Sidan 9 av 11 FörstaFörsta ... 5 6 7 8 9 10 11 SistaSista
Resultat 481 till 540 av 610

Ämne: Swedish House Mafia

  1. #481
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Jag stör mig på att vissa verkar tro att SHM typ uppfann housen. Dom har istället dödad den och borde åtalas på tribunalen i Haag.

  2. #482
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Ja, det är livsfarligt att tycka något. Speciellt om man tycker fel.

  3. #483
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag stör mig på att vissa verkar tro att SHM typ uppfann housen. Dom har istället dödad den och borde åtalas på tribunalen i Haag.
    DET var däremot ett välgrundat uttalande

  4. #484
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DET var däremot ett välgrundat uttalande
    +1

  5. #485
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    För att förtydliga vilken enorm skada (jaja) detta kan göra så tror folk ofta att jag gör eurodisco när de frågar vad jag gör för musik och jag svarar Techno.

  6. #486
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Och det som SHM gjorde med t.ex. Greyhound skulle kallats techno i en annan tidsålder...

  7. #487
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att förtydliga vilken enorm skada (jaja) detta kan göra så tror folk ofta att jag gör eurodisco när de frågar vad jag gör för musik och jag svarar Techno.
    Därför jag numera alltid svarar "elektronisk".

  8. #488
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därför jag numera alltid svarar "elektronisk".
    Jag har provat det.
    "Jaha typ Kraftwerk?"
    testade även med "åt det mer experimentella hållet" syftandes på mina drönare och kontiga flum-jam. "aah med synthar. Ja depeche var ju ganska experimentiella där i början."

    Och ungefär där bestämmer man sig för att försöka undvika ämnet.

  9. #489
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag stör mig på att vissa verkar tro att SHM typ uppfann housen. Dom har istället dödad den och borde åtalas på tribunalen i Haag.
    Nä, den tribunalen är för krigsförbrytelser. Kanske det finns någon modig italiensk åklagare med vana från maffiarättegångar däremot.

    Citat Ursprungligen postat av Cyberwelt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är livsfarligt att tycka något. Speciellt om man tycker fel.
    Japp, maffian bråkar man inte med hur som helst.
    Det var därför Skavlan intervjuade dem. Han var tvungen.
    Senast redigerat av Oortone den 2014-02-12 klockan 10:03.

  10. #490
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därför jag numera alltid svarar "elektronisk".
    fast då skjuter du dig i foten. allting blir som en gröt i en profans huvud när den hör det ordet "elektronisk". "datamusik" eller "musklickande" brukar vara den närmsta kopplingen.

    tips: säg att du gör sån "bra musik".. då blir folk nyfikna direkt och ger dig en chans att utveckla upplägget. (framför allt i sverige där det är tämligen ovanligt med folk som öppet tror på sig själva i alldagsrummet) kan ju vara värt att vara lite ödmjuk i sin definition av "bra musik". Men obs: även om du misslyckas med upplägget, så kommer dom att söka upp din musik när du lämnar dem bara för att kolla vad snackar om <3
    Senast redigerat av reSet den 2014-02-11 klockan 14:40.

  11. #491
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fast då skjuter du dig i foten. allting blir som en gröt i en profans huvud när den hör det ordet "elektronisk". "datamusik" eller "musklickande" brukar vara den närmsta kopplingen.

    tips: säg att du gör sån "bra musik".. då blir folk nyfikna direkt och ger dig en chans att utveckla upplägget. (framför allt i sverige där det är tämligen ovanligt med folk som öppet tror på sig själva i alldagsrummet) kan ju vara värt att vara lite ödmjuk i sin definition av "bra musik". Men obs: även om du misslyckas med upplägget, så kommer dom att söka upp din musik när du lämnar dem bara för att kolla vad snackar om <3
    Jag får nog ganska omgående stämpeln konstig/hipster/pretto när jag pratar musik med schlager-diggar-pöbeln. Därefter spelar det nog mindre roll vad man säger.

    Bara för att testa så satte jag igång "Ancient Methods - Castling becomes inevitable" för mina polare i lördags. Detta på en fest efter att fok fått i sig lite glad dryck och borde vara mer öppna för intryck.
    Låten är så jävla bra.
    Men.
    Absolut noll respons.

  12. #492
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Noll respons låter ändå rätt ok.

    Om jag drar på någon av mina favoritlåtar så brukar festligheterna avta så snabbt att hela tillställningen hotar att välta framåt. Däremot nån gammal 'goding' med Rick Astley är helt ok.

    Det är kanske därför jag alltid festar själv.

    /Mein

    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får nog ganska omgående stämpeln konstig/hipster/pretto när jag pratar musik med schlager-diggar-pöbeln. Därefter spelar det nog mindre roll vad man säger.

    Bara för att testa så satte jag igång "Ancient Methods - Castling becomes inevitable" för mina polare i lördags. Detta på en fest efter att fok fått i sig lite glad dryck och borde vara mer öppna för intryck.
    Låten är så jävla bra.
    Men.
    Absolut noll respons.

  13. #493
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får nog ganska omgående stämpeln konstig/hipster/pretto när jag pratar musik med schlager-diggar-pöbeln. Därefter spelar det nog mindre roll vad man säger.

    Bara för att testa så satte jag igång "Ancient Methods - Castling becomes inevitable" för mina polare i lördags. Detta på en fest efter att fok fått i sig lite glad dryck och borde vara mer öppna för intryck.
    Låten är så jävla bra.
    Men.
    Absolut noll respons.
    hm.... det måste varit något fel på gladdrycken... alternativt på umgänget.... Å andra sidan, beroende på klockslag och föregående låt, kan jag nog se hur det blir ett fiasko. Musik är också energi... Det är inte lätt att vara en bra Selectah.
    WHEEEEEEL!!!

  14. #494
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Man bli mer specifik istället för bredare, typ: jag gillar acid eller frankfurt trance eller detroit techno eller mid-west acid....

    För att bidra till bilden av vad 99:an tycker om SHM, så känner jag en mysig blandning av vämjelse och hat. När någon stekarkollega (alltid idrottslärare) drar på dem på personalfesten dör ja lite inombords.

  15. #495
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Satt faktiskt och körde Miami 2 Ibiza på repeat häromdan, 2010-versionen - innan Tempah, och innan dom fick total hybris...

    Grymma ackord i den leaden, just sayin!

    Var tvungen att sabba en halv natts sömn med att hitta chorden själv - bara för skoj.
    http://soundcloud.com/charliecrash/charliecrash-studios-miami-2

  16. #496
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Här är det i alla fall skillade musiker..


    https://youtu.be/6We3Wru8TFs

  17. #497

  18. #498
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran


    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

  19. #499
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Han trycker bara på en knapp.

  20. #500
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Låt SHM göra sin grej, för oss andra finns Aphex Twin. Det här gnället på SMH blir för mycket. Njut av LFOs Frequencies där de hyllar alltfrån DM till Adonis.

  21. #501
    Vonrandom
    Vonrandom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av timothy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag stör mig på att vissa verkar tro att SHM typ uppfann housen. Dom har istället dödad den och borde åtalas på tribunalen i Haag.
    OK, om den här diskussionen ska tas upp igen så kan vi i alla fall döda det här "argumentet". Jag må vara ung, men jag vet att Progressive House är en del av House genren, precis som Deep House och Electro House. Och om jag inte har helt fel, så var dem några utav de viktigaste personerna i Progressive House:ns utveckling och uppsving. Så mycket att man faktiskt kan säga att dem uppfann den. Framför allt Axwell. De andra två gjorde mer techno stuffs.

    Men visst har du rätt. De uppfann inte House, de uppfann Progressive House.

    Sidonotering: Jag tycker faktiskt det är tragiskt att visse personer säger "House" och menar "Progressive House" eller "Electro House".

  22. #502
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Njaa begrepp som progressive house fanns redan på tidigt 90-tal. Exempelvis dirty & progressive med låttitlar som I wanna fuck you in the ass. Don't quote me on that one.


    https://youtu.be/P9WVE2Ptbbk

  23. #503
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Vadå det heter väl techno när det inte är gitarrmusik?

  24. #504
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Njä, gitarrmusik är också techno.


    https://youtu.be/Hr3RCdfyPoU

  25. #505

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Ralmroth74@gmail.com Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låt SHM göra sin grej, för oss andra finns Aphex Twin. Det här gnället på SMH blir för mycket. Njut av LFOs Frequencies där de hyllar alltfrån DM till Adonis.
    Ja, folk säger att IDM är svår musik, men LFO är ju inte särskilt svåra:


    https://youtu.be/SnfjZBTRXOQ

  26. #506
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    PF - Den var ju cool After ski given...

  27. #507
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Vonrandom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, om den här diskussionen ska tas upp igen så kan vi i alla fall döda det här "argumentet". Jag må vara ung, men jag vet att Progressive House är en del av House genren, precis som Deep House och Electro House. Och om jag inte har helt fel, så var dem några utav de viktigaste personerna i Progressive House:ns utveckling och uppsving. Så mycket att man faktiskt kan säga att dem uppfann den. Framför allt Axwell. De andra två gjorde mer techno stuffs.

    Men visst har du rätt. De uppfann inte House, de uppfann Progressive House.

    Sidonotering: Jag tycker faktiskt det är tragiskt att visse personer säger "House" och menar "Progressive House" eller "Electro House".
    Vad jag minns så har jag hört rätt feta låtar av axwell från tidigt 2000-tal som då lät som house i mina öron. Det de gör nu är dock ett väldigt kort steg från vad jag skulle kalla för generisk pop med four to the floor och lite bas. För mig känns det som "house" är vad "techno" var på 90-talet, dvs ett samlingsnamn för dansbar elektronisk musik. SHM vet säkert vad house är och skulle kunna producera sådan om de ville men det de gör nu är inte vad jag skulle kalla för house just för att det saknar den själ som gör house till house, progressive eller inte.

  28. #508
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Njä, gitarrmusik är också techno.


    https://youtu.be/Hr3RCdfyPoU
    tom 10 år innan technon var techno så var gitarrmusiken techno

    https://youtu.be/SzwuONcjbis

  29. #509
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Svinbra. Förtjänar egen tråd!

  30. #510
    AlSono
    AlSono är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Står ut med det i bilen. Finns på någon/några av barnens Kidz (nr?)-skivor. Mina barn (5,7 och 9 år) är extremt begåvade och slår en stekare i vilken frågesport som helst - mina barn lyssnar iofs på Kraftwerk ("Boingboomtshackkillarna") också...

  31. #511
    Vonrandom
    Vonrandom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag minns så har jag hört rätt feta låtar av axwell från tidigt 2000-tal som då lät som house i mina öron. Det de gör nu är dock ett väldigt kort steg från vad jag skulle kalla för generisk pop med four to the floor och lite bas. För mig känns det som "house" är vad "techno" var på 90-talet, dvs ett samlingsnamn för dansbar elektronisk musik. SHM vet säkert vad house är och skulle kunna producera sådan om de ville men det de gör nu är inte vad jag skulle kalla för house just för att det saknar den själ som gör house till house, progressive eller inte.
    Själ... Ska vi verkligen ta upp den skiten OCKSÅ. De lägger lika mycket tid på sin musik som vilken musik-producent som helst. Både tekniskt och praktiskt skapande. Och om det inte finns själ i det, hur kan då deras låtar få personer att gråta av känslorna som skapas av deras musik?

  32. #512
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Hen menade nog själen som finns i "riktig" house, medan SHM:s musik har helt annnan själ.

    orkar inte lägga någon värdering i vad som är vad och vad som är äkta/riktigt.

  33. #513
    Vonrandom
    Vonrandom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och nu betalar Steve Angello tillbaka med råge, med "Size in the Park". Förutom att det kostade fett mycket pengar för honom(gratis inträde), så är det ett event som är värt väldigt mycket mer än pengar för Stockhoms och Sveriges ungdomar. Ibland är det pinsamt hur kortsynta vissa personer är.

  34. #514

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Vonrandom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och om det inte finns själ i det, hur kan då deras låtar få personer att gråta av känslorna som skapas av deras musik?
    Riktigt bra musik har ingen själ, för den har artisten sålt till djävulen i en gatukorsning någon natt.

    Citalopram kan också orsaka gråt. Vet inte om det är något att dela ut till sin publik när man spelar, för den där äkta upplevelsen?

  35. #515
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vonrandom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och nu betalar Steve Angello tillbaka med råge, med "Size in the Park". Förutom att det kostade fett mycket pengar för honom(gratis inträde), så är det ett event som är värt väldigt mycket mer än pengar för Stockhoms och Sveriges ungdomar. Ibland är det pinsamt hur kortsynta vissa personer är.
    Men kom igen nu. Alla gillar inte musiken. Alla gillar inte den kultur där musiken är extremt populär. Jag är själv uppväxt i en miljö där den moderna housen var det enda rätta och folk körde Ralph Laurent och Polo rakt igenom och på sin artonsårsdagar så tävlade somliga i vem som kunde bränna mest stålar på Sturep. Hela den kulturen har jag svårt att förstå mig på. Och visst det är inte nödvändigtvis det som SHM står för, men för mig t ex har det blivit det eftersom många av dom jag har sett dyrka SHM, Avicii, mfl, har vart människor helt utan personlighet, egen vilja osv. De har följt med en ström och ägnat sin tid och sina pengar på något som i mina ögon är ganska... sunkigt.

    Ursäkta utsvävningen, men alla har olika syn på saker. Beakta även att tråden startades 2012. Att du citerar det och menar på att han minsann har betalat tillbaka och därmed är folk kortsynta blir lite skevt.

  36. #516

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Vonrandom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, så vad är det här? Har det här själ?

  37. #517
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Vonrandom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, så vad är det här? Har det här själ?
    LÄNK

    Riktigt vågat att lägga ut musik på en sådan här tråd med en hel del "hat"...
    yo bre... Jag tycker det är fin låt du gjort! Men det är ett för dåligt sammanhang för att slösa sånna ess på det är bra att stå för vad du tror på. Men det är risky att langa din konst i det här sammanhanget. Det är liksom bad-vibe i hela tråden som du säkert redan läst, vilket innebär att när du ber allmänheten att evaluera själen i din musik, lämnar du en öppen dörr för någon som skulle glömma att du är lite yngre och vilja trolla dig.

    Om jag var du skulle jag ta gubb/gummstämpeln i näven och applicera den mentalt i pannan på alla som du tycker har tråkiga invändningar, utan att göra en grej av det, sen gå tillbaka till studion och vara fantastisk och kreativ!

    Men jag är varken du eller särskillt bra på att applicera stämplar utan att göra en grej av det hahahah!!! <3

    hoppas jag blir missförstådd på rätt sätt nu!
    Senast redigerat av reSet den 2014-05-20 klockan 14:44.

  38. #518
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    reSet! Bra! =)

  39. #519
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Äh, det är mycket jantegnäll - mycket 99musik-musik 2004 lät som SHM gör idag, vi är väl före vår tid och "underground" helt enkelt...

  40. #520
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Eftersom det nämnts i tråden. Ja. Axwell gjorde endel snuskigt bra grejjer tidigare.

    Exempelvis:

    https://youtu.be/IlqSIxqhJx0

  41. #521
    Vonrandom
    Vonrandom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    yo bre... Jag tycker det är fin låt du gjort! Men det är ett för dåligt sammanhang för att slösa sånna ess på det är bra att stå för vad du tror på. Men det är risky att langa din konst i det här sammanhanget. Det är liksom bad-vibe i hela tråden som du säkert redan läst, vilket innebär att när du ber allmänheten att evaluera själen i din musik, lämnar du en öppen dörr för någon som skulle glömma att du är lite yngre och vilja trolla dig.

    Om jag var du skulle jag ta gubb/gummstämpeln i näven och applicera den mentalt i pannan på alla som du tycker har tråkiga invändningar, utan att göra en grej av det, sen gå tillbaka till studion och vara fantastisk och kreativ!

    Men jag är varken du eller särskillt bra på att applicera stämplar utan att göra en grej av det hahahah!!!

    hoppas jag blir missförstådd på rätt sätt nu!
    Ja, men jag försökte köra på den omvända taktiken... Låta folk lyssna på skitmusik, som de sedan inte har mage till att "hata" på bara för att det kommer ifrån någon ny liten producent som ingen egentligen bryr sig om. Det är därför jag tror att de flesta som står emot SHM, inte är emot den nya musiken som de gör, utan hur mycket cash och beröm de får för det. Nog måste väl "de äldre" ha reagerat på samma sätt när all musik kommer. Jag kommer säkert själv vara skeptisk till musiken som yngre lyssnar på när jag själv är 40-50. Men det är inte sämre musik för det. Och att de tjänar mer pengar på det än vad house-personer kommer göra då spelar väl ingen roll. För musik utvecklas. Precis som teknologin och mode. Bara för att ni hade en tegelstens-telefon för några år sedan betyder ju inte det att du har en fortfarande(hoppas jag).
    Jag vet att 99:an är ett ganska icke-mainstream forum, eftersom folk inte gärna gör modern musik. Det är ju därför jag i första hand är HÄR och inte på något annat forum. Ni har respekt för det udda, men när det går så långt som att inte gilla det nya, så har det gått alldeles för långt.

  42. #522
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men kom igen nu. Alla gillar inte musiken. Alla gillar inte den kultur där musiken är extremt populär. Jag är själv uppväxt i en miljö där den moderna housen var det enda rätta och folk körde Ralph Laurent och Polo rakt igenom och på sin artonsårsdagar så tävlade somliga i vem som kunde bränna mest stålar på Sturep. Hela den kulturen har jag svårt att förstå mig på. Och visst det är inte nödvändigtvis det som SHM står för, men för mig t ex har det blivit det eftersom många av dom jag har sett dyrka SHM, Avicii, mfl, har vart människor helt utan personlighet, egen vilja osv. De har följt med en ström och ägnat sin tid och sina pengar på något som i mina ögon är ganska... sunkigt.

    Ursäkta utsvävningen, men alla har olika syn på saker. Beakta även att tråden startades 2012. Att du citerar det och menar på att han minsann har betalat tillbaka och därmed är folk kortsynta blir lite skevt.
    Tack Max!
    Din beskrivning där fick mig att inse varför jag, mina egna värderingar till trotts, har så svårt för hela proghouse grejjen.
    Jag förknippar det med allt detdär som förstörde utelivet och drev mig från att vara ute och dansa 2 dagar i veckan till att endast komma iväg och dansa ett par gånger om året. Och då endast genom att fly till köpenhamn, berlin eller dylikt.

    Nattklubbarna dog för mig när det dök upp vip-bås där tonåringar i backslick och dubbla kragtröjjor pimplade red bull vodka & bubbel.

    Nej fy.
    Nog med beklagande.
    Bättre att göra musik och lyssna på sådant man älskar än att beklaga sig över sådant man inte älskar.
    Senast redigerat av Ashaz den 2014-05-20 klockan 15:15.

  43. #523
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Finns väldigt mycket modern musik som inte är SHM och EDM med drops.
    Med gitarrer och syntar tillsammans i mixen.
    SHM lyssnar man väl främst inte till utan dansar/raggar till!
    Bra drag i den, funkar bra på vissa typer av dansgolv uppenbarligen!
    Kan ju sägas om mycket gitarrbaserad punk etc också, inte mer känsla i den än SHM nödvändigtvis, även om jag ju vet vilken jag föredrar.

  44. #524
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Vonrandom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    inte har mage till att "hata" på bara för att det kommer ifrån någon ny liten producent som ingen egentligen bryr sig om. (...) skriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiichhhh
    REWIND SELECTA!!!!!!!!!!!!


    https://youtu.be/rPQOuF8CSi4


    nononono... eller... okej fint tänkt....
    men
    1
    vi bryr oss, annars hade vi inte orkat svara.
    2
    liten och ny, men stark som står rätt upp mot vinden!

    hahaha!!!! har du skickat något demo till Axwell's bolag? <3 Kör hårt nu!!

  45. #525
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tom 10 år innan technon var techno så var gitarrmusiken techno

    https://youtu.be/SzwuONcjbis
    Alltså detdär var ju snuskigt bra! <3

  46. #526

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Vonrandom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni har respekt för det udda, men när det går så långt som att inte gilla det nya, så har det gått alldeles för långt.
    Jag tror anledningen till att många på 99musik är skeptiska till SHM och Avicii är att de numera gör mainstream/stadium-orienterad elektronisk musik (jag skulle säga generisk "eurodance" snarare än house).

    Då spelar det inte någon större roll att det är nytt, att de lägger ner blod, svett och själ i musiken, att de har hållit på länge eller att massa folk berörs av musiken; samma sak gäller ju valfri topplisteartister, countrymusiker eller dansband i Sverige.

    Att folk är mer upprörda över dem är förmodligen för att de kommer ur en ganska smal genre, och den som blir populär på det sättet blir sällan populär hos de som lyssnat på genren innan; oavsett om det handlar om dubstep när det gick från Skream till Skrillex eller när Elvis och andra på 50-talet sålde in tidigare svart musik till den vita allmänheten så blir det samma reaktioner.

    Men det tjänar rätt lite till att bli upprörd över vad andra tycker om musik (oavsett om man tycker illa om musik andra gillar eller motsatsen), så om den här tråden känns ofruktbar så är det bara att strunta i det och göra sin grej.

  47. #527
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vonrandom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni har respekt för det udda, men när det går så långt som att inte gilla det nya, så har det gått alldeles för långt.
    Nu talar jag bara för mig själv. Jag lyssnar på massa ny musik. Jag lyssnar på många artister som tjänar massa pengar (mainstream artister som RHCP, Kent, Coldplay, mfl). Jag har dock inte förstått grejjen med SHM:s musik. Jag personligen tycker den är intetsägande och ganska tråkig. Och det är helt naturligt att alla inte älskar det. Precis som att du antagligen inte brinner för all musik som finns gissar jag? Att min bild av proghouse-kulturen ser ut som den gör (som jag beskrev i mitt förra inlägg) gör ju tyvärr inte att jag känner någon stor samhörighet med musiken. Jag tycker helt enkelt att det finns otroligt mycket annan musik, både mainstream och icke, som är bättre och tilltalar mig mer.
    Nu är väl jag inte en sån som brukar spy galla på andra artister bara för att jag uppskattar andras musik mer, men det jag vill säga är att bara för att någon är "erkänt bra" så betyder det inte att alla måste hålla med om det.
    Senast redigerat av Max den 2014-05-20 klockan 15:43.

  48. #528
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    proghouse-kukturen
    Oh Freud, you so crazy

  49. #529
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh Freud, you so crazy
    Hehe oops

  50. #530
    Vonrandom
    Vonrandom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror anledningen till att många på 99musik är skeptiska till SHM och Avicii är att de numera gör mainstream/stadium-orienterad elektronisk musik (jag skulle säga generisk "eurodance" snarare än house).

    Då spelar det inte någon större roll att det är nytt, att de lägger ner blod, svett och själ i musiken, att de har hållit på länge eller att massa folk berörs av musiken; samma sak gäller ju valfri topplisteartister, countrymusiker eller dansband i Sverige.

    Att folk är mer upprörda över dem är förmodligen för att de kommer ur en ganska smal genre, och den som blir populär på det sättet blir sällan populär hos de som lyssnat på genren innan; oavsett om det handlar om dubstep när det gick från Skream till Skrillex eller när Elvis och andra på 50-talet sålde in tidigare svart musik till den vita allmänheten så blir det samma reaktioner.

    Men det tjänar rätt lite till att bli upprörd över vad andra tycker om musik (oavsett om man tycker illa om musik andra gillar eller motsatsen), så om den här tråden känns ofruktbar så är det bara att strunta i det och göra sin grej.
    Jag förstår vad du menar. Men jag tycker det är tråkigt att ogilla ska innebära att vara aktivt emot. (Iof så går jag ju själv emot det genom att vara emot de som är emot. )

  51. #531
    Vonrandom
    Vonrandom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu talar jag bara för mig själv. Jag lyssnar på massa ny musik. Jag lyssnar på många artister som tjänar massa pengar (mainstream artister som RHCP, Kent, Coldplay, mfl). Jag har dock inte förstått grejjen med SHM:s musik. Jag personligen tycker den är intetsägande och ganska tråkig. Och det är helt naturligt att alla inte älskar det. Precis som att du antagligen inte brinner för all musik som finns gissar jag? Att min bild av proghouse-kulturen ser ut som den gör (som jag beskrev i mitt förra inlägg) gör ju tyvärr inte att jag känner någon stor samhörighet med musiken. Jag tycker helt enkelt att det finns otroligt mycket annan musik, både mainstream och icke, som är bättre och tilltalar mig mer.
    Nu är väl jag inte en sån som brukar spy galla på andra artister bara för att jag uppskattar andras musik mer, men det jag vill säga är att bara för att någon är "erkänt bra" så betyder det inte att alla måste hålla med om det.
    Jaja, jag förstår dig. Då behöver ABSOLUT inte tycka om det. Men det är väl inte riktigt det vi snackar om här? Efter ett tag här på tråden blev det snarare ett hat ju. Det är skillnad på att inte gilla deras musik och att inte acceptera att de är värda dem pengar de tjänar på det de gör bra. Vilket som de flesta har som argument n. 1: Alldeles för överskattade! BULL SHIT. De gör låtar, många tycker öåtarna är bra, köper dem och de tjänar pengar. Är de inte värda de pengarna då? Om ni hittar något fel på det så kan jag lika gärna sluta försöka med det här.

  52. #532
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det stora felet är att jag inte får en känsla av att de förmedlar en kärlek till musiken. Eller publiken. Det är mer "musik som en affärsmodell" enligt någon plan på handelshögskolan.

  53. #533
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Cue Moloko: Bring it back. Kärlek i en renare form. House i en ädlare form. Glädje i en sannare form. Sväng.

  54. #534
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/rtZAzh0TSAo

    Sing It Back, excuse moi. Enjoy.

  55. #535
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ralmroth74@gmail.com Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låt SHM göra sin grej, för oss andra finns Aphex Twin. Det här gnället på SMH blir för mycket. Njut av LFOs Frequencies där de hyllar alltfrån DM till Adonis.
    Det är inte det. Det är att fem i tolv så fick de massa utmärkelser. Bl.a. skattefinansierade pris. Det kan knappast bli mer sönderkramat och ofarligt än så.

    Visst, jag skulle inte heller tacka nej till lite kaffepengar innan pensionen. Men jag skulle få finna mig i att folk kallar mig för megatönt.

    (Inne innan sälja ut är det nya svarta och sälja ut är punk. Alla måste äta. Även jag. Men mitt yngre jag skulle förmodligen klå upp mitt äldre jag för sin töntighet. I synnerhet om mitt äldre jag försökte göra sig bred.)

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Njä, gitarrmusik är också techno.


    https://youtu.be/Hr3RCdfyPoU
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tom 10 år innan technon var techno så var gitarrmusiken techno

    https://youtu.be/SzwuONcjbis
    Så sitter här jag och funderar på hur det skulle låta att spela "James Brown is dead" med en dansorkester från 40-talet. Tungt grubbel. Så ser jag dessa videos. Hå-hå!

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då spelar det inte någon större roll att det är nytt, att de lägger ner blod, svett och själ i musiken, att de har hållit på länge eller att massa folk berörs av musiken; samma sak gäller ju valfri topplisteartister, countrymusiker eller dansband i Sverige.
    Där har vi en obesjungen skara hjältar. Inte för att jag är speciellt kunnig om eller nyfiken på den musiken. I nuläget skulle det vara hipstervarning om jag gjorde det. Men vem vet...

    I vilket fall så skulle det krävas en mindre kulturrevolution för att dansband skulle erkännas. Och det är ju lustigt att de strikt ekonomiska argumenten inte gäller för dansband. Visst, det "sätter inte Sverige på kartan". Men det är ju bra för BNP, n'est-ce pas?
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2014-05-20 klockan 21:38.

  56. #536
    Vonrandom
    Vonrandom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det stora felet är att jag inte får en känsla av att de förmedlar en kärlek till musiken. Eller publiken. Det är mer "musik som en affärsmodell" enligt någon plan på handelshögskolan.
    De började och fortsatte av samma anledning som oss; de älskar musik. Du tror väl inte på riktigt att de lägger ner all sin kraft, 24/7(liten överdrift) på något, bara för att få pengar? Visst, det kanske är en del av det, men INGEN kan stå ut med allt det arbetet så länge man inte älskar det man gör.

    Tips om du ha en DJ/Producent som faktiskt är värd att få skit; David Guetta. "Spökproducerad" som in i helvete, har färdiginspelade DJ-sets och dessutom inte gjort ett skit för att komma dit han har kommit.

  57. #537
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    HAHAHAHAHAHA vonrandom avslöjar sin likhet med våra gubbtendenser Mitt hatobjekt när jag var fjorton var ALLT som inte var punk/hiphop. Det behövs hatobjekt för att hjälpa till att definera sig själv. Det finns dock andra men betydligt mindre uppenbara hjälpmedel. Jag önskar jag hade hittat dom tidigare. En av dom är att finna tryghet i sig själv. Men det kan inte många lära ut tyvär.... Jag försökte med min "Rewind" när du krympte dig själv till obetydelsefull mini nykommare. Men du kan bara hitta dit på egen hand det gör du för eller senare

    Livet är kort, men livet är gott! Guetta och SHM kissing in a tree
    Senast redigerat av reSet den 2014-05-20 klockan 21:55.

  58. #538
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vonrandom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tips om du ha en DJ/Producent som faktiskt är värd att få skit; David Guetta. "Spökproducerad" som in i helvete, har färdiginspelade DJ-sets och dessutom inte gjort ett skit för att komma dit han har kommit.
    Låt oss för diskussionens skull säga att du har helt rätt. (Jag såg hans namn typ första gången idag på 4chan där någon hade postat en rolig bild.) Varför skulle man göra det då? Karln har ju hållit på sedan 1986, så han är knappast en motsvarighet till en pojkbandsstjärna. Och om han numera skulle ha råd att låta andra göra hans musik så betyder det ju att han har gjort något rätt.

  59. #539
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte det. Det är att fem i tolv så fick de massa utmärkelser. Bl.a. skattefinansierade pris. Det kan knappast bli mer sönderkramat och ofarligt än så.
    Så vänta nu, nu kastar du skit på SHM för att någon annan valde att ge dem pris? Eller hur tänker du?

  60. #540
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vonrandom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De började och fortsatte av samma anledning som oss; de älskar musik. Du tror väl inte på riktigt att de lägger ner all sin kraft, 24/7(liten överdrift) på något, bara för att få pengar? Visst, det kanske är en del av det, men INGEN kan stå ut med allt det arbetet så länge man inte älskar det man gör.

    Tips om du ha en DJ/Producent som faktiskt är värd att få skit; David Guetta. "Spökproducerad" som in i helvete, har färdiginspelade DJ-sets och dessutom inte gjort ett skit för att komma dit han har kommit.

    känner du någon av de personligen?

    gillar din entusiasm som fan, även om jag inte delar den, har en lillebror som gillar samma musik typ. han är dock lite äldre än dig (om du nu är 14 som du skriver) och har börjat ifrågasätta sina hjältar, något som är mycket sunt. ist för att tjafsa med folk på forum, som du säkert vet sällan leder till ngt konkret, kan du ta dig tid att söka runt och lära dig om housemusikens rötter tex, hur det började, utvecklingen, hur den började påverka populärkulturen och till slut var SHM och andra akter som hamnar under EDM-fanan hamnar i det större perspektivet ...

    här än några tidiga houseklassiker to get you started;


    Mr Fingers - Can You Feel It (Trax, 1986)

    https://youtu.be/UeiH9Mm0E5Y


    Inner City - Good Life (KMS, 1988)

    https://youtu.be/998P6HEzCdI


    Adonis - No Way Back (Trax, 1986)

    https://youtu.be/8TeJdet4_7M


    Cajmere - Percolator (Cajual, 1992)

    https://youtu.be/yVTvzqIHiNk


    Chez Damier - Can You Feel It (MK mix) (KMS, 1992)

    https://youtu.be/7Ml9yDkjenI

Liknande ämnen

  1. Swedish synth Volume 1
    Av From i forum Utgivning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •