Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Signalmodulering i studion. Vad behövs?

  1. #1
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran

    Signalmodulering i studion. Vad behövs?

    Hej, jag håller på att starta upp en studio, och har insett att jag har fför lite prylar för att göra ett gott jobb med ljudbilden.
    Har en liten ide dock som jag tänkt på ett tag.
    En sorts fm/am mod-stereospectrummodulerare.
    Har ingen kunskap av modularer sen tidigare så mina tankar kan ha fallerat i idekedjan:

    -Stereo in
    -lågpassfilter och högpassfilter parallellt som med hjälp av delay fasar ut den rena signalen, bara filtrerade signalen passerar(flera poler)
    - varje pol moduleras mot sin kontrapol(har ingen aning om vad jag snackar om)
    Dvs om det är vänster kanal så ska den moduleras mot höger.
    Höger kanal moduleras mot vänster.
    Detta sker seriellt dvs pol 1 vänster dischargar mot höger och pol 1 höger dischargar mot vänster, pol två dischargar mot höger osv
    - någon sorts variabel opamp som plockar ut dessa discharges och summerar dem i en stereobild.

    Vil ha liten box som låter mig måla i stereo. Vad skulle jag behöva för att aproximera det jag skrivit här ovan
    Skulle bli jätteglad oav lite feedback på iden.

  2. #2
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Förlåt men jag fattar inte alls vad du menar

  3. #3
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    En modularsynt?

    Förstår inte riktigt allt du skriver men jag gissar på att det du är ute efter är flera dubbla multimode-filter, minst 2 stycken panners, minst två delay-moduler, mixers och lite roliga modulationsmoduler. Om jag missat nåt vilket jag förmodligen gjort så behöver du troligtvis två eller fler av allt hursom.

  4. #4
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Har fångat influensan, kan ha påverkat min kognitiva förmåga
    Jag borde ta bort det med fm/am. Det är ihopblandat med nån annan fas av iden.

    Ja tack splump, jag behöver nog 2ggr panner, 2ggr multimode lp,bp,hp ut,6st delay moduler, (6st fm/am-moduleringsmoduler,för lek) 2ggr 3-kanalssummer och mixer. Kanske tre st delaymoduler räcker iofs.
    Tack igen, såg nu att min första post var oerhört rörig men den får vara kvar 'för skojs skull'
    Senast redigerat av axelwaad den 2012-02-16 klockan 16:26.

  5. #5
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Med pris och funktion i beaktning så tillåt mig rekommendera Intellijel Azimuth för panning (den har stereobreddare!), Korgasmatron för multimode-filter samt Unity-Mixer/uATT för summering/mixning. Så många delay-moduler blir nog dyrt hur man än vrider och vänder på det, men Pittsburgh är nog billigast. Skulle själv rekommendera Synthesis Tech E580, men 3-6 stycken såna blir jävligt dyrt och svårt att få tag på.

    För modulering/utility, 2+ Maths.

  6. #6
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag vill höra ljudexempel på detta sen!

  7. #7
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill höra ljudexempel på detta sen!
    Även jag! Har länge drömt om att kunna invertera up/down (vänster/höger) från min frekvensskiftare mot varandra. Har inte skaffat två panners ännu dock.

    Kom på att du kommer billigare undan med Doepfer A-134 för panning, men den har ingen stereobreddare och är inte constant-power panning.

  8. #8
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack för feedback!
    Bör tillägga att detta är en dröm/idé än så länge. Kommer eventuellt lite jobb snart så kanske kan börja fundera på finansiering. Osexigt, ja vet.
    Men ni som sitter på fullyfledged system o inte har nått patchat kanske kan testa om idén är lockande?
    Tanken från början var att ha ett steg till innan filtersteget där + och -, vänster o höger, har ett manellt phaserläge.
    Alltså en kontroll för båda kanalerna. Låt säga att du börjar från helt utfasat och kan ställa till full signal. Sedan in i filtersteget. Efter filtersteget har du två punkter i en stereobild, och tankten är att modulera en brygga mellan dessa två punkter. Och drömmen är att ha en box där du kan spänningsstyra dessa två punkter, samt filtrering och fas för att skapa ett synteserat rum. Tänker mig att ett tidigt test vore att simulera en halvt öppen dörr på tio meters avstånd. Om det går kan man kanske gå vidare till tredimensionella rörelser, tänk dubbel helix haha shooting at the stars!
    Egentligen så var ett headgear tänkt som styrmedel men det är nog för framtid för att gå.

    Tack för tips på moduler, jag önskar jag kunde börja nu på en gång men det får ta sin tid. Doepfer ser billigt o bra ut
    Senast redigerat av axelwaad den 2012-02-16 klockan 16:47.

  9. #9
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Föresten borde det inte gå att simulera detta i någon sorts vst modular för att se om det överhuvud taget ger ett gott resultat?
    Vh alex

  10. #10
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jo men exakt, börja med mjukvara och se om du kommer fram till nåt och fundera på en analog motsvarighet senare.. nord modular av nåt slag känns ganska rätt i det här fallet, lättare att komma igång med än max/msp till exempel.

  11. #11
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Jepp det känns som ett väldigt bra alternativ! Till att börja med iaf

  12. #12
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag vet inte om man kan få in samplingar i den men Clavias Nord Modular demo till PC/Mac borde väl funka? http://www.nordkeyboards.com/downloa...mo%20v1.40.zip

    Iaf kan du patcha upp din idé där och kanske börja förstå vad det är du behöver.

  13. #13
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag säger allt som färgar ljudet och gör ditt sound mer personligt. Bra pre-amps/mixerbord, syntar med Ext-in/modulsyntar eller ett par roliga moduler från en modulsynth, gamla effektenheter analoga/digitala.

  14. #14
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, testade en gammal version av tassman igår funkade inte som jag ville. Ska testa med NM. Jag tror nog att id'en får var antingen lite cool och sample/audiobaserad eller cool o synthbaserad. Om det funkar övht.

    Tänkte om man kunde lösa modulationen men en limiter, op-amp med logisk funktion/frekvensräknare och en panner? Hm
    Problemet blir ju audiorangeoscillation.

  15. #15
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Demokid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger allt som färgar ljudet och gör ditt sound mer personligt. Bra pre-amps/mixerbord, syntar med Ext-in/modulsyntar eller ett par roliga moduler från en modulsynth, gamla effektenheter analoga/digitala.
    Är helt med på din bana. Gaslistan är lång..

  16. #16
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Routa ut mjukis-syntar genom externa pre-amps/mixerbord och effekter. Köra saker ned och upp på rullband innan signalen går in i den digitala domänen.
    Detta skapar allt ifrån lite mysigt bandbrus till bandkomprimering men kan även skapa lite äkta analog flanger.

  17. #17
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack för tipsen demokid!
    Vi kör för det mesta till bandaren o sen till datorn. Håller nu på med en demo/ep där vi ska görra tvärt om. Spara tid. Köra ut sång o trummor till bandaren hade jag tänkt. Får se hur det blir.

  18. #18
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Visst är det roligt att byta arbetsätt ibland.

    Jag försöker alltid spela in allt så bra och clean som möjligt till DAW. För att om det skulle ske (vilket det aldrig kommer göra) få chansen att mixa allt i en proffs-studio med proffsutrustning. Jag spelar in ett spår (mono/stereo) utan effekter och sammtidigt ett eller flera spår med effekter.

    På så vis kan minska mängden effekt och balansera torra och blöta signalen när det är dags för mix. Det ger mig också möjlighet att helt byta effekt m.m. genom att routa ut spåret till mixern och till t.ex. pre-amp effekter m.m. i efterhand.

    Total recall med out-boards.
    Senast redigerat av Demokid den 2012-02-17 klockan 15:46.

  19. #19
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran


    Super, blir nog på det sättet vi kör.

  20. #20
    framtiden
    framtiden är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har gjort något liknande i Reaktor, om jag förstår det hela rätt. Var inte det mest avancerade jag har gjort (och jag är inte särskilt avancerad själv), så testa själv. Finns väl ingen anledning till att det inte skulle gå med PD?


    Reaktor går ju att få för en tusing under rea (har man Komplete har man det ju redan, också!) så att skaffa det vore ganska solklart då man inte får särskilt mycket för de pengarna om man skaffar en modular. Dessutom kan du ju ta med dig all kunskap till ett senare skede också.
    Senast redigerat av framtiden den 2012-02-19 klockan 23:11.

Liknande ämnen

  1. Preamp!? Behövs det?
    Av imported_natalie i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 20:03
  2. webutrymme behövs!
    Av 655321 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-02, 03:12
  3. Syntidentifiering behövs...
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-06-14, 18:05
  4. Värderingshjälp behövs
    Av Rillo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •