Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: MPC 2500: Cursor-knapp helt död

  1. #1
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior

    MPC 2500: Cursor-knapp helt död

    Hej!

    En cursorknapp tycks precis ha dött helt och hållet, vilket gör MPC'n såklart väldigt svårjobbad. Det handlar om upp-knappen, som tidigare varit lite seg (precis som nerknappen).

    Kikade på mpcstuff.com för ersättning men hittade endast ersättning för själva knappen. Jag antar att det dock är sensorn som strular och inte knappen?

    Så hur ska jag lösa detta? Någon som vet om det är en simpel reparation?

    MVH

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om det är som switcharna i en MPC2000 så är det en relativt enkel grej att byta, bara man kommer in i maskinen. Löda loss den trasiga, löd dit en fungerande. Klart!

  3. #3
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det är nog dom här eller dom röda.... öppna och kolla. Bara två lödpunkter, sen fix.

    http://www.mpcstuff.com/small-tact-s...er-button.html

  4. #4
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Tackar för snabba svar!

    Får väll ta av hooden och testa rengöra lite först. Har absolut 0 erfarenhet av lödning så undviker helst det, men om det krävs så kanske det är en lagom utmanande debut?

  5. #5
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Ta och byt dessa på en gång istället. När de väl börjar krångla är de körda. Sitter samma knappar i Pioneers prylar som vi servar konstant.

  6. #6
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Så hur ska man bära sig åt?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0018.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	90,9 KB 
Id:	36432

  7. #7
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Lödningarna sitter på andra sidan kretskortet. Använd en tennsug eller lodfläta för att ta bort det gamla lödtennet. Du behöver en lödkolv oxå. Värm inte för länge då kan kolbanorna pajja. Och sist men inte minst när du löder dit de nya switcharna så se till att de sitter tajt emot kortet så att de inte "hänger" i lödöarna på kretskortet.
    Befinner du dig i Stockholm så kan jag kanske hjälpa till att byta dom emot en kopp kaffe.

    Sundbyberg ser jag nu, det är ju inte så jobbigt långt bort för mig.

  8. #8
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    något tips på switch att ersätta det med som man kan köpa från kjell och co eler så? trist att beställa för överpris från mpcstuff

  9. #9
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    @Blackroom
    Sjysst!

    Ska läsa på lite och se efter om det kanske är dags att lära sig löda lite. Är det kanske så att du sitter på några switchar som jag kan köpa?
    Vad går ett lödnings/avlödningskit lös på? Något basic... Med det i åtanke kanske det är bäst att tacka för å ta emot hjälpen istället, men inte ska du behöva ta dig till sumpan? Jag kan komma förbi farsta med ett gott humör & en liten peng i fickan som ersättning annars?


    Och +1 på Vänliga Jättens fråga

  10. #10
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Liten peng kan du glömma
    "One day I'm gonna ask you a favor..." (Gudfaderns röst)
    Ska kolla ifall det kan vara exakt samma switchar som vi har till Pioneer. Det ser så ut och då menar jag de exakta måtten.
    Ska titta lite och återkommer imorgon om det.
    Återkommer med svar om det på en gång istället. De vi har är identiska förutom att de bara har två ben på mitten av kontakten. Går ej att använda här tyvärr.

    Basic kan du köpa hos Kjell eller Clas Ohlson. Glöm inte lödtenn oxå isåfall.
    Senast redigerat av Naomi den 2012-03-21 klockan 17:40. Anledning: Svar och tillägg.

  11. #11
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Elfa verkar ha ett gäng olika t.ex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...item=35-680-86
    Men spring nu inte iväg och köp just den utan kolla måtten osv ordentligt först. Benplacering och höjden och så vidare...

  12. #12
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Liten peng kan du glömma
    "One day I'm gonna ask you a favor..." (Gudfaderns röst)
    Ska kolla ifall det kan vara exakt samma switchar som vi har till Pioneer. Det ser så ut och då menar jag de exakta måtten.
    Ska titta lite och återkommer imorgon om det.
    Återkommer med svar om det på en gång istället. De vi har är identiska förutom att de bara har två ben på mitten av kontakten. Går ej att använda här tyvärr.

    Basic kan du köpa hos Kjell eller Clas Ohlson. Glöm inte lödtenn oxå isåfall.
    Okej haha. Då fär jag beställa ett gäng så hör jag av mig därefter. Om någon vet ett billigare alternativ än mpcstuff så hojts gärna till

  13. #13
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elfa verkar ha ett gäng olika t.ex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...item=35-680-86
    Men spring nu inte iväg och köp just den utan kolla måtten osv ordentligt först. Benplacering och höjden och så vidare...
    Ska kolla upp det, tackar!

  14. #14
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    skriv gärna var du hittar, min upp-knapp på min 2500 börjar xå knasa lite. Jag är gärna med på ett hörn om det ska beställas

    bor ju i råsunda, så vi är ju nästan grannar

  15. #15
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Läst runt en del på mpc-forum och måtten ska tydligen vara 6x6mm med 5mm höjd. Det gällde dock MPC 500 men de ser ut att använda samma switchar?

    Dessa borde väll funka?
    http://www.ebay.com/itm/10pcs-Tact-S...#ht_1397wt_957

    Finns isånafall även i 100-pack om fler än jag och momangen behöver?
    http://www.ebay.com/itm/100pcs-Tact-...#ht_1397wt_957

    Vet att mina nummerknappar kan sega sig ibland så kanske lika bra och byta dem också
    Senast redigerat av rotkiv den 2012-03-22 klockan 13:48.

  16. #16
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    gott, jag är med rotkiv

  17. #17
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av momangen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    gott, jag är med rotkiv
    Hur många switchar behöver du? Drar antagligen iväg en beställning imorgon.

  18. #18
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    jag är också med. antingen så beställer jag fem switchar då, eller om det är några stycken som vill beställa påsen med hundra switchar så kan jag vara med på den och betala min andel och så delar man switcharna och priset jämt mellan varandra.

  19. #19
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    Det blir väl 4 st men kan ju lätt ta någon extra så man har ju

    6 st borde duga

    ( kostar 100 packet en hundring?? eller läste jag fel ... , isf kan jag dela xå där )
    Senast redigerat av momangen den 2012-03-22 klockan 22:29.

  20. #20
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Kan ju annars beställa ett par/tre styck 10-pack. 100 är kanske lite väl mycket Om ingen vill byta ut samtliga knappar dvs, då är vi uppe i ett 50-tal bara där...

    Fast iofs kanske inte så dumt att skaffa sig ett litet lager på dessa heller.

    Någon som kan bekräfta att dessa kommer funka? Är det något mer än 4 ben & mått som spelar in?

  21. #21
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    Ja, då kan vi ha en stående 99annons för behövande sen hehe

  22. #22
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av momangen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, då kan vi ha en stående 99annons för behövande sen hehe
    Vi kör på ett 100-pack då! Kommer med största sannolikhet dyka upp en behövande 99a i framtiden. Det handlar ju bara om en 50-lapp extra typ...
    Senast redigerat av rotkiv den 2012-03-22 klockan 22:45.

  23. #23
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    yes, låter solidariskt o bra Kör så delar vi

  24. #24
    illpostino
    illpostino är inte uppkopplad
    illpostinos avatar
    Senior
    Jag är gärna med på några knappar!

  25. #25
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Switcharna är nu påväg. Om ni PMar er postadresser och antal switchar vidarebefordrar jag de per post när de dykt upp, om ni inte vill plocka upp de på plats dvs.
    Senast redigerat av rotkiv den 2012-03-26 klockan 13:30.

  26. #26
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    HUr går det för er? Blir det några switchar och behövde nån fortfarande hjälp med lödning?

  27. #27
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    har inte hört av rotkiv på ett tag

  28. #28
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Hallå!

    Switcharna är hemma hos mig, har dock inte haft mycket tid till övers att varken öppna förpackningen eller skicka några switchar vidare. Ska försöka leta fram kuvert och få iväg lite utskick nu i veckan. Passade även på att köpa ett simpelt lödset från Jula när jag ändå var på plats och handlade lite annat, och ska sätta mig ner och kolla lite youtube-guider för att se om detta med lödning är värt att testa på eller om jag ska låta någon annan göra det åt mig

    Har dock endast fått Jätten's adressupg., momangen bor ju i närheten så de kan annars lämnas över. Vilket som funkar för mig.

    Detta är lödsetet, har ännu inte brytit upp förpackningen så om någon avråder mig för att använda denna så är det ännu inte för sent...
    http://www.jula.se/lodset-7-delar-30-w-213017

  29. #29
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    jag skulle rekomendera att du löder loss dem själv men under en erfaren lödares översyn. så att du lär dig men inte behöver riskera att något går fel.

    Ser fram emot att kunna laga min MPC.

  30. #30
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Sådärja; efter att ha lossat på allt möjligt som inte behövdes lossas på så hittar jag numer runt i en mpc 2500
    Så nu är rotkivs alla krånglande switchar utbytta mot nya fräsha.
    Switcharna var en exakt matchning emot de gamla så inget knas där heller.
    Senast redigerat av Naomi den 2012-05-10 klockan 23:14.

  31. #31
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Japp, jag får tacka Blackroom så väldans massa mycket! Funkar superbt!

    Får även ursäkta att jag inte skickat iväg switcharna ännu. Imorgon har jag mycket tid över så då ska det helt enkelt bli gjort!

Liknande ämnen

  1. ESI 32-knapp som fastnat.
    Av McVicar i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 00:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •