Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Synpunkter och tankar runt Ensoniq ASR 10 tack!

  1. #1
    netlas
    netlas är inte uppkopplad
    netlass avatar
    Senior

    Synpunkter och tankar runt Ensoniq ASR 10 tack!

    Hejsan, jag har sneglat rätt snett på en sådana därana Ensoniq ASR 10 nu ett tag, så efter att flummat runt på youtube och småronkat till lite videos så har jag börjat gilla den mer och mer, men ... jag har ju aldrig använt mig utav den själv och ska jag då bara tuta och köra och köpa grisen i säcken eller har någon utav er här erfarenhet utav denna gris?

    Tack på förhand

  2. #2
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Jag var ägare av en ASR-10 i c:a10 år. I mitt tycke en suverän sampler som var väldigt trevlig att jobba med. Jag vet inte om detta är ett vanligt fel på ASR-10:orna? Den har ett suveränt sound och mycket bra effekter. Minus på mitt ex var att nätdelen gav upp tre ggr och behövde bytas. Till sist gav jag upp och bytte till mjukvara runt 2003. Men soundet saknar jag än.

  3. #3
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Är det något speciellt som gör att du vill ha just en ASR-10? Det finns ju en mängd andra modeller som kostar lika lite men som kan betydligt mer och har bättre prestanda. Jag tänker närmast på E-mus Emulator 4-serie. Finfina saker som kostar nästan hur lite som helst. Fast Ensoniqs samplers är rätt fräna. Jag hade en EPS 16+ under en massa år.

  4. #4
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag såg en ASR 10 på vend nyss och blev också faktiskt lite sugen. Hade en Ensoniq EPS förut och den hade det fetaste soundet jag någonsin hört, inte till bas kanske men till allt annat. Har AS 10:an också sånt smutsigt sound?

  5. #5
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ASR 10.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	38,5 KB 
Id:	39254
    Till skillnad mot exempelvis AKAi så är det en redig synthdel däri. En trio envelope generatoer, LFO, noise generator och en modulation matrix. Och tvålkanals bandare, då bör man ha hårddisk så klart. Rätt rejäl effektdel(populär kan köpas separat Dp2/Dp4) med det vanligaste och vokoder.

    TRANSWAVES med vilket jag vill förtydliga med det där förstoringsglaset

    Nackdelar på den är att den har ett eget skumt filsystem, men man kan föra över filer till den på olika sätt. Skriva till diskett på dator går ju via ett särskilt program. Läsa en del format kan den ju som AKAI s1000.

    Har ett eget liv och kan bugga ur litet någon gång i bland... det är det värt, men tänk lite på att spara då och då så att man inte står i många timmar.
    Senast redigerat av Modellear den 2012-07-30 klockan 13:14.

Liknande ämnen

  1. D-Jays, tankar och mer tankar
    Av pierrer i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 20:30
  2. Synpunkter på Ableton Live?
    Av Mario i forum Ableton
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 22:51
  3. Synpunkter på datorköp!!
    Av imported_daniel i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-09-10, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •