Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: 24bit?

  1. #1
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran

    24bit?

    skit i det, nån som styr och ställer här här kan väl radera tråden?
    Senast redigerat av mono den 2012-06-21 klockan 00:10.

  2. #2
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ja, 24 bitar är bättre än 8 om du vill ha ett rent och "polerat" ljud.

  3. #3
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    skit i det, nån som styr och ställer här här kan väl radera tråden?
    Det kan du i och för sig göra själv tror jag, om du använder avancerad redigering.

  4. #4
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Var? Hittar det inte nånstans!

  5. #5
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Jag som hoppades på en uppröd och ändlös 24-bit diskussion som ödelägger allt i sin väg.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	h2_19.73.209.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	54,1 KB 
Id:	38558

  6. #6
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Klart ni får diskutera 24bit om ni vill, jag kom på när jag postade tråden att det inte spelade nån roll iallafall

  7. #7
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    ...och ännu värre om folk börjar debattera 44,1 vs 96 KHz.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Surviving-After-Apocalypse.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	23,1 KB 
Id:	38578

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    42 är svaret på allt, inte 24.

  9. #9

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och ännu värre om folk börjar debattera 44,1 vs 96 KHz.
    Jag spelar in allt i 25bit, 47200Hz

  10. #10
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Roland TR-909 Hi-hat ljudet är lagrat i ROM som en 6-bitars sampling! Tänk er, 6 (sex) bitar och det låter gudomligt bra!

    Man kan fråga sig när det bra med exempelvis 6, 8, 12, 16, 18, 20 eller 24 bitar? Om the london symphony orchestra spelar något som ska samplas så är 24-bitar bättre än mindre antal bitar, generellt (jag kanske har fel?) Desto klarare och renare ljud desto bättre i det fallet, inte sant? Det är nog det resultatet man vill uppnå.

    Desto färre bitar man samplar i, desto mer vitt brus kan blandas in med original ljudet. Jag antar att det stämmer?

    12-bitar är ju Hip hop och RnB musikens magiska nummer, då de ofta använder AKAI S900/S950/MPC 60/SP 1200, E-mu Emax, osv. Men de använder även Ensoniq ASR-10 som har 16-bitar så det beror på många olika faktorer förstås, inte bara antalet bitar man samplar i. Generellt så vill man ha lite skit i ljudet i den typen av musik. Lite skit i ljudet är helt rätt i det fallet. Det vill man ha i old school Acid Trance 93'-95' style med.

    Den andra intressanta faktorn är sample rate. Nyquist–Shannon sampling theorem "A bandlimited analog signal can be perfectly reconstructed from an infinite sequence of samples if the sampling rate exceeds 2B samples per second, where B is the highest frequency of the original signal."

  11. #11
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    jag skulle sampla av tr909 hihats i 24bit med.

  12. #12
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    BIT dynamik i volym .. e det ingen dynamik i skiten alls kan man ju köra 4-bit "lite speculation"
    Hz kvaliten på samplingen, se det som ett lågpass-filter i olika värden
    sisi sese sasa soso shsh hhhh


    sampla bas i 15KHz <7500 positive\negativ våg> i 8-bit funkar överaskande bra, men ett ssss OHH i samma låter dull *kshhh vs sisisis*
    Senast redigerat av ~~~ den 2012-06-22 klockan 07:51. Anledning: ibland e både Hz + dynamik satta alldeles för högt ju och man får mer hhh sss brus!

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland TR-909 Hi-hat ljudet är lagrat i ROM som en 6-bitars sampling! Tänk er, 6 (sex) bitar och det låter gudomligt bra.
    Det är exempel på ett originalljud alternativt ett ljud som förändrats på ett sätt, medvetet (ibland) eller av en slump alt. tekniska begränsningar. Dit hör ju 12-bitars samplers.

    Vill man sedan spela in eller kopiera ljudet, då är 24 bitar bäst eftersom det inte förändrar något (i praktiken). Sedan kan man förstås bearbeta det vidare innan man lyssnar, hela vägen till öronen, med bandkompression, vinylpressning, rörförstärkare eller iPhone-högtalare...

  14. #14
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Spelar garageband in 24bit? Det var frågan som fick mig att starta tråden (jag är noob på bit-prylar)

  15. #15

    Redaktör
    Jag tror Garageband spelar in med inställningarna du har på ljudkortet - kolla i Audio/Midi-inställningar (Program->Verktygsprogram).

  16. #16

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland TR-909 Hi-hat ljudet är lagrat i ROM som en 6-bitars sampling! Tänk er, 6 (sex) bitar och det låter gudomligt bra!
    Fast det är en del trick inblandade där - envelopen läggs på separat, vilket gör att de kommer undan med 6-bit. (Samt att det är ljud där man inte hör artefakterna lika tydligt, dessutom.)

    Desto färre bitar man samplar i, desto mer vitt brus kan blandas in med original ljudet. Jag antar att det stämmer?
    Färre bitar = mer kvantiseringsdistorsion. Lätt att höra om man använder en bitcrush, tex.

    Den andra intressanta faktorn är sample rate. Nyquist–Shannon sampling theorem "A bandlimited analog signal can be perfectly reconstructed from an infinite sequence of samples if the sampling rate exceeds 2B samples per second, where B is the highest frequency of the original signal."
    Det har strikt sett inget att göra med antalet bitar - man kan spela in i 1bit 192kHz om man vill (vilket låter illa) eller 24bit 1kHz (vilket också låter illa, fast på andra sätt). Men det hänger ihop såtillvida att äldre samplers oftast hade lägre på båda, av rent minnesmässiga skäl.

  17. #17
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har strikt sett inget att göra med antalet bitar - man kan spela in i 1bit 192kHz om man vill (vilket låter illa) eller 24bit 1kHz (vilket också låter illa, fast på andra sätt). Men det hänger ihop såtillvida att äldre samplers oftast hade lägre på båda, av rent minnesmässiga skäl.
    Det vet jag.

    Jag har en teori till, med 6-bitars samplingarna i TR-909, blandas mera vitt brus in än om samplingen var gjord i t.ex. 8 bitar, och speciellt om den vore gjort i 20-24 bitar. Så min teori här är att det gör att det låter mera "analogt", alltså att det inte låter exakt lika dant varje gång man spelar upp ljudet, för med endast 6 bitar så blir det vita bruset mer hörbart och färgar ljudet mer än om det samplats med fler bitar. Hade det samplats i 20-24-bitar exempelvis så hade det låtit kliniskt rent och i princip utan brus. Det kan faktiskt mycket väl låta tråkigare, för man vill ha lite variation. Det är bara en teori, vet inte om det stämmer.

  18. #18

    Redaktör
    Kvantiseringsdistortion är inte samma sak som brus, även om låter liknande. Framförallt så är det statiskt, eftersom du får samma artefakter varje gång du spelar upp ljudet med samma antal bitar.

    Men eftersom cymbaler och hihats i sig har ganska brett spektrum så hörs det inte lika tydligt – det var det jag menade ovan. Roland hade förmodligen inte kommit undan med 6bit-samplingar för andra ljud i 909:an, tex.

  19. #19
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Ja just det. Jag tänkte inte på kvantiseringsdistortion. Miss av mig. Jag känner ju till kvantiseringsdistortion, men tänkte inte på det, utan har fått för mig att desto färre antal bitar man samplar med, desto mer vitt brus "släpps på" eller följer med i sampingen. Det kanske är fel resonerat? Det vita bruset kommer från olika kretsar och skapas av termistk brus.

    Angående termiskt brus, när man samplar i rums temperatur så läste jag nånstans (wiki) att det termiska bruset (i rums temperatir) ligger på strax under 1 micro volt. Det betyder att man inte kan få högre precision i samplingen än ca 20-21 bitar. Så det hjälper inte att sampla med 24 bitars A/D, det ger ändå bara ca 20-21 bitars upplösning, i rumstemperatur, stod det i artikeln! Kanske upplösningen kan förbättras genom översampling?

    Det finns inga andra ljud i 909:an som är samplade, de är analoga kretsar som genererar de ljuden. De samplade ljuden är hi-hats, crash och ride.

    Jag funderar på att bygga en TR-909 klon som på den här sidan: http://www.colinfraser.com/tr909/my909.htm
    Där finns original TR-909 samplingarna kopierade direkt från ROM.

  20. #20

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja just det. Jag tänkte inte på kvantiseringsdistortion. Miss av mig. Jag känner ju till kvantiseringsdistortion, men tänkte inte på det, utan har fått för mig att desto färre antal bitar man samplar med, desto mer vitt brus "släpps på" eller följer med i sampingen. Det kanske är fel resonerat? Det vita bruset kommer från olika kretsar och skapas av termistk brus.
    Kvantiseringsdistortion har liknande spektrum som vitt brus, men det är inte brus i sig: spelar man upp samma signal med samma upplösning får man identisk distortion, medan brus är olika varje gång.

    Angående termiskt brus, när man samplar i rums temperatur så läste jag nånstans (wiki) att det termiska bruset (i rums temperatir) ligger på strax under 1 micro volt. Det betyder att man inte kan få högre precision i samplingen än ca 20-21 bitar. Så det hjälper inte att sampla med 24 bitars A/D, det ger ändå bara ca 20-21 bitars upplösning, i rumstemperatur, stod det i artikeln!
    Ja, det stämmer. Men 21 bitar är fortfarande över 120dB dynamik, och det är sällan man behöver eller ens kan spela in ljud med så stor dynamik. (Det är ju ungefär jetmotor på nära håll till knäpptyst.)

  21. #21
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Tack för bra förklaringar!

  22. #22
    donfuego
    donfuego är uppkopplad nu
    donfuegos avatar
    Veteran
    Det finns om inte annat praktiska anledningar till att öka upplösningen till 20-24 bitar vid inspelning. Nämligen att det inte blir lika kritiskt att kalibrera inspelningsnivån, speciellt om slutresultatet ska ut i lägre upplösning, t ex 16 bitar. Då kan man ha gott om headroom innan det klipper utan att förlora detaljer i slutmixen.
    Senast redigerat av donfuego den 2012-06-30 klockan 18:33. Anledning: Tror jag

  23. #23
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    men sätt er ner ang 909
    den har ROMPLER uppspelning med VCA\VCF envelopes bakom skrammel surret .. lyssnar man på rena samplingen från eeprommet låter det KAAASCHHH i en enda lång harang på samma volym SKKRRAAMMEELL!!!!

    med VCA\VCF enveloperna så låter den kashhh...kashhh...kashhh .. då den nyper i grejjerna analogt
    Senast redigerat av ~~~ den 2012-06-30 klockan 18:47. Anledning: xbase09 har samma ljud .. fast 8-bit .. med större omfång på pitch + ADRS i enveloperna - det e en extended 909

  24. #24
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    man kan pumpa upp volymen om det e svag volym om man har spelat in i 20-24-bit utan att kladda, eller dämpa den .. det e bara upplösning på dynamik .. Hz e hur det låter i kvalle ... skaffa en alesis bitrman typ så fattar ni på en gång

    bit krash låter helvete på låga värden .. men Hz krash låter bättre en ditot - blir mer ett step-LP-filter!


    sen har vi det där med Hz ... i uppspelning kan det även gå långsammare i tex audacity <freeware> kör man en 44.1 i 38.000Hz så pitchar det ner och går långsammare!
    Senast redigerat av ~~~ den 2012-06-30 klockan 19:13. Anledning: det där måste upplevas går inte att förklara känner jag!

  25. #25
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Hej ~~~!

    Har du lust att kolla här?
    http://www.colinfraser.com/tr909/909cyms.htm
    http://www.colinfraser.com/tr909/my909.htm

    http://www.colinfraser.com/tr909/r909hh.wav
    http://www.colinfraser.com/tr909/r909cr.wav
    http://www.colinfraser.com/tr909/r909rd.wav

    Är det där original data från en TR-909 ROM, utan att de modifierats, annat än att 6-bitars orden utökats till nnnnnn00 8-bitars ord (vilket bibehåller original ljudet)? Alltså inga envelopes pålaagda efter samlingarna extraherats?

    Han skriver att "pins 20 & 26 need to be swapped. On the Roland ROMs, pin 20 is a Chip Select line, and pin 26 an address line."
    Så man måste tänka på det om man kopierar original data från en TR-909. Om man läser ut data fel så kanske det låter så som du beskriver det KAAASCHHH. Men de samplingarna vi hör låter mer som de ska!?

    Jag skulle gärna vilja veta för jag vill bygga en väldigt exakt TR-909 kopia, eller så nära en "genomsnittlig" TR-909 som möjlgt. Tycker du att Colins 909/808 klon är likvärdig ljudmässigt med TR-909? Jag tycker det verkar låta väldigt likt! Sequencern saknas dock.

  26. #26

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det där original data från en TR-909 ROM, utan att de modifierats, annat än att 6-bitars orden utökats till nnnnnn00 8-bitars ord (vilket bibehåller original ljudet)? Alltså inga envelopes pålaagda efter samlingarna extraherats?
    Ja, det är originalsamplingarna. Som ~~~ skriver så läggs det på en envelope när man spelar upp dem.

  27. #27
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Ja envelope läggs på i 909:an vet jag, ville bara försäkra mig om att det var original samlings data i de där de wav filerna, utan någon form av föränding (förutom 6 till 8 bitars konverteringen.) Tack!

  28. #28
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    mmm så nära man kan komma troligen - jag e ingen expert \ purist ..

  29. #29
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Jag tänkte bygga en 9090 eller liknande klon av TR-909. Så att ha tillgång till original samplingarna för hi-hat, m.m., är guld värda. Det som är bra är att data lästs ut från original ROM i en 909:a, inte samplat från en analog utgång.

  30. #30
    Fires_Of_Ork
    Fires_Of_Ork är inte uppkopplad
    Fires_Of_Orks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    42 är svaret på allt, inte 24.
    +1 & Inprobabilitydrive

Liknande ämnen

  1. 16bit bounce som 24bit?
    Av papawasarodeo i forum Mixning & mastring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 16:38
  2. 16bit eller 24bit
    Av Herde i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 18:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •