Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Sidechain vid mixning i låtens slutskede

  1. #1
    Browary
    Browary är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Sidechain vid mixning i låtens slutskede

    Hej på er!

    Jag kanske måste presentera mig först: Jonas heter jag, och gör synthig popmusik under namnet Modiga agenter, tidigare i ett band som hette Airliner. Tanken är att musiken ska vara lättsmält och lätt-trallad. Jag jobbar helt digitalt i datorn med allt vad det innebär.

    Jag sitter nu och mixar, och jag inser att jag har lärt mig en hel del under de senaste 10 åren, och det känns ju bra.
    Jag kan nu få till mixar i hyfsat bruksskick, men en sak som jag inte greppar helt och hållet är det här med
    sidechain. Jag lärde mig sidechaintekniken för några år sedan och har övat sedan dess. Jag upplever helt klart att mixarna låter tajtare och bättre, men nu har jag börjat fundera på om jag kan göra detta på något bättre sätt. Så, här kommer mitt problem:

    Vid mixningen har jag en grupp med en bastrummessidechainad kompressor på. Man kan säga att den funkar
    som en masterbuss. Nu är frågan: vad fanken ska jag kasta in i den? Hur gör ni?
    Hittills har jag kastat in det mesta; basarna såklart, men även pads, trummor (utom bastrumma),
    övriga synthljud som swisch och swosch, leadsång och även sångkörerna etc.
    Effektreturerna (oftast ett stereodelay och ett rumsreverb) går däremot INTE in där (ja, det har bara blivit så).

    Gör jag något kardinalfel?
    Vill man att några ljud INTE ska pumpa?
    Finns det kanske en poäng med att istället ha 2 sidechaingrupper som man ställer olika hårt, och kastar in t.ex. sång i den mindre hårt ställda?
    Jag inser ju att den elementära regeln "Joxa inte med en massa tekniskt skit bara för sakens skull" är bra att komma ihåg, men som vi alla vet finns det inga genvägar till det perfekta svänget!

    Sedan kan jag ju inte låta bli att ha mastringstanken i bakhuvudet: försämrar jag möjligheten till en bra mastering genom det här förfarandet? Man vill ju inte att man ska bli sjösjuk för att det pumpar för mycket om man lyssnar på en mastrad version med höga nivåer...

    Ja, jag tar tacksamt emot tips. Jag har försökt gå igenom de gamla trådarna, men jag hittade inte riktigt vad jag sökte.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tycker inte sidechaining och syntpop direkt hör ihop. Pop känns mer najs utan det där pumpet. Men det är klart att tekniken kan användas mer subtilt. Tycker ofta själv det känns enklare att inte baka ihop låt med master; brukar rendera ut låten och sedan mastra själva wavfilen. Då fokuserar jag lättare på de olika momenten.

  3. #3
    Browary
    Browary är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hmm, jag kanske skall förtydliga mig. Med synthpop menar jag nödvändigtvis inte det ljud- eller produktionsideal som rådde när Eddie Bengtsson spelade in sina första låtar med Page, eller någon dogmatisk tanke om att man måste spela på Korg MS-20 och Junosynthar. I min värld kan synthpop lika gärna vara Nasa som Kylie Minogue. Och jag menar inte att man ska nå reptilhjärnenivåer med sidechainpumpet a la Basshunter eller Digital dog. Jag menar ett mellanting, helt enkelt synthpopmusik för en småbarnspappa som aldrig har gillat att gå på Stureplan och bli sjösjuk, men som ändå vill ha sin synthpop med lite sväng så man kan vicka på högerbenet i takt med musiken när man åker rulltrappa till BVC. Typ.

    Jag brukar också mastra wavefilen på det sätt du antyder. Mastering skall helst göras av professionella tekniker, tycker jag. Vid en proffsmastering (som också brukar innebära lite limiting, väl?) så tenderar ju bakgrundsljuden att krypa upp i nivå så man hör dem tydligare, särskilt för effekter som reverb och delay. Och då kan jag tycka att det är bra om jag har gjort en bra mix så att man inte upplever dessa ljud som störande på något sätt. Då kan man ju t.ex. fundera på hur jag bäst ska mixa dem. Om jag nu ändå vill ha lite pump i låten (inte mycket alltså, bara så att låten upplevs som tajtare) kan man ju fråga sig hur fasen jag gör med dessa effektreturer. Effekter är ju också ljudkällor, liksom. Och jag tycker det är svårt att mixa dem, men jag vill ändå ha dem.

    Att mixa sina egna låtar är ju bara så sjukt ångestladdat.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tycker personligen att sidechain är djävulens gåva till musikerkollektivet. Näst efter mjukvarusyntar kanske... I dansmusik (som jag gärna slipper) så kan det funka, men allt j-la pumpande i varje sammanhang tröttar ut skallen så in i vassen.
    I övrigt håller jag med. Syntpop är inte bara blipp-blopp, men det jag bunkar ihop och kallar amerikansk syntpop (läs Different Drum-släpp etc) är ofta vansinnigt knasproducerat med för mycket pump och konstiga nivåer. Hellre högre noisefloor och känsla. Speciellt från ett band med ett så fint namn. Skön gammal Freestylesingel det där förresten...

    Så, nu har jag gnällt färdigt!

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag använder en del sidechaining då jag mixar. Men jag gör inte så att det hörs, utan snarare för att få ut bättre dynamik och mer rymd i mixarna. Ofta använder jag det just för att undvika pumpandet.

    Då jag använder det så lägger jag oftast kompressorerna på enskilda kanaler, men ibland även på bussar. Sällan för pump-effekter däremot..

    Jag tycker personligen att sidechain är djävulens gåva till musikerkollektivet
    Om det är på det viset så kan jag inte annat än att tacka djävulen för det.

    Vill man att några ljud INTE ska pumpa?
    Om det låter bra när allt pumpar så är det bra. Ta annars bort något.

Liknande ämnen

  1. Automatisera sidechain?
    Av vargfloejt i forum Reason Studios
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 14:38
  2. Sidechain i Cubase SX3
    Av Dana i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 10:10
  3. kompressor för sidechain..
    Av leere i forum Effekter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 00:41
  4. Rookiefråga om Sidechain
    Av Sunseeker i forum Mixning & mastring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 20:32
  5. Sidechain på VST plugin i Logic
    Av Roberth i forum Logic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-17, 20:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •