Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Roland SH1000

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Roland SH1000

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SH1000.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	102,4 KB 
Id:	37910

    För inte så länge sedan hade jag möjligheten att komma över två nermonterade exemplar av Rolands första instrument och synthesizer - SH 1000. Efter att ha monterat ihop ett exemplar följer här nedan en recension av denna synthesizer från 1973.


    Låt oss först ta en titt på det yttre. Roland SH 1000 är en kompakt maskin och har en väldigt tidstypisk design i form av ett rätblock med syntesdelen förlagd till vänster om klaviaturen. Längs med fronten löper dessutom en färggrann samling flipkontroller. Det hela är omgärdat av träpaneler med fanérlister. ovanpå synten finns också hål avsedda för notställ. Just det här exemplaret har vara Halkan’s i Stockholm - att döma av den stora klisterettikett som sitter på ena gaveln. Roland SH1000 har en omvänd treoktavers klaviatur, det vill säga den börjar på en F-klav och slutar på en F-klav.

    Nu till funktionerna. Roland SH1000 är en presetsynt på samma sätt som Yamahas CS15D, det vill säga den har både en presetdel och en fullt modifierbar syntesdel.

    Främre panel (från vänster till höger)

    Amplifier Modulator
    Sinus eller Trekant
    Tremolo På/Av

    De två switcharna avgör om Tremolo är påslaget samt vilken vågform tremolot ges. Tremolot är också applicerbart på presetljuden.

    Frequency Modulator
    Sinus eller Fyrkant
    Delay
    Vibrato

    Första switchen ställer om vibratot skall ges i med sinus eller fyrkanstvåg. Delay-swithen ställer en kort delay mellan klavens anslag tills vibratot kommer på. Tredje switchen ställer vibratot av eller på. Även vibratot kan kopplas till presetljuden.

    SpectrumVCF
    Growl
    Waw
    ADSR

    De tre switcharna för VCF spektrat ställer om Growl skall vara av eller på. Waw - ger en Waw effekt på ljuden, även presetljuden, men den är förvillande lik en pulsmodulatorn till sin natur. ADSR-swithen kopplar funktionerna till ADSR-envelopet.

    EnvelopeVCA
    ADSR
    Slow Attack
    Staccato
    Percussion
    Hold

    SH1000’s kommer med fem olika envelop-lägen. Första switchen ställer på envelopet i syntesdelen, men man kan också styra ljuden via tre preset-envelope och en Hold. Slow attack ger en mjuk kort infasning av ljudet och har en lång sustain. Väldigt behaglig. Staccaton är verkligen staccato. Kort på, direkt av. Percussion är lite oväntad. Ett snabbt på, sedan snabb decay sedan sustain till note off. Hold-envelopet ger en kontinuerlig ton inklusive note-on som du inte kan komma runt!

    CombinationVCO
    32’ Sågtand
    16’ Fyrkant
    16’ Pulsewidth
    8’ Fyrkant
    8’ Pulsewitdh
    8’ Sågtand
    4’ Sågtand
    2’ Fyrkant
    Noise

    Till skillnad från presetdelen så kan användaren blanda vågformerna i kombinationsdelen, det feta här är att du kan välja så många vågformer du vill från de 9 alternativen. Det vill säga du kan vräka på med nio vågformer samtidigt om du skulle känna för det. De olika vågtyperna skilljer sig någorlunda markant åt, om än kanske inte så mycket som på en modernare maskin.

    Presetljud
    Tuba
    Trumpet
    Saxophone
    Flute
    Clarinet
    Oboe
    Viloin
    Bass Guitar
    Harpsichord
    Piano

    Roland SH1000 har 9 presetljud indelade i fyra grupper. De tre översta, bleckblås. De efterföljande tre träblås, violin, så sist stränginstrument.

    Till skillnad från Yamaha CS15D där du kan blanda presetljuden med syntesljuden så är de 9 presetljuden i SH1000 autonoma. Det vill säga du kan inte blanda dem med vare sig syntesen eller med varandra. Ett ljud åt gången alltså där prioriteten går från vänster till höger, det vill säga flippar du på ett ljud till höger om ett annat så kommer detta ljud att vara det aktiva - kan vara bra att komma ihåg live om du vill återgå till ett ljud vänster ut eftersom du måste flippa av allt höger om det ljud du vill skall vara aktivt.

    Hur låter då ljuden? En rolig liten detalj i den gamla manualen hävdar att man kan skapa ljud som är identiska med “riktiga” instrument. Det är naturligtvis inte sant, speciellt inte för presetljuden. Men ändå, dessa analogt modulerade instrumenthärmande ljud låter ändå bättre än många plastiga 80-talskeyboards. Ett plus för detta. Framförallt är jag imponerad av “Bass guitar” och “Piano” ljudet. “Bass guitaren” har en förvånansvärt omph-ig bas. Japanska syntar hade ju i sin tidiga barndom ett rykte om sig att vara svaga på basen - inte så för SH1000 presetljud alltså. Piano å sin sida låter förvånansvärt mycket piano - taget syntens enkelhet i beaktning.

    Helt utan modifieringsmöjligheter är man nu inte på preset-sidan, flera utav syntens funktioner som Tremolo och Vibrato påverkar också preset-ljuden. Se respektive funktion för vidare information.


    Syntesdelen

    Spänning
    På/Av

    Spänningen regleras av en klassisk vit lite vinklad knapp. För säkerhets skull finns i närheten också en stor röd lysdiod som talar om för användaren att synthesizern faktiskt är på och att det är användarens fel om inget ljud kommer ur maskinen. Den röda ljuskällan påminner lite om HAL i Arthur C. Clarkes 2001.

    Modulationsgenerator (2st)
    Trekantsvåg rate
    Sinus/Fyrkant rate

    Beroende på hur frampanelens switchar styr modulatorn frekvensen på trekanst respektive sinus/fyrkanstvåg. Modulationsgeneratorn är i praktiken två LFO:er med varsin dedikerad vågformsmodell.

    Trekanstvågen reglerar också Slumpgeneratorns hastighet om Random note är påslagen.


    Noise generator
    Vitt/Rosa
    Volume

    Enligt Rolands egen manual skall det vita bruset låta “Shyaa” emedan det rosa bruset låter “Zaa”. Jag vet inte om det är en korrekt beskrivning men brusgeneratorn genererar i alla fall vitt och rosa brus. Volym-reglaget reglerar hur högt bruset hörs.

    Random Note
    On/Off

    Inte heller här får vi några svåra överraskningar. När man slår på Random note börjar SH1000 spela upp slumpmssigt valda toner. Den gör detta utan att du har någon tangent nertryckt, och skulle du av en händelse trycka ner en tangent medans synten befinner sig i det här tillståndet så kommer ingenting att hända.

    Random styrs dessutom av kontrollerna i Modulations generatorn där Trekanstvåg rate styr hastigheten på slumpgeneratorn.

    Glide
    Glideknappen som framstår som ett litet rött lingon på panelen är en intressant funktion. När jag trycker ner den ger den effekten av en slags pitch bend. Böjningen sker med en helnots nivå, nedåt.

    Pitch
    Också pitchen gör vad man förväntar sig av den och sträcker sig mellan -5 och +5 i förhållande till det centrerade läget.

    Amplifier Modulator
    Tremolo rate

    Reglerar hastigheten på tremolofunktionen.

    VCO Modifier
    Vibrato rate

    Reglerar mängden vibrato.

    VCF Sens(itivity?)
    Growl rate
    Waw rate
    ADSR rate

    De tre olika rattarnas funktion styrs av kontrollerna på syntens framsida och reglerar mängden Growl det vill säga nivåerna som filtret svänger mellan. Jag trodde att Waw var en pulsviddsgenerator, men det skall tydligen verkligen vara en Waw-effekt. Den är inte helt lätta att få till, men den finns där. Oavsett detta kan man använda Waw-ratten till att förändra ljudkaraktären på de olika vågformerna. Tredje reglaget ställer inte oväntat mängden ADSR som VCF:en reagerar på.

    Portamento
    On/Off
    Time

    Portamentot sköter det portamentofunktionen alltid gör. Mitt exemplar har dock en förmåga att fastna i portamentot så om jag fortsätter att slå en viss klav så fortsätter min SH1000 också att böja tonen längre och längre ner genom skalorna. Oklart om detta är en medveten effekt från konstruktionen, men det är ju inte sannolikt.

    Evelope Control
    A.D.S.R.

    Syntens övergripande ADSR. Fyra typiska längsgående Rolandreglage. Det kan ställas till att styra själva ljudets ADSR genom att man slår på kontrollen under Envelope VCA, men med ADSR switchen under Spectrum VCF kan man också styra Envelope-funktionen till filtret. Funktionen i det senare fallet är dock på mitt exemplar inte lika uppenbar, något händer, men det är inte alltid en klar effekt ger sig tillkänna.

    VC Filter
    Low/High
    Min/Max

    Filtrets reglage, precis som flera andra reglage på min SH1000 reagerar mest ovanför mellanläget. I den nedre halvan får man lyssna lite noggrannare efter utslag. Filtret i maskinen når dock ändå upp i självoscillation vilket är ett klart plus.

    Transpose
    Low/Medium/High

    Transposen, en sidledsgående flipkontroll, transponerar inte helt oväntat positionen på klaviaturen. En något litet oväntad effekt är dock att ljudet förändras något när du byter “plats” på klaviaturen. Anslaget av exempelvis C0 kommer alltså att låta lite annorlunda beroende på hur transponeringen är ställd.

    Volume
    Volymen gör vad den skall och vad man förväntar sig av den.

    Bakre del

    Voltage changer
    Output
    Output level L/M/H
    VCF Control
    Glide
    Tune

    Jag har inte haft möjlighet att leka med Gliden och VCF-control-ingången på baksidan än. Utnivån på baksidan är dock generellt låg och man skall inte förvänta sig att utgången kan driva ett par hörlurar. Det är alltså direkt in i förstärkaren/mixerbordet som gäller för den här synten.

    Slutomdöme
    Som de flesta gamla mono-syntar med presets kan Rolands SH1000 betydligt mer än man först förväntar sig. Faktum är tycker jag att alla borde börja med en sådan här eller en liknande, enkel, oldie-synt. “Begränsningarna” gör att man verkligen måste bekanta sig med syntesen och hitta de små variationerna, vilket snabbt gör underverk för programeringsinsikten.

    SH1000 låter Roland, den är mjukare mer gummiaktig än både tidiga Yamaha och speciellt Korg-maskiner, de senare betydligt vassare i ljudet. Jag skulle tro att SH1000 är mer avsedd som solosynt än som effektsynt, de ljud den presterar skvallrar om detta, inte minst alla olika vibrato-effekter. Den gör en del effektljud så klart, men den är bättre på melodier.

    Den stora nackdelen är att man inte som på Yamahas CS15D kan mixa presets med syntesdelen. En sådan funktion hade gett en ytterligare dimension till SH1000. Den klarar i vilket fall av att ge en hel rad vackra och flippade ljud ifrån sig. Så om man hittar en billigt tycker jag definitivt den är värd pengarna.
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2012-05-17 klockan 21:02.

  2. #2
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Fint där! Ska sno min sångares SH1000 tror jag minsann.

  3. #3
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av TPM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fint där! Ska sno min sångares SH1000 tror jag minsann.
    Det tycker jag Gratis är gott!

  4. #4
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Vart är applåd-smileyn?

    Bra recension! Gjorde mig lite sugen på ett sånt där gammalt åbäke.

  5. #5
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Detta är den första synt jag spelade på någon gång under förra årtusendet någonstans i Malmö! Jag höll på att svimma av ren hänförelse över hur den lät. Jag har har alltid tänkt att jag någon gång skulle få tag i ett fint exemplar men hittills har det inte skett, så gissa om jag är avundsjuk på dig. Jag anar att det finns en liten risk att minet spelar mig ett spratt och har förgyllt upplevelsen.... men det är nog en ganska liten risk ;o)

    Suck och stön!

  6. #6
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av SYN7HOR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vart är applåd-smileyn?

    Bra recension! Gjorde mig lite sugen på ett sånt där gammalt åbäke.
    Tackar!

  7. #7
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av falke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är den första synt jag spelade på någon gång under förra årtusendet någonstans i Malmö! Jag höll på att svimma av ren hänförelse över hur den lät. Jag har har alltid tänkt att jag någon gång skulle få tag i ett fint exemplar men hittills har det inte skett, så gissa om jag är avundsjuk på dig. Jag anar att det finns en liten risk att minet spelar mig ett spratt och har förgyllt upplevelsen.... men det är nog en ganska liten risk ;o)

    Suck och stön!
    Jag har en till i delar, om du skulle vara intresserad Inte helt komplett dock, så den behöver lite kärlek och investering. Jag kommer att lägga upp den under sommaren här på 99.

  8. #8
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack för erbjudandet Amonhoteph! Jag har visserligen pysslat en del med elektronik men det är rätt länge sedan jag pluggade och jag känner mig ruskigt osäker på om jag skulle klara att få liv i en sådan juvel, så det är nog bättre om någon mer erfaren tar hand om den. Jag tycker det känns lite sorgligt att erkänna det men jag tror tyvärr inte jag är rätt man att väcka liv i den.

    Träarbetet skulle jag däremot klara och jag har en del mahogany liggande... och Blue Peter båtlack (nu förbjudet men ack så vackert) ;o)
    Senast redigerat av biomoib den 2012-05-17 klockan 23:03.

  9. #9
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Kan för mitt liv inte förstå hur lfo'n funkar på min. Inte adsr till filtret heller. Undrar om nåt är fel?
    Senast redigerat av jonachi den 2012-09-29 klockan 16:04.

  10. #10
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Tack för en briljant genomgång. Tror tamejden att jag lärde mig något nytt om min också :-)
    Det är en fantastisk synth och underbar på att låta synth i ordets klassiska bemärkelse. Instant tidig fad gadget liksom, tycker jag. Jag har den när jag spelar med Krautorkester Kassetto och när man rattat in en av alla söt-punkter på den tittar hela bandet upp och flinar. Den är så sjukt välljudande på det den gör. Älskar också "Bass Guitar"-ljudet. Grymmesynth!

    Grattis måste jag ju också säga och snyggt jobbat att föra den tillbaka till livet. En kulturgärning! Och du fick en fin synth för kaffepengar!
    Senast redigerat av skogge den 2012-09-29 klockan 15:45.

  11. #11
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan för mitt liv inte förstå hur lfo'n funkar på min. Inte adsr till filtret heller. Undrar om nåt är fel?
    Kan nån skriva ner en lite tutorial för de här funktionerna så jag kan testa?

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Mycket bra recension!
    Mer sådant här

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Väl skrivet! Detta var också den första synt-synt jag fingrade på. Vi hade typ ett band i högstadiet (kanske -90) och musiklärarn kom ner med en SH1000. Vafan, det går ju inte att ta ackord tyckte vi. Man får spela brutna ackord tyckte han. Vi fattade aldrig vad vi skulle göra med den. Jag minns dock att jag utan att veta hur fick till jetplan-ljud i alla fall.

  14. #14
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Några kommentarer:

    1. Den ena LFO:n har sågtand, inte triangel.
    2. Man kan variera mängden random i "random note" genom att variera noise volume
    3. Om man uppfattar att ADSR inte påverkar filtret korrekt så öka mängden ADSR i filtret och att dra ner cut-off frequency!
    4. Det finns ingen PWM, utan pulsvågen har fast bredd. För övrigt är både sågtand och puls ganska dåliga; de är uppbyggda av fyrkantvågor i olika oktaver. Presetljuden Trumpet och Oboe har dessutom fasta bandpassfilter för att ge karaktär åt ljudet. Snyggt!
    Senast redigerat av Erik G den 2012-12-24 klockan 20:55.

  15. #15
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan nån skriva ner en lite tutorial för de här funktionerna så jag kan testa?
    LFO:er

    Det finns två LFO; En sågtand för tremolo och S/H (Random note) och en med sinus och fyrkant, för tremolo, vibrato och growl (VCF mod).
    Till VCO: Välj Vibrato on (grön plastflärp). Dra på Vibrato-potten. Välj sinus eller fyrkant med grå flärp. Välj frekvens med högra rate-potten.
    TIll VCF: Välj Growl on (vit flärp). Dra på Growl-potten. Välj frekvens med högra rate-potten.
    Till VCA: Välj Tremolo on (grön flärp). Dra på Tremolo-potten. Välj vågform med grå flärp. Välj frekvens med vänster eller höger rate-pott.

    ADSR till filtret:
    Välj ADSR till filtret med vit flärp "Spectrum VCF". Välj bort Waw. Vrid upp ADSR-potten i VCF sens. Dra ner cut-off frequency.
    OBS! ADSR måste vara valt till VCA för att det ska påverka VCF!

    OBS: Funkar bara på variabla ljud, inte på presetljuden.
    Senast redigerat av Erik G den 2014-06-04 klockan 15:45.

  16. #16
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Bra recension. Har köpt en nyligen som det är knas med. Nu får jag bara klickande ljud ur den när jag trycker ner en tangent. Blev så nån gång för ett tag sen men tolkade det då som att det var nåt glapp då det släppte när jag flippade trumpetpreset knappen lite hårdhänt. Fast det kan ha varit en slump haha. Vet inte vart jag ska börja riktigt så skulle uppskatta oerhört att få nåt tips om det.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fint! Hade en SH-2000 förra året men kom snabbt på att jag velat ha en SH-1000 hellre, men även den låter mysigt och mycket som tidiga barnprogram. Har för övrigt ett original-case till övers.

Liknande ämnen

  1. Roland SH1000 - Renovering (fd pris, isärplockad)
    Av Amonhoteph i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 14:31
  2. sh1000
    Av snejl i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 17:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •