Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Synkproblem Roland-Mono/Poly

  1. #1
    Caouro
    Caouro är inte uppkopplad
    Caouros avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Synkproblem Roland-Mono/Poly

    Jag har letat i trådar men inte hittat något som löste mitt problem. Följande skall synkas:
    TR-909, MC-202, TB-303, TR-707, TR-505. Detta går utmärkt med min SBX-80 med DIN-synk kombinerat med MIDI, inte så konstigt kanske eftersom allt är Roland. SBX-80 är dock något labil i tempot och kan plötsligt gå från 120 bpm till 20 men det är väl en gammal maskin, hade först tänkt ha den som reservdelsmaskin till 909:an men sen insåg jag att den blev väldigt användbar...
    Hursomhelst, jag vill även synka arpeggiatorn på en Mono/Poly till detta och har testat flera varianter jag hittat på forum utan att bli helt nöjd. Rimshot trig out från 707an borde funka (gör det inte nu) om jag kunde konvertera v-trig till s-trig, har någon en sådan konverterare till salu? Jag är ingen lödare och skulle hellre köpa en som funkar. Snare från 707:an funkar som arp trig men laggar, ganska ordentligt så att det låter helt fel, dock i rätt tempo. Dessutom måste jag ha full accent på snaren för att det inte skall bli fel, lite konstigt det synkar men låter annorlunda än med full accent. Har även provat lite longshots som timebase out på SBX-80 och det funkar faktiskt men laggar också ordentligt. Metronome out på SBX-80 funkar också och är tightast men den går ju inte att ändra timebase på utan den går gör långsamt. Rimshot trig out på 909:an funkar lika dåligt som från 707:an pga v-trig. Ja som ni ser har jag provat mycket, har ni någon idé om hur det skulle gå att lösa? Alla tips tas tacksamt emot, helst utan inblandning av dator men det skulle också kunna vara ok. Vill helst inte köpa nån dyr extramaskin (tex. Kenton) om det inte behövs men jag tar gärna emot även såna tips.
    Tack!

  2. #2
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Be någon i Stockholm löda en V-trig till S-trig konverter.

    Komponentkostnad är under en hundring.

    Sedan kör du med trig ut från 909 eller 707.

    SBX-80´s tempoglitch kan du komma runt genom att mata in tempot med siffertangenterna. Då är den stabil.

    WT

  3. #3
    Caouro
    Caouro är inte uppkopplad
    Caouros avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    OK, tackar allra ödmjukast för tipsen! Någon här i Stockholm som kan löda en V-trig till S-trig-konverterare mot en lagom slant eller kanske har en över?
    Alla förslag/tips mottages tacksamt.

  4. #4
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Jag fixar en till dig om du vill. Har ett par liggandes.. Åker dessvärre till Kuba i morgon bitti så det får bli nästa vecka! Skicka PM till mig efter fredag!

    /DrKorg

  5. #5
    Caouro
    Caouro är inte uppkopplad
    Caouros avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Guld! Jag hör av mig, ha det skönt på Kuba!

  6. #6
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Härligt att det löser sig.

    WT

  7. #7
    Caouro
    Caouro är inte uppkopplad
    Caouros avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Visst är det! Gölders som man skulle sagt i Örebro.

Liknande ämnen

  1. mono/poly
    Av hairofthedog i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 00:08
  2. ATC-1 Cv out -> Mono/Poly ?
    Av steffensen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •