Sidan 27 av 34 FörstaFörsta ... 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SistaSista
Resultat 1 561 till 1 620 av 1986

Ämne: Clavia Nord Modular(G1,G2)-tråden

  1. #1561
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Sälj engine, den gör inte längre något unikt och prismässigt är den i min mening övervärderad. Key däremot har ju ett gränssnitt som är så gött och detsamma med formatet. Den ska man aldrig sälja.

    Bifogad fil 96181
    Liksom Olle Ljungströmfodralet jag lade in tidigare verkar det vara något med barn och Nord Modular som funkar...i vart fall på bild.

    Ja, den är lite för dyr. Om du menar G2 enginge.
    Men vad menar du skulle kunna vara en bättre/billigare ersättare? Och då menar jag inte dator såklart.

  2. #1562
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Liksom Olle Ljungströmfodralet jag lade in tidigare verkar det vara något med barn och Nord Modular som funkar...i vart fall på bild.

    Ja, den är lite för dyr. Om du menar G2 enginge.
    Men vad menar du skulle kunna vara en bättre/billigare ersättare? Och då menar jag inte dator såklart.
    En engine är ju ganska värdelös utan dator. Men axoloti och dess efterföljare om man nödvändigtvis ska köra hårdvara. På software fronten är ju VCV rack enkelt, gratis och en värdig ersättare eller reaktor blocks eller etc...

  3. #1563
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag har funderat på en G2 som effektburk, där jag kan sätta ihop galna effekter själv.

  4. #1564
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En engine är ju ganska värdelös utan dator. Men axoloti och dess efterföljare om man nödvändigtvis ska köra hårdvara. På software fronten är ju VCV rack enkelt, gratis och en värdig ersättare eller reaktor blocks eller etc...
    Ja, Axoloti verkar helt ok. Fattas kanske en del funktionalitet för att motsvara G2 (Engine) men naturligtvis mer prisvärt. Dock mer jobb att bygga in o.s.v. Inte mycket kontakt med omvärlden eller går det att expandera I/O?

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har funderat på en G2 som effektburk, där jag kan sätta ihop galna effekter själv.
    Ja, det är det jag också funderat på. Opraktiskt att ha effekter till annat i en klavitaur. Men hur är det, tar G2 även emot Midi CC? Några realtidskontroller skulle jag gärna ha.

  5. #1565
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, Axoloti verkar helt ok. Fattas kanske en del funktionalitet för att motsvara G2 (Engine) men naturligtvis mer prisvärt. Dock mer jobb att bygga in o.s.v. Inte mycket kontakt med omvärlden eller går det att expandera I/O?



    Ja, det är det jag också funderat på. Opraktiskt att ha effekter till annat i en klavitaur. Men hur är det, tar G2 även emot Midi CC? Några realtidskontroller skulle jag gärna ha.
    Den äter gladeligen midi CC. Tar typ all midi, inkl. release velocity somj ag har förstått det. En lite udda midigrej som inte används mycket...

  6. #1566
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den äter gladeligen midi CC. Tar typ all midi, inkl. release velocity somj ag har förstått det. En lite udda midigrej som inte används mycket...
    Ja, då är den från min horisont allt annat än "värdelös". Jag har ett antal midicontrollers som skulle passa att ha som "Lexicon-remote".

    Men 10 kkr är fortfarande väldigt mycket. Synd att den inte har en riktigt bra reverbalgoritm, det skulle göra den mycket mer intressant från min horisont. Så mycket mer knasiga effekter man skulle kunna göra. Om den kryper ner mot 5 kkr skulle jag nog slå till.

  7. #1567
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Värdelös är den absolut inte, man måste inte ha en dator för att använda den (för att patcha behöver man såklart dator). Däremot bör man ha något som skickar program change, den har inte knappar för det.

    Knasiga reverb går nog att få till, kombinera med lite combfilter, subtil pitch shift, korta delayn, phaser. Tycker inte det är något fel på reverbet faktiskt, men med annat och lite rundgång kan man nog få till bra saker.

    Den kryper nog inte ner inom närtid tänker jag mig :-) Men vem vet

  8. #1568
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värdelös är den absolut inte, man måste inte ha en dator för att använda den (för att patcha behöver man såklart dator). Däremot bör man ha något som skickar program change, den har inte knappar för det.

    Knasiga reverb går nog att få till, kombinera med lite combfilter, subtil pitch shift, korta delayn, phaser. Tycker inte det är något fel på reverbet faktiskt, men med annat och lite rundgång kan man nog få till bra saker.

    Den kryper nog inte ner inom närtid tänker jag mig :-) Men vem vet
    Det finns inga sätt att skapa långa reverb som inte ringer och eländar sig. Kan vara kul ibland men det är en hel del snygga effekter som är omöjliga utan ett "smooth" reverb. Jag har saknat det många gånger. I jämförelse med t.ex. phasern som verkligen låter bra.

    Jag väntar fortfarande på Nord Modular 3G!
    Snälla Clavia - gör!

  9. #1569
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jahapp, där blev i vart fall jag övertygad om att Axoloti/Akso är ett extremt prisvärt alternativ till MicroModluar och G2 Engine. Man måste iofs bygga egen låda men i övrigt verkar det hela synnerligen välgjort och genomtänkt och utan alltför mycket DIY-meck. Patchern är tilltalande om än lite mer ingenjörsmässig än den för Nordarna.

    Bra tips mush!

  10. #1570
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns inga sätt att skapa långa reverb som inte ringer och eländar sig. Kan vara kul ibland men det är en hel del snygga effekter som är omöjliga utan ett "smooth" reverb. Jag har saknat det många gånger. I jämförelse med t.ex. phasern som verkligen låter bra.

    Jag väntar fortfarande på Nord Modular 3G!
    Snälla Clavia - gör!
    Jag vet iofs inte hur långa du menar. Man kan väl få ganska stora med reverbet... Sätter man ett delay innan och återkopplar via det, kanske en kompressor, borde man få rätt långa korvar... Men jag har kanske inte haft problem med att det ringer.

    Phasern är otrolig. Även i G1, den låter så jävla grovt och fint.

  11. #1571
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jahapp, där blev i vart fall jag övertygad om att Axoloti/Akso är ett extremt prisvärt alternativ till MicroModluar och G2 Engine. Man måste iofs bygga egen låda men i övrigt verkar det hela synnerligen välgjort och genomtänkt och utan alltför mycket DIY-meck. Patchern är tilltalande om än lite mer ingenjörsmässig än den för Nordarna.

    Bra tips mush!
    Men, synd att patchern inte går att köra med ljud rullande.

    Jag har en, oöppnad, som jag "kanske" kommer använda. Men kanske skulle sälja den så jag slipper ha ännu en grej liggande. Med lite potar och (tror jag) en industrigrålåda de kan bo i.

  12. #1572
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, synd att patchern inte går att köra med ljud rullande.

    Jag har en, oöppnad, som jag "kanske" kommer använda. Men kanske skulle sälja den så jag slipper ha ännu en grej liggande. Med lite potar och (tror jag) en industrigrålåda de kan bo i.
    Är du säker på det?
    Axoloti integrates all steps, and allows to tweak and monitor signals on PC while your patch is running on the device.
    http://www.axoloti.com/more-info/comparing-axoloti/

  13. #1573
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Inställnigarna går nog, men tror inte man kan ändra kopplingar.

  14. #1574
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inställnigarna går nog, men tror inte man kan ändra kopplingar.
    OK, helt klart nackdel i så fall.

  15. #1575
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja. Och rundgång, tror man måste hålla på med delayn. I Nord modular är det bara att köra.

  16. #1576
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Finns det en marknad för en Nord Modular 1 desktop idag? Har ett superfint ex och fantiserar om att få in den i systemet och börja använda den igen men den motvillige realisten i mig börjar inse att det aldrig kommer att hända. Vad kan man få tro?

  17. #1577
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Det borde det väl? Skitkul som effektenhet om inte annat. Jag köpte min främst för att ha som vocoder o då är ju en en G1 keys toppen. Men sen upptäckte jag hur mycket annat roligt som går att göra med den. Och hur bra det låter. Men det kanske handlar om att hitta rätt köpare. Bytte min Digitakt rakt av mot en G1 keys, och Micro modularerna går väl för en runt 2-3000? Så nånstans däremellan kanske?

  18. #1578
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Prisbilden på Reverb.com tyder på att den är eftertraktad. Som effektburk är den ju på många sätt bättre än MicroModular, inte mycket större men många fler rattar och bättre kapacitet.

  19. #1579
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag gjorde en integrerad lösning med Livids CNTRL:r och min G2 Engine för några år sedan. Kör i performance-läge där Slot A och B är ljudgenererande, slot C hanterar MIDI-data till CNTRL:r för visuell feedback och slot D har globala effekter, master och sånt. Körde även en stereosend/retur via i/o 3-4 där jag oftast hade Eventide Space. Hade ett enkelt presetbytarsystem i TouchOSC på telefonen bredvid, men väldigt mycket går att göra med variations också. Det var lite pill att bygga ihop men känns väldigt stabilt och ingen dator behövs. Om man inte vill patcha om förstås.

  20. #1580
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av signal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon av er som har testat New Nord Modular Editor OSX (Byte Order) än? http://byte-order.com/site/index.php...sx-byte-order/

    Jag har installerat på Catalina och den startar upp bra i alla fall. Jag fick hem en NM Key idag men har inte midikablar är hemma så jag fixar nya i morgon.
    FUngerar klockers!

  21. #1581
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Fan. Nya editorn kraschar när jag får kontakt m Nord Modularen. Aktiv patch dyker upp för en sekund när jag väljer Midi interface och sen stänger det ner. Har High Sierra.

    Gamla editorn 3.03 har funkat men nu när jag öppnar den får
    Jag inte upp nånting alls. Bara raden längst upp i finder att programmet är öppet. Men inte ens en tom patch

  22. #1582
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok. Nu får jag igång nya editorn. Bytte MIDI interface till Elektrons gamla TM-1. men den tappar ändå kontakt.


    Hmm. Det är som att editorn inte får nån återkoppling när jag rattar min NM. Inget i patcher förändras. Den bara laddar upp aktiva patcher när NM startas men sen varken reagerar den när jag rattar NM eller att NM reagerar när jag rattar på editorn
    Senast redigerat av M i Gbg den 2020-09-05 klockan 15:01.

  23. #1583
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jaha. Nu rullar det på fint iaf. Skönt det. Ingen aning om vad jag gjorde fel tidigare.

  24. #1584
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hur fan ångrar man? Cmd + Z eller Ctrl + Z funkar inte.

    Edit: verkar räcka med att kunna dubbelklicka på sladdar alternativt högerklicka på moduler för att ta bort dom.

    Fick till slut ordning på det. Byggde om en vocoderpatch som jag hämtat hem. Den lät snygg med ackord men var byggd helt i poly area så jag fick lite övning att flytta över moduler t common och sen hade den ingen adsr på osc heller. Bra övning alltså. Och snyggt resultat. Kört den via H9 som jag just köpt och det lät riktigt bra med chorus på. Härligt att börja naila snygga vocoder sound inför inspelning!
    Senast redigerat av M i Gbg den 2020-09-05 klockan 19:13.

  25. #1585
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Halloj allihopa!

    Är det nån som har koll på hur man omvandlar kontroll-signaler till midi CC?

    Är intresserad av att testa LFO´s o Envelopes att styra midi cc enligt följande:

    https://www.gearslutz.com/board/show...95&postcount=3

  26. #1586
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Har börjat laborera lite här med (G1 desktop). Grundstenarna osc/filter låter något tamare än jag hade hoppats på men det bör ju vara typ identiskt grundsound med NordLead 1/2? Finns det en färdig patch med NordLead default typ?
    Chorus och phaser låter oväntat bra. Så där bra lät inte plugins för 20 år sedan
    DSP låter bättre än Intel alltså
    Rent krasst är det inte riktigt min grej att pilla med mus för att göra ljud men just de mer digitala klangerna som vissa additiva patcher kompletterar mina analoger rätt bra.
    Sedan låter trummodulerna ganska coolt faktiskt. Det är liksom ett eget sound i Clavia-prylarna.

  27. #1587
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det en färdig patch med NordLead default typ?
    Enligt min Wizoo-bok om Nord Modular finns det. Dessvärre har CD:n med patcher mm som följde med boken försvunnit.

  28. #1588
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av analogholic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halloj allihopa!

    Är det nån som har koll på hur man omvandlar kontroll-signaler till midi CC?

    Är intresserad av att testa LFO´s o Envelopes att styra midi cc enligt följande:

    https://www.gearslutz.com/board/show...95&postcount=3
    Använd CtrlSend, i midi-kategorin.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har börjat laborera lite här med (G1 desktop). Grundstenarna osc/filter låter något tamare än jag hade hoppats på men det bör ju vara typ identiskt grundsound med NordLead 1/2? Finns det en färdig patch med NordLead default typ?
    Chorus och phaser låter oväntat bra. Så där bra lät inte plugins för 20 år sedan
    DSP låter bättre än Intel alltså
    Rent krasst är det inte riktigt min grej att pilla med mus för att göra ljud men just de mer digitala klangerna som vissa additiva patcher kompletterar mina analoger rätt bra.
    Sedan låter trummodulerna ganska coolt faktiskt. Det är liksom ett eget sound i Clavia-prylarna.
    Choruset är grymt. Filtrena mår nog bra av lite dist före/efter (liksom allt annat..?) Eller varför inte en statisk phaser.

  29. #1589
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har börjat laborera lite här med (G1 desktop). Grundstenarna osc/filter låter något tamare än jag hade hoppats på men det bör ju vara typ identiskt grundsound med NordLead 1/2? Finns det en färdig patch med NordLead default typ?
    Chorus och phaser låter oväntat bra. Så där bra lät inte plugins för 20 år sedan
    DSP låter bättre än Intel alltså
    Rent krasst är det inte riktigt min grej att pilla med mus för att göra ljud men just de mer digitala klangerna som vissa additiva patcher kompletterar mina analoger rätt bra.
    Sedan låter trummodulerna ganska coolt faktiskt. Det är liksom ett eget sound i Clavia-prylarna.
    Vet inte om detta kan vara till nytta:
    https://electro-music.com/nm_classic...ion_by_Clavia/

    Funnet i denna tråd där de frågade efter patcher till G2 visserligen, men ovanstående är G1:
    https://electro-music.com/forum/view...d+lead&t=67264

    Filtrena i modularerna är tama och fina som mopsar.

  30. #1590
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om detta kan vara till nytta:
    https://electro-music.com/nm_classic...ion_by_Clavia/

    Funnet i denna tråd där de frågade efter patcher till G2 visserligen, men ovanstående är G1:
    https://electro-music.com/forum/view...d+lead&t=67264

    Filtrena i modularerna är tama och fina som mopsar.
    Coolt, kollar i helgen.

  31. #1591
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har börjat laborera lite här med (G1 desktop). Grundstenarna osc/filter låter något tamare än jag hade hoppats på men det bör ju vara typ identiskt grundsound med NordLead 1/2? Finns det en färdig patch med NordLead default typ?
    Har du kollat här om det finns någon?

    https://www.nordkeyboards.com/sound-...factory-sounds

  32. #1592
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av analogholic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halloj allihopa!
    Är det nån som har koll på hur man omvandlar kontroll-signaler till midi CC?
    Finns inte i G1.
    I G2 finns en midi event modul som man måste trigga för S/H på aktuellt värde.

  33. #1593
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av analogholic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halloj allihopa!

    Är det nån som har koll på hur man omvandlar kontroll-signaler till midi CC?

    Är intresserad av att testa LFO´s o Envelopes att styra midi cc enligt följande:

    https://www.gearslutz.com/board/show...95&postcount=3
    Antog att du menar G2 här.

  34. #1594
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Så här blev det med MuRF-patch i en låt

    https://open.spotify.com/track/0m3nl...QueOmFm71aR-dg

  35. #1595
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Det roliga med den editorn är att han som gjorde den hittade två nya moduler som inte finns implementerade i G2 editorn men funkar i synten: driver och resonator. Den förra simulerar stråke, läppblås, rörblad och klubba (om jag minns rätt) och den andra har sträng- och rörmodeller. Physical modeling alltså. De har lite märkliga in- och utgångar som jag inte vet vad de är till för, men satt bara några minuter innan jag fick panik av editorn (man kan dra vertikalt i rattarna om man ställer in det, men det är uppochnervänt.). Hur som helst en kul grej. Här finns lite info om andra moduler som aldrig kom med men som man kan se paneldesignen på:

    Märkligt att PM-modulerna inte kom med, de verkar ju funka fint...

    De bästa modulerna som inte kom:
    Red2Blue – antar att att den ändrar tillbaks till control rate. Har önskat en sån i dagarna... Finns en motsatt också, ser inte poängen med den just nu.
    PolarFade och PolarPan – fyrkanals crossfade och panorering.
    Två lite mer avancerade oscillatorer, PulseOsc och SyncOsc. Verkar vara lite VOSIM-stuk på pulse, den andra verkar vara som timbre-oscillatorn i G1?
    en kaosmodul

    http://www.electro-music.com/forum/v...ic.php?t=54650
    editor: http://www.bverhue.nl/g2dev/?page_id=17
    Verkar finnas android-editorer också för nyfikna...
    Här är resonatorn:


    https://youtu.be/IXE0XuPuC1E

  36. #1596
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hur var det Outshape - konstaterade vi att jag hade hittat en bugg i Nordmodular G1 eller var det bara min maskin? Tror jag skickade dig en patch men det var ett tag sen..

  37. #1597
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur var det Outshape - konstaterade vi att jag hade hittat en bugg i Nordmodular G1 eller var det bara min maskin? Tror jag skickade dig en patch men det var ett tag sen..
    Berätta mer!
    Vad för slags bugg?

  38. #1598
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Berätta mer!
    Vad för slags bugg?
    Polyvoice-delen är fungerar inte korrekt på slot B-D på en viss typ av patchar. Men måste bekräfta det på fler maskiner än min egna. (återkommer)

  39. #1599
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polyvoice-delen är fungerar inte korrekt på slot B-D på en viss typ av patchar. Men måste bekräfta det på fler maskiner än min egna. (återkommer)
    Lugnt, jag kommer ändå inte åt min f.n.
    Jag är bara patologiskt intresserad av de här maskinerna.
    Det fanns ju en annan bugg som gjorde att minnet blev korrupt om man hade tomma platser i en minnesbank.

  40. #1600
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Försöker kolla om nån med löst Nord Modular G1 editor emuleringen på M1 nu när Wine inte stöds längre?

  41. #1601
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Editorn för G1 och G2 på mac

    Jag har haft minimala problem när jag kört dom på windows 10 så jag fick tanken att koppla min G1 och G2 till en windowsburk och köra Microsoft remote desktop från min mac. Det blev inget vidare främst för att rattarna i editorn reagerade väldigt konstigt.

    Finns det annan mjukvara för att styra en windowsdator från en mac?

    Testade även Screen sharing mellan två mac men rattarna reagerade konstigt där också. Om det finns någon annan mjukvara för mac till mac så hade man kunnat installera en med äldre macOS om mjukvaran är kompatibel.

    Jag vill tro att det här är en smart idé men jag kan ha helt fel Vill bara hitta en mer långsiktig lösning för att kunna styra både DAW och editorn från samma mac.

  42. #1602
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Är inte det ”enklaste” fortfarande att hitta en gammal WindozeXP-image och köra den med enbart editorn (och utan nätverksaccess förtusan) i parallells/virtual box el dyl? (Om/när de nu portats till M1)
    Senast redigerat av rydan den 2021-01-07 klockan 15:47.

  43. #1603
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte det ”enklaste” fortfarande att hitta en gammal WindozeXP-image och köra den med enbart editorn (och utan nätverksaccess förtusan) i parallells/virtual box el dyl? (Om/när de nu porrats till M1)
    Kanske för G1? Men G2 kopplas med USB och jag vet inte hur kompatibel den är med senare macar? Har min kopplad till en 2015 macbook pro med high sierra och kör mac-editorn. Tappar koppling nån enstaka gång

  44. #1604
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske för G1? Men G2 kopplas med USB och jag vet inte hur kompatibel den är med senare macar? Har min kopplad till en 2015 macbook pro med high sierra och kör mac-editorn. Tappar koppling nån enstaka gång
    Drivern borde ju ligga i den virtualiserade miljön i o f s, men jag vet att usb kan vara lite skakigt via virtualisering. (Gäller f ö samma med usb-interface för G1-editorn, men midisports fungerade fint när jag körde så...)

  45. #1605
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Drivern borde ju ligga i den virtualiserade miljön i o f s, men jag vet att usb kan vara lite skakigt via virtualisering. (Gäller f ö samma med usb-interface för G1-editorn, men midisports fungerade fint när jag körde så...)
    Ja midisports har varit stabilt i wine

  46. #1606
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2021-01-08 at 21.05.38.png 
Visningar:	13 
Storlek:	85,8 KB 
Id:	98965

    När jag öppnar Rec med SeqNote gate så hinner den vara öppen för två steg. Hur gör jag så den bara är öppen på ett steg?


    ____
    Löste det med att skicka trig istället...

  47. #1607
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Editorn för G1 och G2 på mac

    Jag har haft minimala problem när jag kört dom på windows 10 så jag fick tanken att koppla min G1 och G2 till en windowsburk och köra Microsoft remote desktop från min mac. Det blev inget vidare främst för att rattarna i editorn reagerade väldigt konstigt.

    Finns det annan mjukvara för att styra en windowsdator från en mac?

    Testade även Screen sharing mellan två mac men rattarna reagerade konstigt där också. Om det finns någon annan mjukvara för mac till mac så hade man kunnat installera en med äldre macOS om mjukvaran är kompatibel.

    Jag vill tro att det här är en smart idé men jag kan ha helt fel Vill bara hitta en mer långsiktig lösning för att kunna styra både DAW och editorn från samma mac.
    I vanlig ordning rekommenderar jag VirtualBox från Oracle för allt detta. USB funkar också i denna miljö, har dock inte testat på M1/Apple Silicon.

  48. #1608
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Men kör ni inte denna nya editor?
    Fungerar klockrent på Mojave och har uttalat stöd för Catalina.
    http://byte-order.com/site/index.php...or-byte-order/

  49. #1609
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men kör ni inte denna nya editor?
    Fungerar klockrent på Mojave och har uttalat stöd för Catalina.
    http://byte-order.com/site/index.php...or-byte-order/
    Big Sur och M1 stöd?

  50. #1610
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I vanlig ordning rekommenderar jag VirtualBox från Oracle för allt detta. USB funkar också i denna miljö, har dock inte testat på M1/Apple Silicon.
    Tack! Ska kolla upp

  51. #1611
    Dymo
    Dymo är inte uppkopplad
    Dymos avatar
    Inte så pratsam än
    Hej alla NM- användare. Skaffade nyligen en beg Nord Micro. Märkte en underlig sak när jag skulle testa outputsen. Phones verkar bara sända på höger kanal och både out 1 & 2 verkar ligga vänster, oberoende av hur du patchar i editorn. Är det någon av er som varit med om något liknande?

  52. #1612
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Dymo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej alla NM- användare. Skaffade nyligen en beg Nord Micro. Märkte en underlig sak när jag skulle testa outputsen. Phones verkar bara sända på höger kanal och både out 1 & 2 verkar ligga vänster, oberoende av hur du patchar i editorn. Är det någon av er som varit med om något liknande?
    Kollat ifall det är nåt glapp på phoneskontakten?

    Hur menar du med outs - Hur har du kopplat fysiskt och i editorn? Skärmdump? Till att börja med, om du ska köra stereo måste du använda stereo out-modulen i editorn.

  53. #1613
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Dymo: vad menar du med att mono-outputsen ligger ”till vänster”? Använder du en stereo-plug i ett monojack så blir det så, men då använder du det alltså inte rätt.

  54. #1614
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Några tips för att få reverbet i g2 att låta stort och snyggt?

  55. #1615
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kompressor efter är nice. Och dist

  56. #1616
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Några tips för att få reverbet i g2 att låta stort och snyggt?
    Lite går som sagt att göra men här har inte G2 en chans mot moderna reverbalgoritmer typ Strymon e.t.c. Stort och knasigt är nog troligare som effekt än stort och snyggt. Externa burkar rekommenderas om du vill ha ett modernt stort "lush" reverb.

    Men med kompressor och lite bitcrusher kan du ju få krispiga råa oldschool reverbsvansar i vart fall.

  57. #1617
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Teoretiskt borde det väl gå att bygga egna reverb med all-pass filter i G2? Eller fanns det som byggsten där? Minns inte...
    Senast redigerat av kroffe den 2021-02-14 klockan 22:32. Anledning: T9

  58. #1618
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Teoretiskt borde det väl gå att bygga egna reverb med all-pass filter i G2? Eller fanns det som bygglovskontor där? Minns inte...
    Bygglovskontor är bra att ha när man sätter ihop sin patch!

  59. #1619
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hehe. En titt in i kroffes T9

  60. #1620
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Reverb -> Chorus -> kompressor -> reverb, någon eq kanske? Borde fluffa till det rätt ok.

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 11:53
  2. Nord Modular Engine (G1/G2) vs. Nord Rack (2/3) ?
    Av karl.harleman i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 08:51
  3. Nord Modular-konceptet kontra riktig modular
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •