu
    lazerkinds avatar
    Veteran
    @roboten,
    Hemskt ska jag inte säga att det ser ut.
    men jämför en hemborrad, lätt skrapad panel med handskriven märkning, med en professionell fräst panel med ifylld graverad text så är det ofta självklart vad som man tycker är snyggast.
    Sen så är folk olika kräsna när det gäller utseende, men jag har tyvärr insett att jag gillar snygga paneler och inte är tillräckligt skicklig och eller har bra verktyg nog för att göra snygga paneler hemma.
    Ljudet bryr sig inte så mkt om utseende, men om det bara gällde att skapa ljud så skulle jag klara mig fint med mjukvara

  12. #12
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Jag använder stegborr, tycker det fungerar bra. Kolla Jula också, de har en för 149kr. Jag får hem och kolla men jag tror det är 3mm plywood jag har. Mina alu-paneler är också 3mm tjocka.

  13. #13
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Oj, 3 mm? Är inte det för tjockt för att få i skruvar till ramen, det är väl 2mm tjockt som standard? Men det kanske bara går att ta andra skruvar än de standard?
    Var o köpte polystyren-plast precis. Det fanns 1,5, 2,0 och 3,0 mm, jag köpte de 2 tunnare. Det går tydligen bra att borra i osv. Tyckte de kändes rätt stabila ändå så vi får se. Rätt billiga också, 20kr/st för lite större än A4 (går säkert att hitta billigare). Ända kruxet är väl att få dit märkningar osv, är osäker på vilket lim som fäster.

    Sen när jag gjort allt det här krånglet kommer jag säkert också beställa då jag precis som dig lazerkind vill ha det fint! Men eftersom det är första hemmabygget vill jag försäkra mig om att rattar och jack får plats ordentligt och att man får rum att vrida så som jag vill.

  14. #14
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Har kört med panel som är nån sort halvmjuk plast, lätt att borra i och samtidigt stabil nog:
    http://www.acc.umu.se/~amber/mm/modular.png

  15. #15
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robboten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, 3 mm? Är inte det för tjockt för att få i skruvar till ramen, det är väl 2mm tjockt som standard? Men det kanske bara går att ta andra skruvar än de standard?
    Nja, 2mm är säkert vanligare. Men jag kör 5U-system, kanhända är det vanligare med tjockare paneler där då de är större. (Vet inte, har bara hembyggda).

Liknande ämnen

  1. Bästa sättet att köra Little Sound DJ idag?
    Av oskarrr i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 01:37
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-10, 16:41
  3. Bästa sättet att synka flera DIN Synk-maskiner med MIDI?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 19:23
  4. Bästa sättet att bli av med skivor?
    Av krank i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-11, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •