Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Utrustning med sig på flyget - ge mig era erfarenheter!

  1. #1
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran

    Utrustning med sig på flyget - ge mig era erfarenheter!

    Kommer senare i år börja kånka på min live-setup - Sh101, MD, Octa, pedaler. Allt hamnar på dunder 15kg, över flygbolagens officiella riktlinjer, men så länge man inte flyger med ryan så brukar ingen bry sig. Men sen komemr detdär med storleken på bagaget..

    Har hittat en väska som nästan är klippt och skuren för ändamålet, men lite för stor för de officiella måtten;

    20*40*75 jämfört med 23*40*55 som är de officiella


    Jag undrar lite vad ni som turnerar har åkt runt med som kabinbagage och hur hårda flygbolagen är på detta?

  2. #2
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Enligt mina erfarenheter brukar ingen reagera över storleken om väskan i alla fall liknar en vanlig kabinväska, typ den storleken, teleskophandtag och hjul. Jag har en lite äldre amerikansk version som är i ungefär samma dimensioner. Men om de vill väga den kan det bli trubbel.

    Kanske smart att dela upp det på en "laptopväska" med pedaler och MD och en mindre kabinväska? Det har aldrig hänt mig (av något hundratal resor med liknande mängd utrustning) att någon bråkat vid incheckningen om en laptopväska plus en kabinväska. Vissa bolag säger bestämt att man bara får ha ett kolli med sig ombord men det har som sagt inte drabbat mig. Om man tar sig förbi incheckningen är man praktiskt taget home safe.

    Det har däremot hänt att när jag försökt vara smart att jag tagit en synth som den är under armen och velat ha den som handbagage, ungefär som en massa musiker jag vet alltid får ta sin gitarr med ombord. Funkade flera gånger men när det inte gjorde det blev det katastrof, allt elektroniskt är automatiskt mysko enligt grottfolket som jobbar med "flygplatssäkerhet". Worst case är alltså att du måste checka in en väska, så se till att vaddera grejerna ordentligt i den som i nödfall måste gå via Airport Ogre Squad (dvs alla som lastar av och på väskor på alla flygplan som går någonstans).

  3. #3
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Vi reser med elbas + elektronik på två pers. Jag tar elektroniken i en "godkänd" kabinväska men elbasen är ju för stor enligt reglerna. Hitills har vi bara haft problem med att ta med den ombord i något enstaka fall och på lågprisflyg (Ryan, Easyjet) - men om man betalar lite extra för bagage i förväg så har vi märkt att även snålflyget accepterar basen.
    Det finns faktiskt också rätt många plan som har för små overheadluckor för en standardkabinväska, men där blir det "delivery at aircraft" så den slipper åka på band iallafall, vilket ju är det läskiga.

  4. #4
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Har flugit med alla möjliga instrument med mitt jazzband. Har sällan haft problem med handbagage, även om det har varit lite för stort. Dina tre millimetrar är alldeles säkert inget problem. Möjligtvis tar de betalt för övervikten. Det krångligaste jag har flugit med är en ståbas i vadderat fodral, men den gick som vanligt bagage, eftersom det flygbolaget bara hade vikt- och inte volymsbegränsning på sitt incheckade bagage. Basen fick till och med, tillsammans med en trombon och en gitarr gå "vid sidan om", dvs de behövde inte kastas runt på bagagebandet. Allt brukar lösa sig om man bara är där i god tid och pratar vänligt med incheckningspersonalen.

  5. #5
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Själva säkerhetskontrollen är så olika från land till land.
    Gillar Lyon mycket, de frågar alltid, "are you DJ" och så börjar det tisslas och tasslas bland leenden. Senast var det någon som började prata utrustning och kommenterade varenda pryl.
    Då och då får man plocka ur allt i handbagaget, har hänt i Frankfurt, Frankrike typ 50/50, Sverige (någon enstaka gång), sjukt segt om man är stressad mellan plan. Så ha grejerna packade så att du lätt kan plocka ur och i .

    Angående storleken så är ju bredd och djupmåtten viktigast att följa då väskan ska gå att trycka in i förvaringen... Där har ju inte längden någon betydelse egentligen... facken brukar ju va typ 2-3 meter långa... Och om man åker med små plan (typ propeller eller propeller-jet) så brukar de ibland packa väskorna i en speciell handbagageförvaring... lite nojigt dock om det är saker man är rädd om...

    Har bara varit med om att någon vägt handbagage 1 gång men det var för att min handbagageväska var på tok för stor...

  6. #6
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    så alla tycker att man helt enkelt bör satsa på 20x40x75-väskan och se till att anmäla att man har något större handbaggage. Anmäler ni detta till flygplatsen på plats eller i förväg på något sätt? Flyger aldrig med Ryan, bara Norwegian bland lågprisbolag.

    Tackar för alla svar hörrni!

  7. #7
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag säger säg ingenting, lyft huvudet högt, titta framåt.
    Säg alltid hej och kolla personalen i ögon när du går förbi dem (klassiker när man plankar för att avleda konduktör att kolla noggrant på din biljett .

    Tänk på alla tjocka amerikaner/tyskar som får ta med sina extrakilon gratis, samt 1st class passagerarna som blir slickade i röven. Du är ju på jobb, du har rätt att ta med din väska.

  8. #8
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    harry kan

  9. #9
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    harry kan
    .
    Släpar mycket skit till södra Europa .
    Numera exakt 23 kg incheckat och alla "värdesaker" i en DJ-väska som ser lätt ut men väger bly.
    Det dummaste jag gjort var att flyga med flightcase, hål i plånboken, ont i ryggen...

  10. #10
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    fast behöver du ha med 101:an ? Oftast kan de ju rodda fram en där du ska gigga ?

Liknande ämnen

  1. SAE, erfarenheter?
    Av MK Ultra i forum Allmänt om musik
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 12:54
  2. Erfarenheter av multiskärmar
    Av Mein i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 22:19
  3. Ensoniq KS-32 erfarenheter?
    Av petrush i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 19:17
  4. Utrustning.
    Av Dr_Pain i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 00:03
  5. Utrustning för ljudeffekter ?
    Av J3000 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 20:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •