Sidan 10 av 11 FörstaFörsta ... 6 7 8 9 10 11 SistaSista
Resultat 541 till 600 av 610

Ämne: Swedish House Mafia

  1. #541
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Har dom inte lagt av för länge sen by the way?

  2. #542
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    ååh. perkulatorn.

  3. #543
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/rtZAzh0TSAo

    Sing It Back, excuse moi. Enjoy.
    Intressant. Jag minns att jag tyckte detdär var synnerligen plastig och själlös "Ministry of sound standard issue 1.0" musik när den kom.

    Smaken är som baken. Hårig.

  4. #544
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/LyAdtRkQ6PU

    Sväng per definition för mig.

  5. #545
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/LyAdtRkQ6PU

    Sväng per definition för mig.

  6. #546
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Helvetes jävlar vad bra den är.

  7. #547
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    han är ju rätt ostig, men lite mysig till och från också, Derek Sivers...
    Han skriver iaf om det där med att hata en grej, och sen inse att... ptja... det var inte så dummt.

    http://sivers.org/hate

    tänkte att den kanske passade här?

  8. #548
    Vonrandom
    Vonrandom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    känner du någon av de personligen?

    gillar din entusiasm som fan, även om jag inte delar den, har en lillebror som gillar samma musik typ. han är dock lite äldre än dig (om du nu är 14 som du skriver) och har börjat ifrågasätta sina hjältar, något som är mycket sunt. ist för att tjafsa med folk på forum, som du säkert vet sällan leder till ngt konkret, kan du ta dig tid att söka runt och lära dig om housemusikens rötter tex, hur det började, utvecklingen, hur den började påverka populärkulturen och till slut var SHM och andra akter som hamnar under EDM-fanan hamnar i det större perspektivet ...
    Nej, jag känner dem inte. Men chansen att de skapar en dålig image, för att sedan skapa en bättre som folk sedan ser vore ju helt idiotiskt av dem. Och kollar man på deras förmögenhet och hur genialisk musik de gör(imo), så är de ju inte så jätteidiotiska direkt. Och som framåtblickande musikproducent ser jag hellre på vad som kan skapas, än vad som redan har skapats. Men tro inte att jag inte gillar musiken, jag älskar "old-school house" men jag ser inte idén i att lyssna på gamla låtar för att "förstå" dagens house eller vad du nu ville med det. Som jag har sagt tidigare, musik utvecklas och jag tycker att det är en bra sak. Så pass mycket att jag faktiskt försöker vara med att utveckla den.

  9. #549
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ganska pinsamt när folk försöker försvara elektronisk musik med att den minsann alltid i alla fall har jättemycket själ. Vad de inte förstår är att någon som sitter och fnular fram massa 1/128-noter i sin sequencer har mer gemensamt med en klassisk kompositör än en rockmusiker. Skillnaden mellan att ge en maskin order eller en massa människor är att det är kortare feedback på maskinen. Poängen med en klassisk orkester, eller varför inte en kyrkorgel, är inte att det är en person som sitter och framför hjärta och smärta på sin gistna gitarr. Poängen är att det är något som kan vara pampigt, tekniskt och allmänt överväldigande. Så ock med synthmusik. För kvantitet tenderar att bli en egen kvalitét. Vill jag ha ett trumsppår som är svettigt linne och armhår som virvlar i luften så finns det hårdrock. Vill jag ha ett trumspår som är kyla och precision så finns det synth.

    Till de försvararnas försvar skall väl sägas att de blandar ihop två olika saker. Tillblivelseprocessen och upplevelsen. Bara för att ett soulfullt uppträde bara är stånkande känslor så betyder det inte att lyssnaren börjar känna känslor. Och bara för att musiken har gjorts i en maskin som i princip simulerar en hårt drillad orkester så betyder det inte att lyssnaren är helt kall. Jag kan väl sammafatta det med "falsk teknik - äkta upplevelse".

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så vänta nu, nu kastar du skit på SHM för att någon annan valde att ge dem pris? Eller hur tänker du?
    Ja. De hade kunnat välja att inte ta mot pengarna. De hade kunnat tacka nej till de kaffepengarna. Musiken i sig förändrar sig ju inte. Men hela kontexten kring den gör det. För det är så typiskt att när de skall sluta så blir det så himla poppis att gilla dem. Det blir liksom den perfekta bandwagoneffekten. I stället för att det är en bandwagon som alla tror skall vara i all evighet så är det en med ett sistadatum. Ingen behöver känna sig fånig för att stanna kvar på den för länge.

  10. #550
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    bara jag slipper ligga med dom så...

    https://youtu.be/yuP9TXynNZY

  11. #551
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Synd att jag inte är rik. För då skulle det vara kul att köpa så mycket av Megsons skivor att han måste anställa en revisor för att hålla koll på revisorerna!

  12. #552
    klonqs avatar
    Veteran
    Nu vill jag inte trolla men :

    Undrar om det inte är välfärdensfel att vi exporterar sån här musik. Hade vi levt i fattigdom, slavat på åkrarna så hade vi kanske gjort blues,men istället drönar vi runt helt sönder curlade och skiter ur oss "mega hit house", kultur-kollaps?
    Senast redigerat av klonq den 2014-06-29 klockan 18:37.

  13. #553
    Vcs3
    Vcs3 är inte uppkopplad
    Vcs3s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahaha! Den där videon alltså! Priceless!!

  14. #554

  15. #555
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu har SVT rättat stavfelet. Men var det verkligen ett stavfel, eller var det ett budskap från Miljöpartiet avseende Housemusik & Chemtrails.

  16. #556
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har SVT rättat stavfelet. Men var det verkligen ett stavfel, eller var det ett budskap från Miljöpartiet avseende Housemusik & Chemtrails.
    Nej, det var jag som tramsade lite med tramset. Det stod rätt, men jag fjantade och menade att MP varnar för Swedish House Mafias mökar (fisar alltså).

  17. #557
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det var jag som tramsade lite med tramset. Det stod rätt, men jag fjantade och menade att MP varnar för Swedish House Mafias mökar (fisar alltså).
    Ok, för stavning i artikeln är lite skum fortfarande: "förtoendevald miljöpartist".

  18. #558
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Ghost n DJ's.

    Datorspel som skämtar med EDM:
    https://www.kickstarter.com/projects...arcade-lampoon

  19. #559
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ghost n DJ's.

    Datorspel som skämtar med EDM:
    https://www.kickstarter.com/projects...arcade-lampoon
    Det där är smart marknadsföring! Killen lanserar sig själv på ett utmärkt sätt. Inte bara får han chans att göra spelet men genom hela säljtexten pushar han sig själv som både dj och musiker.

  20. #560
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage


    David Guetta startade housevågen och tog housen till USA.
    Och är The Grandfather of electronic dance music!

  21. #561
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    As easy as A - B - C

  22. #562
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Kan undras vilket historiskt perspektiv skribenten har? Det var ju Enya som uppfann techno till stora rejvpartyn med DJ:s och då föddes housemusiken? Såg en dokumentär om det.

    Nädå... men house har väl blivit ett allt vidare begrepp efter kommersiell utveckling.
    Senast redigerat av RX11 den 2018-10-21 klockan 09:59.

  23. #563
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Tänker som så att house har ju funnits typ sen mitten av 80-talet och dagens generation tänker inte på house på samma sätt som medelålders farbröder och tanter gör. Ungefär som man på 80-talet kanske inte tänkte på Elvis eller Bill Haley när man pratade om rock.

  24. #564
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag ser en parallell till t.ex hårdrockens kommersiella utveckling under 80-talet, något urvattnad dök skaparkraften ner under ytan och skapade nya vågor av revolterande subgenrer.

  25. #565
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser en parallell till t.ex hårdrockens kommersiella utveckling under 80-talet, något urvattnad dök skaparkraften ner under ytan och skapade nya vågor av revolterande subgenrer.
    Så är det ju. Men begreppet har blivit bredare precis som begreppet rock är mer än vad det ursprungligen var och så länge man själv vet vad man gillar spelar det kanske inte så stor roll vad andra har för uppfattning och vad de vill kalla sin musikgenre

  26. #566
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    När den elektroniska dansmusiken fick ett bredare genomslag i Sverige några år efter millennieskiftet fanns även likartad kortsynt historieskrivning i den svenska rapporteringen och den ene och andre dubbades till diverse pionjärartade adelstitlar med tillägg utan att adekvat kontroll längre bak i historien gjorts. Massmedier är helt enkelt inte bra på att göra grundliga kontroller när de berättar "hur det är".

  27. #567
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När den elektroniska dansmusiken fick ett bredare genomslag i Sverige några år efter millennieskiftet fanns även likartad kortsynt historieskrivning i den svenska rapporteringen och den ene och andre dubbades till diverse pionjärartade adelstitlar med tillägg utan att adekvat kontroll längre bak i historien gjorts. Massmedier är helt enkelt inte bra på att göra grundliga kontroller när de berättar "hur det är".
    Varför skulle de? Ingen vill läsa grundliga genomgångar om hur en scen utvecklade sig. Bättre då med några snabba penseldrag så är jobbet gjort. Jag rekommenderar alla att läsa ETCs gamla parodi av Expressen, de sätter verkligen Intervju Med Ung Artist i krysset.

    För länge sedan läste jag någon slags samhällskritisk bok i två volymer från början av 80-talet. Den ena var rosa och den andra var blå. Minns inte mer vad den hette. Och de tog upp allt. Verkligen allt. En av artiklarna var om just discon och inleddes med "Disconatten sveper över Jorden..." Woow! Känner ni? Den verkligen sveper över Jorden. Vaddå tar musikbolagens copy bokstavligen? Känner ni inte hotet? Hotet! Hooootet!

    En av illustrationerna är ett fotografi av några dansande småknattar på en fritidsgård.

    Sedan så skriver ju musikscenen som du själv antydde, under på den historieskrivningen. T.ex. när JustD slog igenom så sade ingen "flasklock" om Ayo som började ungefär samtidigt. De skulle knappast sagt att stopp och hallå, här har vi en kille som spelat på alla fritidsgårdar, låt han få några av våra femton minuter.

    Jag har väl sagt det förr, men experimentet som Camilla Henemark gjorde med Totte från Aktuell Rapport där de låtsades att han var trummis i bandet Barbarossa demonsterade utmärkt hur bråttom nöjesjournalistiken var och är.
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2018-10-21 klockan 18:58.

  28. #568
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Sedan så skriver ju musikscenen som du själv antydde, under på den historieskrivningen. T.ex. när JustD slog igenom så sade ingen "flasklock" om Ayo som började ungefär samtidigt. De skulle knappast sagt att stopp och hallå, här har vi en kille som spelat på alla fritidsgårdar, låt han få några av våra femton minuter.
    Liten rättelse JustD rappade på svenska i typ två år innan Ayo började göra samma, både Ayo och hans producent BroadcasterD inspirerades av och var vänner med JustD. Ayo fick rätt mycket uppmärksamhet tidigt men hade en osannolik förmåga att hamna i konflikter angående än det ena och än det andra. Två indragna skivor säger en del.

  29. #569
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle de? Ingen vill läsa grundliga genomgångar om hur en scen utvecklade sig. Bättre då med några snabba penseldrag så är jobbet gjort. Jag rekommenderar alla att läsa ETCs gamla parodi av Expressen, de sätter verkligen Intervju Med Ung Artist i krysset.

    För länge sedan läste jag någon slags samhällskritisk bok i två volymer från början av 80-talet. Den ena var rosa och den andra var blå. Minns inte mer vad den hette. Och de tog upp allt. Verkligen allt. En av artiklarna var om just discon och inleddes med "Disconatten sveper över Jorden..." Woow! Känner ni? Den verkligen sveper över Jorden. Vaddå tar musikbolagens copy bokstavligen? Känner ni inte hotet? Hotet! Hooootet!

    En av illustrationerna är ett fotografi av några dansande småknattar på en fritidsgård.

    Sedan så skriver ju musikscenen som du själv antydde, under på den historieskrivningen. T.ex. när JustD slog igenom så sade ingen "flasklock" om Ayo som började ungefär samtidigt. De skulle knappast sagt att stopp och hallå, här har vi en kille som spelat på alla fritidsgårdar, låt han få några av våra femton minuter.

    Jag har väl sagt det förr, men experimentet som Camilla Henemark gjorde med Totte från Aktuell Rapport där de låtsades att han var trummis i bandet Barbarossa demonsterade utmärkt hur bråttom nöjesjournalistiken var och är.
    Mycket på en gång där men inledningsmeningen besvarar jag med: "bättre kan de".

    Fenomenet Just D är intressant för sedan blev det tvärtom, när rappens historia skulle beskrivas cirka tio år senare pratade alla om Lating Kings men ingen om Just D. Överklasskillar från din namne stadsdel passade inte in i den officiella historieskrivningen om rappen. Det var då den jämförelsevis okände Ayo blev intressant att ta upp. Det måste för övrigt funnits fler än han som testade med rap tidigt med tanke på att rap från USA fanns att höra i Sverige redan i början av 80-talet.

  30. #570
    pistolpete
    pistolpete är inte uppkopplad
    pistolpetes avatar
    Senior
    Om vi ska dra in det på rap så kan man väl säga att SMH är housemusikens Just D?

  31. #571
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Vissa menar ju att Povel Ramel gjorde första raplåten i Sverige:


    https://youtu.be/trRZN5sJmro

    Andra menar att det är Per Tjernberg som 1983 släpper den första raplåten (jag har denna på sjua, whohoo!)


    https://youtu.be/zuPXMNVtNXs

    I vilket fall är det ju före Ayo och Just D.

  32. #572
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Av nån anledning ömmar mitt hjärta lite för basisten med Thompson stick (?). Varför ska vi basister alltid krångla till det så?

  33. #573
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Andra menar att det är Per Tjernberg som 1983 släpper den första raplåten (jag har denna på sjua, whohoo!)


    https://youtu.be/zuPXMNVtNXs

    I vilket fall är det ju före Ayo och Just D.
    Fast poängen med JustD är ju att de samplade svensk musik och rappade på svenska något Ayo och många andra tog efter.

  34. #574
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast poängen med JustD är ju att de samplade svensk musik och rappade på svenska något Ayo och många andra tog efter.
    Ah, helt sant! Just D samplade ju Hasse och Tage och Latin Kings Astrid Lindgren osv.
    Blir lite nyfiken igen på vem du är, nu när du nämner Broadcaster D. Jag lunchade med honom då och då just när Ayo "hände".

  35. #575
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Liten rättelse JustD rappade på svenska i typ två år innan Ayo började göra samma, både Ayo och hans producent BroadcasterD inspirerades av och var vänner med JustD. Ayo fick rätt mycket uppmärksamhet tidigt men hade en osannolik förmåga att hamna i konflikter angående än det ena och än det andra. Två indragna skivor säger en del.
    Visst, men Ayo var liksom inte kvällstidningarnas skojsiga evighetsföljetong i början av 90-talet. Själv var jag då lite besviken över när det var en artikel om deras låtstölder (samplingar) där de posade i randiga fångdräkter men inte nämnde att Beastie Boys var likadana. Provinsiellt...

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket på en gång där men inledningsmeningen besvarar jag med: "bättre kan de".

    Fenomenet Just D är intressant för sedan blev det tvärtom, när rappens historia skulle beskrivas cirka tio år senare pratade alla om Lating Kings men ingen om Just D. Överklasskillar från din namne stadsdel passade inte in i den officiella historieskrivningen om rappen. Det var då den jämförelsevis okände Ayo blev intressant att ta upp. Det måste för övrigt funnits fler än han som testade med rap tidigt med tanke på att rap från USA fanns att höra i Sverige redan i början av 80-talet.
    Lustig historieskrivning. Som om 5 skivor på 6 år och populariserande inte räknas.

  36. #576
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ghost n DJ's.

    Datorspel som skämtar med EDM:
    https://www.kickstarter.com/projects...arcade-lampoon

    Dr. Kucho ❤️

    Coolt projekt och skön gliring åt vissa "DJs". Synd att spelet inte verkar blivit av.

    Visste inte heller att han var sån mångsysslare. Brukade snurra många av hans låtar när jag DJ:ade i början på 2000-talet.


    https://youtu.be/sd_yGOWQLbE

  37. #577
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst, men Ayo var liksom inte kvällstidningarnas skojsiga evighetsföljetong i början av 90-talet. Själv var jag då lite besviken över när det var en artikel om deras låtstölder (samplingar) där de posade i randiga fångdräkter men inte nämnde att Beastie Boys var likadana. Provinsiellt...

    Lustig historieskrivning. Som om 5 skivor på 6 år och populariserande inte räknas.
    Som att det inte räknas att man mötte dem på East varje kväll.

  38. #578
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vissa menar ju att Povel Ramel gjorde första raplåten i Sverige:

    Andra menar att det är Per Tjernberg som 1983 släpper den första raplåten (jag har denna på sjua, whohoo!)

    I vilket fall är det ju före Ayo och Just D.
    Povel är naturligtvis inte rap men Per Cussion, shit, den hade jag glömt. Känner igen den mycket väl men har knappast hört den sedan 80-talet. Fast rapparen hette tydligen Grandmaster Funk, så det var inte Per själv som stod för den biten. Utan tvekan precis samma stil som den amerikanska varianten soundmässigt på den tiden. Jag vill minnas att de flesta kallade musikstilen för "break dance" på den tiden, i vart fall i min bekanskapskrets. Det var ju mycket fokus på dansen minns jag.

  39. #579
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lustig historieskrivning. Som om 5 skivor på 6 år och populariserande inte räknas.
    Var är det ni tycker Just D inte fick uppmärksamhet? De var ju överallt och fortsatte med solokarriärer och whatnot. Gurra G är väl fortfarande högt ansedd som allmän musikkännare.

    Sen dess har Snook och Hov1 gjort succéer med liknande bakgrunder. Ser inte problemet..? Ayo fick för mycket uppmärksamhet våren år 2000?

  40. #580
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    David Guetta startade housevågen och tog housen till USA.
    Och är The Grandfather of electronic dance music!
    Skräckjournalistik! Läskigt på något vis

  41. #581
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen uppföljning, men jag älskar den blekingska stavningen på mörkar.

  42. #582
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var är det ni tycker Just D inte fick uppmärksamhet? De var ju överallt och fortsatte med solokarriärer och whatnot. Gurra G är väl fortfarande högt ansedd som allmän musikkännare.

    Sen dess har Snook och Hov1 gjort succéer med liknande bakgrunder. Ser inte problemet..? Ayo fick för mycket uppmärksamhet våren år 2000?
    Jag ser inget som helst problem men jag har åtskilliga gånger hört och läst historiska beskrivningar av hip-hopens framväxt i Sverige där man utelämnat Just D och det är ganska uppenbart att det beror på att deras bakgrund inte passar in i vad vi lite förenklat kan kalla "förortsnarrativet". Jag tycker inte ett dugg synd om Just D och deras medlemmar utan noterar bara att det inte är en komplett historieskrivning oavsett om den görs av slarv, okunnighet eller för att inte förstöra en bra historia.

  43. #583
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag har åtskilliga gånger hört och läst historiska beskrivningar av hip-hopens framväxt i Sverige där man utelämnat Just D och det är ganska uppenbart att det beror på att deras bakgrund inte passar in i vad vi lite förenklat kan kalla "förortsnarrativet".
    Nåt exempel?

  44. #584
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nåt exempel?
    Nej, faktiskt inte. Rätt länge sedan överhuvudtaget jag hörde eller läste något om ämnet. Det här känns som saker man pratade om för tio år sedan främst. I vart fall då jag följde den typen av journalistik. Det kan ha förändrats över tiden.

    Jag vet att Ametist Azordegan rätt länge skrivit på en bok om svensk hip hop och hon hade ju mycket förortsvinkeln i sitt hip hopp-program på SR. Det blir intressant att höra hur Just D framställs i den. Kan ge en fingervisning i om jag är ute och cyklar eller ej, fast samtidigt inte eftersom det även kan ha förändrats på tio år hur historien framställs.

    Jag googlar lite snabbt fram denna som exempel på ungefär vad jag menar:
    http://www.trelleborgsallehanda.se/k...svensk-hiphop/
    Nu handlar den intervjun uttryckligen om Latin Kings men ungefär sådär är mitt minne att det lät mycket i mitten av 00-talet.
    "1993 ändrade fyra förortsungar riktningen för svensk hiphop. "
    "Fyra kaxiga förortskids (Rodde från Infinite Mass var också med från början), som rappade om rasister och nazister, samplade svenska barnvisor och citerade Palme." (lite som att det där med att sampla barnvisor var något som Latin Kings hittade på)

    Välkommen till Förorten kom 1994, då hade Just D redan gett ut tre skivor. Jag minns det mycket väl, att när Lating Kings kom så var det kul och annorlunda mot Just D men inget nytt. Bara en annan variant av samma grej. Men det går säkert att tycka annorlunda.

  45. #585
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Hur behandlades Petter då i "förortsnarrativet"?

  46. #586
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som att det inte räknas att man mötte dem på East varje kväll.
    Det är ingen historieskrivning.

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vissa menar ju att Povel Ramel gjorde första raplåten i Sverige:


    https://youtu.be/trRZN5sJmro

    Andra menar att det är Per Tjernberg som 1983 släpper den första raplåten (jag har denna på sjua, whohoo!)


    https://youtu.be/zuPXMNVtNXs

    I vilket fall är det ju före Ayo och Just D.
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Povel är naturligtvis inte rap men Per Cussion, shit, den hade jag glömt. Känner igen den mycket väl men har knappast hört den sedan 80-talet. Fast rapparen hette tydligen Grandmaster Funk, så det var inte Per själv som stod för den biten. Utan tvekan precis samma stil som den amerikanska varianten soundmässigt på den tiden. Jag vill minnas att de flesta kallade musikstilen för "break dance" på den tiden, i vart fall i min bekanskapskrets. Det var ju mycket fokus på dansen minns jag.
    Povel rappade visst, men Taube var först:

    https://youtu.be/t1wsHmqMvnE

    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var är det ni tycker Just D inte fick uppmärksamhet? De var ju överallt och fortsatte med solokarriärer och whatnot. Gurra G är väl fortfarande högt ansedd som allmän musikkännare.

    Sen dess har Snook och Hov1 gjort succéer med liknande bakgrunder. Ser inte problemet..? Ayo fick för mycket uppmärksamhet våren år 2000?
    Stryk Just Ds bidrag och deras senare karriär framstå som väldigt märkligt. Som en blixt från en klar himmel, typ.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser inget som helst problem men jag har åtskilliga gånger hört och läst historiska beskrivningar av hip-hopens framväxt i Sverige där man utelämnat Just D och det är ganska uppenbart att det beror på att deras bakgrund inte passar in i vad vi lite förenklat kan kalla "förortsnarrativet". Jag tycker inte ett dugg synd om Just D och deras medlemmar utan noterar bara att det inte är en komplett historieskrivning oavsett om den görs av slarv, okunnighet eller för att inte förstöra en bra historia.
    Historieskrivning är ingen rättvisetävling. Folk verkar förväxla "stort" med "saker jag måste tycka om".

    Ett band som släppte så många skivor på så kort tid och som var Aftonbladets hus-Beastie Boys kan inte se som små. Jag får väl göra ett artikelsök och göra fina diagram över hur många artiklar/år alla olika band fick.

    För...
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket på en gång där men inledningsmeningen besvarar jag med: "bättre kan de".

    Fenomenet Just D är intressant för sedan blev det tvärtom, när rappens historia skulle beskrivas cirka tio år senare pratade alla om Lating Kings men ingen om Just D. Överklasskillar från din namne stadsdel passade inte in i den officiella historieskrivningen om rappen. Det var då den jämförelsevis okände Ayo blev intressant att ta upp. Det måste för övrigt funnits fler än han som testade med rap tidigt med tanke på att rap från USA fanns att höra i Sverige redan i början av 80-talet.
    ...du säger ju själv att det är frågan om officiell historieskrivning.


    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, faktiskt inte. Rätt länge sedan överhuvudtaget jag hörde eller läste något om ämnet. Det här känns som saker man pratade om för tio år sedan främst. I vart fall då jag följde den typen av journalistik. Det kan ha förändrats över tiden.

    Jag vet att Ametist Azordegan rätt länge skrivit på en bok om svensk hip hop och hon hade ju mycket förortsvinkeln i sitt hip hopp-program på SR. Det blir intressant att höra hur Just D framställs i den. Kan ge en fingervisning i om jag är ute och cyklar eller ej, fast samtidigt inte eftersom det även kan ha förändrats på tio år hur historien framställs.

    Jag googlar lite snabbt fram denna som exempel på ungefär vad jag menar:
    http://www.trelleborgsallehanda.se/k...svensk-hiphop/
    Nu handlar den intervjun uttryckligen om Latin Kings men ungefär sådär är mitt minne att det lät mycket i mitten av 00-talet.
    "1993 ändrade fyra förortsungar riktningen för svensk hiphop. "
    "Fyra kaxiga förortskids (Rodde från Infinite Mass var också med från början), som rappade om rasister och nazister, samplade svenska barnvisor och citerade Palme." (lite som att det där med att sampla barnvisor var något som Latin Kings hittade på)


    Välkommen till Förorten kom 1994, då hade Just D redan gett ut tre skivor. Jag minns det mycket väl, att när Lating Kings kom så var det kul och annorlunda mot Just D men inget nytt. Bara en annan variant av samma grej. Men det går säkert att tycka annorlunda.
    Dvs historieförfalskning i akt och mening. Att man har en viss vinkling på sitt radioprogram är inget fel. Och man måste inte vara saklig och balanserad. Däremot så bör programledaren inte vara för sned och vinklad, annars blir det inte roligt.

    Visserligen så har musikfandom mycket gemensamt med sportfandom. Det handlar inte bara om pengar, utan en gemenskap. Om det bara handlade om vad som var "bäst" så skulle det varken finnas små band som knappt gör vinst eller BK Hörnstolpen. För de som faktiskt bevistar de spelningarna och matcherna så är det det viktigaste i världen. Punkt och slut!

    Men å andra sidan ligger det i korten att just rappens historieskrivning blir så. Lek med tankeexperimentet att du skall göra en cover på fem olika låtar med en RM1x + eventuell sång. Låtarna är country, metal, easy-listening, episk symfoni och rap. Du får inte göra det enkelt för dig och bara tramsa.

    De första fyra kommer att gå relativt enkelt. Men raplåten kommer att bli omöjlig att göra seriöst. Detta för att rappare är så jag-jag-jag. "Här kommer jag och jag är viktigast!" Det är inget fel i sig, det är bara så det är. Som artister är de ofta utsökta skådespelare med minst en persona. Och duger inte de så kan man alltid hitta på en till.

  47. #587
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur behandlades Petter då i "förortsnarrativet"?
    Bra fråga, han hade ju mer av arbetarklassprägel så, "bättre" skulle jag nog säga.
    Men han kom senare så pionjärvinkeln är inte lika tillämplig på honom. Dessutom startade väl han skivbolag och grejer, jobbade mycket mer långsiktigt med just rap.

    Skall bli intressant att se hur det tas upp i boken när den kommer.
    Den kommer nog bli det närmaste en officiell historieskrivning vi kan få, som kommer att gälla något decennium framåt.

  48. #588
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Ett band som släppte så många skivor på så kort tid och som var Aftonbladets hus-Beastie Boys kan inte se som små. Jag får väl göra ett artikelsök och göra fina diagram över hur många artiklar/år alla olika band fick.
    ...
    Att de var stora när det begav sig (vilket du naturligtvis kommer att få bekräftat i en artikelsök som går tillräckligt långt bak) är inte relevant för den vinkel jag tog upp.

    Vare sig Tabue eller Povel rappade. Det är en efterhandskonstruktion.
    Skandera, talsjunga, pratsjunga, deklamera (särskilt Taube) är alla ord som användes i deras samtid.
    Dessutom är den musikaliska inramningen helt annorlunda.
    Men naturligtvis finns likheter i vissa avseenden.

  49. #589

    Redaktör
    Klichén om Velvet Underground är att det var 50 personer som såg dem live, men att alla 50 startade egna band efter det. Ett band eller en artist kan vara en föregångare och milstolpe historiskt utan att nödvändigtvis varit särskilt stor publikmässigt, och samma sak gäller åt andra hållet – en artist kan vara stor när det handlar om publik eller försäljning, utan att nödvändigtvis vara särskilt viktig ur ett historiskt perspektiv.

    Just D sålde rejäla mängder album, var stora i media, men det är knappast något särskilt stilbildande band, annat än i bemärkelsen att de var tidiga med att rappa på svenska. Där var Latin Kings betydligt viktigare.

    Som en jämförelse: Ace of Base har sålt mycket mer än Peps och är betydligt mer välkända utanför Sverige, men om man gör en historieskrivning över svensk reggae är det kanske inte så befogat att ha med de förstnämnda om man måste välja.

  50. #590
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klichén om Velvet Underground är att det var 50 personer som såg dem live, men att alla 50 startade egna band efter det. Ett band eller en artist kan vara en föregångare och milstolpe historiskt utan att nödvändigtvis varit särskilt stor publikmässigt, och samma sak gäller åt andra hållet – en artist kan vara stor när det handlar om publik eller försäljning, utan att nödvändigtvis vara särskilt viktig ur ett historiskt perspektiv.

    Just D sålde rejäla mängder album, var stora i media, men det är knappast något särskilt stilbildande band, annat än i bemärkelsen att de var tidiga med att rappa på svenska. Där var Latin Kings betydligt viktigare.

    Som en jämförelse: Ace of Base har sålt mycket mer än Peps och är betydligt mer välkända utanför Sverige, men om man gör en historieskrivning över svensk reggae är det kanske inte så befogat att ha med de förstnämnda om man måste välja.
    Allt detta är i grund och botten bara försök att prata bort det pinsamma i att de första som verkligen på allvar satte hiphopen på kartan i Sverige var Östermalmsyngel utan någon som helst street cred.

    Varför skulle de vara mindre stilbildande än Latin Kings? De var flera år före och gjorde ungefär samma saker som Latin Kings, samplade på svenska, rappade på svenska, använde diverse arkivmaterial. Enda skillnaden är vilka de var och vad de sjöng om. Klart man kan gradera det som mindre viktigt att de flesta hip hop-band senare var socioekonomiskt mer lika Latin Kings men det är fortfarande flera års skillnad i tid som inte går att bortse från. Latin Kings hämtade garanterat sin grej från Just D.
    Senast redigerat av Oortone den 2018-11-02 klockan 21:26.

  51. #591
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Och Just D hämtade sin grej från X? Som ingen annan i Sverige kunde hämta från utan de måste hämta från just Just D?

  52. #592
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur behandlades Petter då i "förortsnarrativet"?
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra fråga, han hade ju mer av arbetarklassprägel så, "bättre" skulle jag nog säga.
    Men han kom senare så pionjärvinkeln är inte lika tillämplig på honom. Dessutom startade väl han skivbolag och grejer, jobbade mycket mer långsiktigt med just rap.
    Äh släpp "förortsnarrativet", Petter var fotomodell på Söder innan sin rap-karriär och han togs/tas ändå på allvar i historieskrivningen. Om det är nåt med JustD så är det en kvalitetsfråga.

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och Just D hämtade sin grej från X? Som ingen annan i Sverige kunde hämta från utan de måste hämta från just Just D?
    Nån som hör några likheter mellan JustD "Gör D rätt" och De La Soul "Change in Speak"?

  53. #593
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra fråga, han hade ju mer av arbetarklassprägel så, "bättre" skulle jag nog säga.
    Men han kom senare så pionjärvinkeln är inte lika tillämplig på honom. Dessutom startade väl han skivbolag och grejer, jobbade mycket mer långsiktigt med just rap.
    Ja, verkligen "bättre". JustD var medelklass och skämdes inte för det.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skall bli intressant att se hur det tas upp i boken när den kommer.
    Den kommer nog bli det närmaste en officiell historieskrivning vi kan få, som kommer att gälla något decennium framåt.
    Då kan jag säga redan nu att jag är mot den.


    [QUOTE=false messiah;3285243]Klichén om Velvet Underground är att det var 50 personer som såg dem live, men att alla 50 startade egna band efter det. Ett band eller en artist kan vara en föregångare och milstolpe historiskt utan att nödvändigtvis varit särskilt stor publikmässigt, och samma sak gäller åt andra hållet – en artist kan vara stor när det handlar om publik eller försäljning, utan att nödvändigtvis vara särskilt viktig ur ett historiskt perspektiv.

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just D sålde rejäla mängder album, var stora i media, men det är knappast något särskilt stilbildande band, annat än i bemärkelsen att de var tidiga med att rappa på svenska. Där var Latin Kings betydligt viktigare.
    Vad betyder "viktig"? TLK gjorde spelningar på högstadieskolor när JustD hade släppt 3 st fullängdare och blivit portade från Hultsfredsfestivalen. Det var först 1994 som TLK slog igenom för att man ville visa på "motpolerna" den svenska subkulturella musiken (och sedan spelade de fotboll, för det måste alltid finnas två som är mot varandra.)

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som en jämförelse: Ace of Base har sålt mycket mer än Peps och är betydligt mer välkända utanför Sverige, men om man gör en historieskrivning över svensk reggae är det kanske inte så befogat att ha med de förstnämnda om man måste välja.
    Varför välja? Man kan nämna Ace of Base. Och man kan ha en text där Ace of Base är de viktigaste och där Peps nämns.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt detta är i grund och botten bara försök att prata bort det pinsamma i att de första som verkligen på allvar satte hiphopen på kartan i Sverige var Östermalmsyngel utan någon som helst street cred.
    På samma sätt som Beastie Boys. Ju vet jag inte exakt vem det var, men en av boysens gamla klasskamrater pysslade med fastighetsaffärer. Vi kan väl ta en liten titt på några av de skolor boysen gick i.

    Michael "Mike D" Diamond: Saint Ann's School - privat konstinriktad skola.
    Adam "MCA" Yauch": Edward R. Murrow High School - offentlig estetinriktad skola & Bard College - privat liberal arts.
    Adam "Ad-Rock" Horowitz: P.S. 41 - hittar inga mer uppgifter, han verkar mest ha skolkat och hängt med Rick Rubin.
    Kate Sellenbach: Stuyvesant High School - en skola inriktad på de mer begåvade.

    Jag hittar inga uppgifter om att de skulle ha haft en svår uppväxt eller bott i fattiga områden. Det går alltså inte att spinna narrativet att musiken gjorde dem stora. Även om det aldrig blev något band så skulle de ändå ha blivit något. Allt annat olika så brukar man ju spinna att ridskolor är ledarskolor. Ja, men om dina föräldrar har råd att betala för allt det år ut och år in så är det en god indikation på att du kommer att bli någon osv.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle de vara mindre stilbildande än Latin Kings? De var flera år före och gjorde ungefär samma saker som Latin Kings, samplade på svenska, rappade på svenska, använde diverse arkivmaterial. Enda skillnaden är vilka de var och vad de sjöng om. Klart man kan gradera det som mindre viktigt att de flesta hip hop-band senare var socioekonomiskt mer lika Latin Kings men det är fortfarande flera års skillnad i tid som inte går att bortse från. Latin Kings hämtade garanterat sin grej från Just D.
    Och med tanke på alla skjutningar hit och dit nu så har pubertal vapenromantik liksom inte åldrats med värdighet.

    Å andra sidan är just TLK något av en ickefråga. Bandet var upplöst i flera år utan att det märktes. Och bröderna Salazars protege Dani M har otur när han resonerar.

  54. #594

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, verkligen "bättre". JustD var medelklass och skämdes inte för det.
    Snarare överklass väl? Åtminstone Crafoord är en adlig släkt. (Och det är ju inget unikt för Just D – Uggla, Ramel mfl är också adliga, delvis för att det är de som har råd att hålla på med saker som oftast inte drar in några pengar, som musik eller konst.)

    Vad betyder "viktig"? TLK gjorde spelningar på högstadieskolor när JustD hade släppt 3 st fullängdare och blivit portade från Hultsfredsfestivalen. Det var först 1994 som TLK slog igenom för att man ville visa på "motpolerna" den svenska subkulturella musiken (och sedan spelade de fotboll, för det måste alltid finnas två som är mot varandra.)
    Ace of Base vann massa musikpriser, toppade listorna och antar jag spelade på stora festivaler, men de har inte direkt gjort något större avtryck musikaliskt bland artister efteråt. Latin Kings fick andra att börja spela och var stilbildande (även om stilen i sig var rätt lik det amerikanska artister gjorde).

    Att bara räkna upp att Just D släppte x antal album och hade spelningar säger inte så mycket om det historiska inflytandet – tar man det till en extrem så är Markoolio en av Sveriges viktigaste rappare och Crazy Frog en milstolpe inom svensk elektronisk musik, och bortsett från rena försäljningssiffror är det få som skulle hålla med om det.

    Det är väl inte så konstigt att artister kan vara stora kommersiellt men göra ett litet avtryck, och att andra kan vara små kommersiellt men göra ett stort avtryck?

  55. #595

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt detta är i grund och botten bara försök att prata bort det pinsamma i att de första som verkligen på allvar satte hiphopen på kartan i Sverige var Östermalmsyngel utan någon som helst street cred.
    Jag undrar om det verkligen stämmer. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av hiphop, men mitt intryck är att många lyssnade på de amerikanska artisterna innan den svenska hiphopen kom som en egen grej.

    Så Just D var föregångare i det att de var tidiga med att rappa på svenska, men i den mån de satte hiphop på kartan så var det för folk som helt hade missat det tidgare, inte var särskilt intresserade av förlagorna eller av hiphop i stort – Just D var mer som vilket annat band på topplistorna som helst.

    Varför skulle de vara mindre stilbildande än Latin Kings? De var flera år före och gjorde ungefär samma saker som Latin Kings, samplade på svenska, rappade på svenska, använde diverse arkivmaterial. Enda skillnaden är vilka de var och vad de sjöng om. Klart man kan gradera det som mindre viktigt att de flesta hip hop-band senare var socioekonomiskt mer lika Latin Kings men det är fortfarande flera års skillnad i tid som inte går att bortse från. Latin Kings hämtade garanterat sin grej från Just D.
    Hur många svenska hiphopartister låter som Latin Kings vs Just D?

    Förutom att båda rappade på svenska och samplade svenskt material har de väl inte särskilt mycket gemensamt i övrigt? Väldigt olika texter, musikalisk stil, framtoning osv. Just D är i mina ögon ungefär som de svenska rockmusiker på 50-60-talet som gjorde lättsmälta versioner av amerikansk rock'n'roll – intressanta ur ett kommersiellt perspektiv och som exempel på hur trender och stilar förflyttar sig mellan länder, men det betyder inte att de haft ett särskilt stort inflytande musikaliskt på andra artister.

    Sedan finns det självklart massa aspekter kring vem som får cred i musiksammanhang och hur man ser på autencitet (förortskillar med gangsterimage vs partykillar från Östermalm) och det finns en massa subjektivitet i hur man bedömer viktighet i de här sammanhangen, men för att ta ytterligare ett exempel så tror jag rätt få skulle betrakta tex Scooter som föregångare inom techno, trots att de var tidigt ute. Är enda skillnaden vilka de var och vad de sjöng om?
    Senast redigerat av false messiah den 2018-11-04 klockan 00:11.

  56. #596
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Jag måste vara lastgammal om Scooter ses som att de var tidigt ute med elektronisk musik I övrigt har de lämnat ett grymt avtryck i Sveriges alla gym

  57. #597

    Redaktör
    Fair enough, ändrade till techno.

    (Dagens trivia: om Wikipedia stämmer så satte Scooter och Basic Channel igång samma år.)

  58. #598
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    1988 - Heja Malmö!

    https://www.musiqueapproximative.net...boten-estetica

    På samma samlingsplatta från 1988 finns något spår med "rap" på som nog måste vara ngt av sveriges tidigaste. Tror det är Patrik MacOne Larsson (senare Treble & Bass, Family Tree & sen skivbolagskille) som gick under alias.

    Så skåningarna var riktigt tidiga med Dansmusik a la "techno"

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	R-420964-1168726442.jpeg.jpg 
Visningar:	10 
Storlek:	15,0 KB 
Id:	84442
    Senast redigerat av valsolo den 2018-11-04 klockan 11:54.

  59. #599
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snarare överklass väl? Åtminstone Crafoord är en adlig släkt. (Och det är ju inget unikt för Just D – Uggla, Ramel mfl är också adliga, delvis för att det är de som har råd att hålla på med saker som oftast inte drar in några pengar, som musik eller konst.)
    Sant. Och det finns någon berättelse om hur de i Beastie Boys gjorde en tapeloop som bokstavligen var flera meter lång och hängde ut i rummet. Ok, det kräver inga större pengar. Men det kräver att iaf en inte är lumpproletariat som inte har ett eget rum.
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ace of Base vann massa musikpriser, toppade listorna och antar jag spelade på stora festivaler, men de har inte direkt gjort något större avtryck musikaliskt bland artister efteråt. Latin Kings fick andra att börja spela och var stilbildande (även om stilen i sig var rätt lik det amerikanska artister gjorde).

    Att bara räkna upp att Just D släppte x antal album och hade spelningar säger inte så mycket om det historiska inflytandet – tar man det till en extrem så är Markoolio en av Sveriges viktigaste rappare och Crazy Frog en milstolpe inom svensk elektronisk musik, och bortsett från rena försäljningssiffror är det få som skulle hålla med om det.

    Det är väl inte så konstigt att artister kan vara stora kommersiellt men göra ett litet avtryck, och att andra kan vara små kommersiellt men göra ett stort avtryck?
    Ok, men det väcker dock frågan om vad som är viktigast. Att göra en egen stil som ingen tar efter. Eller att ta någon annans stil som andra tar efter.

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur många svenska hiphopartister låter som Latin Kings vs Just D?

    Förutom att båda rappade på svenska och samplade svenskt material har de väl inte särskilt mycket gemensamt i övrigt? Väldigt olika texter, musikalisk stil, framtoning osv. Just D är i mina ögon ungefär som de svenska rockmusiker på 50-60-talet som gjorde lättsmälta versioner av amerikansk rock'n'roll – intressanta ur ett kommersiellt perspektiv och som exempel på hur trender och stilar förflyttar sig mellan länder, men det betyder inte att de haft ett särskilt stort inflytande musikaliskt på andra artister.

    Sedan finns det självklart massa aspekter kring vem som får cred i musiksammanhang och hur man ser på autencitet (förortskillar med gangsterimage vs partykillar från Östermalm) och det finns en massa subjektivitet i hur man bedömer viktighet i de här sammanhangen, men för att ta ytterligare ett exempel så tror jag rätt få skulle betrakta tex Scooter som föregångare inom techno, trots att de var tidigt ute. Är enda skillnaden vilka de var och vad de sjöng om?
    Angående "street cred" hos JustD och TLK så hade JustD det betydligt enklare. De behövde inte bevisa någonting. TLK gjorde ju en resa till Los Angeles för att kolla gäng och det slutade ju väl.

  60. #600
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Denna artikel gav mig lite perspektiv på inflytande kontra framgång osv: Friendless Space: Why Master Of Orion 3 Is Important. Anledningen till att jag snubblade över den artikeln är att jag de senaste dagarna spelat mycket Stellaris, men tycker att något är fel. Det är helt enkelt det tråkigaste bästa 4X/grand strategy-spel jag spelat. Visserligen så gillar jag MoO3, trots allt. Men konsensus verkar vara att det är det mest nyskapande sämsta 4X/grand strategy-spelet.

Liknande ämnen

  1. Swedish synth Volume 1
    Av From i forum Utgivning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •