Sidan 26 av 34 FörstaFörsta ... 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... SistaSista
Resultat 1 501 till 1 560 av 1986

Ämne: Clavia Nord Modular(G1,G2)-tråden

  1. #1501

  2. #1502
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte jag ska ge mig på logikmodulerna nu för att få till lite variation i rytmerna. Inte så haj på den biten så det blir intressant. Tänkte också försöka få till ratcheting. Det borde ju gå på nåt sätt känns det som. Får bli helgens upptäcktsfärd!
    Vad är ratcheting i musikaliska sammanhang?

  3. #1503
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är ratcheting i musikaliska sammanhang?
    Retrig (om man pratar Elektron-språk). Att i denna patchen så när ett bandpassfilters vca triggas av sequencern så triggas det ibland tre-fyra gånger snabbt. Typ som 32e eller 64delsnoter

    A post shared by on



    Äsch. Försöker länka till ett insta klipp där jag patchat en 0-coast till ratcheting. Men jag lyckas aldrig med inbäddade länkar.

    https://www.instagram.com/p/B-EXBEvH...=1lziaodj412sn
    Senast redigerat av M i Gbg den 2020-05-30 klockan 07:08.

  4. #1504
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Retrig (om man pratar Elektron-språk). Att i denna patchen så när ett bandpassfilters vca triggas av sequencern så triggas det ibland tre-fyra gånger snabbt. Typ som 32e eller 64delsnoter

    A post shared by on



    Äsch. Försöker länka till ett insta klipp där jag patchat en 0-coast till ratcheting. Men jag lyckas aldrig med inbäddade länkar.

    https://www.instagram.com/p/B-EXBEvH...=1lziaodj412sn
    Fattar, kul grej!
    - Hög klockfrekvens
    - Klock divider (flera)
    - Någon av randommodulerna (i LFO-sektionen)
    - Comparator
    - Ev. lite grindlogik
    - Ett antal X-fade styrda via logik

    Jag tror det räcker för styrningen. X-faden för att välja olika snabba klockor till resp. mål. (*) Eller så kanske du kan styra klockorna rätt med grindlogik enbart. De kräver mycket mindre CPU så om det går är det bättre. Fast jag undrar om det inte finns risk för "slask" och fultrigg.
    Lycka till!

    En av NM1:s stora svagheter är att det är svårt att dirigera signaler med styrsignaler. T.ex. finns utmärkta 1-4 och 4-1 switchar men de kan enbart styras av användaren. I G2:an finns klart bättre möjligheter här.

    edit: lade till komparator också, det lär behövas
    Senast redigerat av Oortone den 2020-05-30 klockan 11:11.

  5. #1505
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar, kul grej!
    - Hög klockfrekvens
    - Klock divider (flera)
    - Någon av randommodulerna (i LFO-sektionen)
    - Ev. lite grindlogik
    - Ett antal X-fade styrda via logik

    Jag tror det räcker för styrningen. X-faden för att välja olika snabba klockor till resp. mål. (*) Eller så kanske du kan styra klockorna rätt med grindlogik enbart. De kräver mycket mindre CPU så om det går är det bättre. Fast jag undrar om det inte finns risk för "slask" och fultrigg.
    Lycka till!

    En av NM1:s stora svagheter är att det är svårt att dirigera signaler med styrsignaler. T.ex. finns utmärkta 1-4 och 4-1 switchar men de kan enbart styras av användaren. I G2:an finns klart bättre möjligheter här.
    Tror inte det ska bli slask, nord modular ska bäl vara sample accurate, eller vad man ska säga. 1 samples vektorstorlek och inget som kan hoppas över eller sånt. Delvis därför jag älskar dem n

  6. #1506
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror inte det ska bli slask, nord modular ska bäl vara sample accurate, eller vad man ska säga. 1 samples vektorstorlek och inget som kan hoppas över eller sånt. Delvis därför jag älskar dem n
    Jag har haft problem med grindlogik när det blivit lite större och komplext. Det finns ju viss fördröjning mellan olika moduler så när man kopplar ihop större nätverk kan det röra till sig.

    Ibland går det att lösa med strategiskt placerade logik-delay och till och med LPF men ibland blir det för rörigt att reda ut. I och för sig kan nog det hända även med X-fade men jag upplever att det brukar bli lite "mjukare" med ljudenheterna i sådana här sammanhang.

    Men smartast är nog ändå att börja med grindlogik, det är helt klart mest CPU-effektivt.

  7. #1507
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Tack för tips! Ska bli roligt att experimentera ikväll. Håller tummarna för tidig nattning.

  8. #1508
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Undvek clock div iom att jag inte vill att sequencern skuttar snabbare framåt. Löste det istället med två logik delay som endast triggas ibland mha en event seq in i logikprocessorn (and) och vars signal mergeas ihop med grundtriggen. Mycket pyssel men det verkar funka! Lite bökigt bara att räkna på och ställa delaytiden. Är inte så matematiskt lagd. Lägger nog delaytiderna på två morph knobs så kan man ratta in det manuellt.

    Edit - nej tyvärr kunde den inte ha alla logic delay till morph. Blev nog några för många iom att alla vca decay och q-värden var satta till det. Får nog helt enkelt ställa in tiden i editorn utefter BPM bara

    Men det funkar iaf! Askul!
    Senast redigerat av M i Gbg den 2020-05-30 klockan 22:41.

  9. #1509
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undvek clock div iom att jag inte vill att sequencern skuttar snabbare framåt. Löste det istället med två logik delay som endast triggas ibland mha en event seq in i logikprocessorn (and) och vars signal mergeas ihop med grundtriggen. Mycket pyssel men det verkar funka! Lite bökigt bara att räkna på och ställa delaytiden. Är inte så matematiskt lagd. Lägger nog delaytiderna på två morph knobs så kan man ratta in det manuellt.

    Edit - nej tyvärr kunde den inte ha alla logic delay till morph. Blev nog några för många iom att alla vca decay och q-värden var satta till det. Får nog helt enkelt ställa in tiden i editorn utefter BPM bara

    Men det funkar iaf! Askul!
    Alltid kul hur det än blir.
    Lite som när man gör låtar, man börjar med a och tror det skall bli A men det blir B istället som är ännu bättre!

    Med en klockdivider även till sequencern tror jag i och för sig att det fixat sig men vi kanske har lite olika grunddesign i huvudet så jag vet inte.

  10. #1510
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med en klockdivider även till sequencern tror jag i och för sig att det fixat sig men vi kanske har lite olika grunddesign i huvudet så jag vet inte.
    Ja, jag tänker ju att det är en not/trig som ska retriggas, inte att sequencern får snabbare klocka för en kort stund

  11. #1511
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag tänker ju att det är en not/trig som ska retriggas, inte att sequencern får snabbare klocka för en kort stund
    Det jag tänkte var alltså att man från clockgeneratorn triggar t.ex. sequencern från det mittersta uttaget (man behöver ju inte ens en divider, där finns redan 16-delar) och sedan med logik delar ner den snabba utgången (24 trig/beat) till det man vill ha till de snabba repeatsen. Om inte det är snabbt nog måste man i.o.f.s. dra på clockgeneratorn och dela ner även mittutgången. Ungefär så, men som sagt, inget är ju fel. Det roliga med din lösning är att den blir mer organisk och går att göra mer skev.

  12. #1512
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag tänkte var alltså att man från clockgeneratorn triggar t.ex. sequencern från det mittersta uttaget (man behöver ju inte ens en divider, där finns redan 16-delar) och sedan med logik delar ner den snabba utgången (24 trig/beat) till det man vill ha till de snabba repeatsen. Om inte det är snabbt nog måste man i.o.f.s. dra på clockgeneratorn och dela ner även mittutgången. Ungefär så, men som sagt, inget är ju fel. Det roliga med din lösning är att den blir mer organisk och går att göra mer skev.
    Men om man triggar sequencern snabbare så blir det ju bara att sequencern skuttar snabbare framåt. Inte att en trig retriggas. Om jag förstår dig rätt. Och jag ber dig inte lösa detta åt mig nu, bara undrar iom att jag ogillar att missförstås. Jag vill alltså att en trig/not på sequencern upprepas snabbt ett par-tre gånger men att sequencern stegar på som vanligt.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	72A4F1A6-7B08-4559-978A-AD7DAFAF03B1.jpeg 
Visningar:	3 
Storlek:	100,6 KB 
Id:	94932

    Gjorde förresten en liten retrig-uträknare när jag hade tråkigt på en lektion.

  13. #1513
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag labbade lite med ratcheting förut i hårdvara. Då hade jag en switch med två ingångar som hade två olika triggmönster in i sig, det ena snabbare än det andra. Styrde switchen med gate-signaler, när den fick gate så valde den ingången med snabbare triggar.

    Typ 16-delar i vanliga ingången och 32-delar i den andra, switchade till 32-delar med gate-signalen.

  14. #1514
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag labbade lite med ratcheting förut i hårdvara. Då hade jag en switch med två ingångar som hade två olika triggmönster in i sig, det ena snabbare än det andra. Styrde switchen med gate-signaler, när den fick gate så valde den ingången med snabbare triggar.

    Typ 16-delar i vanliga ingången och 32-delar i den andra, switchade till 32-delar med gate-signalen.
    Så tänker jag också. Bara inte klurat ut hur jag får en trig till att bli flera. Logic delay har jag använt hittills. Funkar men är nog kanske lite omständigt.

  15. #1515
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om man triggar sequencern snabbare så blir det ju bara att sequencern skuttar snabbare framåt. Inte att en trig retriggas. Om jag förstår dig rätt. Och jag ber dig inte lösa detta åt mig nu, bara undrar iom att jag ogillar att missförstås. Jag vill alltså att en trig/not på sequencern upprepas snabbt ett par-tre gånger men att sequencern stegar på som vanligt.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	72A4F1A6-7B08-4559-978A-AD7DAFAF03B1.jpeg 
Visningar:	3 
Storlek:	100,6 KB 
Id:	94932

    Gjorde förresten en liten retrig-uträknare när jag hade tråkigt på en lektion.
    Nej, jag tror jag förstår din idé rätt men det är alltid svårt att beskriva sån't här i text. Om man har en högfrekvent klocka kan den delas ner till en långsam och stegen däremellan kan användas (ledas av separat) för att få triggar av olika högre hastighet än den som används till själva notsequencern.

    Attans att jag inte har tid och plats att labba med detta själv för att visa hur jag menar.

  16. #1516
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om man triggar sequencern snabbare så blir det ju bara att sequencern skuttar snabbare framåt. Inte att en trig retriggas. Om jag förstår dig rätt. Och jag ber dig inte lösa detta åt mig nu, bara undrar iom att jag ogillar att missförstås. Jag vill alltså att en trig/not på sequencern upprepas snabbt ett par-tre gånger men att sequencern stegar på som vanligt.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	72A4F1A6-7B08-4559-978A-AD7DAFAF03B1.jpeg 
Visningar:	3 
Storlek:	100,6 KB 
Id:	94932

    Gjorde förresten en liten retrig-uträknare när jag hade tråkigt på en lektion.
    Ta inte gates från sequencern. klocka sequencern som vanlig och låt sequencern/annat välja mellan olika synkroniserade klockkällor. ,med logik-gates.

  17. #1517
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, jag tror jag förstår din idé rätt men det är alltid svårt att beskriva sån't här i text. Om man har en högfrekvent klocka kan den delas ner till en långsam och stegen däremellan kan användas (ledas av separat) för att få triggar av olika högre hastighet än den som används till själva notsequencern.

    Attans att jag inte har tid och plats att labba med detta själv för att visa hur jag menar.
    Aha! Så själva klockan blir triggarna som triggar VCAn?! Då är jag med. Sorry för trög hjärna

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ta inte gates från sequencern. klocka sequencern som vanlig och låt sequencern/annat välja mellan olika synkroniserade klockkällor. ,med logik-gates.
    Tack!

  18. #1518
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha! Så själva klockan blir triggarna som triggar VCAn?! Då är jag med. Sorry för trög hjärna

    - - - Uppdaterad - - -



    Tack!
    :-)

    Om du har längre noter än en 16del (eller vilken underdelning du nu har) behöver du nog ha en sample and hold också som plockar sequencernot när den triggar envelopen.

  19. #1519
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha! Så själva klockan blir triggarna som triggar VCAn?! Då är jag med. Sorry för trög hjärna

    - - - Uppdaterad - - -



    Tack!
    Inte så trög, det är svårt att kommunicera sån't här i text.
    Jag blev verkligen sugen på att testa detta så bra tips och idé.

  20. #1520
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte så trög, det är svårt att kommunicera sån't här i text.
    Jag blev verkligen sugen på att testa detta så bra tips och idé.
    Ja, det låter riktigt snyggt! Och sjukt roligt och inspirerande att livetweaka parametrar under inspelningen! Släppte på ratcheting på olika frekvenser för hand för variationen. Och skruvade också q-värde på bandbassfiltren och release på varje filters vca. Njöt!

  21. #1521
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    En kompis har lånat min ena mm och ska testa på linux, tips? har ett fungerade midifejs (mitt) och funkar wine i macos borde det väl funka i linux?

  22. #1522
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Patchat en vocoder nu med poly och common area (hette det så?) och det löste problemet med att kunna gå från ett ackord till mono. Tack för hjälp!

  23. #1523
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En kompis har lånat min ena mm och ska testa på linux, tips? har ett fungerade midifejs (mitt) och funkar wine i macos borde det väl funka i linux?
    Jag kör Linux med originaleditorn via wine. Funkar lika bra som i win98.

  24. #1524
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Han fick liv i det!

  25. #1525
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Tänkt leka lite med Nord Modularen ikväll. Vill testa hur jag kan processa externa ljud. T ex röst, pads eller trummor. MuRFen gav mig verkligen blodad tand. Tänkte bygga upp en liten bank med olika patcher som jag kan ha innanför skjortärmen när det ska spelas in ny platta.

    Nån som har nåt tips på vad jag kan testa?

  26. #1526
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Phasern är mycket bra, kan sequencas eller allmänt användas som resonator, utan LFOn.

    Sedan, som alltid: rundgång. Det finns inget system som är så bra på rundgång som Nord Modular (ja, förutom analoga modularer då, med bananjack).

  27. #1527
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok. Tack!

    Rundgång genom några särskilda moduler eller ut från en hel patch och in igen från början?

  28. #1528
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Tack!

    Rundgång genom några särskilda moduler eller ut från en hel patch och in igen från början?
    Du kan ju alltid testa lite delay i feedbacken också. Det går att göra rätt bra flanger med delay (flera i serie) och feedback men man slår snabbt i taket eftersom den inte har så mycket delaykapacitet.

    Det här är någon slags modulerat delay/flanger med feedback och shaper på ingången för att ge lite dist/saturation, samt envelope follower för att påverka dealytiden också. Jag kan tyvärr inte koppla upp och testa f.n. minns inte allt men kanske lite inspiration?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	nm1dly.png 
Visningar:	29 
Storlek:	813,9 KB 
Id:	95489

  29. #1529
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Tack!

    Rundgång genom några särskilda moduler eller ut från en hel patch och in igen från början?
    Jag tänker väl typ, phaser till overdrive och så lite tillbaks i sig själv (mixat), eller tvärtom, dist med phaser i feedback. Eller phaser med sin utgång in i sin frekvensinput... Men från slutet på en patch kan också funka. Beror lite på hur mycket oljud man vill ha. På typ syntbas kan nog rundgångskopplad dist ge extra fräs, kanske mindre lämpligt på sång

  30. #1530
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok. Topp! Ikväll blev det dock skruvstädshuvudvärk efter nattning så får bli imorrn.

  31. #1531
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    En kul grej jag gjorde på Machinedrum som går att göra på NM också:
    Ta en insignal tll X antal bandpassfilter.
    Panorera signalen från varje bandpassfilter med en LFO
    Mixa ihop till en stereosignal.
    (bonus, kör in i reverb som hanterar true stereo!)

    Du får ett ljud vars beståndsdelar flyter runt i stereo. Bra för pads!

  32. #1532
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En kul grej jag gjorde på Machinedrum som går att göra på NM också:
    Ta en insignal tll X antal bandpassfilter.
    Panorera signalen från varje bandpassfilter med en LFO
    Mixa ihop till en stereosignal.
    (bonus, kör in i reverb som hanterar true stereo!)

    Du får ett ljud vars beståndsdelar flyter runt i stereo. Bra för pads!
    Coooooooolt!!!

  33. #1533
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En kul grej jag gjorde på Machinedrum som går att göra på NM också:
    Ta en insignal tll X antal bandpassfilter.
    Panorera signalen från varje bandpassfilter med en LFO
    Mixa ihop till en stereosignal.
    (bonus, kör in i reverb som hanterar true stereo!)

    Du får ett ljud vars beståndsdelar flyter runt i stereo. Bra för pads!
    Coolt. Jag har haft liknande idéer med bandpass som aldrig testats. Sedan vill man ju modulera frekvensen på dem också så det blir riktigt snärjigt...

  34. #1534
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ja, att separera delar av ljud med filter är riktigt kul! T.ex. köra delay fast olika delaytider för olika frekvensband.

  35. #1535
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, att separera delar av ljud med filter är riktigt kul! T.ex. köra delay fast olika delaytider för olika frekvensband.
    Låter nästan som Eventides flummigare effekter i deras harmonizers...
    Kört en del sånt bus på senaste...

    Har ni nån kul patch för G1/Micro att testa?
    Tar nog med Micron på semestern

  36. #1536
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Alltså bandpassfilter i rytm. Vilken jävla drog!

  37. #1537
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså bandpassfilter i rytm. Vilken jävla drog!
    Får vi höra?

  38. #1538
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får vi höra?
    Kan spela in ikväll

  39. #1539
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså bandpassfilter i rytm. Vilken jävla drog!
    F*n, jag har ett projekt pågående så att jag inte kan ha NM1 framme (inte så stor studio) och så kommer ni med en massa kul idéer som man vill testa!

    Kul att ha något att se fram emot.

  40. #1540
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Får inte till nån inbäddad länk. Video o ljud finns på Göteborgselektronikernas insta

    https://www.instagram.com/tv/CCZGaWfHaLW/?igshid=5g3h18h47djr

    Hursomhelst. Riktigt kul att testa på trummor o bas. Inte bara pads. Lovade verkligen upp. Även om det kanske inte är nåt man vill ligger på hela tiden. Isf lite svagt. Eller bara som ett kort break. Gillar iaf resultatet. OCH att tweaka parametrar live. Har satt attack o release på alla åtta VCA som morph och assignat till två rattar.
    Senast redigerat av M i Gbg den 2020-07-08 klockan 22:30.

  41. #1541
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Senast redigerat av M i Gbg den 2020-07-09 klockan 06:22.

  42. #1542
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...

    Så. Youtube gick bättre
    Bra grejer, inspirerande.

  43. #1543
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Blev riktigt bra resultat, kul! Definitivt mer fart i stereobilden om man säger så!

  44. #1544
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Morgontimmen bjöd på en stunds patchande. En så här enkel patch gav trummornas rytm till en pad! Trummor i L och pad i R.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	816DEADF-38A6-48DB-894C-3DF748896BED.jpeg 
Visningar:	19 
Storlek:	7,05 MB 
Id:	95541

  45. #1545
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Du får ursäkta att jag kom med denna dåliga idé att du skulle göra fx i din Nord... nu går ju hela semestern åt framför skärmen

  46. #1546
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får ursäkta att jag kom med denna dåliga idé att du skulle göra fx i din Nord... nu går ju hela semestern åt framför skärmen
    Haha! Ja faktiskt har det blivit lite så. Jag hade tänkt komma igång med att spela in nya plattan i förra veckan men varje kväll sätter jag mig istället o gör nån ny Fx-patch

  47. #1547
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha! Ja faktiskt har det blivit lite så. Jag hade tänkt komma igång med att spela in nya plattan i förra veckan men varje kväll sätter jag mig istället o gör nån ny Fx-patch
    NM är kung på FX!

  48. #1548
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Synd bara att delayet äter så mkt %

  49. #1549

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får vi höra?
    Du menar, "Får vi en patch"?

  50. #1550
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar, "Får vi en patch"?
    Man får allt bjuda på en drink först

  51. #1551
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar, "Får vi en patch"?
    Nä. Jag vet hur man gör sedan länge, men det är kul att höra vad andra gör med samma idé som jag hade långt tillbaka i tiden med Machinedrum.

  52. #1552
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    ett hett tips: min/max

  53. #1553
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Är det någon av er som har testat New Nord Modular Editor OSX (Byte Order) än? http://byte-order.com/site/index.php...sx-byte-order/

    Jag har installerat på Catalina och den startar upp bra i alla fall. Jag fick hem en NM Key idag men har inte midikablar är hemma så jag fixar nya i morgon.

  54. #1554
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av signal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon av er som har testat New Nord Modular Editor OSX (Byte Order) än? http://byte-order.com/site/index.php...sx-byte-order/

    Jag har installerat på Catalina och den startar upp bra i alla fall. Jag fick hem en NM Key idag men har inte midikablar är hemma så jag fixar nya i morgon.
    Jag testade nu lite snabbt med min G1 Rack och High Sierra. Verkar funka hur bra som helst.

  55. #1555
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testade nu lite snabbt med min G1 Rack och High Sierra. Verkar funka hur bra som helst.
    Jag har också testat nu och vad jag tycker funkar det som jag vill men eftersom jag inte kört clavias editor sen början av 2000-talet så vet jag inte riktigt vad och hur det ska vara :-D Jag har inte provat att patchat själv utan bara gått igenom många av patcherna som låg i den key jag köpt. Jag har inte heller testat AU eller VST pluggarna.

  56. #1556
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Min dator är jobbdator så tyvärr tillåts inte programmet. Använder frugans gamla MacBook Pro med Yosemite. Osäker på om det går att uppgradera OS på den.

  57. #1557
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av signal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har också testat nu och vad jag tycker funkar det som jag vill men eftersom jag inte kört clavias editor sen början av 2000-talet så vet jag inte riktigt vad och hur det ska vara :-D Jag har inte provat att patchat själv utan bara gått igenom många av patcherna som låg i den key jag köpt. Jag har inte heller testat AU eller VST pluggarna.
    Om tid och lust; testa random i sequencern. Det kraschade OSX-betan.

  58. #1558
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Går i tankar att sälja min engine...

  59. #1559
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Ja. Sälj engine, den gör inte längre något unikt och prismässigt är den i min mening övervärderad. Key däremot har ju ett gränssnitt som är så gött och detsamma med formatet. Den ska man aldrig sälja.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200620_123846.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	2,73 MB 
Id:	96181

  60. #1560
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har ingen Key. Älskar nord modular, men har inte använt den på några år, passar inte för hur jag jobbar nu. Tänker att "en vacker dag", men inte lönt att spara den för det riktigt. Vill hellre ha ett stort kameraobjektiv...

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 11:53
  2. Nord Modular Engine (G1/G2) vs. Nord Rack (2/3) ?
    Av karl.harleman i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 08:51
  3. Nord Modular-konceptet kontra riktig modular
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •