Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 203

Ämne: Etnicitet inom synthmusik

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Etnicitet inom synthmusik

    Jag satt och fyllde på en spellista med lite ny musik. I denna spellista har jag synth av det lite hårdare slaget. Tanken slog mig då... finns det några synthband med färgade medlemmar? Finns det färgade som spelar EBM eller synthpop? Jag, och förmodligen rätt många andra, förknippar EBM med européer, speciellt belgare, tyskar, svenskar och en och annan engelsman. Färgade håller på med rap, blues och soul men inte synth. Ja, lite fördomsfullt kanske, men håll med om att det ligger något i det?

    Vita håller gärna på med rap, soul och blues men sällan, ytterst sällan, ser man färgade hålla på med synthmusik. Varför är det så? Det är väl kanske oundvikligt att etniciteten präglar ens musikutövande fenom att olika folkgrupper helt enkelt föredrar en viss typ av musik, men det m å s t e ju inte vara så.

    Eftersom det är synthmusik jag är nyfiken på så skulle jag vilja få några exempel på synthband med färgade medlemmar, arabiska synthband och kanske någtra asiatiska synthband. Hocico är väl från Mexico och i EBM-branschen känns ju det rätt unikt. Eller har jag missat något?

    Så... varför är det i princip bara vita som lirar synth? Kan man få en diskussion kring detta utan att någon vill pådyvla en rasistiska åsikter?

  2. #2
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Fanns ett amerikanskt, svart EBM-band, men jag kan baske mig inte komma på vad de hette...

  3. #3
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Han Ricardo i Elegant Machinery är lite brun har jag hört.

  4. #4
    deleted user
    ..
    Senast redigerat av Bionik den 2012-09-08 klockan 23:34. Anledning: aha

  5. #5
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Q-Department
    Metallhundarna

    Martin Gore i Depeche Mode. Hans pappa (som han aldrig träffat) är svart.


    De jag känner som kallar sig synthare är rätt ointresserade av "svart" musik som hiphop och reggae.

  6. #6
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Asiatiskt synthband = YMO

  7. #7
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Vart drar man gränsen? Både DAF och And One har ju turkiska rötter.

    Och med tanke på hur många synthare det finns i Sydamerika, så måste det ju även finnas en massa sydamerikanska synthband... Alla kan ju inte lyssna på Hocico eller europeiska band.

  8. #8
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Ja, lets diskutera färgade vs. vita musiker! Etniska skillnader ftw! Kan vi inte prata lite tjejband också?

    Det kommer nog bli bra detta!

  9. #9
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    sjuk tråd.

  10. #10
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sjuk tråd.
    Är det sjukt att undra varför det finns så få synthband med färgade medlemmar eller om någon kan nämna ett par arabiska dito? Skit i att diskutera i den då om den nu av någon anledning inte passar dig. Svårare än så är det inte. Ämnet intresserar mig, och kanske andra också, oavsett om du tar dig rätten att avgöra om ett diskusionsämne är sjukt eller inte, eller lägga andra värderingar i det. Jag blir ärligt förbannad när du påstår att det är en sjuk tråd bara för att den av någon anledning inte passar dig.

    DAF och turkiska rötter och vart man drar gränsen? Ja, Turkiet är ju delvis ett europeiskt land fast med ena benet i Orienten vilket gör det till ett land med en salig kulturblandning. Det skulle vara mer intressant med ett turkiskt synthband än ett tyskt band med turkiska rötter. Eller kanske ett palestinskt. Deras grannar i Israel är ju en jäklar på att köra psyktrance.

  11. #11
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, lets diskutera färgade vs. vita musiker! Etniska skillnader ftw! Kan vi inte prata lite tjejband också?

    Det kommer nog bli bra detta!
    Ja, du och Kroffe har ju redan ha börjat. Mitt förslag är att ni kör ert race i en egen tråd så kan vi hålla oss till ämnet i denna, okej?

  12. #12
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran

    https://youtu.be/cRm2VqQ4il0


    är gul färgad? I så fall har kina fått fram ett snärtigt synthpopband iallafall...

  13. #13
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, du och Kroffe har ju redan ha börjat. Mitt förslag är att ni kör ert race i en egen tråd så kan vi hålla oss till ämnet i denna, okej?
    Japp, varsågoda. Har anmält tråden och hoppar av så ni får fortsätta. Jag tycker det är lika sunkigt att prata om färgade musiker som att prata negermusik. Olika formulering, samma grundsynsätt.

    Tack och godnatt.

  14. #14
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Grönt är skönt, blått är flott, rött är sött och gult är fu... nädå, det där lät bra. Riktigt trevligt faktiskt. Dessa vill jag höra mer av. Kina är ju ett intressant land i många avseenden och det skulle vara intressant att höra lite EBM därifrån. Och från Indien. Eller från vilket icke europeiskt land som helst. Jag vet egentligen väldigt lite om musik inte kommer från de där vanliga ländena som USA, England, Tyskland och så vidare. Jag känner inte till ett enda ryskt synthband.

  15. #15
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, varsågoda. Har anmält tråden och hoppar av så ni får fortsätta. Jag tycker det är lika sunkigt att prata om färgade musiker som att prata negermusik. Olika formulering, samma grundsynsätt.

    Tack och godnatt.
    "Negermusik" låter ju onekligen rätt nedvärderande och det är inget uttryck jag vill använda och heller ingen värdering jag vill tillskriva färgade musiker. Lite trist att du jämnställer "färgad musiker" med det ordet. Personligen tycker jag illa om när någon försöker tillskriva andra värderingar de faktiskt inte har.

  16. #16
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Code Industry hette de.


    https://youtu.be/4hsSi-nVRfc

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	26835449.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	11,4 KB 
Id:	40336

  17. #17
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Rysk EBM.


    https://youtu.be/6ToNjvaULhk

    Lite fattigmans-Laibach :P

  18. #18
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    Såssiala arvet, yao Eminem har väl alltid blivit skojad med för att han är vit, även lååångt utanför musikscenen genom åren t.ex.

    Jag tror folk som sticker ut och går sin väg i någon outtalad klassisk "etnisk" genré, blir inputtade i sin fålla fort, av båda nära och tärda.

    Svarta ( rock/ blues ) musiker vad ju ingen vit som ville ta i med tång, innan just vita snodde stilen och historien vet ni ju.

    Folk i dom flesta leden vill känna igen sig ( nutid ) ?
    Senast redigerat av momangen den 2012-09-09 klockan 03:52. Anledning: ethnomusic

  19. #19
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av McVicar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fanns ett amerikanskt, svart EBM-band, men jag kan baske mig inte komma på vad de hette...
    det finns ett industriband från detroit med bara svarta medlemmar. har bara stött på dem i synthlexikon och sådant och kommer inte iheller ihåg namnet.

    en faktor man får räkna in är nog också att en musikers etnicitet kan bidra till hur den blir kategoriserad. svarta musiker som spelar pop kan ju ibland klassas som rnb oavsett hur de låter osv.

    vad gäller detroit så skulle nog flera artister bli rena synthband om de var så pass fria från motown influenser som de själva trodde.

    sen har vi ju ena halvan av dopplereffekt med.

  20. #20
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Q-Department
    Metallhundarna

    Martin Gore i Depeche Mode. Hans pappa (som han aldrig träffat) är svart.


    De jag känner som kallar sig synthare är rätt ointresserade av "svart" musik som hiphop och reggae.
    det fanns en intressant artikel i gidappa dock där dom menade att många breakdansare som var inne på oldskool electro och poppin and lockin senare blev synthare. det stämmer rätt bra med min erfarenhet också. När jag träffat veteraner från den svenska hip hop scenen så vill jag ofta prata om artister som arthur baker och egyptian lover med dem men när man kommer in på ämnet electro så händer det rätt ofta att man fastnar i att de får något nostalgiskt i blicken och börjar prata om hur mycket de tycker om band som depeche mode, pet shop boys och kraftwerk.

  21. #21
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    Metal är ju också en stil som mest spelas och lyssnas av vita. Det slog mig nu senast när jag såg Ozzy, 99% vita. Varför kan man ju undra där med.

  22. #22
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    http://www1.ionline.pt/ifotogaleria/...m-os-kraftwerk

    Lite coolt oväntat. Jag tyckte nog det var lite mycket latin perc där i Solnahallen 1991

  23. #23
    ralmroth@hotmail.com
    ralmroth@hotmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Jag tycker inte tråden är så konstig. Det finns en jätteintressant film som heter Afropunks om amerikanska svarta killar och tjejer som är punkare. Killen som gjort den är själv svart punkare och den handlar delvis om ensamheten många av dem ibland känner att vara den "ende svarte personen" i punksamhället. Sen är ju detroit-techno skapad av svarta amerikaner som dyrkade Kraftwerk, DM,
    Nitzer ebb och till och med band som Bauhaus och Smiths. Man kan ju vända på det också; hur många inom t. ex hip hop och modernRnB är gay? Det är nog ganska kontroversiellt, till och med i Sverige.

  24. #24
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Indiens gyllene barn (han sätt att titulera sig själv) inom elektronisk musik är Bappi Lahiri. Han kan ses som Bollywoods svar på giorgio moroder. Efter att ha sett saturday night fever så började han att skapa bollywood soundtracks med discofusioner.


    https://youtu.be/v7B1_y2LAeI

    kommer massa annan bra musik elektroniska element från bollywood under 70-90talet. ofta är låtarnas huvusakliga ram akustisk med inslag av symfonisk musik eller bhangra och sen kommer det ofta något riktigt grymt lindrum solo eller dylikt.


    https://youtu.be/jPk9Cee4Pfw

    även bhangra-scenen i pujabi använder sig av mycket elektroniska instrument även bortom filmmusiken.
    oavsett om det rör sig om religiösa sikh-låtar eller "gangster-bhangra"(ett rätt kul fenomen där gängrivaliteten yttrar sig i former av "mitt kast är bättre än ditt kast").


    https://youtu.be/RkMA-fiSuuQ


    https://youtu.be/BdAJ1KYaV9E

    ifrån afrika kommer det ju massa grym kuduru och kwaito. Men det finns också en mer okänd genre som heter vomaseve som verkligen är värd att kolla in. låter lite som om reset under sina QY dagar hade gjort en låt ihop med björn svin.


    https://youtu.be/?v=syipaF5NBi0E

    A tribe called red vars medlemmer hör till den amerikanska ursprungsbefolkningen har skapat fantastisk musik som på ett mycket medvetet sett skildrar deras folkgrupp ur ett annat perspektiv än vad som är vanligt. de lyckas med en svåra konsten att göra dansmusik som är både smart och effektiv.


    https://youtu.be/lpkUISUx3Lo

    finns massa bra fusioner med elektronisk musik och latinamerikansk folkmusik med. inom cumbia, salsa, moombathon mm tex.
    Senast redigerat av Jätten den 2012-09-09 klockan 17:18.

  25. #25
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Färgade? Du menar typ som Blue man group eller vadå?

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Prince har ju varit i de flesta genrer och petat, även "synth" (?) men du kanske menar mer genretrogna?

    När det gäller hårdrock så skapade Jimi Hendrix sitt Band of Gypsys när han drogs mot det mer radikala. Men det var ju före den "egentliga" hårdrocken. Efter det är det väl egentligen bara Living Colour som räknas, men enskilda musiker finns det många (Slash inte minst)

  27. #27

  28. #28
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Det börjar bli ruskigt bra ca 2.20 in.

    https://youtu.be/e1GZTkBEo3k

  29. #29
    Rink
    Rink är inte uppkopplad
    Rinks avatar
    Senior
    Kolla på den här serien Stereotypes gjord av Pharell Williams. Intressant!


    https://youtu.be/iGBnOZ43vJM

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Angående trådens legitimitet, så ser jag inget som helst problem med frågeställningen, i det sammanhang den förekommer, även om uttrycket "färgad" uppfattat i kontrast till "vit" eller "icke färgad" är värdeladdat. Men t.ex. afroamerikansk, latinamerikansk, etc brukar ju fungera mär det gäller kulturfrågor...

  31. #31
    ralmroth@hotmail.com
    ralmroth@hotmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Superrolig dokumentär.

  32. #32
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Vi balanserar på en skör tråd, men jag vill göra en liten koppling till simning detta OS år. Mig veterligen är det extremt få färgade med i OS Sim finaler. (Friidrott och löpning är det lite motsatta förhållanden ,tex 100 m )

  33. #33
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Ser inte heller något fel med frågeställningen.
    Är det ett rent faktum och man konstaterar att så är fallet, men undrar varför, så är det väl *** inget konstigt med det?
    Sen att det råkar handla om hudfärg gör direkt saken till känslig och vi måste vara så löjligt försiktiga med att ens tänka på något som kan ha med hudfärg att göra innan vi blir anklagade för diverse saker.

    Likt en del tidigare exempel här så kan man säkert vända på det och se det från ett annat håll.
    Varför är de flesta rap eller hip-hop band svarta?
    Jag väntar mig inte hitta många Latino-band i Afghanistan, men det är kanske rasistiskt.

    Kan det helt enkelt vara så att en viss folkgrupp har bott i ett område där musiken utvecklats och sedan har det blivit en del av deras kultur? Eller något liknande...
    Eller är kulturskillnader rasism?
    Fjantigt.

  34. #34
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Ok. jag ber om ursäkt om jag tillskrivit någon åsikter de inte har. Jag tycker fortfarande att trådrubriken är provocerande då "färgade medlemmar" helt enkelt låter illa och utpekande.

    Självklart är det intressant med kulturella mönster, musikaliska släktträd, etc. Varför utvecklas musiken åt vissa håll på olika platser eller inom olika sociala grupper.

    Men det är väldigt enkelt att ramla över i ett "rytmen i blodet"-håll i dessa fall. Och på detta forum med en övervägande del vita män, i ett "vi och dem"-tänk. Minns för många genustrådar som ramlat över i dynga och målade upp det scenariot i natt när jag kanske överreagerade en aning.

    Som sagt, ber om ursäkt till framförallt Real Parakeet.

  35. #35
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jag tror ju att mycket beror på "kulturen". Lyssnar inga kompisar på synth, så är ju inte heller chansen så stor att jag själv gör det. (Det fanns inte heller särskilt mycket synth ute på den värmländska vischan, så jag upptäckte inte F242 förrän i gymnasiet...)

    Sedan tror jag att vissa delar av frågeställningen beror på att vi här har väldigt dålig kunskap om musiken i vissa delar av världen.
    Senast redigerat av android den 2012-09-09 klockan 11:03.

  36. #36
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men t.ex. afroamerikansk, latinamerikansk, etc brukar ju fungera mär det gäller kulturfrågor...
    Jo, om det nu bara vart Nord- och Sydamerika jag haft i tankarna. Indirekt undrar jag om det finns EBM-band från till exempel Uganda men det blir jobbigt att lista upp alla länder jag känner till med svart befolkning. Eller om det finns band som är genren trogen och som bryter det traditionella vita monopolet inom en viss musikgenre, i det här fallet synth och EBM.

    Jag fått några intressanta tips i den här tråden och jag skall utforska dessa. Jag tycker att är trist att det verkar vara en utbredd segregation inom vissa genres.

  37. #37
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. jag ber om ursäkt om jag tillskrivit någon åsikter de inte har. Jag tycker fortfarande att trådrubriken är provocerande då "färgade medlemmar" helt enkelt låter illa och utpekande.

    Självklart är det intressant med kulturella mönster, musikaliska släktträd, etc. Varför utvecklas musiken åt vissa håll på olika platser eller inom olika sociala grupper.

    Men det är väldigt enkelt att ramla över i ett "rytmen i blodet"-håll i dessa fall. Och på detta forum med en övervägande del vita män, i ett "vi och dem"-tänk. Minns för många genustrådar som ramlat över i dynga och målade upp det scenariot i natt när jag kanske överreagerade en aning.

    Som sagt, ber om ursäkt till framförallt Real Parakeet.
    Ursäkt godtagen. Föreslå en bättre rubrik så ändrar jag den gärna, eller om noderator gör det eftersom jag skall iväg om en stund.

  38. #38
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att är trist att det verkar vara en utbredd segregation inom vissa genres.
    Jag tror nog att segregation är svaret på din fråga egentligen. Därmed blir ju frågeställningen väldigt komplex eftersom den egentligen i förlängningen frågar hur segregation funkar. Det är dock en diskussion jag vill försöka att undvika att hamna i här på 99.

  39. #39
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Jag r glad att ni håller diskussionen högt, det finns många frågor att ställa sig kring det här med varför man gillar det man gillar, även om jag tror det har att göra med vilket sammanhang man befinner sig i snarare än vilken färg man har på sin hud. Med det sagt så kommer jag att hålla ett ganska närgånget moderatorsöga på den här tråden, förhoppningsvis i onödan.

  40. #40
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nu vill vi fan ha en Afro Rob Halford kopia som står i läder och nitar och vrålar till Heavy Metal och givetvis är Gay....... EFTERLYSNING!!!!


    Måste nog pressa våra politiker mer så dom kvoterar in fler afrosvenskar i vit makt musiken......annars får dom dra in kulturbidraget.

  41. #41
    SnareTheMind
    SnareTheMind är inte uppkopplad
    SnareTheMinds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu vill vi fan ha en Afro Rob Halford kopia som står i läder och nitar och vrålar till Heavy Metal och givetvis är Gay....... EFTERLYSNING!!!!


    Måste nog pressa våra politiker mer så dom kvoterar in fler afrosvenskar i vit makt musiken......annars får dom dra in kulturbidraget.
    ..not so WHITE POWER?

  42. #42
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av SnareTheMind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..not so WHITE POWER?
    Almost White Power!

  43. #43
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu vill vi fan ha en Afro Rob Halford kopia som står i läder och nitar och vrålar till Heavy Metal och givetvis är Gay....... EFTERLYSNING!!!!
    Typ som Phil Lynott minus gay? Eller det kanske han var.

  44. #44
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typ som Phil Lynott minus gay? Eller det kanske han var.
    Men han är/var ju inte riktigt Rob Halfordig.... och inte riktigt Afrikan heller...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	33946.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	35,8 KB 
Id:	40337

  45. #45
    El_Bruto
    El_Bruto är inte uppkopplad
    El_Brutos avatar
    Senior
    Allmänt tappar jag oftast intresset när man i media osv pekar på saker som att "bandet har en tjej på trummorna" eller "är ett afrikanskt heavy metal band". Var det faktumet att dom har en tjej på trummorna eller att det faktiskt finns folk från afrika som spelar heavy metal som var det intressant med bandet? Däremot älskar jag folk som bryter med stereotyper och gör sjukt bra grejer, utan att någon påminner dem om att dom "är på fel planhalva". Eller nått

  46. #46
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    En faktor som troligen bidrar till så få synthband med färgade är att den tidiga synthmusiken av någon konstig anledning utmålades som nazistisk och fascistisk.
    Många uppfattade Kraftwerk som nazister när The robots kom ut, pga kläder och frisyrer. Vi fåtal som gillade Kraftwerk 1978 uppfattades som suspekta individer. Men det erkänner ju inte belackarna nu när bandet är upphöjda till gudar inom musiken.
    1983 spädde Staffan Hildebrand på denna förvridna syn i filmen "G som i gemenskap" där synthbandet Nürnberg 47 skulle sjunga om ugnar som brinner, men det blev för mycket till och med för Staffan Hildebrand så det ändrades till hundarna brinner.
    Så synthmusiken har verkligen blivit påhoppad och smutskastad i de tidiga åren.
    Senast redigerat av Albedo den 2012-09-09 klockan 12:12.

  47. #47
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Minns inte vilken dokumentär det var (BBC's?) där de faktiskt poängterade att den tidiga "synthen" faktiskt var en europeisk reaktion på den dominanta amerikanska musiken. Så finns väl en inbyggd aversion mot Motown blues och R&B. Nuförtiden har ju allt fusionerats så går inte säga vad som är vad. Men var väldigt intressant att se traditionellt kulturellt "svarta" musiker som Afrika Bombata etc ta till sig "vår" europeiska skumma maskinkultur ala' Kraftwerk och göra sin egen grej av det. Är väl ett bevis om något att vi alla bara är människor.. vad vi nu kan tänkas ha för hudfärg.

    IGO jag länkade där ovan känns ju väldigt europeiskt influerade; det ska bli kul att se när de plockar in mer klassiskt kinesiska influenser i musiken och fusionerar våra två kulturer. Som nån sa; i brytet av stereotyper sker det spännande saker.
    Senast redigerat av Frengus den 2012-09-09 klockan 12:12.

  48. #48
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns inte vilken dokumentär det var (BBC's?) där de faktiskt poängterade att den tidiga "synthen" faktiskt var en europeisk reaktion på den dominanta amerikanska musiken.
    "Kraftwerk and the electronic revolution" eller vad den heter.

    Fast det var väl egentligen krauten det handlade om och lika mycket mot den "vita" amerikanska musiken som mot den "svarta".

  49. #49
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Det är väl därifrån namnet Deutsch-Amerikanische Freundschaft kommer.

  50. #50
    ralmroth@hotmail.com
    ralmroth@hotmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Syntare/Nyromantiker/DAf-fans kan ta till sig att framförallt många homosexuella identifierade sig med denna stil på samma sätt som disco och soul tidigare. Nitzer Ebb spelade mycket på gayklubbar både i USA och Europa.
    Och sen jag jag på ett personligt plan vara intresserad av att ta reda på vilka "synt"musiker som har en judisk bakgrund, liksom jag. (den enda jag hittat är Mark Ronson, Durans producent)

  51. #51
    ralmroth@hotmail.com
    ralmroth@hotmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Under början 90-talet förvandlades "syntscenen" till en trist macho/fascist/ultrahetero/datorspelsnörd-genere.
    Avskum som kom till NEP-konserter i naziuniform.

    Men som svar på den ursprungliga frågan; Detroit.techno är väl den "svarta" varianten på syntpop och industrial?

  52. #52
    Forcie
    Forcie är inte uppkopplad
    Forcies avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu vill vi fan ha en Afro Rob Halford kopia som står i läder och nitar och vrålar till Heavy Metal och givetvis är Gay....... EFTERLYSNING!!!!
    Jag kan inte svara för hans sexualitet, men Katon i Hirax är allt en stilig svart karl
    http://www.metal-archives.com/images...049_artist.jpg

  53. #53
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Mycket nazis eller wannabee-nazis redan på 80-talet. Vet att dåvarande NRP var och försökte rekrytera på den ökända Skinny Puppy-spelningen i Göteborg 1987 (pga att en av mina polare råkade i slagsmål med dem). Men tror dock de flesta lekte med attributen mer än vara fullfjädrade nazister med allt det innebär. Minns en nördig lirare som kom i komplett luftwaffeuniform på en spelning men såg ut ungefär som mammas pojke som fått gå hemifrån själv första gången. Så tror inte man ska ta det där fjäskandet med högerattiralier på för stort allvar. Men har riktigt svårt att minnas några svarta/färgade/mellanösternmänniskor på spelningarna på 80-talet. Men i brejkdancekretsarna fanns det några, och egentligen är väl inte skillnaden på musik så där gigantisk?

  54. #54
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns inte vilken dokumentär det var (BBC's?) där de faktiskt poängterade att den tidiga "synthen" faktisktvar en europeisk reaktion på den dominanta amerikanska musiken. Så finns väl en inbyggd aversion mot Motown blues och R&B. Nuförtiden har ju allt fusionerats så går inte säga vad som är vad. Men var väldigt intressant att se traditionellt kulturellt "svarta" musiker som Afrika Bombata etc ta till sig "vår" europeiska skumma maskinkultur ala' Kraftwerk och göra sin egen grej av det.
    joråsåatteh... journalister ska ju alltid snurrah till det några varv till... Kraftwerk lät ju afroamerikanska Leanard Jackson mixa "The Man-Machine" (där "The Robots" inleder skivan) just för att få till det svarta afroamerikanska svänget! ("reaktion" = snarare "inspiration"!)

    all bra musik härstämmar från afrika. punkt.

  55. #55
    deleted user
    avart: Det var inte någon journalist som sa det där. Det var någon av förgrundsfigurerna när krautrocken föddes, men jag kommer inte ihåg vem. Kan ha varit Ralf eller Florian. De gjorde i alla fall en stor poäng när det begav sig av att de gjorde sin egen musik och inte en tysk variant av amerikansk musik. Det var i mångt och mycket en motreaktion det handlade om och det var ganska många år innan The man machine.

  56. #56
    deleted user
    T ex 9.00 in i denna. Finns väl en del mer uttalanden i filmen åt samma håll. Var ett tag sedan jag såg den så jag kommer inte helt ihåg. Rekommenderas i alla fall.


    https://youtu.be/Vqlx_8MtoSk

  57. #57
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu vill vi fan ha en Afro Rob Halford kopia som står i läder och nitar och vrålar till Heavy Metal och givetvis är Gay....... EFTERLYSNING!!!!
    mest för att det är en sådan stenhård bild Har för mig att det är Muddy waters men kan ha fel.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	164165_177295408969692_5404983_n.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	81,6 KB 
Id:	40339
    Senast redigerat av Batteriet den 2012-09-09 klockan 15:06.

  58. #58
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ..det här är ju inte ett inslag i enbart Synth - t ex punken var ju uteslutande vit, även i amerikat...

  59. #59
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mest för att det är en sådan stenhård bild Har för mig att det är Muddy waters men kan ha fel.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	164165_177295408969692_5404983_n.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	81,6 KB 
Id:	40339
    Det är Bo Diddley!/BlueserWisser

  60. #60
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns inte vilken dokumentär det var (BBC's?) där de faktiskt poängterade att den tidiga "synthen" faktiskt var en europeisk reaktion på den dominanta amerikanska musiken. Så finns väl en inbyggd aversion mot Motown blues och R&B. Nuförtiden har ju allt fusionerats så går inte säga vad som är vad. Men var väldigt intressant att se traditionellt kulturellt "svarta" musiker som Afrika Bombata etc ta till sig "vår" europeiska skumma maskinkultur ala' Kraftwerk och göra sin egen grej av det. Är väl ett bevis om något att vi alla bara är människor.. vad vi nu kan tänkas ha för hudfärg.

    IGO jag länkade där ovan känns ju väldigt europeiskt influerade; det ska bli kul att se när de plockar in mer klassiskt kinesiska influenser i musiken och fusionerar våra två kulturer. Som nån sa; i brytet av stereotyper sker det spännande saker.
    Jag har förstått det som att det var en reaktion mot rockshowen som sådan, trasiga jeans, whiskey och machokultur. Kraftwerk ville vara en elegantare motpunkt till det.

Liknande ämnen

  1. Riktigt ond och mörk synthmusik ???
    Av Desecrated i forum Allmänt om musik
    Svar: 84
    Senaste inlägg: 2013-03-01, 21:24
  2. Synthmusik live...
    Av imported_equinoxe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-10-09, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •