Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Hjälp! Tidsstrecka allt lite.

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    Hjälp! Tidsstrecka allt lite.

    Jag har en låt som jag spelade in för något år sedan.
    Allt är liveinspelat med hårdvara in i Live. Inget MIDI.

    I början, den första minuten av sju, stämmer allt mot metronomen.
    Efter ett tag driftar allt.

    Jag har en TR-606 som är rak 4/4 som referens. De andra spåren är det svårare att hitta "ettan" i.
    Kan jag justera allt utifrån min 606 och isåfall hur? Hur gör jag det lättast?
    Sätter en Warp marker i början och sedan en mot slutet?
    Det finns ju master- och slavefunktioner. Om min 606 är master och jag justerar den rätt, då justeras
    samtliga av mina andra klipp efter hur 606klippet är ändrat, eller hur?

  2. #2

    Redaktör
    Master/slave borde funka.

    Om alla klippen är lika långa så kan du sätta ut warp markers för alla samtidigt om du markerar alla spår. (Har inte använt det själv, men det ska funka.)

  3. #3
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Master/slave borde funka.

    Om alla klippen är lika långa så kan du sätta ut warp markers för alla samtidigt om du markerar alla spår. (Har inte använt det själv, men det ska funka.)
    Jag lyckades inte få Master/Slave att funka. Jag har nog en dålig dag, för jag kan inte komma på någon vettig lösning.
    Tänkte att jag skulle kunna kolla exakt BPM i Sound Forge och sedan tidsstrecka utifrån det.
    Jag har ju en rak 606 som referens så jag testade att strecka den från ursprungsBPM:et, som SF påstår är 95.870 BPM, till 96 BPM.
    Sedan streckte jag resten av ljuden lika mycket. Ändå funkar det inte!

    Ska testa det där med att sätta warp markers för alla klipp samtidigt. Visste inte att det är möjligt. Tack!

  4. #4

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lyckades inte få Master/Slave att funka. Jag har nog en dålig dag, för jag kan inte komma på någon vettig lösning.
    Om jag minns rätt så funkar master/slave så att warp markers i ett spår styr mastertempot, så eventuellt måste du göra något mer för att det ska bli rätt.

    Tänkte att jag skulle kunna kolla exakt BPM i Sound Forge och sedan tidsstrecka utifrån det.
    Jag har ju en rak 606 som referens så jag testade att strecka den från ursprungsBPM:et, som SF påstår är 95.870 BPM, till 96 BPM.
    Sedan streckte jag resten av ljuden lika mycket. Ändå funkar det inte!
    Om det svajar lite så kan det ju bli fel ändå, samma om det inte går jämnt upp med antal takter. Funkar det inte att sätta tempot till 95.870? Fast du kanske vill slava Live från någon annan tempokälla?

    Ska testa det där med att sätta warp markers för alla klipp samtidigt. Visste inte att det är möjligt. Tack!
    Det är relativt nytt (Live 7 eller 8), och funkar som sagt bara om alla klipp är lika långa, så det är inget man direkt snubblar över.

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Vad menar du med "efter ett tag driftar allt" - om alla spår skevar mot varandra så är det väl knappast nån idé att försöka sträcka allt mot 606an som master? Då får man försöka hitta kvantiserbara referenspunkter i varje och spår och hålla på... inget kul men kanske värt besväret...

  6. #6
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    alltså jag är ingen fena på att warpa men jag tycker att det som funkar bäst är att markera första punkten och välja warp straight from here. och sedan manuelt sätta ut prickar så fort som det börjar driva. ju färre desto bättre. men en i början och en i slutet har aldrig funkat för mig.

  7. #7
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du med "efter ett tag driftar allt" - om alla spår skevar mot varandra så är det väl knappast nån idé att försöka sträcka allt mot 606an som master? Då får man försöka hitta kvantiserbara referenspunkter i varje och spår och hålla på... inget kul men kanske värt besväret...
    Allt ligger bra gentemot varandra, men det drar lite mot Abletons metronom.
    Får kolla mer på detta imorgon. Kom gärna med tips så länge!

  8. #8
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Här ligger dels låten som mp3, men även bara trummorna:
    http://www.repeatle.com/temp/TM404TEMP/


    Är det någon som har en lösning på hur jag ska hitta exakt BPM i detta?
    Ser/hör ni om det driver åt något håll, eller håller låten tempot exakt, bara att tempot är typ 95.76 BPM eller så?

    Huvudbry!

  9. #9
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Leta upp ettan i varje takt och kolla av tiden för varje takt så kan du räkna ut BPM i varje takt (nu låter jag som ett bandeko... takt..takt.....takt.........takt) Sedan är det bara att automatisera tempot.

  10. #10
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Klipp bort allt innan trumman börjar i ditt livespår
    Klipp bort allt efter trummorna slutar
    Spela in ett "taktspår" med lika många takter som livespåret i ableton
    Notera hur många procent du behöver sträcka livespåret för att bli lika långt som "taktspåret"
    Sträck sedan hela din gamla sample så många procent

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt ligger bra gentemot varandra, men det drar lite mot Abletons metronom.
    Får kolla mer på detta imorgon. Kom gärna med tips så länge!

  11. #11
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hur många takter har du? Klipp ut säg 64 takter så exakt du kan. Det var 4/4 hörde jag. Med 64 takter och 4/4 så har du 256 taktslag.

    Hur många sekunder är klippet? Säg att det är 90 sekunder, vilket är 1,5 minut, dvs 90/60=1,5.

    Med ovanstående siffror så blir då tempot
    256/1,5 = 170,666666666666666666666666 bpm.

    Vilket är samma sak som 256*60/90, och om jag skall omvandla det till en generell formel så blir det
    (antal taktslag * 60)/tid i sekunder för taktslagen = bpm

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Svårigheten blir ju om det inte skevar linjärt utan lite skevt logaritimiskt, t ex att låten håller tempo 60% för att sen skeva iväg i en allt snävare kurva...då är det bara sträckning per takt som gäller. Tyvärr.

  13. #13

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som har en lösning på hur jag ska hitta exakt BPM i detta?
    Ser/hör ni om det driver åt något håll, eller håller låten tempot exakt, bara att tempot är typ 95.76 BPM eller så?
    Jag tycker det verkar som det svajar en aning. Jag får det till mellan 95.97 och 95.87 när jag sätter in warp markers på lite olika ställen i Live.

    Men det verkar bli hyfsat rätt om man går in sätter in warp markers där det börjar driva, och åtminstone i partiet med bastrumman så hittar Live transienterna, men de blir inte automatiskt synkade mot gridden. Men "Warp from here, start at x BPM" verkar hitta rätt i slutpartiet.

    Så om du vill ha det absolut rätt tror jag det är enklast att använda trumspåret som ett guidespår och sätta warp markers där. Har du de andra spåren markerade så får de samma warp markers. Du har inte samma möjligheter när man jobbar med flera spår, men baskaggen är å andra sidan lätt att hitta rätt med.

    Varför vill du ha det i ett absolut jämnt tempo för övrigt?

  14. #14
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    FM - Aha! Det går alltså att sätta warpers på flera spår på samma gång? Det måste jag testa imorgon då.
    Nu börjar stressen komma.

    Anledningen till att låten inte får driva är att jag ska köra stems i Octatrack och sedan synka hårdvaru-808 och -303 med Octatracken.

    Tackar igen för expertis och återkommer!

  15. #15

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FM - Aha! Det går alltså att sätta warpers på flera spår på samma gång? Det måste jag testa imorgon då.
    Jepp, det var det jag försökte förklara innan. Kolla här tex: http://hearandknow.wordpress.com/201...ks-in-ableton/

  16. #16
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Bumpar min egen tråd.

    I SoundForge på PC kunde man redan för 20 år sedan skriva in att en fil var t ex åtta minuter och femtio sekunder och att man ville att den efter processandet skulle vara exakt nio minuter. Jag saknar denna funktionen och undrar om det finns något liknade program för mac idag som gör detta?

    Annars är det kanske lättast att dra i Ableton förstås.

  17. #17
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag fatter nog inte riktigt men jag brukar extrahera ut goove från trumspåre och applicera det på de spår som ska synkas....
    Beklagar om jag är ute och cyklar.... ;o)

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tag en ljudfil, 8:50 lång. Timestretcha den till 9:00 lång med bibehållen tonhöjd. Exaktheten i slutgiltig längd efterfrågas.

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Är "väl" inbyggt och hyfsat enkelt att hantera i "moderna" DAW, på olika sätt dessutom? Vet inte om Ableton, men i Logic fungerar det så här:

    https://www.youtube.com/watch?v=ArEPtQ9tQfA

  20. #20
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bumpar min egen tråd.

    I SoundForge på PC kunde man redan för 20 år sedan skriva in att en fil var t ex åtta minuter och femtio sekunder och att man ville att den efter processandet skulle vara exakt nio minuter. Jag saknar denna funktionen och undrar om det finns något liknade program för mac idag som gör detta?

    Annars är det kanske lättast att dra i Ableton förstås.
    Ja, i Ableton kan du hålla ned Shift+CMD och sedan vänsterklicka i kanten av klippen och stretcha det fritt hur långt du vill ha det. CMD gör att det blir utan snap, släpp CMD för snap to bar.

    Annars, Audacity? Kan göra precis det du beskriver. Men vet inte hur bra algoritmen är.

  21. #21
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bumpar min egen tråd.

    I SoundForge på PC kunde man redan för 20 år sedan skriva in att en fil var t ex åtta minuter och femtio sekunder och att man ville att den efter processandet skulle vara exakt nio minuter. Jag saknar denna funktionen och undrar om det finns något liknade program för mac idag som gör detta?

    Annars är det kanske lättast att dra i Ableton förstås.
    Får du bara in warp-markers på samma ställen i alla spår borde det kunna fungera med Abletons Groove-grunkor med. Vill minnas att man ska kunna sätta den till att kvantisera 100% och sen inte lägga någon groove/swing alls...

  22. #22
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot_2019-07-04_00-05-23.png 
Visningar:	33 
Storlek:	336,3 KB 
Id:	88265

Liknande ämnen

  1. Rhodes Chroma; allt om, och lite till
    Av Splork i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-02, 12:55
  2. Hjälp! Allt tjuter
    Av indigo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •