Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Får ofta en inspelad Program Change när jag spelar in midi!

  1. #1
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran

    Får ofta en inspelad Program Change när jag spelar in midi!

    Ja, det verkar inte bättre än att Logic spelar in en Program Change så fort jag spelar in midi (oavsett om det är ifrån ION som är masterklav eller ifrån Octans sequencer). Jag har märkt av det tidigare också när jag musklickat noter direkt i Logic, sen när jag kör play så byter den ljud på min ION. Trodde först att det var just ION som var knasig i midin någonstans, men nu så byter min Mopho key också ljud...

    Det är hemskt irriterande när man spenderar tid med att ratta ljud för att sen vilja prova det i ett arr, så byter den ljud och allting är förstört.

    Det hade varit en grej om den bara gjorde det ibland, men nu gör den detta varje gång jag ska spela in AUDIO. Det såg kanske lite förvirrande ut där uppe, men det verkar som att Logic lägger in en Program Change i varje midispår och så fort jag spelar in just den synthen, sequencad från datorn/Logic så byter den ljud.

    Detta händer aldrig när jag spelar in i eller sequencar från Octan direkt, utan endast i Logic! Någon som har en idé om vad det kan vara för fel? Har jag ställt in något galet? försöker stänga av Prgrm Chnge i syntharna men det verkar inte hjälpa...

  2. #2
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Jag skyller min förvirrade text ovanför på att jag är förkyld.

    Men alltså, det händer nästan jämt. Vissa gånger händer det inte men alltid när minst vill att det ska hända. Det är så frustrerande att jag ibland inte ens orkar försöka spela in musik för att jag blir så arg.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Hmm... Har du valt någon kanal-preset eller händer det även om du skapar ett nytt MIDI-spår med plus-knappen?

  4. #4
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Från början är alla kanaler skapade från scratch men sparade i en template.

    Det händer väldigt ofta när jag ska spela in en hårdsynth seq:ad från Logic.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...vet att Logic skickar en del junk i början, men knappast pgrch Har du något liggande i template (i inspektorn till vänster, inte i själva spåret)??

  6. #6
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    jag ska kika imorgon! Ska nog installera om Logic också och se om det blir bättre

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av evirob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag ska kika imorgon! Ska nog installera om Logic också och se om det blir bättre
    Om du tittar i inspectorn, se om du har ett "GM device" där. Där kan man ställa vilka meddelanden som ska skickas när man startar spåret (utan att det läggs som meddelanden i de parts man spelar in) och default brukar vara att ett nyskapat spår skickar program change (nr 0). "Klicka ur" alla sådana boxar du har i din template.

  8. #8
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    ah, ska prova det hasse. Tack som tusingen om det fungerar!

Liknande ämnen

  1. Utility för Program Change
    Av koenig i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 14:20
  2. Program change i clip-view
    Av kirre777 i forum Ableton
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 12:43
  3. MIDI fråga: skicka program change men ingen övrig data?
    Av Jony i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-01, 20:10
  4. Program Change fråga MPC2000XL
    Av codemuzak i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •