Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: JX-8P... hur gör man en sysex dump på denna?

  1. #1
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran

    JX-8P... hur gör man en sysex dump på denna?

    Läst manualen, googlat osv. Hittar inget som förklarar hur man gör backup på sina patcher via sysex på den?
    Finns ju inget i synthen som tex sysex send osv?

  2. #2
    Andreass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det finns ingen bulk sysex dump på JX-8p, man kan endast utväxla enstaka patchar. När jag ägde JX8p körde jag "CpJX", som är librarian (windows) och kan skicka och motta sysex. Här är en link som jag la upp flera år sedan, med programmet och en full patchbank som jag gjorde. Tur den fanns kvar.

    http://www.mediafire.com/?ydmnatnynqw

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Patch List.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	50,6 KB 
Id:	37405
    Senast redigerat av Andreas den 2012-04-26 klockan 20:23.

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Kör tyvärr Mac =) Hittade en editor till OSX. SoundPaC. Men får den inte att "ta patcher" från synthen.
    Editera går bra. Har märkt att min JX-8p verkar konstant spotta ur sig nån slags midi data på out kanalen. Mitt Turbo Midi interface står och blinkar på "IN" hela tiden så fort den är inkopplad på IN där. Märkligt. Vet inte vad den har för sig?
    Senast redigerat av drifter7508 den 2012-04-26 klockan 20:56.

  4. #4
    Andreass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ok, Mac har jag tyvärr ingen koll på. Hoppas det löser sig.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om 8P har sysex påslaget sprutar den ut sig en komplett patch så fort du byter ljud. Spela in den som ett midispår och byt ljud till alla user-ljud så hamnar de i filen. Tryck på play så kommer ljudet till 8P, pausa seq, spara ljudet om det gillas eller fortsätt spela seq'en tills ett bra dyker upp. Så gjorde jag -89, funkar idag också.

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör tyvärr Mac =) Hittade en editor till OSX. SoundPaC. Men får den inte att "ta patcher" från synthen.
    Editera går bra. Har märkt att min JX-8p verkar konstant spotta ur sig nån slags midi data på out kanalen. Mitt Turbo Midi interface står och blinkar på "IN" hela tiden så fort den är inkopplad på IN där. Märkligt. Vet inte vad den har för sig?
    Kör Sysex Librarian:
    http://www.snoize.com/SysExLibrarian

  7. #7
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag kör ju redan sysex libr. Det hjälps ju inte när synthen inte har någon glasklar funktion för att skicka sysex till programmet :-)
    Oklart om den kan skicka hela banker el. endast en patch i taget?

  8. #8
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör ju redan sysex libr. Det hjälps ju inte när synthen inte har någon glasklar funktion för att skicka sysex till programmet :-)
    Oklart om den kan skicka hela banker el. endast en patch i taget?
    Vad det ser ut som i SysEx implementationen så är PFs förslag det som antagligen är enklast.

    Det verkar inte finnas någon "request to send" eller liknande implementerat, det enda sättet att skicka en SysEx dump av en patch ser ut att vara genom att byta patch. Det framgår inte så tydligt om man fysiskt måste trycka på 'Tone' knappen eller om det även skickas via PrgCh. Om det sistnämnda fungerar kan man ju lägga upp ett spår i sequencern som skickar ut PrgCh och ett annat spår som spelar in SysEx. Om man nu inte vill sitta och trycka på de 32 knapparna, det går ju också

  9. #9
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör ju redan sysex libr. Det hjälps ju inte när synthen inte har någon glasklar funktion för att skicka sysex till programmet :-)
    Oklart om den kan skicka hela banker el. endast en patch i taget?
    Endast en patch i taget som PF skrev ovan.

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Hur skickar man tillbaka ljuden då? Dvs. hur styr jag vart de hamnar så det inte skrivs över nått viktigt?
    Prövat med sysex libr. Den verkar ta emot data då man byter patch. Filen verkar dock bara innehålla ca 5 tecken och laddar jag in den i editorn så händer inget alls med reglarna osv.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Då får man anteckna. Själva ljuden går ganska lätt att separera som textfiler med t ex texteditorn Saft. Men ska man hålla på att backa upp en 8P måste man ha en mjukvara (eller skriva en?) som skickar handskakning till såna här gamla instrument. Då går det att få ordning på ljud, särskilt om det finns biblioteksfunktioner. Vilket känns orimligt med gamla midiprylar. Man får se minnen och sysex som en bonus. Huvudsaken är att 8P är en av de allra fetaste analoga rolandsyntarna som gjordes.

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Minns inte hur det är med JX8p men en del synthar tar ju bara emot sysexdump in i editbuffern och så får man manuellt spara ned ljudet sen. Har för mig Juno-106 funkar på detta sätt.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Aha! Någon borde kanske skriva ett nytt OS till själva 8Pn. Det har ju gjorts med JX10 och JP6. Börjar ruttna på att inte hitta någon programmer.

    OT: sjuk storm utomhus, usch!

  14. #14
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Äh, vad fan... fattar nästan nada av vad ni surrar om? =) Har gjort sysex dumpar in och ut med alla mina leksaker... men just denna är ju helknepig? (Har en JX-10 också med "Rom upgrade" för sysex, inte orkat tagit tag i den ännu då jag saknar M64C).

    Varför ska jag anteckna, och vad ska jag anteckna? =P Make it easy. Ta en patch- skicka in till datorn. Funkar icke... vet ej varför... kanske är min midi out korrupt då den skickar midi data hela tiden utan att sysex är på.

    Skicka patch tillbaka till synthen... vad skrivs in i sysex filen? Plats? Eller måste jag stå på rätt "plats" i min JX-8P när jag skickar sysex filen till den?

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jaså var det avancerat skrivet?

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför ska jag anteckna, och vad ska jag anteckna? =P Make it easy. Ta en patch- skicka in till datorn. Funkar icke... vet ej varför... kanske är min midi out korrupt då den skickar midi data hela tiden utan att sysex är på.
    Jag tror PF menar att du ska anteckna vilken patchplats som patchen hade när du dumpar den, t ex om du har en patch som heter Kroffe och ligger på internal 1 är det bra att anteckna detta i t ex sysex-filnamnet du sparar i sysex-librarian. Jag skulle döpt filen till I1_kroffe

    Sen minns jag inte hur det var när man dumpar tillbaka ljudet från sysex-librarian (det är olika på olika syntar), om ljudet automagiskt skrivs direkt på plats internal 1 igen eller om det hamnar i edit-buffern och du alltså manuellt måste in och WRITEa ljudet ned till internal 1 igen.

    Klarnar det?

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det hamnar i buffern och man kan spara det på valfri plats. Man ser ljudnamnet och frågas var / om man vill spara det. Sparar man inte kommer nästa ljud till buffern efter man startat sequencern igen. Så det blir en liten enkel biblioteksfunktion om man har koll på vilka patcher som ligger var. Trots allt bara 32 userminnen med dedikerade knappar så det är inte direkt svårt, funkar rätt ok trots allt. Jag blev hur glad som helst av att kunna läsa in sysexdata jag lagrade ca 1992!

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fördjupning;

    Med sysex librarian och även hjälp från användare (ljuden säljs då och då) har jag fått hjälp att & även själv separerat ljuden - även tones från JX10 - så de ligger ett och ett. Därmed ganska enkelt att bygga upp userminnet tack vare ca 200 st namngivna filer med alla mina egna 8P-ljud.

  19. #19
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Voilá!
    Tack PF, det går inte att få det klarare än så.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha. Det där med att uttrycka sig i lingonskogen med alla konstiga ord blir ofta rätt konstigt när man läser det efteråt.

    Men hur som helst, det jag menade, men inte skrev, var att sysex librarian kan fånga ljud för ljud, så kan man spara dem som kroffebas.syx eller vad man nu döpt dem till

    Tillbaks med filen in i 8P och den säger vänligt:

    K R O F F E B A S

  21. #21
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    "Det hamnar i buffern och man kan spara det på valfri plats."

    Detta var svaret jag sökte ;-D

    Dock får jag det inte att fungera. Sysexfilen som sys.libr tar emot/skapas då jag "byter patch" verkar endast innehålla en "program change" då jag skickar den tillbaka in i synthen.

  22. #22
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    se till att ha system exclusive: on, midi parameter nr 26 aktiverad så ska JX8pn skicka sysex-dump av programmet när du byter ljud.
    För att vara säkert kan du ju stänga av program change, midi parameter 12 innan

  23. #23
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Sys excl. är självklart på. =) Ska testa att stänga av p. change...

  24. #24
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Hmm, nix. Det enda som filen (som skapas) innehåller är en program change till den platsen till patchen man ville göra backup på. =P

    Hmm, nu verkar det funka... i Logic. Ableton är lite knepig på det där med Sysex.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2012-04-30 klockan 18:18.

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    På det där med sysex Ableton är väl lite knepigt på allt.

  26. #26
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Aha, du körde Live? Det filtrerar väl bort allt som har med sysex att göra? Det kan ju förklara saken
    Senast redigerat av tei den 2012-05-01 klockan 10:35.

  27. #27
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    håller med om Live. jag försökte dumpa sysex från ett flertal syntar, men sysex är inte i Ableton Live manual, så den funktionen glömde dom nog tyvärr... Var glad att du får patch inkl. namnet, sån lyx finns varken i Roland mks-30 eller mks-80 jag har börjat lägga upp ett patchschema med ljudnamnen i en datormapp där patchbackup för internbanken ska ligga.

  28. #28
    zubox5
    zubox5 är inte uppkopplad
    zubox5s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hittade den här gamla tråden via googling på hur man sparar patchar via sysex.
    Kan varmt rekommendera mjukvaran CTRLR som gjorde det väldigt enkelt när man väl fick igång det:
    http://ctrlr.org/
    Se till att koppla MIDI ut från synthen in i ditt MIDI-interface, samt slå på system exclusive i synthens MIDI-inställningar så skickas patchen till ctrlr-editorn när du byter patch. Därifrån kan individuella patchar sparas som .syx-filer.

  29. #29
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    det är som bla PF skriver. skickar ut sysex dump vid patch byte. och spelar man in alla patchar i sequencer och sedan spelar upp hamnar dem i edit buffer och kör man play på hela filen så har man bara sista ljudet. för att få detta rätt måste man efter bulk skicka ett sysex för att spara som dessutom måste innehålla på vilken position. jobbigt. enklast är bulk 1 ljud och spara manuellt på rätt position. jag fixade en del sysex i midiox på pc. vissa bulk satt på fel kanal och var jx10 som jag ändrade till jx8p.

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Var det du som hjälpte mig med det en gång?

    Med bara 32 minnesplatser så är det rätt OK ändå. Har två 8P just nu!!!

  31. #31
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det du som hjälpte mig med det en gång?

    Med bara 32 minnesplatser så är det rätt OK ändå. Har två 8P just nu!!!
    ehh, tror inte det...

  32. #32
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Hittade min gamla tråd. (Admin kan ta bort den nya jag skapade häromdagen).

    Hur som helst! Sysex Librarian funkar inte! Abelton funkar inte! Jag kör Mac.

    Samma som här i tråden för 11 år sedan.
    Det jag mindes som då somt fick det att funka var att spela in sysex i Logic (som jag inte har kvar i någon fungerande version längre).

    Vad finns det då kvar för att lösa detta?

  33. #33
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-08-21 kl. 18.20.28.png 
Visningar:	8 
Storlek:	109,9 KB 
Id:	114398

    Letade febrilt efter en mottagarfunktion.

    Men när du väljer ljud så måste det vara internal-minnet / alltså användarminnet som du står i, den skickar inte ut originalljuden mig veterligen. Sedan måste alla sysexparametrar vara påslagna. Du kan lista alla parametrar under midi om du vill så ska jag berätta hur de ska stå.

    Har själv läst in alla mina patcher i PG8X (som sysexdata) och även skapat ett gigantiskt refill som innehåller allt och mycket därtill — sorterat, namngivet och tillskruvat på alla upptänkliga vis — så jag behöver inte hårdvaran längre vilket är mycket skönt. Sedan är ju Rolands nya emulering väldigt väldigt bra även den.

  34. #34
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Problemet är inte "inställningar". Problemet är att det inte finns något program som kan ta emot sysxex datan från JX-8P i min Mac.
    Ableton funkar inte. Sysex Librarian tycks inte funka heller. Dom som försökt enligt läsning på nätet har gett upp och kört med PC (och programvara där) istället.

    PG-8X har bara send. Ingen mottagning.

  35. #35
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Skumt ang Sysex librarian för den brukar klara allt. Timeout kan vara känsligt möjligen. Så länge allt står rätt så bör Sysex librarian fånga allt din 8P sänder ut. Det är möjligt att den inte sänder ut sysex om protect-switchen på baksidan står i läge ON. Ljud kan aldrig överskrivas dock eftersom de alltid först hamnar i syntens buffertminne. JX8P är väl Rolands tredje synt någonsin med midi så det är klart att implementeringen inte var jättediger. I annat fall leta upp en gammal Mac och spela in sysexdatat i en fungerande Logic-version...

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha. Det där med att uttrycka sig i lingonskogen med alla konstiga ord blir ofta rätt konstigt när man läser det efteråt.

    Men hur som helst, det jag menade, men inte skrev, var att sysex librarian kan fånga ljud för ljud, så kan man spara dem som kroffebas.syx eller vad man nu döpt dem till

    Tillbaks med filen in i 8P och den säger vänligt:

    K R O F F E B A S
    2012 funkade det minsann

  37. #37
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran
    Ctrl finns väl till Mac? Den använder jag som editor till min JX-8P samt sparar och skickar in ljud som sysex (på PC då).

  38. #38
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ctrl finns väl till Mac? Den använder jag som editor till min JX-8P samt sparar och skickar in ljud som sysex (på PC då).
    Tack! Perfekt! Håller på att testa det nu! =) Återkommer.

    Ok. Hur gör man för att editorn ska ta emot patchen? Händer inget.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-08-21 kl. 20.55.08.png 
Visningar:	16 
Storlek:	1,03 MB 
Id:	114400


    Funkar nu! Fantastiskt! Tusen tack! Lätt,snabbt och smidigt!
    Funkar även att köra dumparna i PG-8X. Underbart!
    Senast redigerat av drifter7508 den 2023-08-21 klockan 21:49.

  39. #39
    Nicolai
    Nicolai är inte uppkopplad
    Nicolais avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ellers er der jo ny firmware fra www.vecoven.com som giver mange nye features. Blandt andet dump save og load…

    Bh
    Nicolai

  40. #40
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet är inte "inställningar". Problemet är att det inte finns något program som kan ta emot sysxex datan från JX-8P i min Mac.
    Vad kör du för Mac? Tror inte du skrivit det?

  41. #41
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Som sagt. Detta program löste alla mina problem.
    https://ctrlr.org/jax8p-editor-for-roland-jx8p/

    Kikat på Vecoven tidigare men känns nu totalt onödigt. Dessutom gillar jag inte massa extra menydyk och dolt tjafs som jag inte behöver. =)

    Kör iMac Pro.

  42. #42
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt. Detta program löste alla mina problem.
    https://ctrlr.org/jax8p-editor-for-roland-jx8p/

    Kikat på Vecoven tidigare men känns nu totalt onödigt. Dessutom gillar jag inte massa extra menydyk och dolt tjafs som jag inte behöver. =)

    Kör iMac Pro.
    Har också tittat på Vercoven länge men jag klarar inte heller av en massa dubbelfunktioner . När Europa släpptes till Jupiter-6 så skaffade jag den på en gång (1999 någon gång). Men eftersom man var tvungen att sitta med manualen så användes den knappast alls...

  43. #43
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Nja, Vecoven har gjort det väldigt smidigt att nå allting ärligt talat.

  44. #44
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Listen to Vecoven!

  45. #45
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Listen to Vecoven!
    Haha! Annie såg inte den komma!

    Men vad är allmän konsensus; är Vecoven onödigt, värt, eller t.o.m. ett måste?
    Jag funderar på att köpa till både 8P/70 nämligen..

  46. #46
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt. Detta program löste alla mina problem.
    https://ctrlr.org/jax8p-editor-for-roland-jx8p/

    Kikat på Vecoven tidigare men känns nu totalt onödigt. Dessutom gillar jag inte massa extra menydyk och dolt tjafs som jag inte behöver. =)

    Kör iMac Pro.
    Vilken version får du igång på mac? Dom versioner som finns för nedladdning på ctrlr-hemsidan verkar inte innehålla dmg-installationer. Eller jag kan i alla fall inte installera på min apple m1.

  47. #47
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken version får du igång på mac? Dom versioner som finns för nedladdning på ctrlr-hemsidan verkar inte innehålla dmg-installationer. Eller jag kan i alla fall inte installera på min apple m1.
    Nej, ingen installation. Körbar app direkt. Du får även krångla med Permissions i Säkerhetsinställningarna för att kunna köra den.

    Ctrlr-5.3.198.dmg är den build jag kör.

    Kör iMac Pro Intel. Monterey.

Liknande ämnen

  1. Yamaha CS40M tape-dump önskas!
    Av Hackemoff i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-10-21, 13:16
  2. SysEx dump av M1'ans orginalljud?
    Av Janne.M i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 09:07
  3. The X-Dump Filesystems II @ Sugar Bar, Stockholm
    Av The X-Dump i forum Evenemang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 02:08
  4. CASIO CZ-101/1000 Sysex-dump hjälp.
    Av moogpower i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 02:53
  5. Sysex
    Av Mautana i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-02-17, 16:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •