Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 335

Ämne: Nytt från Roland

  1. #61

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Kanse ett riktigt bandeko?? inte någon pedal...??

    mmmmm (dream on) kanske ett bandeko med D-beam och USB minneshållare.

    Mvh

  2. #62
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan de säkert, men observera att detta INTE är samma som att producera "allt enligt original ritningarna med original komponenter".
    Det var inte så genomtänkt, jag formulerar mig bättre: Det ska vara original komponenter så länge det påverkar ljud signalen. Substitut komponenter är OK om man inte (åtminstonne inte jag) kan höra någon skillnad. BA6110 duger inte som ersättare för BA662A i TB-303 exempelvis, så det är hårda krav! Eh, i den här drömmen alltså. Processorer kan ersättas med moderna snabbare varianter, med fördel i normala fall. Koden får skrivas om men det är inte krångligt alls, det är liksom det minsta problemet tycker jag.

    Så hur mycket skulle en TB-303 kosta om Roland ny producerade den? Skulle den landa på 7-8 K skulle jag köpa ett helt gäng.

  3. #63
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köper gärna gammalt från Roland, inte nytt! Tänk om Roland skulle gå ut med ett pressmeddelande, typ "Vi har äntligen insett vad folket vill ha! Vi ska återigen producera gamla ever greens så som: Juno-1, Juno-2, D-50, D-550, JD-800, JD-990, JP-8000, JP-8080, Juno-60, Juno-106, Jupiter-8, Jupiter-6, Jupiter-4, JV-1080, JV-2080, JX-3P, JX8-P, JX-10, MC-202, MKS-30, MKS-50, MKS-70, MKS-80, MPG-80, PG-200, PG-300, PG-800, PG-1000, SH-2, SH-5, SH-7, SH-101, SH-1000, SVC-350 Vocoder, System 100, System 100m, TB-303, TR-909, TR-808, TR-606, TR-707, VP-330 Vocoder Plus, XV-5080. . .allt enligt original ritningarna med original komponenter, och så länge det finns begäran så fortsätter vi att producera dem!"

    Vad skulle hända då?
    Finn fem fel?

    Äsch, istället för att hacka på PF:s älsklingar med fyra siffror i namnet så noterar jag att System 700 och SH-3 inte kommer i produktion igen. Det är ju f-nimej skandal!

    Helt ärligt vet jag inte vad jag skulle hoppas på. Har de vett och sans så gör de en racklåda med full midispec för allt, vettig programmeringshårdvara och lite rattar till det viktigaste. Lite som Little Phatty (fast snyggare kan man hoppas). Ytmonterat är OK och mjukt till allt som inte låter. Fimpa klavven, fimpa träsidorna, fimpa fyrfärgsmanualen etc.
    Eller kanske en TR-låda enligt samma koncept... för att matcha nord drum.

    Vad jag tror: VA-bajs i rackformat. Gärna rejält pimpad med färger och blink.

    Vad jag drömmer om under heta sommarnätter: Att de hittat en mindre stash av den aldrig lanserade Jupiter-6R som legat bortglömda sedan 80-talet och nu dumpas för kaffepengar över disk i Malmö.

  4. #64
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...den här diskussionen blir lika komisk vid varje "nedräkning"

    Analogsidan är vansklig... Korg massproducerar leksaker, DSI kämpar med kvaliteten, Arturias satsning är nog mest spännande om de lyckas leverera i efterfrågade antal! Modularmarknaden är för udda, en nykonstruerad TB hamnar antagligen längre ifrån originalet än X0X...

  5. #65
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    ... och Roland slutade vara innovativa. Vadå, vad vill vi se? Nya V-synth? Nej, men rolig musikutrustning som inspirerar så som företagets grejer alltid gjorde. SH01 är iofs snygg men en otroligt märklig historia. Som slutat kännas 'pro'.

  6. #66
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Vad för kunder går Roland efter? Jag vet att musikal-musiker styr vad Kurzweil bygger, att Korg smeker oss medhuds och att Yamahas kunder är musikskolor och fd. musikskole-elever.

  7. #67
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Det har jag också undrat över. Känns som de försöker pleasa alla och ingen...

    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad för kunder går Roland efter? Jag vet att musikal-musiker styr vad Kurzweil bygger, att Korg smeker oss medhuds och att Yamahas kunder är musikskolor och fd. musikskole-elever.

  8. #68
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... och Roland slutade vara innovativa. Vadå, vad vill vi se? Nya V-synth? Nej, men rolig musikutrustning som inspirerar så som företagets grejer alltid gjorde. SH01 är iofs snygg men en otroligt märklig historia. Som slutat kännas 'pro'.
    Vad var senaste innovativa? Stod/föll det med Kakeashi himself?


  9. #69
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad för kunder går Roland efter? Jag vet att musikal-musiker styr vad Kurzweil bygger, att Korg smeker oss medhuds och att Yamahas kunder är musikskolor och fd. musikskole-elever.
    Namn:  220px-Howard_Jones_-_7-10-08.jpg
Visningar: 162
Storlek:  10,8 KB

  10. #70
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  11. #71
    deleted user
    Varför vill man ha en ny analog Roland, är det ljud, analogt eller Roland som är det viktiga? Sist jag kollade så var det ingen brist på varken junos, 101:or eller 303:or. Det kanske är nytt som är det viktiga, varför?

  12. #72
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Tror jag läst nånstans att Lars-Åke Kikumoto inte alls gillar hur hans prylar kom att användas i praktiken, han borde ju vara stolt men nähe. En fjantig plastbasmodul och misslyckade fejktrummor avsedda för SvenIngvars bidrog till att skapa nya genres etc. Svårt att upprepa sånt.

  13. #73
    Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Jämför med nytillverkningen av Minimoog. Priset hamnade på runt 30 papp för en monosynth där det mesta hade kopierats från 70-talsmodellerna. Hade de skippat minnena så hade det bara blivit högst en tusing billigare, men lägger man ut de summorna vill man nog ha sina minnesplatser.

  14. #74
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag är ingen analogtaliban, tycker man skulle kunna göra enormt mkt roligt med dagens sätt att göra instrument - som inte behöver bli extremt dyra. Vad skulle då kunna fungera i dagens starkt förändrade musikklimat? Tja, en given hit bland både studio- och livemusiker kunde ju vara att ta VA-och sampleplayback-synttekniken från Jupiter 80, paketera den mer liknande JP-8000, se till att den fick aftertouch och grymt bra klaviatur, stabila och rejäla reglage, rimlig mängd med röster (runt 80 för att kunna göra layers osv), prissätta den till omkring 15.000:-. Extremt viktigt med formgivningen så det inte blev pannkaka av konceptet utan verkligen kändes gjutet. Rackversion av samma synt, kanske också tabletopversion, gediget och professionellt formspråk, gedigna materialval. Vips så vore JP-9000 född och man skulle få upp ögonen igen.

  15. #75
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lite designidéer på JP-9000 i tråden vore riktigt kul.

  16. #76
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Du beskrev ju nästan Nord Wave där uppe PF

  17. #77
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Ny MV eller V-synth-grej hade varit roligt. Nån ny VA hade väl varit ok. De har ju också V-Guitar, V-Drums osv. Jag säger detta bara för att peppa inför den besvikelse vi ändå litar på att Roland levererar.

  18. #78
    Jojjelito
    Jojjelito är inte uppkopplad
    Jojjelitos avatar
    Veteran
    Hur svårt kan det vara? Gör nått lättjobbat som låter bra, inte ser ut som ett plastigt lass skit och som inte kostar 39995:- och bara innehåller dansbandsvulg!

    Gör en VA/S&S-hybrid i plåtlåda. En JD-8000 och en JD-9900 rack.

  19. #79
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Jag skulle bli glad om det ens var något som liknade deras tidigare GAIA. Man ska inte ha för stora förhoppningar om roland.

  20. #80
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Rackad Gaia hade inte varit så fel alls. Dom kanske ser på Korg och märker att små grejer säljer där hemma.

  21. #81
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Vill hoppas på nåt coolt men alla (troliga) spekulationer i tråden får mig att deppa lite

  22. #82
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Vem behöver 80 röster?
    Man spelar väl inte på mer än ca 10, om man inte spelar piano med damper.
    Det kan då vara 8 ljud per tangent (säkert med en massa samples/oscillatorer) i varje ljud.
    Eller om man kör två-tre ljud multitimbralt, så kör man ju inte polyfont med 10 röster på varje.
    Har aldrig hajat det där med extrem polyfoni.

    Jag hade gillat ett Nordwave koncept med roland stuk.
    Riktigt bra modellerade retrofilter från diverse kända Rolands.
    Alla Rolands in a box liksom.
    "analog" sequencer med rattar samt rattar för det mesta annat.
    Keep it simple.
    Sen kan det finnas en version åt Nordhållet med 49 tangenter, och en stor med 88 vägda tom.
    Lika bra sample transfer mjukvara som Clavia.

  23. #83
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har aldrig hajat det där med extrem polyfoni.
    Det var ju mest en workstation-feature. Men i riktigt stora samplingsbibliotek (EWQL, Vienna, vissa trumbibliotek) används lager av olika delar av ljuden, inklusive (naturlig) decay och situationer kan uppstå där en enskild ton triggar 10-20 röster (samplingar) och decay ligger kvar många sekunder.

  24. #84

    Redaktör
    Åtminstone i äldre romplers så gick det ofta åt två röster för stereo, 1 röst per lager i ljudet, etc – en röst är mer som en oscillator än ett komplett ljud i många fall. Så kör man tex ett pianoljud med 4 velocity-lager går det åt många röster. Sen som sagt, utklingning som kan dubbla antalet röster som krävs. (Nu vet jag inte riktigt hur rösterna hanteras i nyare romplers, förmodligen har det blivit smartare.)

    Så spelar du tex piano med jazzstuk istället för pekfingervalsen i traditionell syntmusikstil så kan du ganska snabbt äta upp tex 8 röster (ackord + bas) * 4 (lager) * 2 (utklingning av tidigare ackord) = 64 röster utan att anstränga sig nämnvärt.

  25. #85
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Lådan ser ju lagom stor ut för ett 2U rack av något slag. MKS-60 kanske

  26. #86
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    men roland har väl vesst gjort nåt bra/riktig synt efter jp8000- v-synth ju, som imo är deras bästa
    synt nånsin so far...

  27. #87
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vem behöver 80 röster?
    Man spelar väl inte på mer än ca 10, om man inte spelar piano med damper.
    Det kan då vara 8 ljud per tangent (säkert med en massa samples/oscillatorer) i varje ljud.
    Eller om man kör två-tre ljud multitimbralt, så kör man ju inte polyfont med 10 röster på varje.
    Har aldrig hajat det där med extrem polyfoni.

    Jag hade gillat ett Nordwave koncept med roland stuk.
    Riktigt bra modellerade retrofilter från diverse kända Rolands.
    Alla Rolands in a box liksom.
    "analog" sequencer med rattar samt rattar för det mesta annat.
    Keep it simple.
    Sen kan det finnas en version åt Nordhållet med 49 tangenter, och en stor med 88 vägda tom.
    Lika bra sample transfer mjukvara som Clavia.
    x-akt, man får ju närmast torgskräck av för många röster. ja! en ny roland sequencer (helst utan teckenfönster) hade varit kul!

  28. #88
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bionik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför vill man ha en ny analog Roland, är det ljud, analogt eller Roland som är det viktiga? Sist jag kollade så var det ingen brist på varken junos, 101:or eller 303:or. Det kanske är nytt som är det viktiga, varför?
    Det viktiga är att 20-30 år gamla grejjer saknar garanti och kan gå sönder.
    Jag kommer köpa en nytillverkad Oberheim 4 Voice ( SonOf4V) för astronomiskt belopp när den kommer, men skulle inte betala hälften för de ursprungliga från 70 talet pga just att jag inte kan mecka själv.

  29. #89
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Tror det är mv30 mk2

  30. #90
    Obie
    Obie är inte uppkopplad
    Obies avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det viktiga är att 20-30 år gamla grejjer saknar garanti och kan gå sönder.
    Jag kommer köpa en nytillverkad Oberheim 4 Voice ( SonOf4V) för astronomiskt belopp när den kommer, men skulle inte betala hälften för de ursprungliga från 70 talet pga just att jag inte kan mecka själv.
    Jag är precis tvärtom. Har svårt att se mig själv köpa en nytillverkad variant av någon gammal klassiker. Men så räds jag i och för sig inte trasig elektronik.

    Garantin skyddar dig väl bara mot trasiga grejer i något år? Om t.ex en SO4V går sönder efter garantitiden har man väl samma problem som med en trasig 4-voice?
    Senast redigerat av Obie den 2012-08-22 klockan 13:03.

  31. #91
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det viktiga är att 20-30 år gamla grejjer saknar garanti och kan gå sönder.
    Jag kommer köpa en nytillverkad Oberheim 4 Voice ( SonOf4V) för astronomiskt belopp när den kommer, men skulle inte betala hälften för de ursprungliga från 70 talet pga just att jag inte kan mecka själv.
    Hur gör du när garantin gått ut, säljer och köper en ny?

  32. #92
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Inte riktigt, däremot räknar jag med att de håller 20 år från det år de tillverkades. Jag lämnar denna diskussion om nytt och gammalt. I min värld köper jag hellre en bil som gått 0 mil än en som gått 30.000 om det är i samma prisbild, ja ni hajar resonemanget så jag backar ur angående vidare försvar mot att jag hellre köper nytt om de är identiskt med de gamla. Tex de nya SEM burkarna låter lika bra som de gamla och jag har för avsikt att tro det om SonOf4V också.
    Senast redigerat av Firechild den 2012-08-22 klockan 13:39.

  33. #93
    nvmph
    nvmph är inte uppkopplad
    nvmphs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Får en känsla av att det är en rackad Jupiter 80, ny Super Jupiter?

  34. #94
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ha! Tja, det vore faktiskt briljant.

  35. #95
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage





    Va' bra, nu blev jag mer nyfiken känner jag efter att ha grubblat på det en stund. De kanske har tänkt till igen?

    Jag har alltid tyckt att JP8080 för tankarna till en MPG80 ovanpå en MKS80.

    Just MKS80 har också alltid varit mytomspunnen, ända från ungefär 1990 och framåt. Även uppföljaren JP8080 har ju ett extremt gott rykte.

    Det kan ju betyda att de faktiskt har snappat upp det.

  36. #96
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Här är releasedatumen på kommande grejer: http://www.roland.com/products/en/index_event.html

    Kan det vara pianot? Trååååk! http://www.roland.com/products/en/RD-700NX/

  37. #97
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran

  38. #98
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Sen om vi zoomar på bilden så står det typ "moddig" eller nåt. Vad står det tro?

  39. #99
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Det är ju den pallen som kartongen står på!!!


    Om de luras på Roland....så jävlar

  40. #100
    Flipper 2
    Flipper 2 är uppkopplad nu
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Allt är sååå SUPER... naturligt också... tror det är ju det självklara steget efter Jupiter 80:
    V-Super Jupiter-rack med plats för USB-minne... och den låter faktiskt supernaturligt

  41. #101
    Flipper 2
    Flipper 2 är uppkopplad nu
    Flipper 2s avatar
    Senior
    V-bänk ???

  42. #102
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bifogad fil 39850

    Som varandes ett enormt Roland-fan - av de äldre grejerna - så kunde jag inte låta bli att börja hoppas på den här "rackad Jupiter 80"-idén.

  43. #103
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    module tror jag det står.
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen om vi zoomar på bilden så står det typ "moddig" eller nåt. Vad står det tro?

  44. #104
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Någonting med "V" är det förmodligen.
    V framträder under den nedre svarta avlånga blaffan. Leker man runt i nån bra fotoeditor (och vet vad man håller på med) kan man säkert se fler bokstäver/siffror...men det gör inte jag...det skulle kännas alltför nördigt

  45. #105
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Virtuell container som kan ta ett större antal mjukvaruemulerade klassiker. Isåfall så slänger jag mina pengar på dem (återigen)

  46. #106
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bifogad fil 39859

    Ägnat mig åt att försöka lista ut vafasen...

  47. #107
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Är det en fisk? Är det en fågel...ett flygplan? , NEJ det är ett plastigt stagepiano från Roland

  48. #108
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Äh, det väl dags att dra JX-serien i gruset snart - JX-2012?

  49. #109
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Tänk om det är en synth som vi faktiskt kommer att älska! En analog rack synthesizer!

    Det ska inte knasa för Roland den här gången, hoppas hoppas. . .
    men man ska inte förvänta sig något så slipper man bli besviken.

  50. #110
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Glöm analog. Men att hoppas på en Jupiter 80-rack går nog för sig.

  51. #111
    Max S
    Max S är inte uppkopplad
    Max Ss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att det blir en Roland Åsnebajs 3000XL.


    Japp , den blir de..

  52. #112
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	530864_10151154662041001_496360169_n.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	83,8 KB 
Id:	39866

  53. #113
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Roland V-Oltage - Den nya generationens spänningsstyrda synt!

  54. #114
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    MT-320
    PCM-synth med trehundratjugo röster, 9 parter, trummorna på MCH 10, inbyggt brus, svår att rackmontera.

  55. #115
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Men visst vore det ett nöje om dom gjorde en Korg och släppte leksak med kopplingar till Rolands 80talsprodukter?

  56. #116
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk om det är en synth som vi faktiskt kommer att älska! En analog rack synthesizer!
    Känns inte rackmoduler VÄLDIGT 90-tal?

  57. #117
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tänkte också det... vem köper rackmoduler idag, och varför?

  58. #118
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    De som har ont om plats?

  59. #119
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns inte rackmoduler VÄLDIGT 90-tal?
    ..och synt med klaviatur väldigt 70-tal?

  60. #120
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Gissar på hundbas-generator...

Liknande ämnen

  1. Nytt från MFB
    Av rili i forum Nyheter
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 20:21
  2. Nytt från MFB
    Av lasselu i forum Nyheter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-05, 21:04
  3. Juno D: Nytt från ROland
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2004-07-16, 20:50
  4. nytt från roland
    Av Volantiz i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-07-22, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •