Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Thomann fraktstatus? Vem? Var? :o

  1. #1
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior

    Thomann fraktstatus? Vem? Var? :o

    Hej.

    Fick mail före lunch med följande info:

    "The recipient was not present and has been informed. The shipment is ready for pick-up."

    Så jag bad mig ledig en timme tidigare för att se om jag fått ngn avi eller något där hemma. Men icke.
    Recipient är ju mottagare, dvs jag. Jag har inte blivit informerad? Pick-up? Var då?

    Är det DHL de använder eller UPS?

    Har testat söka med tracking-ID men hittar ingenting någonstans.

    Hilfe?

    MVh
    Joakim

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kontakta Thomann? De brukar svara snabbt.

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citerar BMX från tidigare tråd:
    Trackingnummret står under din beställning på hemsidan (klicka på detaljer), du kan kolla vart det ligger på tyska DHL.. Om det är i sverige ringer du posten (nummer nedan) och ber dom ta fram det svenska trackingnummret du sen kan använda på deras hemsida.


    http://www.dhl.de/en.html

    Kundtjänst Pacsoft (posten)
    Telefon: 0771-33 33 10


    snabbval: 2 / 2

  4. #4
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Posten har sannolikt varit ute hos dig. Du får en avi imorrn. Jag fick samma status i måndags på en sändelse alá två kollin. Så var det för mig iaf. Tror du kan vara lugn.

  5. #5
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Katzenjammer: TACK!!!

    Odd Bob: Verkar som jag inte kan hämta förrän på måndag. Blir en tur till Systemet istället, men först ska jag bort och se om jag kan tjata på Posten lite ;D

  6. #6
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Bew hew... Måndag...


    ...


    ...


    PUST! :|

  7. #7
    sniu
    sniu är inte uppkopplad
    snius avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Posten tycks ha satt i system att strunta i att köra ut saker och sen påstå att man inte var hemma.
    För c:a två år sedan kom dom och ringde på varje gång.

    Lite tråkigt..

  8. #8
    Marv
    Marv är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sniu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Posten tycks ha satt i system att strunta i att köra ut saker och sen påstå att man inte var hemma.
    För c:a två år sedan kom dom och ringde på varje gång.

    Lite tråkigt..
    Ja, visst är det så. De senaste 2 gångerna jag fått varor från Thomann, och därmed posten, kan jag i princip svära på att jag varit hemma den tid de påstår att de var och ringde på. Senast igår kom jag hem vid 1110. 10 minuter senare kommer den "lilla postbilen" och lägger en avi i lådan som anger att de var hos mig vid 1100. Vadå, träffade den lilla postbilen den stora postbilen (med paket) runt hörnet och fick i sin tur leverera paketavin? Fishy...

  9. #9
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sniu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Posten tycks ha satt i system att strunta i att köra ut saker och sen påstå att man inte var hemma.
    För c:a två år sedan kom dom och ringde på varje gång.

    Lite tråkigt..
    Hänt mig ett antal gånger. Ibland har de även hävdat att de inte kommit in i porten då de ej blivit meddelade portkod. Det lite pinsamma för dem är ju då detaljen att vi inte ens har portkod Försöker hålla lugnet och inte bli förbannad då jag ju inser att personalen nog har rätt tuffa scheman att fixa och därför mer eller mindre tvingas till sån här skit. Trist är det hur som helst.

    Vad gäller trackin-id så har jag nu lärt mig att det enda sättet att spåra är att ringa upp posten och be dem söka reda på nytt id. De loggar nämligen om vid gränsen eftersom paketet byter leverantör och de har olika system. Posten vet dock och jag har alltid fått fatt i paket på det viset.

  10. #10
    Marv
    Marv är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hänt mig ett antal gånger. Ibland har de även hävdat att de inte kommit in i porten då de ej blivit meddelade portkod. Det lite pinsamma för dem är ju då detaljen att vi inte ens har portkod Försöker hålla lugnet och inte bli förbannad då jag ju inser att personalen nog har rätt tuffa scheman att fixa och därför mer eller mindre tvingas till sån här skit. Trist är det hur som helst.

    Vad gäller trackin-id så har jag nu lärt mig att det enda sättet att spåra är att ringa upp posten och be dem söka reda på nytt id. De loggar nämligen om vid gränsen eftersom paketet byter leverantör och de har olika system. Posten vet dock och jag har alltid fått fatt i paket på det viset.
    Visst, de har säkert tuffa scheman, vad vet jag. Det är ju något uppenbart fel någonstans i det företaget. I somras vid två tillfällen lämnade Posten paket på min trappa som ligger en halv-meter från trottoaren (bor i radhus). Där låg de i en vecka ungefär (var på semester) i regn och annat, för vem som helst att plocka åt sig. Det var inte en sketen DVD från CDON, utan musikprylar för några tusen...

    Skickar aldrig prylar med Posten...

  11. #11
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Alltså. De var här och vände pga porttelefon. Kan ju vara en idé att berätta vilken dag och kanske ungefärligt klockslag de behagar dyka upp? Normalt folk är ju på jobbet kl 11. :P

  12. #12
    jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    Well, hemkörning är till för företag mainly, 0900-1600. Är du inte hemma får du avi arbetsdagen efter.
    Varför väljer folk hemkörning om folk vet att de jobbar dagtid?

  13. #13
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av thomasjaldemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Well, hemkörning är till för företag mainly, 0900-1600. Är du inte hemma får du avi arbetsdagen efter.

    Hemkörning? Bor dock inte på jobbet.


    Citat Ursprungligen postat av thomasjaldemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför väljer folk hemkörning om folk vet att de jobbar dagtid?

    Hur väljer jag att de ska leverera till ett servicecenter? Var fanns det valet? Hur hittar jag adressen? Varför kan inte Posten SMSa/ringa/emaila en hint om hur dags de passerar leveransadressen? Andra aktörer klarar ju av sådant? :P

  14. #14
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Var lugn. Varför stressa? Grejerna dyker ju upp! Om det är brått, betala för det. 15 euro är ju sjukt billigt då kan man väl leva med lite ledtid? Eller?

  15. #15
    El_Bruto
    El_Bruto är inte uppkopplad
    El_Brutos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av McVicar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hemkörning? Bor dock inte på jobbet.


    Hur väljer jag att de ska leverera till ett servicecenter? Var fanns det valet? Hur hittar jag adressen? Varför kan inte Posten SMSa/ringa/emaila en hint om hur dags de passerar leveransadressen? Andra aktörer klarar ju av sådant? :P
    Som thomasjaldemark säger så är ju hem/utkörning främst något för företag. Jag är paketkörare och jag kan ha runt 60-70 kunder som jag ska besöka under några få timmar och det är ju självklart omöjligt att sitta och ringa runt till alla dessa och bestämma tider mm. Telefonavisering ingår helt enkelt inte i tjänsten. Det man betalar för är att paketet dyker upp någon gång under dagen innan kl 1600. Sen är det upp till företaget/privatpersonen att ha en godsmottagning som fungerar samt se till att chauffören har tillgång till trapphus/lokaler. Dessutom se till att namnet på mottagaren finns tydligt med på lista nere i trapphuset så man vet vilken våning man ska ta sig till. Givetvis händer det att man som chaufför ringer ändå, när man känner att det finns tid för det eller om man ser att man själv kan vinna tid på det.


    Jag körde en mindre företagstät ort igår och hade strax under 60 kunder. Fyra av dessa fick jag inte tag på. En av dem hade skrivit med "telefonaviseras" i adressfältet och eftersom jag hade tid över så slog jag en signal, hamnade hos en fax! :O En annan kund hade angett sin adress korrekt men väl på plats hade inte hyresvärden brytt sig om att markera upp vem som bodde vart i huset. Det händer alltså att kunder/hyresvärdar mm gör fel också, rätt ofta faktiskt. När människor är inblandade sker fel och missförstånd. Det är värt att tänka på.

    Vill du ha levererat till servicecenter så är det ju hos den som skickar du ska välja det alternativet. Skickar dom det med utkörning inkluderat så kör vi ut det! När det gäller postens egna produkter så är det "Postpaket" som gäller för på dem är det inte utkörning. "Företagspaket" körs ut till företag innan 1600. "Hempaket" använder du om du vill få det utkört kvällstid som privatperson. När det gäller paket från utlandet så är det många det ingår utkörning på trots att det är privatperson, då gäller innan 1600 och är man inte hemma finns det hos ombud eftermiddag dagen efter. Men det är som sagt avsändaren du ska prata med för det är dom som bestämmer hur det ska skickas.

    Kan bara hålla med Odd Bob, 15€ för prylar från tyskland, det är ju skit och ingenting. Har man mer bråttom och har mer krav på tex telefonavisering, leverans kvällstid mm så lär man få betala bra mycket mer.

  16. #16
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    BUT I WANTED MY STUUUUFF!!!!


    Skämt åsido. Har inte klagat på priset öht, men jag jämför med andra aktörer som uppenbarligen både lyckas skicka SMS och ringa, samt säga "vi dyker upp vid din adress runt klockan X". Det är ju inte direkt första gången jag får saker skickade till mig.

    Sen fick jag kontinuerligt mail när paketet nådde vissa destinationer. Där vore det en avsevärd förbättring i mitt tycke, om man kunde få en någorlunda konkret ledtråd i stil med "paketet befinner sig på plats Y, beräknad leverans under morgondagen". Får väl maila och föreslå det helt enkelt. Systemet är ju redan till 95% implementerat.

    På förra jobbet anlitade vi både Posten och UPS. UPS gjorde massa saker som Posten inte verkade klara av. Tex leverans till dörr utan att där satt någon skylt. Posten körde därifrån, UPS ringde och frågade. När jag ringde upp Posten och frågade vart leveransen vi väntade tagit vägen fick jag svaret att de inte levererar om man inte har en skylt vid entrédörren eller på byggnaden. Jag förklarade att verksamhetens art gör det omöjligt att sätta upp en skylt (risk för rån/inbrott), men det hjälpte inte. UPS ringde och frågade en gång, sen hittade de alltid rätt. Det är kanske jättestor skillnad i pris? Jag kan inte göra någon rättvis jämförelse eftersom leveranserna skilde sig väldigt i vikt och värde osv.

    Men nog hackat på Posten. Jag tog en biltur till "mitt" servicecenter och frågade efter paketet, fick telefonnummer till Posten Logistik och körde dit, men var tyvärr någon timme försenad. Så personal osv är tillmötesgående.

    Btw. Hur väljer jag servicecenter när man beställer hos Thomann då?
    Funkar det att fylla i adressen till ett sådant under "avvikande leveransadress"?

  17. #17
    sternenkind
    sternenkind är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    I så fall tycker jag Bussgods är värre! Ingen hemkörning av gods, och kan bara hämta på plats till typ klock 5, sedan stänger de. Tycker inte man ska behöva ta ledigt från jobbet för att hämta paket

  18. #18
    El_Bruto
    El_Bruto är inte uppkopplad
    El_Brutos avatar
    Senior
    Hehe jo det är klart man vill få sina prylar fortast möjligt, det är förståeligt Men oftast är det bäst att bara låta kvarnarna rulla i sin egen takt, är man inte hemma så är det ju bara en extra arbetsdag det handlar om innan man kan hämta ut på ombudet.

    Jag är osäker på hur stor prisskillnad, leveranstid osv det är mellan UPS och Posten. Jag har hört att ber man Thomann snällt så kan dom nog låta paketet gå med UPS istället, föredrar du UPS så är det ju värt ett försök! Hos Thomann kan du nog inte välja att få det direkt till postombud istället för utkörningsförsök. Men det är ju de som valt att köra på det, vill dom något annat så är det ju dom som ska snacka ihop sig med fraktfirmor och sen erbjuda det alternativet på sin sida och det vore faktiskt inte så dumt. Ge Thomann förslaget!

    Orsaken att man inte levererar när skylt inte finns är helt enkelt för att man inte vet vart ni är, är det en o samma chaufför som kör turen och hen har vart hos er en gång så kommer hen förhoppningsivs ihåg. Vi roterar dock en hel del pga arbetsmiljö osv så om A vet vart ni finns så funkar det kanske ändå inte när B eller C kör. Trots rån/inbrottsrisk så är det ju ändå ni som ansvarar för eran godsmottagning, så är det ju för alla firmor. Men visst skulle det gå utveckla IT-funktioner mer. Vissa stora kunder har redan nu funktionen att dom får ett mail på morgonen med de kollin som vi skjutit in och ska köra ut till dem. Det roliga är att mailet då verkar bli det viktigaste att få, paketen i sig blir typ sekundärt ;D

  19. #19
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag instämmer med tidigare talare, faktum ÄR att Posten satt i system att låtsas som det regnar och helt sonika inte ens försöker att köra ut leveransen. Jag har varit hemma aktuella "försök" att köra ut. Tidigare när de försökt på riktigt hamnar åtminstone en AVI i postlådan på Försöksdagen men nu kommer dennju dagen efter vilket bara styrker tesen att de ej försökt.
    Annars fungerar Thomann bra, när andra bolag anlitas tex jetpak häruppe i Hudiksvall tex.

  20. #20
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Jag vill minnas att när vissa personer/företag skickar med tyska DHL så är det posten som är samarbetspartner i Sverige.
    Alltså det kanske är så att om de inte skickar med säg express-leverans så blir det till ett "vanligt" postpaket när det kommer till Sverige.
    Sedan när det står "delivery to recipient" på speditörens hemsida så hade det normalt sett betytt just det, men i fallet att paketet nu är i Sverige och inte är ett expresspaket (eller det kanske är ett ekonomipaket eller nåt) så betyder det att paketet ligger på ett servicecenter och väntar.

    Jag fick häromdagen min EES CV7 skickad från tyskland med DHL men fick en AVI från Posten i brevlådan.
    Det har hänt samma sak tidigare. Tror inte det är något märkligt.
    Handlar säkert bara om vilka samarbetsavtal DHL Tyskland har med Svenska bolag.

  21. #21
    stabilt
    stabilt är inte uppkopplad
    stabilts avatar
    Senior
    Jag har nästan aldrig fått min hemleverans av thomannpaket trots att jag nästan alltid varit hemma, namn på porten, fungerande porttelefon. Det är helt klart rutin på att skita i o ens försöka leverera vissa paket.
    Thomannpaket är väldigt vanliga för posten så de lär ju känna igen "de där paketen som ska levereras hem till folk när de nästan aldrig är hemma" och sätta det i system. Typ en femtedel av alla paket som brukar ligga på hyllorna på utlämningstället är Thomann.

    Jag undrar om det bara är tjänstefel eller om det rent ut av är bedrägeri?

  22. #22
    SnareTheMind
    SnareTheMind är inte uppkopplad
    SnareTheMinds avatar
    Senior
    Ja de åker ju hem till en, öppnar och stänger bakdörren utanför, hoppar in och åker iväg igen, jag har sett det med egna ögon hända, tyvärr var jag på andra våningen och hann inte ner och springa efter, de kör helt klart ut "för siffrornas" skull, att de faktiskt vet hur man knackar på dörrar eller ringer ett nummer verkar man inte vara utbildade inom.

  23. #23
    El_Bruto
    El_Bruto är inte uppkopplad
    El_Brutos avatar
    Senior
    Att avin kan dyka upp dagen efter har med största sannolikhet att göra med att Posten har ändrat rutiner med vart paketet tar vägen när utkörning misslyckats och det ska aviseras. Tidigare gick alla "sökta" paket till Företagscenter samma dag. Eftersom Företagscenter håller på att avvecklas så ska sökta paket numera gå till ombud istället (om paketet inte är för stort eller tungt) och finns då inte tillgängliga förrens efter kl 16 dagen efter. När jag själv kör finns det tillfällen då jag väljer att skicka avi med brevbäraren dagen efter istället för att själv lämna den. Det är när jag faktiskt inte hittar kundens bostad/lokal på adressen, alternativt inte kommer in i trapphuset pga portkod och därmed inte vet vart jag ska lämna avi. Då överlämnar jag helt enkelt till brevbäraren istället som kanske har koll på vart personen är inneboende eller i vilken lägenhet någon har firma. Kan va så att en del terminaler bestämt att alla aviseringar ska gå ut på brev dagen efter, alltså samma dag som paketet finns tillgängligt. Jag ser inte hur det skulle stärka tesen att posten i sin helhet inte försöker köra ut paket, det låter snarare som en snabb slutsats du drar. På mitt område aviserar vi varje dag ca 1-1.5% av paketen som vi kör ut och det är verkligen inte mycket på kanske 2000 paket.

    Men du kan ju ha någon som faktiskt missköter sig på ditt område Firechild, är det så går det ju alltid ta kontakt med den lokala terminalen nästa gång det sker. Kanske får du en bra förklaring av chauffören eller så har hen bara inte gjort det hen ska göra.


    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag instämmer med tidigare talare, faktum ÄR att Posten satt i system att låtsas som det regnar och helt sonika inte ens försöker att köra ut leveransen. Jag har varit hemma aktuella "försök" att köra ut. Tidigare när de försökt på riktigt hamnar åtminstone en AVI i postlådan på Försöksdagen men nu kommer dennju dagen efter vilket bara styrker tesen att de ej försökt.
    Annars fungerar Thomann bra, när andra bolag anlitas tex jetpak häruppe i Hudiksvall tex.

  24. #24
    Vcs3
    Vcs3 är inte uppkopplad
    Vcs3s avatar
    Senior
    Sjukt irriterande, jag råkar ut för det här varje gång jag beställer från Thomann. Trots att jag är hemma får jag ett mail om att ingen är hemma. Dan efter får jag en handskriven lapp om att ingen var hemma. Sen brukar posten strula och skicka mitt paket till fel utlämningsställe än det som står på avin. Då skickar utlämningsstället tillbaka paketet till postens sorteringscentral som kliar sig i huvudet och skickar till rätt ställe efter nån dag. Totalt brukar det ta 3-4 dagar för mig att få hämta mitt paket efter ”utkörning”.

  25. #25
    orchidee
    orchidee är inte uppkopplad
    orchidees avatar
    Senior
    Om man missar postens utkörning kan man ringa utkörnings centralen och hämta den där(samma dag), om man inte vill vänta på att packet ska komma till utlämnings ställe, .

  26. #26
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Fattar inte varför man inte kan välja att det kommer direkt till posten utan utkörning. Det är enklare så för mig.

  27. #27
    Vcs3
    Vcs3 är inte uppkopplad
    Vcs3s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av orchidee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man missar postens utkörning kan man ringa utkörnings centralen och hämta den där(samma dag), om man inte vill vänta på att packet ska komma till utlämnings ställe, .
    Bra knep! Det sparade en dag åtminstone. Men det är irriterande när man är hemma och det inte har varit nån som försökt leverera paketet.

  28. #28
    Limestream
    Limestream är inte uppkopplad
    Limestreams avatar
    Senior
    Mycket bra inblick från El_Bruto där

    Jag har också arbetat som chaufför på Kungliga Postverket (förvisso många år sedan) och senare också arbetat med transporter, logistik och spedition i olika former på olika företag.

    Många av hemleveransproblemen är som El_Bruto säger i många fall pga att de produkter som de flesta kurirfirmor säljer i första hand är anpassade till företag med leveranstid mellan 0900 och 1600.
    Att vända sig till transportfirmans kundtjänst eller chauffören med synpunkter är således ganska meningslöst och ger ganska små förutsättningar för utvecklandet av bra hemleveransprodukter. Det sker liksom inte på operativ nivå utan snarare i ett flådigt konferensrum med kaffeautomat, sköna stolar, HD projektor med powerpoint presentationer och en bensträckare med fruktstund varannan timma och kanske en bit mat på kvällen.
    Det blir lite som att beställa frukost på Whammyburger efter kl 1130 när man riktar kritik mot dom som utför arbetet.

    Som transportbranchen ser ut i dag så är det i första hand ett lågt pris som styr vem som ska transportera paketen.
    Kurirföretagen försöker hela tiden mixtra med rabatter med fasta på paketvolym. För att ytterligare krydda sina transportavtal så kan man ibland toppa med leverans före kl 1200, flera leverans försök, fri returfrakt, spårbara paketflöden etc etc Ofta är sådana tillägg värdelöst för Thomanns kund som ska ha paketet i andra änden.
    Så ena dagen kanske man ska skicka 50 paket och då är det fördelaktigast att använda fraktfirman med gula bilar.
    Nästa dag kanske man har 100 paket och då är det bättre att använda dom med blåa bilar.
    Transportörerna har fullt upp med att ta så mycket av möjligt av den ganska unga internethandelskakan och så länge inte Thomann och alla andra som vill få sina varor transporterade, sätter ned foten och kräver att deras kunder ska få sitt paket när det passar dom så kommer det inte att utvecklas bättre möjligheter för hemleverans.

    Reklamationer och missnöje med transporten gör man med fördel till den som beställt och betalat för den, till exempel Thomann.
    Om tillräckligt många hör av sig till Thomann och begär att paketen ska gå direkt till utlämningställe eller levereras efter överenskommelse per telefon så kommer man tillslut att efterfråga en produkt som motsvarar de förväntningar som man har när man köpt en musikmojäng på internet och vill ha den transporterad hem och transportjättarna kommer mellan fruktstund och matbit att utveckla möjligheterna för att hålla sina kunder nöjda. dvs fraktköparen Thomann
    Senast redigerat av Limestream den 2015-04-09 klockan 19:47.

  29. #29
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Posten gör oxå så numera, de har rippat konceptet rakt av från UPS/DHL etc. Avreglering....av hjärnsubstans.

    Det värsta är när saker lämnas hos random granne. Tänk om grannen är heroinist som bara krejvar sin nästa fix...tror ni UPS & C:o hade stått för notan då...knappast.

Liknande ämnen

  1. leveranstid thomann
    Av redspecial i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-13, 12:00
  2. Saxofoner, Thomann
    Av Imported Johannes i forum Blåsinstrument
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 14:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •