Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ljudredigering - söker tips på lite macprogram.

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Ljudredigering - söker tips på lite macprogram.

    Intel & OS 10.6 (ev 7, inte bestämt om jag ska installera updaten ännu, tyckte inte om den sist, gillar inte att dokumenthanteringen är så konstig, 'spara som' är borttaget när man vill förändra ngt och spara under nytt namn och lite så, känns för förändrat för min smak...).

    • Något som kan läsa / importera Sound Designer II-formatet? Andra format också av intresse t ex SampleCell.

    • Något som kan konvertera från Reason (NNXT / .sxt) till Kontakt (.nki) - Kontakt ska kunna det men kraschar direkt. Iaf Kontakt 5 (5.xxx) som jag har. Kommit senare version? Även konvertering från NNXT till andra format av stort intresse. Nästan krav på batchkonvertering.

    • Stabil och bra ljudredigering som överträffar Bias Peak i både användande och stabilitet. Helst inte svindyr. Helst inte med behov av au-pluggar för lite effekter om man vill trolla om ljud, gärna inbyggda. Eller om det är au/vst-stöd så måste detta vara stabilt. Wavelab bäst?

    • Jag har Logic Pro - kanske kan det användas till ljudredigering? Inte jobbat så innan men sett folk som gör det. Missförstå mig rätt, självklart kan det användas till ljudredigering, men jag menar såsom klassiskt förfarande a' la Wavelab, Peak mm - dvs: tar gärna emot tips på hur du brukar göra isf, t ex om du vill kolla igenom 150 st wavfiler och klippa dem, normalisera & så och sedan spara om dem under samma namn. Kan man få Logic att öppna varje fil i ett separat fönster så är ju saken biff, vill ju inte få upp allt som ett långt arr typ.

    Jag har utvecklat en allergi mot Chicken Systems.

    Tack på förhand!
    Senast redigerat av PF den 2012-09-01 klockan 03:59.

  2. #2
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    jag är ganska nöjd med amadeus pro.

  3. #3
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Wavelab bäst?
    Jag tycker nya Wavelab är helt gräsligt. 3:an var mer användbar.. men betydligt mindre funktioner tyvärr.

    Wave Editor är den jag fastnat mest för. 2:an (nu med namnet Triumph) släpps vilken dag som helst nu. Däremot så finns där ingen konvertering mellan exempelvis kontakt och nnxt-format eller sådant.. det får man nog leta upp någon separat mjukvara till tyvärr. Redmatica hade bra grejor för att bygga samplebibliotek för de formaten (+ några till), men de blev uppköpta av Apple.. så det kanske blir någon Apple-produkt som fixar sådant snart?

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok!

    Amadeus Pro såg ut precis som man kunde tro, märkligt namnval, sunkig sajt, lite lofikänsla. -> http://www.hairersoft.com/pro.html#1

    Vi snackar Bias Peak här som kostade 5000:-, finns det ens något som är i den klassen nu? Måste ju annars köra det på min G5:a eftersom Rosetta eller vad det nu var för underliggande teknik inte längre stöds. Jäkla meck med uppdateringar av datorer & OS då vår bransch inte hänger med i farten.

  5. #5

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Just ja, den gillade jag rätt mkt, testades för ett tag sen, bra! We're going somewhere. tack

  7. #7
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag kör DSP-Quattro. Och snart kommer ju (äntligen) Sound Forge till Mac också

  8. #8
    Killergull
    Killergull är uppkopplad nu
    Killergulls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Synd att Bias Peak och Redmatica har lagts ner, men...

    Sound Forge Pro ska visst släppas till Mac:

    http://www.macrumors.com/2012/08/22/...coming-to-mac/

    Sample Robot släpptes också till Mac nyligen:

    http://www.samplerobot.com/funktionalitaet.htm

    Kanske är värt en koll i alla fall.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag kör all redigering i Logic nuförtiden (i arrange-fönstret) och ser bara nackdelar med renodlade redigeringsprogram. Det som saknas är batchhantering, konverteringar och skumma filformat, men där finns det andra verktyg (Switch t ex). Peak kastade jag ut för länge sedan.

  10. #10
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    ska bli spännande att se hur kärt mötet med soundforge blir igen. har saknat det länge men idag vetifan om jag skulle använda det så mycket. sample editorn i renoise är ju så kompetent så det är sällan jag behöver göra saker på sidan om.

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Körde ju en massa WaveLab på Win, och det var väl det enda program jag saknade när jag gick över till mac. Var superglad när WL släpptes i macverion, men nånstans längs vägen gick smidigheten och snabbheten i WL förlorad. Dessutom är det helt sjukt meckigt och o-mac:igt i sitt gränssnitt. Gör numera allt mitt vågformspillande direkt i Live (eller ReCycle, om jag behöver klippa isär en massa samplingar.). Batch-funktioner m m i WaveLab är ju makalösa, men tyvärr både lite buggiga (på mac) å bökiga att konfigurera, så känns ändå som om man förlorar tid, förutsatt att man inte ägnar hela dagarna åt vågformspillande.

    That said, PF, om du främst ska ha det för att mecka vågformer till dina refills, och är beredd att lägga ner en del inlärningstid (och står ut med ett kraftigt icke-mac:igt gränssnitt), så kan nog ev WL vara värt att kika på trots allt. Borde väl finans nån demo eller?

  12. #12
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lappalainen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör DSP-Quattro. Och snart kommer ju (äntligen) Sound Forge till Mac också
    oh, tänk om dom passar på att städa upp det lite också, Soundforge innan Sony var ju väldigt snyggt och smidigt iaf.

  13. #13
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    +1 på wavelab.

Liknande ämnen

  1. Söker lite guidning, byte av opamp :)
    Av RZ-1 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 14:47
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 13:05
  3. 2 gånger ljudredigering för OS X
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 22:56
  4. Söker tips på bra Chorus
    Av robimon i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-09-15, 08:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •