Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Lära sig x0x-programmering?

  1. #1
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior

    Lära sig x0x-programmering?

    Jag undrar om det finns någon bra guide för hur man kan programmera svängiga och bra rytmer med stepsequencers? Gärna online och gratis.

  2. #2

  3. #3
    guda
    guda är inte uppkopplad

    Senior
    Är inte lite hela poängen med stepsequencers att det ska vara så lätt att man inte ska behöva sånt?

  4. #4

  5. #5
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    beror ju på om man menar att programmera en trummaskin eller en Sokka.
    303ans sequencer är ju itne direkt den vänligaste att lära känna.


    ...sen är det ju också skillnad om man vill göra en rak 4/4a som ska trava på taktfast eller om man ska göra riktig trummaskinsmagi: http://www.99musik.se/showthread.php?293300-natt-jam
    Senast redigerat av Ashaz den 2012-04-03 klockan 12:53.

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    svängiga rytmer = shuffle eller triolmode

  7. #7
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Problemer och sisältää: tack!

    guda: vaknat på fel sida idag? Jag är rätt säker på att folk som programmerat sådana trummaskiner sedan 80-talet har ett och annat knep att lära ut till oss som är nybörjare.

    ashaz: trummaskin. Vad gäller musiken i länken så är den grym, men jag får intrycket att Ibunshi använder MPC-konceptet snarare än step sequencer.

    Någon som har fler länkar? En konkret sak som jag gärna tar emot tips på är hur man får hihats att låta mindre stela och tråkiga.

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Accent! Variera volymen.

  9. #9
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Accent! Variera volymen.
    Instämmer, skönt driv/sväng.

  10. #10
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Tack. Nu är det väl lite mer meckigt på en Octatrack som jag använder än på t.ex. en electribe där det ju finns ett särskilt accent-spår. Men så mycket längre tid tar det ju inte eftersom man kan kopiera trigs ganska smidigt. Jag ska experimentera lite med detta vid tillfälle.

    Hur gör ni med toms? Det är ju ganska mycket ton i dem, bör man försöka stämma dem efter övriga instrument? Är det en LO, MID och HI som är standard att använda?

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Octa är väl perfa för detdär. parameterlås!

    Det är alltid en bra idé att stämma trummorna enligt min mening.
    Därmed inte sagt att jag är speciellt bra på det...

  12. #12
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    stäm trummor, även hihats!

  13. #13
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Ashaz: jo det går ju, men även om man kopierar trigs som ju är ganska smidigt så är det ju mer pill än om man har ett spår för accents. Men jag kom på att man borde kunna använda LFO-designern för detta, så då blir det nog mer smidigt!

    Nihad: okej, bra tips men det låter svårt även om man har ganska bra gehör.

  14. #14
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Liten 808-guide av alla fyra pre-scale modes signed yours truly:

    https://youtu.be/VqyVUR2pikI

  15. #15
    framtiden
    framtiden är inte uppkopplad

    Senior
    Jag såg den här tråden när den var ny men hade inte en aning om vad jag skulle skriva.

    Finns väl inga knep för att "få sväng"? Sväng är som sagt shuffle eller triplets som gäller, vilket inte är ett knep utan snarare ett faktum. Det roliga med x0x är ju att du lär dig grunderna efter 10 minuter och allt efter det är ju bara att hitta ett sätt att få den låta lite som dig själv. Vissa multitrackar och lägger delays på vissa ljud, vissa kranar ljudet så in i helvete, vissa kör lager med trig.. Själva sequencern är ju otroligt simpel och har _inga_ knep man måste lära sig. Guda har ju helt rätt.

    Tog Rick Rubin 10 minuter att göra den här och den gjorde att han träffade Russell Simmons som han drog igång Def Jam med, allt han gjorde var att stämma kicken hela vägen ner:
    http://www.youtube.com/watch?v=7WUWn...feature=relmfu


    När det gäller hihats så är det shuffle + tokiga livetryckningar som gäller. Funkar bra och glöm inte att lämna öppet lite då och då om du vill se till att det låter mindre "stelt".
    Senast redigerat av framtiden den 2012-04-06 klockan 14:58.

  16. #16
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av plastocid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ashaz: jo det går ju, men även om man kopierar trigs som ju är ganska smidigt så är det ju mer pill än om man har ett spår för accents. Men jag kom på att man borde kunna använda LFO-designern för detta, så då blir det nog mer smidigt!

    Nihad: okej, bra tips men det låter svårt även om man har ganska bra gehör.
    Routa in i DAW kolla med tuner, eller ladda ner en tuner till din Iphone, eller asteroid.
    Kolla med freq analyser. För oss lommhörda.
    Senast redigerat av amenbrother den 2012-04-06 klockan 20:59.

  17. #17
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    skriver under framtiden - bara köra liksom - släng på lite shaffel och ut med ett gäng noter här och där - svårt att få det låta dåligt

    Jag tänker mig att shuffle, det är lite som att få till strumming och rytmik och så - svårt att lära sig från bok, måste spelas in och kännas.

  18. #18
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Jag hade glömt bort denna tråd lite grann. Tack för tipsen. Jag har bra koll på vad shuffle innebär och hur det känns, det var egentligen inte det jag menade med sväng. Hur som helst har jag programmerat en del sedan sist och det låter väl bättre och bättre, men jag tycker ändå det är svårt att få det att låta vettigt. En del av svårigheten tror jag är att välja rätt samples, jag har ingen vidare känsla för vad som funkar bra tillsammans i elektronisk musik. Sen är det ju förrädiskt med Octatracken för det är bra mycket lättare att få det att låta bra om man styckar några loopar och bygger ihop någonting, men det känns ju lite som fusk.

  19. #19
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Hammra in skit xox kvantisera + shaffel = done

  20. #20
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    för mig handlar det mer om att lära mig att inte använda x0x0x programmering.. hur fan gör man musik utan!??

  21. #21
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    det är väl inte fusk att använda loopar i en sampler? Det gör jag varje dag i min octa

  22. #22
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    det är ju skoj att använda sig av både samplade loopar och hemmabyggda liksom!

Liknande ämnen

  1. Programmering
    Av Kloo i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 22:53
  2. Waldorf pulse programmering
    Av Hausbendt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 20:42
  3. 303 programmering...
    Av R.Prowazeki i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 14:49
  4. TR-808 fill in-programmering?
    Av bmeeks i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 15:30
  5. FM-programmering
    Av Dalleponken i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 09:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •