Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bose L1 - alternativ?

  1. #1
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran

    Bose L1 - alternativ?

    Brief: Hjälp min mor att inte köpa Bose L1.

    Min mor är jazz- och folkmusiksångerska och spelar stundom med mindre ensembler (3-5 personer; sång, digitalpiano, kontrabas, violin, dragspel, gitarr etc.) i lokaler med tveksamt eller obefintligt PA. Hon är less på att hyra och vill därför köpa eget. Hon har tidigare erfarenhet av Bose L1 och gillar ljudet samt formfaktorn. Hon kikar därför på Bose L1 Model II som med mixer väger in på ca 35 000. Priset är högt men hon räknar med att recoupa det i reda pengar och bekvämlighet "ganska snart".

    Hur som, min magkänsla är att Bose, med all deras snake oil, inte är det bästa köpet. Jag håller förvisso med om att det låter bra men önskar att de bara kunde lägga ut en ärlig tech-spec och inte ha en massa egna connectors för linjesignaler.

    Jag kan egentligen inte PA-världen men vet att flera andra på 99 är proffs. När jag kikar på Thomann verkar KME, HK Audio m.fl ha filosofiskt liknande system för halva priset.

    Så finns det något annat hon bör kika på? Övre prisgräns 35k (fast fårgärna vara billigare), bra ljud för akustisk ensemble, kompakt/lättriggat/lättrivet/lätthumpat, snyggt, ska kunna ge både utljud och scenljud samtidigt. Kan ha inbyggda mixerfunktioner men hon kan lika gärna komplettera med en liten Yamaha-mixer el. dyl.

    Kom igen 99-hjältar!

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm. Sound on Sound har en hoper recensioner av just sådana här saker, tror tyvärr dock att de ligger inom de månaderna som artiklarna inte är publika på nätet, utan man måste betala för dem. Om du känner för det så kan du titta förbi och låna en hög.

  3. #3
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Min farsa är sjukt nöjd med sitt Bose L1 mk2 system. Han har kört olika "små"-PA i 30 år och har aldrig varit så nöjd. Jag förstår inte riktigt varför du ska få någon som vet vad hon vill ha att köpa något annat... Lite som Anti-Apple talibaner som försöker få folk att inte köpa en iPhone...

    Jag tror hon blir nöjd med ett L1-system!

  4. #4
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rotwang Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle kolla in HK:s Soundcaddy (eller kanske rentav ett Elements-system...)

    Soundcaddyn tar några sekunder att rigga. Man kan länka två för stereo, och de har en liten mixer i sig.
    Ryms i skuffen på en LITEN bil!

    /RtMI
    Tack! Precis vad jag är ute efter. Soundcaddyn ser helt klart ut som ett alternativ.

  5. #5
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min farsa är sjukt nöjd med sitt Bose L1 mk2 system. Han har kört olika "små"-PA i 30 år och har aldrig varit så nöjd. Jag förstår inte riktigt varför du ska få någon som vet vad hon vill ha att köpa något annat... Lite som Anti-Apple talibaner som försöker få folk att inte köpa en iPhone...

    Jag tror hon blir nöjd med ett L1-system!
    Som sagt, det som skaver mest är att Bose kör på sitt sedvanliga mystiska manér och att hon verkligen köper in sig i deras koncept, på gott och ont. Jag förstår att många som använder L1 är nöjda men de flesta jag hört uttala sig har jag inte upplevt som tillräckligt insatta för att förstå om de har blivit blåsta på 15k eller ej. Din far verkar ha mer erfarenhet i ryggen än de flesta i nischen!

    Kanske kommer hon fram till att det är ett L1 hon ska ha, kanske visar researchen någon annat.

  6. #6
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Troligen kanske för enkel, men jag köpte en Roland BA-330 som jag är rätt nöjd med. Allt i ett lösning med inbyggd mixer som tom att köra batteridrivet. Sen pallar den väl inte vilka scener som hälst men för mindre ensembler borde funka. Alt. 2 st ihopkopplade.

  7. #7
    Borderroad10
    Borderroad10 är inte uppkopplad
    Borderroad10s avatar
    Senior
    Jag använder ett Bose L1 modell II system är är supernöjd. Dyrt men enkelt och välljudande. Trubadur, disco, lokaler med upp till 200 pers och det låter riktigt bra. Jag testade fetare PA men detta kit består av 5 väskor och tar 5 minuter att sätta upp.

  8. #8
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Nu har hon, efter att ha utvärderat lite andra alternativ, beställt ett Bose-system. Tack för all hjälp!

  9. #9
    framtiden
    framtiden är inte uppkopplad

    Senior
    Bra gjort. Kan man recoupa kostnaden inom ett par gig är ett L1-system det bästa alternativet för 99.9%.

  10. #10
    jonoonline
    jonoonline är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Förstår inte riktigt varför tekniska specar är viktigare än att man gillar ljudet å slipper rådda tunga lådor. Att Bosepinnen funkar till din mamma e solklart. Om hon kan läsa lite engelska så klarar hon mixern också.

  11. #11
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Problemen var:

    - Ej standardiserade anslutningar/specar. Bose gillar sin egen voodoo lite för mycket och när du behöver en reservdel eller lösning ute på vägarna är detta inte trivialt.
    - Pris/prestandaförhållande. Bose är inte billiga.

    Hon köpte Bose och är väldig nöjd med det.

Liknande ämnen

  1. Antikt BOSE-system, hjälp!
    Av GOAB i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 18:55
  2. bose around ear
    Av masterboy i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 14:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •