Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Önskar tips och tricks

  1. #1
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior

    Önskar tips och tricks

    Hej på er!

    Första fullvärdiga tråden här för mig!

    Jag har hållit på med musik i flera flera år i massor av olika miljöer. Från Fast Tracker 2 och Cool Edit Pro 2.0 och nu till slut Logic

    Och fram till nuet så har jag bara lekt med mjukvarusynthar och dylikt. Det har fungerat jättebra. Nu har jag skaffat mig min första analoga synth - En Monotribe. Herregud vilken rolig liten låda! Och nu har jag fått nya utmaningar, men nu går utvecklingen segare än kola, och jag är rädd för att det börjar kännas tråkigt just för att jag inte får ordning på tekniken. Jag är inte en så van inspelare av analoga ting...

    Jag har ett Focusrite USB-ljudkort, en iMac, Logic och ett par AKG 518-hörlurar. Jag spelar in Monotriben i Mono, men det är en stereokabel jag har anslutit den med till ljudkortet.

    Mina problem och tankar:
    1. Jag försöker verkligen balansera ljudvolymen som spelas in i ljudkortet, så att den inte distas åsådär. Men jag tycker ändå att ljudet inte är lika bra när jag spelat in det i Logic, som när jag lyssnar på det utan direkt från synthen. Svårt att förklara, men ljudet känns helt enkelt inte lika tungt och stort. Kan iofs ha att göra med volymer och grejer, men kanske missar jag något?

    2. Det är väldigt mycket små höga "knäpp" eller höga höga .. ja.. knäpp.. ofta.. Från Monotriben. Tror knäppet finns där även när jag inte spelar in, så det är ju ett ljud som genereras av synthen så det är väl svårt att undvika, men vad är det för ljud tro? Det låter precis som när man klippt upp en ljudfil i Logic utan att tonat in/ut ändarna.

    Det här är säkert basic-saker, men jag tänker att jag kan få ventilera lite saker jag tänker på, och få lite respons, och på så sätt få lite mer inspiration till att orka mecka vidare. Det är ju så kul att hålla på, men tråkigt när det krånglar. Jag gillar ett smidigt arbetsflöde!

    Tack på förhand!

    / O

  2. #2
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    1: detta händer mig också, när jag samplar till exempel baskaggen så tappar den väldigt mycket tyngd. Funderar på, om man spelar in i högre ljudkvalitet så kanske det löser sig?
    2: detta beror på monotribens simpla envelope, inte så mycket att göra åt egentligen, men jag tycker inte att det gör så mycket.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    1: Vad menar du med "lyssna direkt"? Analog signalväg via mixer som inte går via ljudkortet, eller att det låter tunnare efter inspelning? Lyssnar du analogt kan du styra över en kagge rätt hårt och då få en komprimering som höjer medelnivån - det låter högre/tyngre etc.

    Med logic+focusrite har du tillgång till mycket större dynamik än analogt, men du kan inte överstyra på samma sätt. Att få samma energi ur en digital källa som ur en analog d:o är en konst - det är därför som "gamla" olinjära mixers och analoga bandspelare fortfarande står sig - de komprimerar och "fetar till" ljudet automagiskt när man trycker på med hög nivå...

  4. #4
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1: detta händer mig också, när jag samplar till exempel baskaggen så tappar den väldigt mycket tyngd. Funderar på, om man spelar in i högre ljudkvalitet så kanske det löser sig?
    2: detta beror på monotribens simpla envelope, inte så mycket att göra åt egentligen, men jag tycker inte att det gör så mycket.
    1. Så kan det mycket väl vara. Men hur ändrar man vilken kvalité man spelar in i?
    2. Ah, det kan jag köpa. Bara jag vet vad det är som händer så är det lugnt! Tack för infon!


    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1: Vad menar du med "lyssna direkt"? Analog signalväg via mixer som inte går via ljudkortet, eller att det låter tunnare efter inspelning? Lyssnar du analogt kan du styra över en kagge rätt hårt och då få en komprimering som höjer medelnivån - det låter högre/tyngre etc.

    Med logic+focusrite har du tillgång till mycket större dynamik än analogt, men du kan inte överstyra på samma sätt. Att få samma energi ur en digital källa som ur en analog d:o är en konst - det är därför som "gamla" olinjära mixers och analoga bandspelare fortfarande står sig - de komprimerar och "fetar till" ljudet automagiskt när man trycker på med hög nivå...
    1. Med lyssna direkt så menar jag både lyssna genom ljudkortet, och att stoppa hörlurarna direkt i synthen. Vad kan jag göra rent praktiskt för att göra att det blir bättre? För nu när jag spelar in så känner jag först att "fan det här låter skitbra". Och sen när jag lyssnar på det inspelade så är allt bra borta typ. Är det kompressor och EQ som räddar mig ur denna situationen?

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Lyssnar du via Logic (rec enable) eller via (latencyfri) direktlyssning i Focusrite?

    Testa någon form av mastringsplugg, channelstrip eller kompressor i Logic, med de olika presets som pluggarna har, om det närmar sig det du söker...

  6. #6
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior
    Jag har kopplat Monotriben till en ingång i Focusriten... Och hörlurarna har jag kopplat till hörlursuttaget i samma. När jag då spelar monotriben så hör jag den genom hörlurarna. Då är ljudet djupt och bra. Inte inspelat.

    Vilket leder mig till en annan fråga.

    När jag har Rec enable på en kanal och spelar in monotriben så hör jag två ljudkällor som är osynkade. Vad ska jag mutea för att bara höra 1st ljudkälla?

Liknande ämnen

  1. Monotribe - Tips o tricks
    Av M i Gbg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 08:21
  2. Malmö Ikväll!! Tricks/Tricks/Tricks Live: Beast
    Av reverbsvansen i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 22:40
  3. MC-202 Tips & tricks
    Av HZA i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-21, 14:57
  4. Köpa böcker om tips och tricks?
    Av zthee i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 01:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •