Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 69

Ämne: Flussborttagning (Kretskort)

  1. #1
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran

    Flussborttagning (Kretskort)

    Kändes som detta fick bli en egen tråd faktiskt.
    Har googlat i 1 vecka på detta, men känner mig inte nöjd med svaren jag får, därför frågar jag här!

    Det finns flera sätt att rengöra kretskort från fluss tydligen, men det jag valt är just isopropanol och borste.
    Sett det rekommenderas till höger och vänster, och det verkar som en no-brainer.

    Mycket riktigt så blir allt rent o fint, rätt så snabbt dessutom. Dock kan jag ej hitta någon som helst info om hur man gör sedan för att faktiskt få bort flusset som är utsmetat med spriten, och bildat en klibbig yta?
    Det ser rent ut, men inget har ju egntl avlägsnats, så jag måste få av det från brädan på något sätt?

    Har provat torka av med en luddfri gammal t-shirt som jag klippt i småbitar, och där jag kommer åt funkar det. Känns helt omöjligt att komma åt på mer än 10% av brädan dock.

    Hur gör ni?

  2. #2
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Skit i det
    Eller så tar du hela kortet på en gång i slutet när du är klar och slabbar på rejält :P

    Edit:
    Så du kan typ skölja av det alltså eller i alla fall borsta det till kanterna och torka bort det där

  3. #3
    tb303god
    tb303god är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    om det är ett kort som du skall renovera byta prylar på så kan du ju alltid använda dig av ultraljudstvätt. osäker om det funkar med relä osv med på kortet

  4. #4
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Tänkte faktiskt spara det tills kortet va klart. Det börjar dock närma sig så man blir allt ivrigare efter en lösning!
    Vet inte om jag vågar slabba på eftersom vissa komponenter är känsliga, men försöka att borsta det till kanterna är ju en ide helt klart. Är det någon fara om klibbet inte går bort helt? Är det bästa ändå kanske att lämna fluxet kvar trots allt?

    Har en del lödöar som sitter riktigt tight ihop och fluxet binder dem samman, därav min eventuella oro. (inget tenn emellan dock)

  5. #5
    deleted user
    Beror väll på vilket flussmedel som du har i dit lödtenn ? Använder mest Rosin core själv, det ser illa ut att lämna det men behövs inte tas bort. Använder Ipa för att ta bort det, finns säkert något special medel på elfa men har aldrig brytt mig om att införskaffa.

    http://store.curiousinventor.com/gui...ind_of_solder/
    http://www.tequipment.net/pdf/Hakko/TN00000030.pdf

    ang ultraljudstvätt: hur reagerar pottar och "öppna" komponenter på att tvättas i en sådan ?

  6. #6
    tb303god
    tb303god är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ang ultraljudstvätt: hur reagerar pottar och "öppna" komponenter på att tvättas i en sådan ?
    är nog ingen höjdare kommer säkert att tränga in vätska

  7. #7
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Antingen tar du och använder vattenlösligt flussmedel eller "no clean" eller så är det bättre/dyrare vätskor än t-röd som gäller, IPA brukar rekommenderas.
    Se här; http://hackaday.com/2011/06/07/clean...-the-easy-way/
    https://nuxx.net/wiki/Flux_Removal

  8. #8
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Kör med detta tennet: http://www.electrokit.com/lodtenn-0-56mm-250g.46764
    Försöker hitta mer info om det, men inte helt lätt..

    IPA = Isopropanol antar jag? Det är isf inhandlat o testat. Funkar bra som sagt, så länge jag kan torka av det på något vis. Ska prova borsta ut till kanterna nästa gång.
    Har även denna från EK:
    http://www.electrokit.com/rengorings...ro-clean.43757
    Denna borde fungera typ samma som IPA (?), men inte provat ännu.

    Undviker allra helst att doppa hela kortet i nåt slags bad, eller tvätta med vatten osv. Har en del känsliga komponenter som sagt, så kör vidare på det PeterM nämnde.

  9. #9
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  10. #10
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    För det extra mustiga soundet!

  11. #11
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Prova aceton (utan olja).

  12. #12
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Tack för svaret i båda trådarna Erik G.
    Aceton alltså.. har läst på flera ställen att det kan fräta bort kopparn/PCB materialet?
    Applicerar du det ungefär som man gör med isop då? Vilket innebär att man måste torka bort det efteråt så saker o ting inte blir klibbiga osv.

  13. #13
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Nä, acetonet sköljer bort klibbet.

  14. #14
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Det löser inte upp lödmasken då?

  15. #15
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Körde aceton tidigare och det fungerade bra men de sista åren har jag bara använt no clean-tenn. Grymt skönt att slippa svabba korten.

  16. #16
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Får prova no-clean senare vid nåt tillfälle känner jag. Om man nu skulle våga prova aceton iaf, vad exakt för aceton skulle ni rekommendera?

  17. #17
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Jag körde Gripens utan olja som finns i typ alla närköp. Funkade fint.



    Sedan kan man ju trots att den är oljefri även så klart extrahera olja med den. Men det är nog OT.
    Senast redigerat av klangkraft den 2012-08-12 klockan 23:34.

  18. #18
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    haha, vanligaste tillämpningen?

  19. #19
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Hur är det med tex trimpottar och IPA. Om det läcker igenom på ovansidan av brädan alltså, är det någon fara?
    Provade i kväll på mitt experimentkort att skrubba i flera omgångar med IPA, och till slut försvann det klibbiga, men tack vare vissa hål i brädan så läckte det igenom. Tog en torr borste och borstade bort "hinnan" som blev (på båda sidor), och det ser visuellt ok ut iaf. Inget klibb heller..

    Blir smått tokig på detta snart, allt står i paus tills jag löst detta.
    Aceton ska provas i morgon.

  20. #20
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Ok, fick nog av meseriet och skrubbade av mitt bygge.
    Tog en riklig mängd IPA denna gången, skrubbade i flera omgångar, och det blev faktiskt rent och ej klibbigt på undersidan (löd-sidan).
    Fokuserade mest på den sidan eftersom flusset fanns där, men svepte lite lätt över ovansidan också eftersom det läckt igenom lite IPA som annars skulle bilda strimmor av någon slags hinna och bli klibbigt när det torkat.
    Dock så borstade jag nog inte tillräckligt på ovansidan då strimmorna till viss del finns kvar och har en lätt klibbig yta.
    Tagit det mesta med tops, men inte lätt att komma under/kring/i alla komponenter. Kanske inte spelar så stor roll på ovansidan dock, inga lödningar där i alla fall?

    Annars får jag köra en skrubbning ytterligare helt enkelt, har ändå pottarna kvar att löda i brädan, samt 4 kablar från jacken, så det blir ju aningen mer fluss igen. Vågade dock inte riskera pottarna nu, eftersom jag inte visste hur det skulle gå. #bambipåhalis

  21. #21
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Gött att du gör framsteg iaf! Men nästa gång vill jag verkligen rekommendera aceton eller den IMHO bästa lösningen: no clean. Inte så dyrt ens på Elfa om man inte löder dagarna i ända

  22. #22
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Läste på en del gällande aceton och kretskort. Verkar som många komponenter inte tål aceton, och om aceton kryper in i tex electrolytiska kondensatorer så fräts de inifrån med tiden. Däremot om IPA smiter in, så gör det ingenting. Vet inte hur mycket som stämmer, men eftersom IPA är så väl rekommenderat överallt, så körde jag på det denna gång. Inhandlat Röda Gripen nu dock, så får se vad jag gör med det. Har 7 brädor kvar att fixa ändå.

    No-Clean ja, sugen på att testa! Får bli i nästa beställning från electrokit.
    Kostar en del, så får nog vänta tills löning.

  23. #23
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Jo, man får ju vara lite varsam, typ topsa bort flusset på lödsidan.
    Sedan kan man ju som sagt om man har aceton kvar nyttja den till trädgårdsprodukter. Men det var ju som sagt OT.

  24. #24
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Försökt mig på tops på lödsidan ibland, men verkar inte som någon bra idé direkt. Kanske går bra om man har stora avstånd mellan lödningarna iofs, för det lossnar garanterat ludd lite här och där. Om jag kommer åt för att torka av någon yta, så har jag lite avklippta gamla t-shirts bitar, som jag virat runt en smal pinne, som jag sedan torkar runt med.
    Däremot använde jag lite tops till komponentsidan, lite större o mindre vassa ytor där för luddet att fastna i.

    Tänkte ta och köra lite aceton på tops på själva lödbanorna innan nästa lödning sen dock, tror det kan va bra. De har lite avtryck från etsningen kvar, och aceton borde nog rensa upp det!

  25. #25
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Kör på no clean och rekommenderar det. Till pottar och jackar kör jag fultenn

  26. #26
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Fultenn.

    Hur va de nu, reagerade pottar dåligt om de får IPA i sig?
    Tror det kan bli svårt att undvika en viss läckage in i dem (monterade på PCB) om jag ska rengöra resten av kortet nu..
    Läst att många använda IPA för att rengöra gamla pottar, så borde va ok??

  27. #27
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    En sista fråga, om det skulle bli lite vit residens kvar efter rengöringen, är det någon fara? Leder det ström? Inte så sugen på en skrubbning till känner jag. =/

  28. #28
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Ok, jag låter de va så här. Får se vad som händer.

  29. #29
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag är sparsam med acetonen så den inte rinner över till komponenterna. Tops.

  30. #30
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Tror visst aceton kan funka för många saker, och att det blir bra. Vågar dock inte använda det efter allt jag läst. Tops fastnar precis överallt kring mina lödningar, så jag ger mig nog inte på det igen. :P

    IPA - riklig mängd och tandborste verkar funka bra här. Kör vidare på det tror jag, även om de kan bli lite vit residens här o var, tror det är lugnt dock.

    Det vita kan uppstå på ställen man kanske inte vågar slabba på med IPA så mycket, med risk för att de ska läcka igenom till pottar och dylikt. I överlag annars så vart det rent och fint här.

    Tack för alla tips och råd!

  31. #31
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Aceton löser många plaster och tryck som används till beteckningar så det hade jag undvikit.

    Nu gör jag mest reparationer och inte så mycket nybyggnationer, så jag har sällan behov av att rengöra ett helt kretskort, men en bomullstops indränkt i T-Röd brukar få bort flussrester utan att skada något annat.

    Största problemet är där flusset kan ge upphov till läckströmmar på kortet vilket kan leda till att känsliga (högimpediva) delar av kortet inte fungerar som tänkt. T ex i S/H-kretsar. Jag vet inte om det har att göra med flusset i sig eller det faktum att ytan är svagt klibbig så att damm och smuts lättare sätter sig fast.

  32. #32
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Nej, nu livar vi upp den här tråden.

    Hur många rengör sina kort, med vad, hur - och varför?

  33. #33
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Senast igår, IPA och tandborste. Funkar jättebra.

    För att jag beställde kort från en polsk prototyptillverkare som dränkte korten i fluss. Efter jag hade lött var det omöjligt att se om någon löd-ö flutit ihop (litet kort, tighta banor).

    Blev jättebra faktiskt.

  34. #34
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, nu livar vi upp den här tråden.

    Hur många rengör sina kort, med vad, hur - och varför?
    Vad - IPA.
    Hur - 3 omgångar med tandborste. 1 borste för grovjobbet, 1 annan för finliret, 2 olika skålar. Snåla inte med IPA, utan flusset ska rinna av.
    Varför - Har redan nämnts i tråden.

    Eller kan man göra noclean och slippa krabbet.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Senast igår, IPA och tandborste. Funkar jättebra.

    För att jag beställde kort från en polsk prototyptillverkare som dränkte korten i fluss. Efter jag hade lött var det omöjligt att se om någon löd-ö flutit ihop (litet kort, tighta banor).

    Blev jättebra faktiskt.
    Visst blir de snyggt efter rengöring?

  35. #35
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Hmm.. ok. Ptja. Jag kanske ska börja göra ren korten nu när jag finlöder. Men alltså, frågan om oxidering/korrosion över tid. Någon som erfarit detta av rosin core? Vilka tider snackar vi?
    Och i fråga om conductiveness (jag har verkligen inga termini technici på svenska!), ... är de ens mätbara?


    "Största problemet är där flusset kan ge upphov till läckströmmar på kortet vilket kan leda till att känsliga (högimpediva) delar av kortet inte fungerar som tänkt. T ex i S/H-kretsar. Jag vet inte om det har att göra med flusset i sig eller det faktum att ytan är svagt klibbig så att damm och smuts lättare sätter sig fast."

    Mitt flussmedel blir aldrig kladdigt.

  36. #36
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Anledningen att jag frågar är två, 1) jag är förbannat lat när det gäller grejer jag inte _måste_ göra, och 2) argument som "charred
    flux is abominable in the eyes of an inspector" (cf http://www.tequipment.net/assets/1/2...tn00000030.pdf )
    är liksom lite .. vet inte. Biter inte.

    Ge mig lite empiriska argument, typ "jag lödde denna, den krånglade, jag lödde en ny, tvättade, den blev bra".

    EDIT: kanske bör tillägga att jag har typ 10-20 buchla kretskort där jag bara lött i resistorer och socklar, dvs. jag står i valet om jag borde rengöra dem eller inte innan jag skickar i känsligare delar. Har IPA hemma osv., men .. motivera mig!
    Senast redigerat av En_Annan den 2015-01-27 klockan 00:50.

  37. #37
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Om du inte tvättar kommer dina barn att gråta!

  38. #38
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Det beror ju på vad för sorts lod du använder också. Jag har kretsar jag lödde för många år sedan, som ej är tvättade. Funkar fortfarande precis som de ska.
    Finns det något datasheet gällande lodet, så brukar man kunna hitta info gällande tvättning där.

    Tekniskt sett är det bäst att tvätta dem.
    Användarmässigt funkar det förmodligen bra ändå. (men beror på lod som sagt)

  39. #39
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Precis som steffensen säger, hur vet jag om jag verkligen behöver tvätta kortet?

  40. #40
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Under alla mina år med lödning i både produktion och i labmiljö så har jag aldrig stött på någon som bemödar sig med att tvätta för att det skulle påverka funktionen. Betyder inte att det inte förekommer, jag har bara jobbat på källarfirmor när det gäller produktionsbiten. Har en flaska flux remover här på jobbet som jag testade på ett kort men den frätte bort lite mer än bara flussmedlet så det kommer jag inte använda igen.

    Så jag tror att det är helt och hållet estetiskt. Kommer fortsätta köra isopropanol och tops och då bara för att det ser bättre ut.

  41. #41
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Vad håller ni på med, är det någon som sagt att man skall tvätta kretskorten?

    Aceton skulle jag då rakt aldrig använda till vad som helst... Lägg lite plast och Aceton i en kork eller något och se vad som händer. Inget som får komma i kontakt med några komponenter. = löser minst upp isolering/plast runt koppar, tänk på spolar och dylikt.

    Vet att proffsfirmor/industri kör till och med vatten sen bakas kretskortet i ugn i 80 Celsius. I vissa fall i rödsprit av sort som inte lämnar några rester med det handlar nog mest om att man vill att det skall dunsta hastigt om man vill påskynda produktion.

    Kör med destillerat vatten i sådana fall.
    Senast redigerat av Modellear den 2015-01-27 klockan 13:52.

  42. #42
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Antingen kör man med no-clean lod, eller så tvättar man. Flussmedel ska inte ligga kvar på kortet. Det korroderar, det skapar läckströmmar och det samlar på sig damm och skit.
    Detta sagt med proffs-/industriglasögonen på.
    Amatörer må löda hur illa de vill...

  43. #43
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antingen kör man med no-clean lod, eller så tvättar man. Flussmedel ska inte ligga kvar på kortet. Det korroderar, det skapar läckströmmar och det samlar på sig damm och skit.
    Detta sagt med proffs-/industriglasögonen på.
    Amatörer må löda hur illa de vill...
    TACK! Den typen av svar jag ville ha. Jag får se till att tvätta.

  44. #44
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Efter att läst denna tråd så känner jag mig av en outgrundlig anledning oönskad

  45. #45
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av En_Annan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TACK! Den typen av svar jag ville ha. Jag får se till att tvätta.
    Det var ju det jag sa, fast på bonnasvenska.
    Ett tillägg dock, dagens fluss är i regel inte alls lika farligt att lämnas kvar som det var förr. Mitt blyade lod innehåller ett fluss som ej är no-clean, men som heller inte är jätteviktigt att skrubbas bort enligt dess datasheet.

    @flussmedel
    Awwww.... Så länge du inte sprättar för mycket är du välkommen här. :P

  46. #46
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Hehe, nå, jag faller för raka puckar. "Så här gör man bara. Punkt slut."

    Jag har alltid bara kört på random lödtenn från clas ohlson, vet inte hur starkt det flussmedlet är. Får väl skaffa kester no-clean så jag kan börja löda in det sista med det efter rengöring.

    Bra hur som. Då är det avgjort, jag får börja städa efter mig. Fasen så tråkigt!
    Senast redigerat av En_Annan den 2015-01-27 klockan 18:53.

  47. #47
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antingen kör man med no-clean lod, eller så tvättar man. Flussmedel ska inte ligga kvar på kortet. Det korroderar, det skapar läckströmmar och det samlar på sig damm och skit.
    Detta sagt med proffs-/industriglasögonen på.
    Amatörer må löda hur illa de vill...
    Alright, jag tar dig som en större auktoritet här så stryk min kommentar. Jag har som sagt aldrig stött på det men jag har lött mest på prototyper i labmiljö och där skiter man i värre saker, hehe. Frågan kvarstår ju dock, hur tvättar du? allt jag testat att tvätta med lämnar kvar en film av något slag.

  48. #48
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Notera att min ursprungsfråga är 3 år gammal. Jag har sen dess tvättat ett hundratal kort och utformat en teknik som funkar. (nämnd ovan)
    Lämnar resterande frågar till de med större auktoritet.

  49. #49
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av steffensen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Notera att min ursprungsfråga är 3 år gammal. Jag har sen dess tvättat ett hundratal kort och utformat en teknik som funkar. (nämnd ovan)
    Lämnar resterande frågar till de med större auktoritet.
    På den punkten kommer jag följa dig!
    Typ så jag tänkte själv, men tipset med fler borstar tar jag till mig

  50. #50
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Här är förresten en film där de lyckats (nå) få det tufft att löda!
    https://www.youtube.com/watch?v=5uiroWBkdFY#t=34
    Aldrig sett en sådan filt han rengör med efteråt, verkar ju smidigt ändå

    "kimwipes" http://makezine.com/review/tool-revi...e-task-wipers/

  51. #51
    Nils100
    Nils100 är inte uppkopplad
    Nils100s avatar
    Senior
    Tvätta färdiglödda kretskort i diskmaskinen sägs vara bra, så länge det inte är relän. Hur trimpottar blir vet jag ej.

  52. #52
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Nu har jag typ gjort ren alla mina gamla rosin-core-lödda-pcber. Trots fläkt osv så beslutade jag mig rätt snart för att gå över till water soluble solder, kester. Detta är ju guld att göra rent. Varmt vatten från kranen och löddrar som tänder vid tandborstning. Kör no-clean efteråt för känsligare komponenter.

    Tack alla för att ni drev på.


    edit. isopropanol känns bara sådär halvnyttigt, trots allt.

  53. #53
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Vad köpte du för lod? (finns ju flertalet olika sorter menar jag) Kör med mask om du skrubbar IPA inomhus så slipper du halvfyllan.

  54. #54
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Jo, alltså, jag vågar inte säga huruvida halsbrännan var direkt orsakad av ipa eller inte, men ... jag var glad när jag skrubbat alla kretskort iaf!
    http://se.mouser.com/Search/ProductD...3-24-6337-6401
    Denna körde jag.
    Har bara superstora korten till 227 (buchla) kvar, innan jag helt överger ipa. Får väl supa ner mig så jag klarar skiten. Ser verkligen inte fram emot det.

  55. #55
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    En mask med organiskt filter finns billigt på Byggmax.
    Kör med sådan själv i samband med mina ordrar då det krävs blyfritt lod (heja EU:s puckade lagar), funkar ypperligt vid tvättning av kort med IPA också. Använder den hela tiden vid mina privata byggen med blyat lod som skrubbas med IPA.
    Viss skillnad från innan när man mest höll andan kan jag säga.

  56. #56
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Stickfråga: Det nämns ultraljudtvätt högre upp i tråden. Jag lurar lite på den prylen Kjell&Co har, men är det skräp?

    (T.ex. den här )

  57. #57
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stickfråga: Det nämns ultraljudtvätt högre upp i tråden. Jag lurar lite på den prylen Kjell&Co har, men är det skräp?

    (T.ex. den här )
    Den är säkert helt ok! Inte provat själv, kör inte med vattenlöslig fluss.
    Gäller väl bara att se till så att komponenterna klarar vattenbadet, sen borde det gå aningen snabbare om inte minst smidigare att köra dem i ett sådan bad jämfört med borsta för hand under kranen.

    Är det inte enklare att bara köra no-clean för allt ändå? Det är ju inte som att man ser kretskorten bakom panelen sen ändå.

  58. #58
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Jag ska testa löda findelar med no-clean i kväll. Kan återkomma med vad jag tycker.

  59. #59
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Måste kolla vad det är för lödtenn jag kör...

  60. #60
    lazerkind
    lazerkind är uppkopplad nu
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Mitt no-clean är rätt hårt mot lödspetsar, men om man avslutar med att göra rent och köra på lite Should-clean tenn sen så återhämtar den sig rätt bra. TipCleaner, metall-Ull hjälper också.
    (Man borde kanske confitera hela spetsen i fluss när man är klar..)

Liknande ämnen

  1. Etsning av kretskort?
    Av CRASH n BURN i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 08:47
  2. Rengörning av kretskort
    Av koppeti i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 23:25
  3. Tips på kretskort?
    Av steffensen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 22:42
  4. Kul kretskort
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •