Sidan 20 av 34 FörstaFörsta ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 ... SistaSista
Resultat 1 141 till 1 200 av 1986

Ämne: Clavia Nord Modular(G1,G2)-tråden

  1. #1141
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte riktigt begripa varför inte Clavia kan släppa editorerna som open source. Fattar att de inte kan/vill släppa firmware innehållande alla algoritmer, men editorerna har ju inget sådant. Särskilt nu när NordModular-linjen verkar nedlagd.
    kanske starta upprop och protestlista!!?!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä. Man kan patcha ihop PLL och liknande: http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nord...ech.html#pitch
    wow! tack! men svåra grejer alltså!

  2. #1142
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kanske starta upprop och protestlista!!?!

    - - - Uppdaterad - - -



    wow! tack! men svåra grejer alltså!
    Inte så farligt, det är oftast en massa krams förutom funktionen i exempelpatcherna där. Lite dumt men de är väl inte skapta för att vara en kurs. Men, du ser att man kan ladda ner patcher därifrån?

  3. #1143
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte så farligt, det är oftast en massa krams förutom funktionen i exempelpatcherna där. Lite dumt men de är väl inte skapta för att vara en kurs. Men, du ser att man kan ladda ner patcher därifrån?
    aha cool tack jag har dock ingen g1 längre men min kompis har tre och jag tänkte han kunde köra typ samma patch som jag live men får se hur det går ... =) =)

  4. #1144
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte riktigt begripa varför inte Clavia kan släppa editorerna som open source. Fattar att de inte kan/vill släppa firmware innehållande alla algoritmer, men editorerna har ju inget sådant. Särskilt nu när NordModular-linjen verkar nedlagd.
    Kan ju vara så att de har befintlig mjukvara som bygger på samma koncept som de vill skydda, t ex Nord Manager?

  5. #1145
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    aha cool tack jag har dock ingen g1 längre men min kompis har tre och jag tänkte han kunde köra typ samma patch som jag live men får se hur det går ... =) =)
    Tror inte det blir lika bra som i G2, men ni kanske vill ha glitchtracking ändå.

  6. #1146
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Är det inte ganska ovanligt att tillverkare släpper sina system som open source i efterhand?

  7. #1147
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä. Man kan patcha ihop PLL och liknande: http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nord...ech.html#pitch
    Den sidan kom jag aldrig till när jag hårdstuderade maskinen i fråga.
    Intressant.

    Jag körde en liten extern en ihop med modularen men resultatet var kanske inte riktigt toppklass:
    https://www.thomann.de/se/sonuus_g2m...er+midi_389144

  8. #1148
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den sidan kom jag aldrig till när jag hårdstuderade maskinen i fråga.
    Intressant.

    Jag körde en liten extern en ihop med modularen men resultatet var kanske inte riktigt toppklass:
    https://www.thomann.de/se/sonuus_g2m...er+midi_389144
    Den sidan är guld värd!

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    aha cool tack jag har dock ingen g1 längre men min kompis har tre och jag tänkte han kunde köra typ samma patch som jag live men får se hur det går ... =) =)
    Men om ni spelar ihop kanske du kan skicka pitch tracking-infon som Midi CC-till hans G1.

  9. #1149
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om ni spelar ihop kanske du kan skicka pitch tracking-infon som Midi CC-till hans G1.
    ja men det ska inte vara synkat utan två separata. kan testa fixa nåt av examplen ovan, tack för tipset!

  10. #1150
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja men det ska inte vara synkat utan två separata. kan testa fixa nåt av examplen ovan, tack för tipset!
    Såklart .

  11. #1151
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Råkade se att någon försöker sälja en expanderad G2 engine för 1515 dollar på muffwiggler. Känns helt orimligt dyrt? Eller har de gått upp så mycket i pris?

  12. #1152
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Råkade se att någon försöker sälja en expanderad G2 engine för 1515 dollar på muffwiggler. Känns helt orimligt dyrt? Eller har de gått upp så mycket i pris?
    De två senaste på eBay såldes för drygt 10 000 vardera. Inte expanderade då.

  13. #1153
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Expanderade?

  14. #1154
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Expanderade?
    Hann preciiiis lägga till att de inte är expanderade innan du kommenterade.

  15. #1155
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Shit. Och det är Engine du syftar på?

  16. #1156
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Wow det var en prisstegring! Läste precis en tråd på e-m.com där nån letade efter en g2x och det konstaterades att de var "very rare" nuförtiden. Då får jag vara nöjd att jag hittade en expanderad g2 keyboard för 13000 för ungefär ett år sen.

  17. #1157
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Shit. Och det är Engine du syftar på?
    Yes, Engine. De andra är dyrare, förstås.
    Jag sålde min Engine när jag köpte G2-klav. Ångrar det lite nu såklart, hehe.

  18. #1158
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes, Engine. De andra är dyrare, förstås.
    Jag sålde min Engine när jag köpte G2-klav. Ångrar det lite nu såklart, hehe.
    Det ärju en helt galen prisstegring. Om det inte är Ebay som är svindyrt bara?

  19. #1159
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow det var en prisstegring! Läste precis en tråd på e-m.com där nån letade efter en g2x och det konstaterades att de var "very rare" nuförtiden. Då får jag vara nöjd att jag hittade en expanderad g2 keyboard för 13000 för ungefär ett år sen.
    Jag blir tokig, alla syntar jag köper för att använda live blir så dyra att jag inte vågar använda dem live.
    Nu senast G2X tydligen.

    Märkligt med Engine, det är väl bara något år sedan de gick för cirka 5000 kr?
    Men visst, det finns ju inget direkt likadant som G2:orna. Unika egenskaper = högt pris.

  20. #1160
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Hur är G2 att bygga reverbs på?

  21. #1161

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är G2 att bygga reverbs på?
    Det går att göra, men det är för lite delaytid för att göra något mer avancerat i. Det ingår en reverb bland effekterna, och jag tror det är svårt att sätta ihop något bättre själv.

  22. #1162
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går att göra, men det är för lite delaytid för att göra något mer avancerat i. Det ingår en reverb bland effekterna, och jag tror det är svårt att sätta ihop något bättre själv.
    ah synd

  23. #1163
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    G2 är magnifik för ändamålet.

  24. #1164
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är G2 att bygga reverbs på?
    Det beror väl på vad du vill ha. Mush gjorde ett fint pseudoreverb i G2, så visst går det att få till bra ljud. Men om du vill prototypa grejer eller göra realistiska ljud är det nog fel väg. (h8000 borde funka för det :-) )

  25. #1165
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det beror väl på vad du vill ha. Mush gjorde ett fint pseudoreverb i G2, så visst går det att få till bra ljud. Men om du vill prototypa grejer eller göra realistiska ljud är det nog fel väg. (h8000 borde funka för det :-) )
    Ja, G2 är lite för gammal för avancerade DSP på det viset. Den är väl bäst på att göra olika logiska grejer och lfo-baserade grejer med de standardmoduler som finns. Knasiga modulationer i audiorate också. Men reverb är för krävande, G2:or är ju trots allt rätt gamla nu. Det är nästan vintagegrejer detta. Vad jag förstår finns det inte särskilt mycket samplingsbuffert i dem så allt som kräver mycket sånt går bort.

    Jag har då och då testat lite sånt där, reverb testade jag iofs på G1, det finns ju någon samplingspatch för G2 t.ex. Det är mest lustifikationer, test för att visa att det går i teorin. Inget att ödsla tid på tycker jag. Om man verkligen vill använda patcherna gör man annat, så fort man har en G2 så fattar man vad den kan och inte kan. Det ger sig rätt naturligt.

  26. #1166
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det finns ju någon samplingspatch för G2 t.ex. Det är mest lustifikationer, test för att visa att det går i teorin. Inget att ödsla tid på tycker jag. Om man verkligen vill använda patcherna gör man annat, så fort man har en G2 så fattar man vad den kan och inte kan. Det ger sig rätt naturligt.
    Nej, Tim Kleinerts G2-patchar som samplar och timestretchar är ju hur grymma som helst. De kan man ju inte ignorera.

  27. #1167
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Om man är sugen på att hitta på lite knasiga reverbliknande effekter, snarare än den perfekta convolution reverb-algoritmen, så är de modulerbara delayerna tillsammans med allt annat i G2:an en helt sjukt fantastisk godispåse för den som vågar öppna den.

  28. #1168
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    jag antar att den är betydligt mer flexibel för att bygga delayeffekter med?

    Ibland känns det ju som att G2 skulle kunna ersätta alla ens effektenheter men kanske är den bäst just för effekter som phaser, flange samt diverse skruvade modular effekter men att man ändå kanske bör ha dedikerade compressorer och akustiska effekter att kompletera den med (iof gillar jag modularens compressor)?

  29. #1169
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, Tim Kleinerts G2-patchar som samplar och timestretchar är ju hur grymma som helst. De kan man ju inte ignorera.
    Tim Kleinert är galen. Han gör verkligen grejer som G2 "inte kan". Synd att han har slutat.

  30. #1170
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tim Kleinert är galen. Han gör verkligen grejer som G2 "inte kan". Synd att han har slutat.
    Ja, verkligen synd. Försökte få honom till beta-test av Softube Modular, men han är giggande/turnerande jazzmusiker nu.

  31. #1171
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kul för honom ändå.

  32. #1172
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul för honom ändå.
    Ja, att leva på musiken är få förunnat.

  33. #1173

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag antar att den är betydligt mer flexibel för att bygga delayeffekter med?
    Ja, du har ett antal olika delaymoduler med varierande komplexitet, så det går att bygga rätt avancerade saker. Den största bristen är total delaytid, i mina ögon.

    Ibland känns det ju som att G2 skulle kunna ersätta alla ens effektenheter men kanske är den bäst just för effekter som phaser, flange samt diverse skruvade modular effekter men att man ändå kanske bör ha dedikerade compressorer och akustiska effekter att kompletera den med (iof gillar jag modularens compressor)?
    G2 har i mitt tycke en ganska klinisk karaktär, så det beror ju lite på om man kommer överens med den eller ej. Men det är ju en kompetent samling effekter och att det är modulärt öppnar ju helt andra möjligheter. Så i teorin skulle man kunna ersätta massa andra effekter med den, men det ju fördelar med dedikerade enheter också…

  34. #1174
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Asså, jag hävdar att man genom återkopplingar ii signalkedjorna får G2an att låta både organiskt och icke kliniskt. Jag önskar jag hade lite mer tid att dema detta. Får återkomma när jag har lite luckor.

  35. #1175
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, fattar ibte kliniskt? Har nog aldrig fått min g2 att låta kliniskt. Digitaltrasig, kanske...

  36. #1176
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, Tim Kleinerts G2-patchar som samplar och timestretchar är ju hur grymma som helst. De kan man ju inte ignorera.
    Och fasen, då är det någon annan jag testat för den jag testade var mest "ah kul att det går".
    Får jag kolla upp.

  37. #1177
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, att leva på musiken är få förunnat.
    I vart fall den egna

  38. #1178
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag antar att G2 som effektenhet är orsaken till att racket blivit så poppis på senare tid.

    Jag har nog missat denna utveckling. Höll på och kopplade långa reverbkedjor ett tag men blev aldrig riktigt nöjd, tyckte mest det blev jobbiga resonanser, men andra har uppenbarligen lyckats bättre med andra strategier. Kul!

  39. #1179
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Finns få g1 key ute nu förtiden. Va sugen för en sex år sedan o då såldes det massor, men va skraj för editorn (och just för att många såldes). Nu är ja dock sugen på nytt, va ligger de på nu?

  40. #1180
    Carl Mikael Björks avatar
    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av polyjolly Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns få g1 key ute nu förtiden. Va sugen för en sex år sedan o då såldes det massor, men va skraj för editorn (och just för att många såldes). Nu är ja dock sugen på nytt, va ligger de på nu?
    Jag har en G1 Key expanderad som jag köpte för ett par år sen för 5500:- De verkar dock ha tickat upp i pris. eBay mellan 7 och 800 dollares. Jag letar efter en G2. Om jag hittar behöver jag troligen sälja NM1. Intresserad?

  41. #1181
    Vitaheasten
    Vitaheasten är inte uppkopplad
    Vitaheastens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Carl Mikael Björk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en G1 Key expanderad som jag köpte för ett par år sen för 5500:- De verkar dock ha tickat upp i pris. eBay mellan 7 och 800 dollares. Jag letar efter en G2. Om jag hittar behöver jag troligen sälja NM1. Intresserad?
    Vid rätt tidpunkt så kan det vara intressant. M.a.o om cashen finns...

  42. #1182
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av polyjolly Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns få g1 key ute nu förtiden. Va sugen för en sex år sedan o då såldes det massor, men va skraj för editorn (och just för att många såldes). Nu är ja dock sugen på nytt, va ligger de på nu?
    Expansionen (från encore) är tyvärr svindyr (400$) o de är dessutom helt slut. Så vad du än gör så skaffa en som redan är expanderad. Jag gjorde misstaget att köpa oexpanderad G1keys o sen köpa expansionen (för 2+ år sen). Betalade sammanlagt nästan 7000kr

  43. #1183
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    7000 för key och exp låter billigt. Dvs var inte ledsen för det.

  44. #1184
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Köpte en G1 i helgen och fick med mig manualen som är version 1.1x

    Finns det senare versioner i pappersformat?

  45. #1185
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag har version 2.1

  46. #1186
    LordX
    LordX är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tog upp en gammal hobby efter sommaren förra året. Har grävt fram min G1 keyboard från förrådet (stått i 15 år....). Var evigheter sedan jag försökte göra ljud på den. Hur ser man om den är expanderad? Har för mig att min ska vara det...

  47. #1187
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Står det inte på LCD:n vid uppstart?

  48. #1188
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LordX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tog upp en gammal hobby efter sommaren förra året. Har grävt fram min G1 keyboard från förrådet (stått i 15 år....). Var evigheter sedan jag försökte göra ljud på den. Hur ser man om den är expanderad? Har för mig att min ska vara det...
    Man öppnar å tittar om expansionskortet sitter där. =)

    (Nä, men du kan ladda en patch å se hur många röster du får. Om du laddar en patch som tar mer än 50% DSP och får 8 röster är den expanderad.)

  49. #1189
    LordX
    LordX är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tror inte det står något i displayen... Har inte kollat så noga. Ska ladda någon patch och se. Har installerat Windows editorn i Wine i Mac. Annars får jag öppna den.

  50. #1190
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Det står "expanded" när man startar den om den har expander-kortet i.

  51. #1191
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Såg den här elektroniska funk-tutorialen inkl. harklingar med bästa Daniel Fridell häromdagen. Blir bara glad helt enkelt.


    https://youtu.be/uIta_A15RGo
    Senast redigerat av Einar Lindgren den 2017-02-07 klockan 21:23.

  52. #1192
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    7000 för key och exp låter billigt. Dvs var inte ledsen för det.
    Njaä.. Det låter inte det minsta billigt. Det får vara en riktig entusiast som köper en nm1 för 7 papp. Runt 5 är kanske rimligt, om ens det. Får tag i oexp för 3,5-4.

  53. #1193
    LordX
    LordX är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Yepp, stämde att det stod Expanded i ca 2s när man precis startat den. Brukar knäppa på syntharna en-och-en och då ser man inte det... Tack för hjälpen!

  54. #1194
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Nordkeyboards instagram tidigare idag: https://www.instagram.com/p/BQTBdfxj...=nordkeyboards

    Någon på R&D som längtar efter annat o göra eller är det bara ett sätt att fiska likes från följare? :P

    Dom har visserligen postat bilder på sina modularer tidigare, men ska man tolka detta som en teaser... ett stort projekt tar ju några år att driva igenom. Man blir ju alltid lite hoppfull, men förmodligen helt i onödan.
    Senast redigerat av Linuz den 2017-02-10 klockan 00:28.

  55. #1195
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag fantiserade om Micro-G2 häromdagen. Bara gammal G2-hårdvara i ett microskal, som den där mockupen någon har gjort (typ)

    Min Engine är bra men den har fel format. Och G2-klav är för stora. De borde väl kunna sälja cirka en miljard Micro G2 med den pågående modularhypen? Snart är det ju för sent!

    (jag tror inte de kommer med en ny, och tänker att de på R&D inte har instagramkontot heller...)

  56. #1196
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Haha va kul, jag satt igår och tänkte exakt samma sak. Det skulle bli en storsäljare tror jag. Alternativt trycka in de i samma burk som dom har norddrumen i.

    Det känns så rätt i tiden med en i micro-format. Det ska vara portabelt men ändå kraftfullt. 2in2ut duger gott och väl till det mesta. Sen sync över usb. Istället för rattar skulle man kunna ha ett par touch-sliders.
    Kan dock tänka mig att mjukvaran behöver lite ompyssling för att funka bättre...

    Nä egentligen tror inte jag det heller de kommer släppa en ny.
    Ett alternativ för Nord skulle ju kunna vara att starta ett dotterbolag som kränger modularprylarna utan att förvirra bland de andra. Men då är det inte lika säkert att det skulle få en lika stor genomslagskraft som om de hade sålt de under Nord, tror jag.

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fantiserade om Micro-G2 häromdagen. Bara gammal G2-hårdvara i ett microskal, som den där mockupen någon har gjort (typ)

    Min Engine är bra men den har fel format. Och G2-klav är för stora. De borde väl kunna sälja cirka en miljard Micro G2 med den pågående modularhypen? Snart är det ju för sent!

    (jag tror inte de kommer med en ny, och tänker att de på R&D inte har instagramkontot heller...)
    Senast redigerat av Linuz den 2017-02-10 klockan 16:52.

  57. #1197
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Exakt, nord drum-formatet är ju bra! Editerar gärna parametrar en och en med en encoder som på den+display, inga problem.

    Ja. Alltså de får göra som de vill, jag litar på dem, bara de gör en pyssling-G2!!!

    Ja, så de slipper gå i konkurs tänker du?

  58. #1198
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Personligen tror jag att det är väldigt olika kundgrupper som köper modulärsynthar jämfört med deras andra produkter.
    Tröskeln för att testa/köpa/spela är väldigt hög på en modularsynth, mindre på deras synthar, men framförallt kanske lägst på deras pianon (med vissa undantag). Saker med hög tröskel kan enligt min uppfattning skrämma eventuella nya kunder, detta i sin tur gör att marknaden blir begränsad till bara de som redan nått upp till en viss nivå i sin kunskap om ämnet.

    Deras modularer skiljer sig i hur man använder dem, du måste ju "programmera" på dator. Jag tycker hela inställningen till hur man använder instrumentet i sig skiljer sig ifrån de andra.

    Därav tanken, men det kan slå hur som. Modularerna är för nischade instrument... många här gillar dom (bl.a. jag), men jag tror att det skulle vara svårt för Nord att sänka instegströskeln för att nå sina andra potentiella kunder utan att tappa "de riktiga modular jägarna".



    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt, nord drum-formatet är ju bra! Editerar gärna parametrar en och en med en encoder som på den+display, inga problem.

    Ja. Alltså de får göra som de vill, jag litar på dem, bara de gör en pyssling-G2!!!

    Ja, så de slipper gå i konkurs tänker du?
    Senast redigerat av Linuz den 2017-02-10 klockan 20:07.

  59. #1199
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Nord Modular var väl mest en knäpp ide som varade lite längre än vad Nordelius eller nån annan från början hade hoppats på? Jag spånar lite vilt efter historian att det var nån holländare som besökte Clavias lokaler, såg den där coola PC-editorn de höll på med, frågade vad det var, fick svaret att det var den generella plattformen de utvecklade Nord Lead på, frågade varför de inte släppte den där coola modulära mojängen separat, fick svaret att njaaaee hur menar du då? Etc.

  60. #1200
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Frågan är om det hade varit en knäpp idé idag.

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 11:53
  2. Nord Modular Engine (G1/G2) vs. Nord Rack (2/3) ?
    Av karl.harleman i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 08:51
  3. Nord Modular-konceptet kontra riktig modular
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •