Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Den perfekta förkylningen/fyllesången/arga sången, sårbara sången etc!

  1. #1
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    Den perfekta förkylningen/fyllesången/arga sången, sårbara sången etc!

    Ni som sjunger vet ju alla att ibland gör man en tagning när man är förkyld, eller full, eller arg, eller väldigt ledsen. Det kan ju ofta sätta spår i sången, pga fysiska fenomen eller emotionella.

    Problemet är ju ofta att en sådan tagning kan bli helt unik och aldrig kan återupprepas med samma känsla.
    Ännu värre är att en del av tagningen kan vara falsk medan andra delar är "perfekta"
    Det kan vara svårt och klippa och lägga nya sångdelar och få det att låta som samma låt, men det är ju oftast den vägen man får ta iaf! Men då gäller det ju att man har alla spår, att det inte är en gammal enkel nermixad demo.

    Här är en demo på en låt, där första versen/refrängen är lite skev men där förkylningen i mina öron är "perfekt" på andra versen
    Om jag skulle spela in detta som en riktig låt så skulle den förlora den där speciella sången, även om den skulle bli i takt, och låta mycket bättre på alla andra sätt.
    Därav att jag släpper den som en demo!
    http://soundcloud.com/henrikstolpe/island-on-my-own

    Vågar ni posta några exempel från erat eget sjungande, där ni har en för er "ovanlig" röst pga omständigheter?

  2. #2
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Känner igen det där, jag som egentligen inte har nån röst att tala om, men under vissa omständigheter lyckas jag sjunga in saker som jag ändå gillar. Just förkylningar kan ge en skön raspighet och jag kan till och med känna att jag blir tonsäkrare då.
    Har lite "hemligheter" liggande på hårddisken jag ev kan dela med mig när jag är hemma efter helgen.

  3. #3
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Ja, jag brukar försöka sjunga när jag är förkyld, vissa förkylningar ger en väldigt go spruckenhet som jag inte lyckas bemästra annars, det gillar jag. Och så blir det nån liten febrig nerv på nåt sätt, som att man sjunger på liv och död eftersom man får suga i med så mycket mer kraft än vad som krävs när man är frisk. Andra gånger suger det ju och blir bara nasalt och falskt. Dom tagningarna brukar jag dumpa direkt så jag inte ska få för mig att fästa mig vid dem..

    Apropå det här med första tagningar som har den rätta känslan men kanske är helt fel på andra sätt (sjöng in i kass mick, sjunger fel etc), det är verkligen jättelurigt. Det finns nästan alltid någon naivitet i uttrycket som inte kan återskapas i den riktiga tagningen.

  4. #4
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    inga inspelningar, men fattar precis grejen. under vissa omständigheter, vilka alltid innebär förkylning med HÖG feber, låter jag som lee hazlewood när han sjunger sin bästa låt, pour man. så vill man, eller åtminstone jag, spela in en låt åtminstone någon gång. kruxet är dock att jag alltid är för sjuk för att kunna åstadkomma något när jag har rösten. när jag sedan är frisk nog och försöker låter det som jag föreställer mig jimmy summerville i målbrottet.

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Försökte sjunga med förkylning för ett par veckor sedan. Lät bara näsa...

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Försökte sjunga med förkylning för ett par veckor sedan. Lät bara näsa...
    Snorbra?

  7. #7
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snorbra?
    I wish...

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...feber och hes... man blir mellan- eller t.o.m. hel-kolisk...


    https://youtu.be/xnbiRDNaDeo

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...drömma kan man... (host host... nee )


    https://youtu.be/Ww9JS8dJ9fY

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ..eller mardrömma?


    https://youtu.be/KZF_0947JLk

  11. #11
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    När jag försöker sjunga så låter det helt sjukt..... inte riktigt samma sak, men ett tragiskt faktum

  12. #12
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..eller mardrömma?


    https://youtu.be/KZF_0947JLk
    Det där är så briljant att det nästan är löjligt. Texten tillsammans med frälsis-arret blir en sådan totalkrock. Genialt.

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    http://open.spotify.com/track/2vymywRmBEEXAqZ8sVgjjk

    Jag har ett trick på samma tema...
    I och med att jag har ett obefintligt bas register så upptäckte jag en "workaround" när det är dags att lägga lite lägre sångregister.
    Du planerar inspelning tidigt morgonen efter och kvällen före dricker du ganska rejält, har provat med öl ( Carlsberg Export ) och det fungerar perfekt.
    Det som händer är att alkoholen som bekant torkar ut kroppen då det är vätskedrivande och du får ju absolut inte kompensera upp med vatten så dagen efter är kroppen inklusive stämband lite uttorkad och röstläget har helt sonika flyttat ner några toner. Det brukar bara sitta i en timme, så pass på så fort du vaknar , fram med micken och spela in.
    Jag brukar praktisera detta när jag skall lägga "bas" stämmor men i ovanstående Spotify länk så har jag sjungit in verserna i detta sköna bakis tillstånd med coolare basröst än vanligt. Det skall nämnas att exemplet inte är speciellt basigt för gemene man men för mig som inte har någon basröst alls i normalt hälsotillstånd så är det basigt
    Senast redigerat av Firechild den 2012-08-25 klockan 10:19.

  14. #14
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    +1 på den!

Liknande ämnen

  1. Melodyne fattar inte vilka toner sången tar!
    Av metalandree i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 11:42
  2. Få sången att låta som en synth
    Av limpan2 i forum Effekter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 21:04
  3. Problem med sången...
    Av fat freddy i forum Mixning & mastring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-01-15, 02:25
  4. Problem med sången
    Av Unitary i forum Inspelning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2003-02-18, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •