Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Två äldre datorer - två problem eller fixar nytt OS "biffen"?

  1. #1
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior

    Två äldre datorer - två problem eller fixar nytt OS "biffen"?

    Någon som vet svar på följande?

    1. Har en Macbook 2,0ghz intel core 2 duo m 4 gb ram (early 2009) som jag idag har Logic studio 8 samt OS 10.5.8. Funkar kanon! Jag vill dock kunna köra senaste Logic 9 och måste då uppgradera till åtminstone Snow Leopard. KOmmer det att funka lika bra med Snow Leopard och Logic Pro 9 eller blir datorn segare pga nytt OS? Det har jag inte "råd" med i prestandaförlust.

    2. Frun har en iMac 2,16ghz intel core 2 duo m 1(!)gb ram (max 3 gb kan gå). Den kan också ta Snow Leopard enl spec. om man har minst 2 gb ram. Hon jobbar mycket med foto. Nackdelen med den i nuläget är att den är grymt långsam på att ladda in bilder samt att den inte fixar senare iphoto än den som är i ilife 06 med det OS som är nu. Ska hon köpa ny dator eller uppgradera? Den tar t ex inte emot raw format från en CAnon EOS 5d i iphoto.

    Har ni erfarenheter av hur maskinerna uppför sig efter att ha fått senare OS installerat så är jag grymt tacksam. Funderar annars på att köpa nya datorer, men det är ju såklart en väsentlig kostnadsskillnad...:-)

    Andreas

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Allmänt sett brukar ju senare OS vara specade efter nyare datorer, så ja - du kommer nog att förlora prestanda.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är lugnt att uppgradera & rekommenderar att ni inte alls kör iPhoto. Jag kör det trots att jag hatar det. Verkligen Apples mest hemska program. Allt blir bättre utan iPhoto.

  4. #4
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Sedärja, precis som på Apple - två olika svar.:-)

    Tror ni att Logic 9 blir sämre på bärbara m SnowLeopard än vad Logic 8 är idag på 10.5.8? I så fall är det inget alternativ. Idag klarar den riktigt många audiospår och mjukvaruinstrument. Perfekt som "arbeta-borta-dator", men jag vill ju ha det nyare Logic.

    Fruns gamla imac (2006 faktiskt) känns ändå lite för bra för att inte använda längre.....

    Är också lite kluven till iphoto så bra men ändå inte och dessutom lite irriterande på något sätt...

  5. #5

    Redaktör
    Mina erfarenheter är att det inte var någon större skillnad i prestanda i att gå från Leopard till Snow Leopard (snarare tvärtom – Snow Leopard var mer av en buggfix än något annat), men på en äldre Macbook blev det rejält mycket segare att gå till Lion.

    Och med nyare datorer: en MBP från i år med 4GB och Lion kändes betydligt långsammare än en 5 år gammal MBP med 6GB och Snow Leopard, tills att jag satte i 8GB. Fast då handlar det om att köra virtuella maskiner, 10-12 program samtidigt och liknande – så länge man inte spräckte minnesramarna var den nyare betydligt snabbare. Jag har inte haft några problem med 4GB för ljudproduktion (men då använder jag inte stora samplingsbibliotek) eller för redigering av bilder i RAW-format. SSD var det som gjorde störst skillnad i respons dock.

    Så min rekommendation är att uppgradera till Snow Leopard, maximera minnet, och skaffa SSD om du har råd (fast det är eventuellt smartare att lägga de pengarna på en ny dator istället, iallafall om du ska ha en som är stor nog för ljud och bild). Om datorn är seg att ladda in bilder gissar jag att minnet är flaskhalsen, och vad jag kan avgöra kan du stoppa i 6GB i Macbooken och 4GB i iMacen.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Minnesmaximering är klokt. Kör 8Gb i Mac mini & 4 Gb i G5 -2003! Sistnämnda stånkar på fint med 10.4 (högsta man kan ha till dem).

    Tror inte nyare Logic & nyare OS blir speciellt mkt segare. Det är gott om optimeringar också som sagt.

  7. #7
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag har MBP 13" från tidigt 2011. Bytte igår till ssd och 8gb ram. Jäklar vilken speede datorn fick! Och många audiospår gick plötsligt betydligt enklare, och ändå kan ja ha andra program öppna samtidigt. Kostade tsm 1800, så det är ju inte överdrivet dyrt.

  8. #8

    Redaktör
    Jepp, precis samma intryck här.

    Har man råd och får plats med det man vill så ska man definitivt skaffa en SSD. Det är kanske något bortkastat på 5-6 år gamla datorer, men jämfört med att köpa en helt ny dator är det definitivt ett alternativ, i mina ögon. Datorer är så pass snabba idag att flaskhalsen i första hand är minne och i andra hand hårddisken.

  9. #9
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    kastar ni os x och kör realtids kernel på nån linux dist så går det ännu fortare
    - men det hjälper ju inte att ha fastnat i logic - råder inga bot det -
    - men import av RAW bilder och manipulationer samt H\W igenkänning av kameror etc ofta inget trassel \ finnes stöd out of the box i nyare kernels - om det inte e kluriga firmor som sätter käppar i hjulen för sig själva !

    finns många distributioner som anammar PowerPCprocessorerna och apple\mac hårdvaran fint .. då det ikke e skräp - fast apple inc's marknads avdelning vill trycka på folk att så e fallet ..buu så old -- kom och köp nytt haha !

    en dual G4 quicksilver w\ FW800 e det ju bra drag i ju än idag med maxat minne men med FEL operativ system
    Senast redigerat av ~~~ den 2012-07-23 klockan 19:58. Anledning: helheltslösningar e ofta inte det optimalaste, fast många tror det!

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    Det rasslar ju på fint det här!

  11. #11
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina erfarenheter är att det inte var någon större skillnad i prestanda i att gå från Leopard till Snow Leopard (snarare tvärtom – Snow Leopard var mer av en buggfix än något annat), men på en äldre Macbook blev det rejält mycket segare att gå till Lion.

    Och med nyare datorer: en MBP från i år med 4GB och Lion kändes betydligt långsammare än en 5 år gammal MBP med 6GB och Snow Leopard, tills att jag satte i 8GB. Fast då handlar det om att köra virtuella maskiner, 10-12 program samtidigt och liknande – så länge man inte spräckte minnesramarna var den nyare betydligt snabbare. Jag har inte haft några problem med 4GB för ljudproduktion (men då använder jag inte stora samplingsbibliotek) eller för redigering av bilder i RAW-format. SSD var det som gjorde störst skillnad i respons dock.

    Så min rekommendation är att uppgradera till Snow Leopard, maximera minnet, och skaffa SSD om du har råd (fast det är eventuellt smartare att lägga de pengarna på en ny dator istället, iallafall om du ska ha en som är stor nog för ljud och bild). Om datorn är seg att ladda in bilder gissar jag att minnet är flaskhalsen, och vad jag kan avgöra kan du stoppa i 6GB i Macbooken och 4GB i iMacen.
    Ja, mitt intryck är att det räcker långt med en snabbare HD och mer internminne. Tyvärr är max på macbook 4gb och imac:en 3gb, men för våra ändamål så borde det gå bra. Satte i ny HD i Macbook för ca ett år sedan. Inser nu att det borde vara en SSD men det var dyrt och är fortfarande om man vill ha lite större.

    Tror jag satsar på SnowLeopard och testar.

    Frun får lära sig lite andra program till fotohanteringen så kommer nog även hennes dator puttra på ett tag till. Uppgraderingen för henne blir ca 1500:- totalt och för mig betydligt mindre. Var inne på macforum och det märks när man träffar "rätt" person dvs de som gärna berättar och hjälper till i första hand och inte nödvändigtvis måst sälja senast, dyraste istället.

    PF: vad kör du på G5:an? Jag har själv en G5 (iMac isight 2005) som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med längre. Jo förresten den är en bra TV med eye tv sticka.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av andy74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PF: vad kör du på G5:an? Jag har själv en G5 (iMac isight 2005) som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med längre. Jo förresten den är en bra TV med eye tv sticka.
    I princip allt som inte kräver Intel. Den snurrar inte lika ofta som förr men Reason 4 går t ex utmärkt. Har MOTU-PCIe-eller-x-vad-det-heter-interface i den med 2408 till och den kommer bli huvuddator för all hårdvara här, med Logic 7 el 8, minns inte just nu vilket som ligger på den. Flyter på väldigt bra iaf. Ibland spelas det Sims 2. PauerMak G5 2 x 2,0 it iz.

    Sistnämnda skrev jag bara för att hitsurfande virrig amerikan ska tro att vi inte skriver PowerMac, haha haha.

  13. #13
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior

  14. #14
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Hmmm? Måste ha varit väldigt förvirrad. Jag kan ju visst köra Logic 9 på min bärbara i dagsläget. Lägsta krav på OS är 10.5.7

  15. #15

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av andy74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, mitt intryck är att det räcker långt med en snabbare HD och mer internminne. Tyvärr är max på macbook 4gb och imac:en 3gb, men för våra ändamål så borde det gå bra. Satte i ny HD i Macbook för ca ett år sedan. Inser nu att det borde vara en SSD men det var dyrt och är fortfarande om man vill ha lite större.
    Om jag hittat rätt bland modellerna på lowendmac.com så ska du kunna stoppa i 6GB och 4GB – på flera macar går det att sätta i mer än vad Apple skriver (och 3GB låter konstigt, oavsett).

    Oavsett hur du väljer att göra med operativ så är det värt att skaffa mer minne, det kostar inte många hundralappar.

  16. #16
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minnesmaximering är klokt. Kör 8Gb i Mac mini & 4 Gb i G5 -2003! Sistnämnda stånkar på fint med 10.4 (högsta man kan ha till dem).

    Tror inte nyare Logic & nyare OS blir speciellt mkt segare. Det är gott om optimeringar också som sagt.
    G5 och nästan alla G4or kan köra 10.5.8. Har en PM G5 2.3 DC som går smooth med Leopard och 6,5 GB minne.

  17. #17
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag hittat rätt bland modellerna på lowendmac.com så ska du kunna stoppa i 6GB och 4GB – på flera macar går det att sätta i mer än vad Apple skriver (och 3GB låter konstigt, oavsett).

    Oavsett hur du väljer att göra med operativ så är det värt att skaffa mer minne, det kostar inte många hundralappar.
    Ok det här var intressant info.

    Hur gör jag då för att få 6 gb internminne på min Macbook och 4 gb på iMac:en? Ska jag sätta i 2+4 i Macbooken då? Den har ju bara två platser.Det här är lite ny mark för mig - brukar göra som jag "blir tillsagd" av experterna på Apple.:-)

    Ska läsa på mer på lowendmac när jag är lite piggare i huvudet.

    Stort tack för hjälpen alla!!

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok, då är det 10.5 jag har. Fan vad man börjar bli keff på att minnas siffror å grejer.

    Men det är verkligen korkat det här med lejon, safaritigrar och iskatter som alla har ett 10.x, hur fan ska man minnas att snöleopard heter 10.39 och vatnajökullkatt heter 10.86... "Om den här datorn" är helt vrickat också, där står det 10.4827.4598323 men inte vilken höstruskballetiger som morrar under huven.

  19. #19
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Svårt att hitta billig 4gb minne till macbook:en. Tips någon?

  20. #20

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av andy74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör jag då för att få 6 gb internminne på min Macbook och 4 gb på iMac:en? Ska jag sätta i 2+4 i Macbooken då? Den har ju bara två platser.Det här är lite ny mark för mig - brukar göra som jag "blir tillsagd" av experterna på Apple.:-)
    Jepp.

    Enligt Lowendmac ska det vara DDR2 PC2-5300-minnen, verkar finnas på Webhallen tex. Finns förmodligen på fler ställen.

  21. #21
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    kolla på crucial.com/eu - där är det lätt att hitta minne till specifika mac:ar

  22. #22
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av andy74 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt att hitta billig 4gb minne till macbook:en. Tips någon?
    Nyare och snabbare minnen går att hitta för 200:-, men dessa verkar ha hamnat i den ålderstigna (jA iOOOoooo va gamla di ä ->5 år) kategorin och måste då vara 500 spänn dyrare (minst).. Funderar själv på att trycka i ett sådant minne i min 5-åriga iMac, men helst till ett bättre pris. Det är bara två futtiga GB extra det handlar om.

  23. #23

    Redaktör
    Jag tycker det är rätt lite pengar för den skillnad det kan göra. (4 till 6GB är kanske inte så markant, men säg 2 till 4GB gör desto mer för de flesta.)

    Man kan kolla hur ens minnesanvändning ser ut via Aktivitetskontroll (Program->Verktygsprogram). Ser man att man inte har något ledigt minne över där är det läge att skaffa mer.

  24. #24
    andy74
    andy74 är inte uppkopplad
    andy74s avatar
    Senior
    Minnen beställda!

Liknande ämnen

  1. "Synt" eller "synthesizer" - tuffast?
    Av Real Parakeet i forum Allmänt om musik
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 09:59
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 00:00
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 17:37
  4. "platt ljud" i äldre cd-skivor
    Av pasp i forum Allmänt om musik
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •