Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Hur mycket tid lägger ni på inspelning av sång?

  1. #1
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran

    Hur mycket tid lägger ni på inspelning av sång?

    Lite nyfiken, hur brukar ni som sjunger spela in? Om vi snackar om något som ska släppas mer eller mindre offentligt?

    Några tagningar tills det sitter vid ett tillfälle, eller drar ni ut på det?

    Själv har jag väldigt svårt att sjunga när det är mer folk hemma, så det blir ganska få tillfällen. Men jag har en tendens att göra om massor av gånger, och det drar ut på tiden veckovis. Önskar att man vara lite mer konsekvent och kunde leverera varje gång...

  2. #2
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Jag brukar säga till den som sjunger in att vi först bara provar en gång, och spelar in utan att de vet om det. Ofta blir det bästa tagningen... annars brukar en ytterligare omedveten tagning mellan några omgångar vara den bästa, då man är mer uppsjungen...

  3. #3
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    när jag sjunger själv tar jag fras för fras till det sitter, vid ett tillfälle. när andra sjunger, tja brukar bli en 7-15 spår som jag sedan editerar, oftast vid ett tillfälle men det har hänt att det adderas tagningar senare.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det beror ju på hur bra första tagningen blir... Oftast tar jag den. Det händer dock att jag chockar mig själv med att helt plötsligt lägga om sång och det faktiskt blir bättre.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag brukar bryta vid mellan 2 och 5 tagningar beroende på hur det låter och om det behövs några fina dubbleringar. Om det inte räcker så är det nästan alltid bättre att testa igen en annan dag. Eftersom jag brukar ha rätt så kort om tid för inspelningar så får den som sjunger se till att verkligen förbereda sig med exakt hur och vad som ska sjungas in. Öva först, sen spela in.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...kan skriva spaltmeter om inspelning av sång - kanske det mest krävande, men också mest givande av producentskapet! Mikrofonvana och vana med medhörning förenklar och snabbar upp processen, men kul att coacha någon mindre van att hitta rätt

    Håller med Volantiz annars - meningslöst att hålla på för länge - ta då passet som en övning och återkom efter någon dag eller två. Är dessutom en sucker för första-tagningar...

  7. #7
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Problemet med att komplettera en annan dag är att det för min del aldrig låter likadant. Lyckas aldrig matcha tillräckligt bra. Så då får jag ta om hela. Lite surt om man har en supertagning med en fras helt off.

    Fast jag har gjort några på-kul-projekt där jag av princip bara använt förstatagningar. Har blivit helt ok några gånger. Beror väldigt mycket på låten.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Nja leadstämman ska nog sitta under ett pass, annars är det lika bra att ta om! Körer och annat är mindre kritiskt. Sedan, att engineera sig själv är inte direkt idealt - bättre att kunna koncentrera sig helt på insatsen, vare sig det är sången eller tekniken! Tyvärr rätt vanligt att sången får bli som det blir - en del kan ägna mängder av sin tid att stärkaren ska ha rätt mik och temperatur, eller att patchkablarna ska vara av rätt färg, men sången, "äh det får duga"

  9. #9
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jo, visst är det skönt när någon annan spelar in. Sista släppet gjorde vi i studio med tekniker, men jag lade om ett par låtar hemma sedan, var inte nöjd. Nu håller vi också på att spela in i studio, men har lagt 'backup-sång' hemma, tänker att det blir mindre press på att leverera på plats, plus att man lär sig låtarna bättre.

    Studioägaren är numer med i bandet också, så jag var tekniker när bas & gitarr spelades in. Slående hur mycket roligare processen är om man får fokusera på en sak!

  10. #10
    Max S
    Max S är inte uppkopplad
    Max Ss avatar
    Senior
    I regel max 4-5 tagningar rakt igenom låten.
    Kanske lite lösa ad-libs på de efter.
    Tar i regel 1-2 timmar.

  11. #11
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Brukar lägga en dag per låt typ. Eller, först kör man in lite slasksång och känner på olika stämmor, sånt går ju fort. Men sedan själva den riktiga sången brukar jag ta många omtagningar (använder mycket dubbar, så det gör inget om det blir många av samma), och helst lägga alla stämmor också vid samma tillfälle för att få samma inspelningsförhållande på hela kittet. Det kanske tar ett par timmar? Men sedan tillkommer ju tiden där jag är min egen tekniker osv, så då drar det iväg.

    Sången måste funka perfa för min del, halvdana tagningar göre sig icke besvär. Sedan kan ju perfa betyda många saker, inte bara tekniskt perfa utan känsla, svajningar osv. Det tar tid ibland att hitta kärnan i låten, ibland går det på direkten.

  12. #12

    Veteran
    Lite sen på bollen. Beror på. Om jag jobbar med ny låt så tar sången lång tid att utveckla.
    Jobbar jag med att sätta sång på riktigt så håller jag på tills det blir som jag vill ha sången. Max 2 timmar brukar jag yla, efter det är rösten slut, ofta redan vid 1 timme. Då fortsätter man nästa dag.
    Jag har alltid micken uppställd så det blir ungefär samma sound från dag till dag, oftast.

    Nåt sånt...

  13. #13
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max S Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I regel max 4-5 tagningar rakt igenom låten.
    Kanske lite lösa ad-libs på de efter.
    Tar i regel 1-2 timmar.
    Ett av mina favoritsätt att spela in på och sedan klippa ihop. Blir helt naturligt när man spelar in ett flow.
    Brukar ta två-tre timmar.
    Min sång brukar vara som bäst efter en 30 min sång, lite paus och sen på det.
    Det här är givetvis under förutsättning att sången är klar och inrepad.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag pillar med allt för länge. Tenderar att bli så med sången också... inte alltid en fördel. :S

  15. #15
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Medhörning: Torr eller med en gnutta reverb? Vilket ger bäst slutresultat?

  16. #16
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag har alltid gillat att ha lite reverb, tycker det blir lättare att höra vad man gör.

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har alltid gillat att ha lite reverb, tycker det blir lättare att höra vad man gör.
    +1, då behöver man inte gasa på volymen heller. Alternativt kan man dra på diskant. Det funkar för mig som brummar rätt bra normalt.

  18. #18

    Veteran
    Jag spelar oftast in utan några effekter, bara kompressor på. Jag har lättare att hålla pitchen om det är torrt.
    Men det beror på låt och om det skall vara en speciell feeling, då kan effekter slås på för att skapa rätt mood.

  19. #19
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Använder aldrig några effekter i medhörningen. Har aldrig trivts med det, utan tycker det blir bättre om man hör hur det verkligen låter, utan att det blir förskönat...
    Sången får ta den tid som behövs, men om man inte har sjungit upp innan man börjar, så brukar det ta kanske 15-20 minuter innan det börjar låta bra så att man kan börja spela in. Sedan handlar det nog om typ mellan 3 och 8 tagningar innan jag är nöjd, beroende på dagsform...
    Spelar aldrig in fraser, utan alltid hela låten i ett svep - eller möjligen hel vers eller hel refräng, men det tillhör undantagen, eftersom jag tycker att det blir bättre helhet och lättare att få rätt känsla om man tar hela i ett svep. Kan eventuellt klippa ihop från olika tagningar, men oftast använder jag den bästa tagningen och fixar till eventuella småfel med Melodyne.

  20. #20
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Gör väl som de flesta säger ovan, dvs så få tagningar som möjligt. Bra om man är uppsjungen innan, då slipper tagningar på låten gå åt till det. Jag klipper så lite som möjligt eftersom det brukar kunna låta lite olika om olika tagningar även klangmässigt. Om man inte gör flera överdubbningar som nämnts ovan, då spelar det mindre roll.

    Många gillar ju lite reverb i lyssningen, själv vill jag ha det torrt, bara kanske aningen komprimerat. Men inte för mycket, för då kostar jag på mig att sjunga med slarvig dynamik.

    En sak som är bra ibland (beroende på låt/lurar/sångare) är att spela in med ena luren vid sidan om örat. Många (inklusive jag) har lättare att sjunga rent om de får direktklang också. Det gäller att se upp med läckage till micken dock!
    Senast redigerat av slirak den 2013-01-29 klockan 16:51.

  21. #21
    Hanza
    Hanza är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ena luren vid sidan av örat är ett måste för mig, annars sjunger jag än mer falskt
    För att slippa det mesta av läckage så panorerar jag lyssningen till örat där jag har luren.

  22. #22
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag lägger en tagning på sång, två om dä ska va' tvåstämmigt höhö (eller om nåt med tekniken blir fel)

  23. #23
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har alltid gillat att ha lite reverb, tycker det blir lättare att höra vad man gör.
    Finns en naturlig förklaring till att ett (tämligen långt) reverb i medhörningen är bra. Om man har det kan man fortfarande höra sig själv när man ska ta nästa ton, och därmed intonera mot sig själv. Lättare att få rätt tonhöjd då.

  24. #24
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns en naturlig förklaring till att ett (tämligen långt) reverb i medhörningen är bra. Om man har det kan man fortfarande höra sig själv när man ska ta nästa ton, och därmed intonera mot sig själv. Lättare att få rätt tonhöjd då.
    Japp, eller som vår tekniker sa när vi plötsligt hade en massa latency i lyssningen under inspelning: "Det är väl skönt att höra vad man gjort?"

  25. #25
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, eller som vår tekniker sa när vi plötsligt hade en massa latency i lyssningen under inspelning: "Det är väl skönt att höra vad man gjort?"

    Haha, skönt pårökt/rödvinad stämning

  26. #26
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Jag undrar vilka effekter som lagts på Anita Doths röst i 2Unlimited låtar? Om ni lyssnar vid 2:15 - 2:40 så låter det som att rösten har dublicerats med lite delay, eller så har hon sjungit samma sak två gånger och de spåren har lagts ihop med lite delay? Sen vid 2:58 sjunger hon "escape to paradise" men då utan dublicerad röst.


    https://youtu.be/lrJBjxxh1vA

    Hur gör man den där effekten? Det låter så bra!! Anita Doth har en av de skönaste av röster att lyssna till!!

  27. #27
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar vilka effekter som lagts på Anita Doths röst i 2Unlimited låtar? Om ni lyssnar vid 2:15 - 2:40 så låter det som att rösten har dublicerats med lite delay, eller så har hon sjungit samma sak två gånger och de spåren har lagts ihop med lite delay? Sen vid 2:58 sjunger hon "escape to paradise" men då utan dublicerad röst.


    Hur gör man den där effekten? Det låter så bra!! Anita Doth har en av de skönaste av röster att lyssna till!!
    Är väl inte så mycket en effekt som att hon dubbat sig själv (ev några körsångerskor också), åtskilliga gånger skulle jag tro. Dessutom är det inte bara unisona stämmor, det ligger en understämma, pannad mest i höger kanal, dubbad den också. En ters under väl. Hör inte riktigt om det möjligen finns en kvint under också. Lite reverb på det, kanske lite delay, kompressor, eq, kanske att körerna är vässade med lite dist för väsighet. Men det viktiga är väl dubbarna och understämman. Och det knepiga brukar vara att få det att låta tajt nog, framförallt konsonanterna. Inte så kul om "escape" låter mer som es-s-s-c-c-c-a-p-p-pe... En del fixar att sjunga tajt nog och kanske t.o.m. att ta ner konsonanterna i nivå live. Är man längre från micken när man lägger dubbarna kan det också hjälpa. Men det är väl inte helt ovanligt att man sitter och klipper eller nivåautomatiserar bort konsonanterna från alla stämmor utom leaden. Och kanske flyttar på andra delar av sången också för att tajta till det.

  28. #28
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Hakar på lite med mitt hittepå.

    Jag har konstanta nojor för att bli vräkt, så jag brukar minimera tiden för att lägga sång, särskilt om jag vill dra på lite. När jag har gjort en låt lägger jag alltid ett spår som får bli som det blir, mest för att inte glömma bort låten typ. Är det en låt som inte kräver nåt speciellt så kan det bli den tagningen som gäller. Vill jag ha lite mer kraft kollar jag om halsen är med på noterna (ibland är jag tjock i halsen och då funkar det inte bra). Annars planerar jag in att sjunga senare på dagen eller nästa dag, och undviker att äta eller dricka sött (nån huskur för bra sångröst jag snappat upp av en kille på electro-music.com).

    Ibland har sånger låga toner som jag inte alltid klarar. De brukar jag försöka mig på på morgonen. Särskilt om jag är bakfull klarar jag att komma rätt långt ner på morgonen. Price you gotta pay... Jag sjunger då gärna innan frukost, så man inte har en massa gegga i halsen igen.

  29. #29
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    En annan grej: om jag vill dra på och är orolig för att det ska låta krystat så testar jag ibland att skippa medhörningen. Jag kör med halvöppna lurar och hör mig själv rätt bra ändå - är musiken tillräckligt hög så tar man automatiskt i. Kommer ihåg när jag spelade i band och spelade in, om sångaren (som inte hade tonsäkerhet som sin styrka) inte hördes när vi spelade så blev han som punkigast och bäst på inspelningen.

    Om jag lägger stämmor eller dubblerar så vill jag ofta slippa höra de stämmor jag redan lagt. Jag fått för mig att jag sjunger mindre säkert om det är en massa andra röster samtidigt.

  30. #30
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag gör ofta tvärtom faktiskt! Om det är stämmor som gäller, och jag redan lagt typ två så lägger jag gärna den tredje med bara röster i lyssningen.

  31. #31
    pxm
    pxm är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kan ju inte sjunga, men gör det i a f, när jag inte hittar någon sångare att collabba med......
    Tycker dock att det är svårt och vill gärna få det överstökat, önskar att jag hade tålamod att lägga ned lika mycket tid och energi på sång som jag gör på gitarr....//

    mvh

  32. #32
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag brukar lägga enormt mycket tid på sång, men inte på omtagningar utan på dubbningar. Sen kan jag välja bland dessa. Varje stämma dubblas/tripplas också. Promise you, efter ett tag vänjer man sig o sjunger efter grafiken på audiofilerna på de andra spåren. Ungefär som noter, fast fraseringsnoter. Tysta dubbningar, viskningar, telefonröster, ja alla varianter. Men varje stämma har dessa tysta dubbningar.

    Sen leker jag mycket med waves CLAvocals. Tunnar stämmor & tysta dubbningar. Komprimerar hela paketen osv.

    Jag komponerar ofta mha sången. Men det är ett humörbaserat instrument. E man inte i rätt mood e det kört...

    Det var mina 5 pesetas :-)

  33. #33
    halfeatenhotdog
    halfeatenhotdog är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag lägger ner mycket tid på sång, men väldigt lite på inspelning.
    Confused?

    1. Låten ska vara arrangerad för att sången ska passa.
    2. Låten ska passa personen som sjunger.
    3. Som producent bör man gå igenom låten med sångaren/sångerskan så att man förstår hur innehållet ska framföras.
    4. Minst 2-3 dagar emellan för att gå igenom låten själv och komma på snygga grejer att pröva
    5. Sjunga låten i ett "öppet forum" ett par gånger och få allt att kännas bra
    6. Se till att allt är riggat och att tekniken är helt genomskinlig.

    Sen är det bara att spela in. Två, tre tagningar och lite adlibs!

Liknande ämnen

  1. Hultsfredsfestivalen lägger ner
    Av jgb i forum Nyheter
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 16:06
  2. TFT lägger av
    Av Mein i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 23:59
  3. Grandaddy lägger ned.
    Av eskimo i forum Skivor & artister
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 22:50
  4. Orbital lägger av..
    Av sisältää i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-07-05, 14:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •