Resultat 1 till 57 av 57

Ämne: Vad är ni stolta över att ha fått med i er musik?

  1. #1
    framtiden
    framtiden är inte uppkopplad

    Senior

    Vad är ni stolta över att ha fått med i er musik?

    Rubriken säger allt!

    Kan vara:
    *En stark influens/referens, i form av titel, sampling, -stilad medveten plankning eller specifik ton
    *En speciell ljudkälla, tex någon omusikalisk sampling som ni har fått att bli låtens centrum
    *Någon speciell kombination emellan element

    Skapade tråden för att detta är något som har hänt mig ofta på sistone. Jag har alltid haft enorma självförtroende problem, men att referera till annat är något som hjälper mig att se mer subjektivt på det hela och gör att jag kan bli mer nöjd. Jag lyckades få in en pitchad sampling från bandet Necrophagist här om dagen och det är jag så jävla nöjd med då det för mig ligger någon bisarr skönhet i att det catchigaste i låten, som gör den trallvänlig är en sampling från ett troo tech death metal band.

  2. #2
    henning
    henning är inte uppkopplad
    hennings avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av framtiden Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rubriken säger allt!

    Kan vara:
    *En stark influens/referens, i form av titel, sampling, -stilad medveten plankning eller specifik ton
    *En speciell ljudkälla, tex någon omusikalisk sampling som ni har fått att bli låtens centrum
    *Någon speciell kombination emellan element

    Skapade tråden för att detta är något som har hänt mig ofta på sistone. Jag har alltid haft enorma självförtroende problem, men att referera till annat är något som hjälper mig att se mer subjektivt på det hela och gör att jag kan bli mer nöjd. Jag lyckades få in en pitchad sampling från bandet Necrophagist här om dagen och det är jag så jävla nöjd med då det för mig ligger någon bisarr skönhet i att det catchigaste i låten, som gör den trallvänlig är en sampling från ett troo tech death metal band.
    Kul!

    En av de bästa grejorna som jag fått med i en låt är en soundalike på introt på New orders - The Beach
    http://www.youtube.com/watch?v=bGNC5APzq2s
    vilket är en sampling av Kraftwerks - Uranium
    http://www.youtube.com/watch?v=ePW52C5YBbA

    Vilket blev
    http://open.spotify.com/track/6U8h0wXZqc3pzMCEGQYfbb
    Vid 1:05

    Ett musikaliskt Kinderägg

  3. #3
    framtiden
    framtiden är inte uppkopplad

    Senior
    Exakt! Är musikaliska Kinderägg jag pratar om! Sånt som i princip bara en själv och KANSKE 3 personer till förstår.

  4. #4
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Mig

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Mig själv, ibland.

  6. #6
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Bill Hicks. Samplad.

  7. #7

  8. #8
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Sista låten på mitt första album bygger typ helt på tre toner ur ett Pink Floyd-gitarrsolo

  9. #9
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Carl bertil jonssons julafton...

  10. #10
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Den här dur till moll-glidningen, in i smygig KW-tribute från typ 0:35 och framåt är jag rätt nöjd med. En så kallad spökproduktion som jag härmed tar cred för.

    http://soundcloud.com/martinbrodin/rodion-alagoas-cowboys-martin-brodin-remix

  11. #11
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Det samplade klockspelet i den här remixen. Någon som hör var det kommer från?

    http://soundcloud.com/thtch/chad-valley-now-that-im-real-the-touch-remix

  12. #12
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Skön låt! Känner inte alls igen klockorna. Vad är det?

  13. #13
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag e nöjd men inte stolt

    på första taktslaget i första låten med min grupp the hermetic order -"i am a hermit" fyrade jag av en sample från stravinskij och en från pharoah sanders. det blev en bra declaration of intent tyckte jag

  14. #14
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Det är en hemlis, i alla fall på internet.

  15. #15
    android
    android är uppkopplad nu
    androids avatar
    Veteran
    Har också en liten Kraftwerk-blinkning (melodimässig, inte samplad) i en låt, i ett kort break.

  16. #16
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Min är inte heller samplad. /MALLIG

  17. #17
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Absolut inte min heller

  18. #18
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag är alltid glad när jag får med Polivoksen på ett intressant och ovanligt sätt.
    Här som duofonisk resonat random LFO orgel
    http://soundcloud.com/henrikstolpe/something-almost-happened-to-4

  19. #19
    framtiden
    framtiden är inte uppkopplad

    Senior
    Det är ju enklare att få in en plankning/blinkning än en sampling. Jag blir mer och mer nöjd ju mindre jag behöver göra med samplingen för att få den att passa in.. Fast då handlar det självklart om att jag samplar saker som inte låter som det jag gör (alltså skulle jag aldrig sampla Kraftwerk om jag gjorde elektronisk eller konstmusik).

    Bra exempel, theVOID! Ibland kan det ju vara rätt svårt att få med hårdvara man gillar. I den där låten gör den ju verkligen att det känns 10 gånger mer intressant än om det hade varit en vanlig uppsätting. Riktigt rolig re-appropriation av traditionellt låtskrivande! Fan vad bra det blev med fuzzen på slutet också.
    Senast redigerat av framtiden den 2012-04-17 klockan 12:46.

  20. #20
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Alla klockor är Coldplay. Utan undantag. (säger han, som inte har lyssnat på GOABs låt)

  21. #21
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    JGB har FEL.

  22. #22
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Tintin - Ugglan <-- gratis mp3:a
    Jag samplade tv-serien Scrubs i en låt, en viskning som säger "Gloria" och några mysko trummor. Låten blev nedplockad från soundcloud på grund av någon annan sampling som jag inte ens visste var den kom ifrån. Vet inte om jag ska göra om låten eller om jag ska låta den vara kvar i det förflutna. Det är för övrigt första låten jag gjorde under Tintin-pseudonymen.

    Tintin - Vintersolstånd <-- Beatportlänk
    Andra exemplet är Vintersolstånd där jag tagit en midifil från nätet där någon gitarrsnubbe lirade bjällerklang. Ändrade lite osv, men i grunden är det alltså bjällerklanglåten som är huvudmelodin.
    http://soundcloud.com/tintintekno/vintersolstand

    Martin Ternander - Flood <-- Beatportlänk
    I denna låt är det en lång sampling från en intervju (tror jag) med Bob Marley som är upphackad som satan.
    Senast redigerat av Audible Beauty den 2012-04-25 klockan 20:28.

  23. #23
    pxm
    pxm är inte uppkopplad

    Senior
    Jag är nöjd med att det blev en gedigen improvisation, där jag helt glömde bort skalorna, slutade att tänka och bara spelade
    till Oortones suveräna musik..

    Här;

    http://youtu.be/h2ZhvH7zvyY

    mvh

  24. #24
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Nice där PXM
    Gillas!

  25. #25
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Tonartsbytet från moll till dur i den här låten är en grej jag är väldigt nöjd med (lyssna vid 0:37, 1:10, 1:42 etc) Inte i kategorin saker som bara tre personer märker men den grejen gjorde halva låten i mina öron.
    http://soundcloud.com/xorb/xorb-square-air-world-radio-long

    Sen har jag en låt där slutet är en loop på 4 takter men för varje gång den går runt så läggs det på en extra åttondel på sista takten. Ingen man märker om man inte räknar väldigt noga, men gör man det så finns det saker att upptäcka

  26. #26
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    En Duduk.

    Harry S. Thompson.

    En äkta samisk jojk.

  27. #27
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Har så mycket roligt samplat att jag inte kan välja ut något. Istället väljer jag någon annans, och det var Grape Stomp-kvinnan i Fippes spelning på Norberg i år - bara satt och garvade

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag är ofta nöjd (oförskämt, jag vet, men jag har ingen prestationsångest heller). Här är lite grejer.

    I denna är det två saker. Dels blev det äntligen det första harpspåret. Sen star-treksamplingarna. En härlig tårta!
    http://soundcloud.com/mikaelmix/the-great-plume-of-agasoria

    Superdistad fiol!
    http://soundcloud.com/mikaelmix/the-ghost-of-perfection

    Den diskreta övergången från glad-ska till häst-western i denna skrattade jag gott åt.
    http://soundcloud.com/mikaelmix/allt-t-alla

  29. #29
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    En lite kul grej i alla fall.
    För många, många år sedan, när jag precis hade köpt en ny synt, så tänkte jag testa lite snabbt genom att spela in Axel F. Gjorde helt fel med kvantisering av leadsynten och fick fram en snygg ackordsföljd istället, som blev till en ny låt till bandet.

    Numera testar jag därför ofta att kvantisera om idéer som är lite halvkassa, för att se om det blir något av dem trots allt. Ibland blir det väldigt användbart och ibland total katastrof...

  30. #30
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Arne Domnerus saxofon och Björn J:son-Lindhs flöjt till housebeat i samma låt

  31. #31
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    <discusting>Stolt och stolt, men det hände sig ändå vid inspelning av ett lite punkigare alster att gitarristen som fått i sig för mycket öl råkade vomitera i studions papperskorg mitt under tagning. Det hela spelades in och blev faktiskt ganska effektfullt i sticket. Man måste nog känna till historian för att riktigt förstå vad det är som låter, men det kändes rätt för gengren på något vis och fick vara kvar. Resultatet finns på Myspace. Den som söker skall finna.</discusting>

  32. #32
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    En sångerska från japan, en MC från italien och en toastare från Jamaica.
    Är jag stolt över att ha fått med i mina samarbeten.

  33. #33
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    För länge sedan, innan jag kom fram till att sampling är osmakligt & stillöst så använde jag en Count Basie-sampling som lät väldigt fett. Typ sånt som Bo Kaspers byggt en karriär på.

  34. #34
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Wow, en samplingsdiss utan sån här !


    ( )

  35. #35
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ja om en kan höra att det e samplat så har man ju misslyckats katastrofalt om det e osmakligt & stillöst
    hur ska man kunna komma runt det med enbart samplingar tro ? ;]


    arlövs sockerbruk → http://www.pleazure.org/ic1/download2.asp samplingarna

    CRANE_FLUTE_-_J_KALLBACK_IC1.mp3
    Senast redigerat av ~~~ den 2012-10-19 klockan 18:59. Anledning: ··· närman helst inte ska tweaka på det hela för att höra vad det e !

  36. #36
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Ibland lyckas jag få in dolda budskap med lite djupare innebörd i mina annars ganska glättiga texter. Då blir jag glad.

  37. #37
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Jag är fortfarande väldigt nöjd över att jag lyckades göra min Dantes Inferno-temalåt utifrån Dantes egna versmått terzin.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Terza_rima

    http://www.soundcloud.com/traneberg/r-de-dante

  38. #38
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    <discusting>Stolt och stolt, men det hände sig ändå vid inspelning av ett lite punkigare alster att gitarristen som fått i sig för mycket öl råkade vomitera i studions papperskorg mitt under tagning. Det hela spelades in och blev faktiskt ganska effektfullt i sticket. Man måste nog känna till historian för att riktigt förstå vad det är som låter, men det kändes rätt för gengren på något vis och fick vara kvar. Resultatet finns på Myspace. Den som söker skall finna.</discusting>
    Här söks inget! Skicka länk, jag vill höra

  39. #39
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Kul att läsa!

    För egen del kommer här några ...

    > Ralph Lundstens patenterade rymdbrus (med upphovsmannens medgivande)

    > En tribut till Eric Serras samplade operamusik till Femte Elementet inspelat live med sångerska från Malmö Operas kör

    > En popcornsmaskin som blev en post-apokalyptisk ljudmatta

    > Ett kolhuvud slängd i köksbräda från 1 meters höjd för att få till en snärtig baskagge

    > Samplade skånska Pågatåg som lyckades lura ett trettiotal förvirrade tågresenärer på Teckomatorps station under en spelning (genomföd på stationens tak under invigningen av ett konstgalleri)

    > Smyginmixade Daleks (egentillverkade samplingar förstås) på diverse remixer

    > En hel låt uppbyggd på samlingar av, omkring och med tillbehör till julmust

  40. #40

    Veteran
    I den lhär åten finns, förutom tydliga musikaliska referenser, en massa textreferenser som är skojiga.

    Låten som är en 80tals "maybe genesis" där finns massa klassiska syntljud, gamla roland, cp70 och PF's Fairlight refill vara med. Stort och svulstig. Jag brukar inte bry mig om vad det är för syntar som används men här för att komma i rätt mood användes mycket old school ljud.

    I texten finns referenser till Phil Collins, spelet Left 4 Dead med mera. Men texten är djupaste allvar. Viktigt att poängtera att den för mig grymma texten är skriven av in bandkamrat i Thinkingmachine, Mikael.
    Klickar man på loggan på Soundcloudet finns dessutom ett easteregg skulle man kunna säga.

    http://soundcloud.com/simple-machine/crying

  41. #41
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Udda taktarter.

  42. #42
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    <discusting>Stolt och stolt, men det hände sig ändå vid inspelning av ett lite punkigare alster att gitarristen som fått i sig för mycket öl råkade vomitera i studions papperskorg mitt under tagning. Det hela spelades in och blev faktiskt ganska effektfullt i sticket. Man måste nog känna till historian för att riktigt förstå vad det är som låter, men det kändes rätt för gengren på något vis och fick vara kvar. Resultatet finns på Myspace. Den som söker skall finna.</discusting>
    Shajt, ja DET var punkigt

  43. #43
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Beat som mina vänner får ont i huvudet av

  44. #44
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Oberfunker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    > En hel låt uppbyggd på samlingar av, omkring och med tillbehör till julmust
    Förra årets julkalender va? Den va grymt bra

  45. #45
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förra årets julkalender va? Den va grymt bra
    Stämmer, mono Grymt kul att svänga ihop också. Man borde ta sig tid till mer sådant men det tenderar bli mer seriösa saker nu för tiden.

  46. #46
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    stolt vet jag inte, men sur över att Rusko snodde en av mina låtar till sin debutskiva "snes dub" helt utan att ge några credits what-so-ever.

    samplade den rakt av och la på nån ful-bas plus nått syntholjud ovanpå den och kallade den sin.

    han pitchade upp den lite oxo iof... super-remix

    referens: http://www.dubstepforum.com/viewtopi...7068e24e2a24cc

    ...som salt i såren så använde SVT's Kobra hans version av låten i ett av sina program nångång 2010.
    väntar fortfarande på stim
    Senast redigerat av modusoperandi den 2012-10-21 klockan 12:56.

  47. #47
    pxm
    pxm är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är fortfarande väldigt nöjd över att jag lyckades göra min Dantes Inferno-temalåt utifrån Dantes egna versmått terzin.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Terza_rima

    http://www.soundcloud.com/traneberg/r-de-dante
    Det här var häftigt tycker jag !!!

    mvh

  48. #48
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pxm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här var häftigt tycker jag !!!

    mvh
    Tack! Kul!

  49. #49
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    För länge sedan när jag läste ljudteknik på gymnasiet så hade vi en 8-kanals rullbandspelare och ett gammalt mixerbord att öva på så jag och min polare började spela in en hiphoplåt. Eftersom vi inte hade använt alla 8 kanaler på bandaren, och eftersom det var begagnade band som hade återanvänts av en massa andra elever genom åren, testade/råkade vi muta upp de kanaler vi inte hade använt. Och tro det eller ej, men där låg ett saxsolo. I samma tempo, samma tonart och började på rätt ställe! Så det fick ligga kvar och bli en del av andra versen. Nåt liknande har jag aldrig varit med om sedan dess.

  50. #50
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av axeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För länge sedan när jag läste ljudteknik på gymnasiet så hade vi en 8-kanals rullbandspelare och ett gammalt mixerbord att öva på så jag och min polare började spela in en hiphoplåt. Eftersom vi inte hade använt alla 8 kanaler på bandaren, och eftersom det var begagnade band som hade återanvänts av en massa andra elever genom åren, testade/råkade vi muta upp de kanaler vi inte hade använt. Och tro det eller ej, men där låg ett saxsolo. I samma tempo, samma tonart och började på rätt ställe! Så det fick ligga kvar och bli en del av andra versen. Nåt liknande har jag aldrig varit med om sedan dess.
    Tufft!

  51. #51
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tufft!
    Visst är det! Skönt att få berätta såna här historier för folk som faktiskt förstår.

  52. #52
    Fires_Of_Ork
    Fires_Of_Ork är inte uppkopplad
    Fires_Of_Orks avatar
    Veteran
    Lyckades att komma undan, iallafall ännu, med att ha med en slinga, temat, refrengen till Ultravox HYMN i min låt So Happy, som är i genren vocal trance enl mig, finns b.l.a på iTunes och Spotify mfl.
    Artist: Cederx
    Låt: So Happy - hymn singel mix.

  53. #53
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Fast varför tog du med den?
    Eller det kanske var mer en hyllning, en variant på den?

  54. #54

  55. #55
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Denna är en av mina nöjdaste tror jag. Dels basigheten (C G C F-stämd) men framförallt hur sitar och banjo flyter samman till samma instrument nästan.

    https://soundcloud.com/by-backbit/livethroughthism5

  56. #56
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Jag smög in en lite dirty kör i en av våra låtar. När vi spelade in den så studsade sångaren till, för han hade aldrig hört vad jag sjöng. Kören blev jättelågt mixad på skivan, men den fick vara kvar. Numera tystnar vår sångare så att mitt inpass ska gå fram när vi spelar live.

    Texten jag fick med är följande grötrim

    ”Piskor och rep, nitar och läder.
    Lårhöga stövlar och flortunna kläder.
    Straffa mig för min smutsiga byk.
    Häng mig i taket och ge mig stryk.”

    Kan skönjas i sista refrängvändan här:
    https://youtu.be/Mz1mCL756ok

  57. #57
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Knack Knack knack..
    -vad fan är det för jävla oväsen!

    Fångades på en inspelning 93 94 nångång, farsan var trött på oväsen

Liknande ämnen

  1. lista över musik som publicerats 1992?
    Av Jätten i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 14:19
  2. Mah! Min MS-20 har fått tuppjuck!
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 09:26
  3. Vad har min 106:a fått för sjukdom?
    Av SyZ-X i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •