Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Varför kostar digitala släpp som de gör?

  1. #1
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran

    Varför kostar digitala släpp som de gör?

    Ja?

    Jag köper hellre en vinyl och får (oftast) med det digitala som nedladdning för bara några slantar till?

    För mig är det mer lockande att köpa digitalt om det kostar lite mindre. Då kan man impulsköpa ett helt album istället för att plocka godbitarna.

  2. #2
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Digitalt har man möjlighet att tjäna pengar på, vinyl gör man för hypens skull och tjänar inte ett skit på.

  3. #3
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Men skulle man inte tjäna ännu mer om man hade bättre priser på digitala utgåvor vilket underlättar för impulsköp som i slutändan leder till mer pengar?

  4. #4
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    För att de som väljer att betala inte verkar vara så priskänsliga? För att själva plastbiten är en väldigt liten del av kostnaden för ett släpp (på cd då, vinyl kostar ju skjortan)?

    Men jag håller med om att det är skev prissättning, många gånger är äldre grejer billigare på niceprice-cd än digitalt...

    Digitala böcker verkar i miss mån lida av samma fenomen. Liten skillnad på fysisk och digital produkt, gammalt kan vara billigare i pocketstället.

  5. #5
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Stör mig också på detdär.
    Visst att det är musiken som är produkten. men det har ändå ett visst mervärde för mig om jag får något fysiskt i näven.
    Det gör en rätt stor skillnad för mig om en skiva kostar 100 eller 200. Köstar den bara 100 så köper jag lätt 3-4 stycken av bara farten. kostar den 200 så låter jag nog bli. Inte logiskt men så funkar jag.

  6. #6
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att de som väljer att betala inte verkar vara så priskänsliga? För att själva plastbiten är en väldigt liten del av kostnaden för ett släpp (på cd då, vinyl kostar ju skjortan)?

    Men jag håller med om att det är skev prissättning, många gånger är äldre grejer billigare på niceprice-cd än digitalt...

    Digitala böcker verkar i miss mån lida av samma fenomen. Liten skillnad på fysisk och digital produkt, gammalt kan vara billigare i pocketstället.
    Ja precis, bra jämförelse där med böckerna. Det är ju fasen samma veva där? Jag köper ju hellre en pocketbok än en PDF, för mig är den mer "värd".

    Jag är precis likadan Ashaz. Nu köper jag inte digital musik (om jag inte måste) längre. Köper bara gammal vinyl vilket i sin tur har färgat mitt lyssnande hel del. Dock så är det för mig en postiv sak, då jag upptäck mycket nytt som jag inte ens visste fanns


    Men det är klart att jag skulle vilja köpa det mesta av den nyproducerade musik som jag lyssnar på. Men det blir sällan så, då jag är lite lat och bekväm av mig. Orkar inte riktigt köpa vinyler från det stora landet i väst osv. Så givetvis missar jag en hel del, men det får jag väl ta igen sen! Hade en ny, digital skiva kostat 99kr på iTunes hade jag kunnat slå till och köpa ett par skivor i månaden.

    Tur att det finns spotify iallafall. De har inte allt, men mycket!

  7. #7
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Tanken är väl att, som Nihad skrev, här finns en chans att tjäna en slant. Vinyl och CD är det svårt för oss småfiskar att ens gå runt på, så då får man ta in lite på karusellerna, s a s. Sen kan jag tycka att en tjuga för en låt i okomprimerad kvalitet, det är väl inte så farligt? Man ska också komma ihåg att närmare hälften av pengen stannar hos portalen / distributören. I många fall är det inte ens upp till bolagen att sätta pris, man bara halkar in på en färdig skala.
    För övrigt handlar det om så lite pengar att det knappt är lönt. Jag skulle hellre ge bort allt, men branschen tycks fortfarande bygga på säljstatistik och den sortens hajp.

  8. #8
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Men priserna sätts alltså högre pga. fler småfiskar? Blir inte det i sig en negativ trend, då priserna bara ökar ju fler småartister som poppar upp?

    Jag vet inte, är kanske bara snål. Men jag vill ju gärna stödja musik jag gillar på bästa sätt, så jag får kanske börja shoppa digitalt!

  9. #9
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    90 för en hel platta är väl en hel del billigare än en CD-skiva? Rea är ju bara en knepig avart av ett obsolet system.

  10. #10
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    90 för en hel platta är väl en hel del billigare än en CD-skiva? Rea är ju bara en knepig avart av ett obsolet system.
    Nja... För en ny platta kanske, men på cdon t ex är det alltid massa billigare, så om man passar på där kommer man ju undan betydligt billigare.

  11. #11
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jo, men det är ju en följd av CDONs behov av att tömma sitt lager. Ett behov som inte finns i den digitala världen.

  12. #12
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Fast nånstans blir ju det ändå något man får ha med i beräkningen, eller hur? För det är ju inte något tillfälligt. Det sker ju hela tiden!

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Var köper ni skivor? Senaste jag köpte kostade väl sju dollar eller något. På Bleep/Amazon

  14. #14
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Den kod man behöver för att publicera sig på spotify, beatport mm kostar 500:- per album. så där finns ju en utgift(EAN kod?) egentligen behövs den för cd-släpp med men går ju att komma runt med hemmagjorda cd-r släpp

  15. #15
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast nånstans blir ju det ändå något man får ha med i beräkningen, eller hur? För det är ju inte något tillfälligt. Det sker ju hela tiden!
    Fast jag har köpt en massa skivor genom åren för 10 kronor styck. Betyder det att digitala släpp borde kosta under 10 kronor?

  16. #16
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag tycker iaf inte det är orimligt att man skall kunna hitta ställen som säljer för de priserna. Jag har alltid blivit glad när jag lyckats "fynda" ett album eller två. Den möjligheten och glädjen försvinner ju fullständigt i t ex iTunes.

  17. #17
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Intressant vinkel. Jag förstår och håller på sätt och vis med men skulle ändå säga att lagerproblematiken är bra att bli av med. Istället för att en skiva först kostar 149 och sedan 10 så kostar den alltid 90. Förutsägbart och bra. Fast just nu är ju läget perfekt. Antingen finns en hårdkopia för småpengar eller så köper jag digitalt för 90. Så en skiva kostar aldrig mer än 90.

  18. #18
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lindeberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen kan jag tycka att en tjuga för en låt i okomprimerad kvalitet, det är väl inte så farligt?
    + 1!

    för runt 20 kr/per låt kan jag plocka ut precis vad jag vill i 16bit/44,1 Khz wav ur utbudet av elektronisk dansmusik, helt ok pris tycker jag.

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var köper ni skivor? Senaste jag köpte kostade väl sju dollar eller något. På Bleep/Amazon
    Inser att jag var lite otydlig. Det här var alltså mp3.

Liknande ämnen

  1. MFB Kraftzwerg - varför/varför inte?
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 12:07
  2. Digitala trummisar :D
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-26, 23:09
  3. Digitala Trummor
    Av CarbonSteel i forum Slagverk
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 13:13
  4. Digitala utgångar?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 18:02
  5. Digitala gitarrer!
    Av Martin Pettersson i forum Stränginstrument
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-09-28, 20:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •