Sidan 2 av 34 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 12 ... SistaSista
Resultat 61 till 120 av 1986

Ämne: Clavia Nord Modular(G1,G2)-tråden

  1. #61
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior

    Post

    om jag inte minns fel lämnade han in den hos
    ek lackeringsfirma.

  2. #62
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Post

    ...eller så kan man använda plastic padding...

  3. #63
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran

    Post Nord micro modular

    Tjena,
    i min förra tråd kom vi in lite grand på Nord modular och ärligt talat blev jag riktigt sugen på en!
    Det enda problemet är väl priset.. en uppgraderad rackversion för 8500:- begad var ju väldigt bra pris men det styper på att jag inte har de pengarna just nu..

    Min fråga är därför... när/om jag köper en nord modular... är då micro-varianten nå´t att satsa på? Eller bör man spara sina slantar tills man har råd med en key/rack version... ?

  4. #64
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Många har börjat med Micro, och känt behovet att uppgradera... Därmed inte sagt att det är bortkastat att skaffa en Micro så länge. Dom står sej ganska bra i pris tror jag. Jag hade dessutom turen att hitta en som ville byta Micro + 5000:- mot en Key. Sjysst pris än idag!

  5. #65
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    micron e nog väldigt bra att börja med.. om inte annat för att känna efter om man gillar arbetssättet. Sen kan man ju alltid ha kvar micron efter man tjackat en rack/key och använda som effektbox eller nåt om man gillar den riktigt mycket [img]wink.gif[/img]

  6. #66
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran

    Post

    Tänkte själv i de banorna faktiskt... hur långt räcker micron då, med tanke på polyfoni och sån´t?

  7. #67
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran

    Post

    Kom på en sak till... micron har ju bara 3 tilldelbara rattar.. går det att ratta fler parametrar via en midikeyboard?

  8. #68
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Post

    krank: en Modular=4st micro (micro=1 slot, Modular=4 slot). Expanerad Modular ger dubbla polyfonin mot en oexpanderad Modular. Har för mig att man kan köra Fatboy eller liknande för att styra en micro.

  9. #69
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Micro modular är hemskt kul faktiskt. Den kan göra fler ljud samtidigt - den är mer flexibel än man kan tro "vid första anblick". Trots att den bara har en "slot". Man kan klämma ur upp till 10-12 röster ur den om man gör "kostnadseffektiva" patcher, men normalt är den väl 4- eller 5-röstig sisådär. Eller så kan man ha den till svinbra syntbasmodul. Eller vocoder. Eller... och just det, rattarna; man kan göra "Morph Groups" så att en ratt tilldelas valfritt antal funktioner. Tre rattar - en miljard ljudförändringar. Eller åtminstone en halv.

    Jag har gjort en samling CPU-snåla ljud till Modular-serien, de finns här: http://hem.passagen.se/sequence/PATRICKFRIDH.zip

  10. #70
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Det går ju att tilldela vanliga midi-controllers till det mesta så den är inga problem att styra från vad du vill...

  11. #71
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior

    Post

    Jag har i dagsläget 2st Micro Modularer. Det är nog det två maskiner jag använder mest nuförtiden.
    Det man kan fundera på att ha flera Micro Modularer kontra en Modular är att man får flera Audio-In. Micro Modular har 2 in och 2 ut. Modular har 2 in och 4 ut.
    Och för priset av en Modular får man ju idag nästan 3 st Micro Modularer! Då kan man dra nytta av slotarna bättre genom att koppla vidare ett ljud analogt emellan Micro Modularerna gämfört med att man bara kan koppla vidare två slot´ar i Modularen. :-)
    Jag vill ha 2 st till. Men det får nog bli senare, vi kan ju hoppas på att alla Clavia-Modularer går ner i pris efter G2 har kommit (beroende på vad G2 nu kommer vara) :-)

  12. #72
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Nackdelen med Micro´n är att det går åt en s*tans massa midi-portar...

  13. #73
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior

    Post

    Ett tips där är att leta upp alla gamla ljudkort man har liggande och sedan köpa in sig på 200-kroners joystick-port-midi-kabel. :-)

  14. #74
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran

    Post

    Visst ja, tänkte på det... mitt ljudkort har bara en midi ut och en midi in. Båda dessa är upptagna.. någon som har förslag på schysst lösning? Slipper helst köpa nytt ljudkort... Borde väl finnas nå´n slags "växel" med flera in och en ut, eller är det en dålig lösning? Förslag mottages tacksamt..

    Dessutom är jag nyfiken på hur bra trummljud det går att få till på modularen... och om polyfonin på micron räcker för schyssta trummor? Har nämligen ingen (hårdvaru-) trummaskin för tillfället.. är sugen på en Machinedrum men kommer inte ha råd med en sån på mycket länge.. tyvärr

  15. #75
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior

    Post

    Modularerna kräver en direkt in och ut till datorn, så programmet kan överföra info åt båda hållen. Så man kan inte koppla in något annat på vägen, tyvärr.

    Vad gäller trumljud så är det inga problem att få till en hel drös med trumljud, det finns ju exempelvis percussion-moduler och trumsynt-moduler om man inte vill bygga dom själv. Jag har inte provat det, men det borde gå att få plats med Baskagge, Snare, Hihats, Clap, Clave och några till samt en eller flera patternsequencers.
    Jag har mest lekt med ett par tre-fyra trumljud åt gången men då även haft 4 oscillators additiv-syntes och en drös andra grejjer. Alltihop i en och samma Micro Modular!
    Nu när Micro Modularerna finns för 3200-4000kr är det ett mycket bra köp enligt mig.

  16. #76
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran

    Post

    Så nytt ljudkort är enda lösningen om man inte vill ligga och rota bakom datorn varje dag? Usch...

    Men säg att jag skaffar ett ljudkort med 2 midi ut/in då... det kommer ju inte heller räcka så långt om jag skaffar en tredje synth, vilket jag kommer göra en vacker dag, måste väl finnas nå´n slags midi-förgreningsdosa tycker jag... ?

  17. #77
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    m - du måste skaffa en LITEN ikon, den där var helt bizarr. Angående Micro Modular & att koppla till datorn; en bagatell. Man ska ha ett MIDI-interface med flera in och ut bara. Det finns interface med uppåt 8 in och 8 ut. Och till och med så kan man seriekoppla dem ibland. Peter H här på forumet har väl 16 in och 16 ut?

  18. #78
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    Leta upp ett midiinterface annars. Några vanliga och populära modeller som fungerar bra till både pc och mac, nästan alla dessa kopplas via usb:

    emagic mt4, amt8, unitor8
    m-audio midisport uno, 1x1, 2x2, 2x4, 4x4, 8x8
    steinberg midex3, midex8

  19. #79
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran

    Post

    PF:
    Vad skulle du rekommendera för midi-interface? 8 och 16 är lite väl overkill för mig just nu.. 4/4 skulle vara perfekt, helt för en billig slant... eller om jag köper Evolvern och micron så är alla upptagna.. hmm, 6 in/ut kanske? Tips på fabrikat.. någon? Gärna med ungefärliga prisuppgifter..

    m:
    Börsen hade två begade micros inne för 4995:- styck... är det överpris?

  20. #80
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Lightbulb

    Unitor 8 är seriellt; Unitor 8 MK II har även USB. Det finns ett beggat Unitor 8 på DLX - köööp!

  21. #81
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran

    Post

    volantiz:
    Missade ditt inlägg innan jag svarade... är USB något att ha då? Har hört lite blandade åsikter om den saken... själv har jag förstås ingen aning

  22. #82
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Krank; vad jag skulle rekommendera, ptja, det beror lite på vilket sequencerprogram du helst jobbar i. Och vilken datorplattform du helst jobbar med. Micro Modular borde man kunna hitta för runt 3500:- begagnat på privatmarknaden.

  23. #83
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    jag sålde min micromodular för 2800:- precis efter nyår.. dom har väl gått upp lite (typiskt ).. men som pf säger.. 3500:- är helt ok!

  24. #84
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran

    Post

    Ok, jo det är klart.. börsen ska ju ha sina pengar också.. Ska ge mig ut och leta.. några rekommenderade begatsidor på nätet?

    Själv använder jag PC... Cubase VST5 för tillfället men kommer förmodligen att gå över till SX inom en överskådlig framtid. Mitt ljudkort är ett M-audio delta 2496 om det har någon betydelse för interfacet...

    Det där första allternativet du tipsade om verkade grisdyrt.. läste nå´t om $799... tyvärr inga pengar jag har eller för den del har lust att lägga på nå´t så tråkigt som ett Midi-interface

  25. #85
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior

    Post

    Sök på annonsguiden.nu, den indexerar annonser från flera siter..

  26. #86
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran

    Post

    Ok, kan verka vara en konstig fråga men eftersom modularen är en "konstig" synth så vet man ju aldrig.. :rolleyes:

    Funderar som sagt på köpa mig en micro modular... vad är det jag ska se till att få med... enheten, manual och mjukvara, eller?

  27. #87
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Enheten, manual, nätdel. Mjukvaran kan du ladda ner från Clavias sajt. Då är du säker på att du får den senaste versionen.

  28. #88
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Körde Modulareditorn över AMT8 (USB) i helgen, funkade hur bra som helst, ingen droppad kommunikation på 8 timmar. Man blir lite nervös/stressad på att leddarna går i stort sett hela tiden bara.

    Billigt 4x4 midiinterface är tex. Egosys Miditerminal, hade deras gamla MTS64, funkade bra. Parallellport dock, dom kanske har kommit med något modernare nu?

    Midimans grejer är riktigt billiga nu också förresten, 8x8 ligger under 3000:-, 4x4 en bra bit under det...

    Mitt råd är: Snåla inte på midiportar, man behöver alltid fler än man först tror. Och då förlorar man bara pengar på byten...

  29. #89
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Post

    Mitt Audiophile 2496 tappar kontakten då å då. Kass! [img]frown.gif[/img]

  30. #90
    deleted user

    Post

    Tappas kontakten medan ni spelar....eller händer det när ni tar en paus....typ lämnar prylarna påslagna några timmar?

    Jag kör på två skitljudkort, men det händer hemskt sällan att dom tappar kontakten. Och när dom gör det så är det ju inte värre än att man aktiverar kontakten igen.....inget går ju förlorat. Kan dock förstå frustrationen om det händer under inspelning.

  31. #91
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Post

    Min tappar inte när jag spelar men ibland kan det hända efter en inaktivitetsperiod av 2 minuter! Tråkigast e nog iofs att jag måste starta om PCn för att "återaktivera" porten funkar inte... =/

  32. #92
    krank
    krank är inte uppkopplad

    Veteran

    Post

    Tappar kontakten? Låter konstigt... har aldrig hänt under det halvår jag haft mitt audiophile kort i a f ...

  33. #93
    deleted user

    Post

    TVÅ MINUTER [img]eek.gif[/img]

    Du borde skämmas som lämnar en modular inaktiv så länge [img]wink.gif[/img]

    Nej men det låter ju tråkigt, skumt att du inte kan aktivera porten utan att stänga av.

    Själv har jag varit tvungen att starta om Cubase någon gång.....men det har inte hänt på länge nu.

  34. #94
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Post

    Ja, det e ngt knas nånstans antagligen med drivarna (som jag har ominstallerat ett antal gånger). Vill undvika att köra editorn på macen när man har en surf-PC som bara står å ser dum ut...nåt borde den väl kunna göra? [img]wink.gif[/img]

  35. #95
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Mina kontaktproblem var helt slumpmässiga. Kunde komma när som helst...

    Ska inte ropa hej än, men det verkar funka finfint med AMT8 över USB.

  36. #96
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    mårre: har du testat om det fungerar bra på macen med studio 4? funderar fortfarande på att byta till ett sånt..

  37. #97
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Post

    volle: tyvärr inte (kör istort sett bara OSX nu) men jag kan testa om det kan vara intressant för dig? Det ska väl inte vara några problem att mata Modularen med både "styr-MIDI" å "vanlig" MIDI från samma burk (PeterH gör antagligen så?)?

  38. #98
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Jepp, numera gör jag det.

    Har dragit mej lite för det tidigare, men det verkar itne vara några problem.

  39. #99
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    ok.. bra att veta.. fast jag har precis ångrat mig om studio4.. blir en unitor8 istället

  40. #100
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Post

    Gött! Då slipper jag in å harva i OS9!! Enda gången jag e där e när jag ska konvertera AKAI-CDs till EXS24 (finns inte ngt sådant stöd ens i Logic 6 tydligen, det där med att få OSX att läsa AKAI verkar klurigt).

  41. #101
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Det kommer snart gå med din favoritsampler NNXT! [img]wink.gif[/img] Faktum är att Propellerheads´ nya verktyg även kan konvertera till andra format. Vi får väl se hur det blir. Säkerligen mycket bra!

  42. #102
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Post

    För att bringa klarhet i Reasonfrågan kan jag härmed bestämt säga att jag inte har ett sådant program (det ser inte just ut att jag skaffar det heller då Logic 5.5 inte funkar att ReWira Reason2 i OSX). [img]wink.gif[/img]

  43. #103
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Näej, men sexan kan det. Men det här handlar inte om Reason; P-heads håller på att utveckla ReLoad som förmodligen blir ett gratisprogram (åtminstone för reggade användare, men troligt faktiskt för alla...) - och detta ska kunna konvertera Akai CD-romskivor till... let me have a look... klipp...

    "What is Reload?

    Reload is a utility for converting AKAI S1000 and S3000 formatted media to formats that can be used in various computer audio products:
    Reload can convert an entire Akai disk into NN-XT Patch files and their associated samples, complete with names, key mapping and parameter settings.
    The samples created in the conversion can also be loaded into other Reason devices such as Redrum and NN19.
    Reload can convert an entire Akai disk into a single ReFill file containing all the converted data, which saves considerable disk space without any loss of quality.

    Propellerhead ReCycle and other audio applications
    For users of ReCycle and non-Propellerhead products, Reload provides the possibility to convert the audio samples on an Akai disk to Wave files.

    System requirements
    Mac OS: Any computer running Mac OS X 10.2.3 or later.
    Windows: Any computer running Windows XP.

    What media can be used?
    Reload supports two basic types of Akai media:
    - CD-ROM discs.
    - Removable media, such as Akai formatted Zip disks and MO disks.
    ! Akai formatted floppy disks are not supported"

    ... bam!

    Det handlar med andra ord inte om att jag vill pracka på dig Reason, Mårre! [img]wink.gif[/img]

  44. #104
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Post

    men inte EXS24? Wav-filer e ju en bra början men den gör inte EXS-instruments (fast egentligen, varför skulle Prop göra ett sådant program??).
    *Mårre e i EXS24-rus*



  45. #105
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Skulle ju vara väldigt tervligt för oss ReCycle-användare om det kunde spara pitch-info i wav-filerna, så dom mappas rätt i samplern när man laddar upp dom...

  46. #106
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Hur skulle det gå till? ReCycle jobbar ju inte med pitchinformation "per se".

  47. #107
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Nä, men det placerar ju samplingarna på toner i samplern. Det är bara att se till att dom inte placeras på nästa halvton, utan på "rätt" ton.

    Borde inte vara något problem. Tyvärr verkar inte ReCycle vara sådär jätteprioriterat hos Propellerheads längre, har väl inte kommit stöd för några nya samplers efter 2.0...

  48. #108
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Det är inte så lätt att "jätteprioritera" alla produkter när man bara är ett tiotal utvecklare. Jag tror säkert de lyfter upp ReCycle till OS X-kompabilitet mm inom en överskådlig framtid. Det är ju redan annonserat sedan något år tillbaka att samtliga produkter i deras "sortiment" ska upp till OS X-nivå osv. Reason har fr om 2.0 i samplern NNXT funktionen du frågar efter, så tekniken har de koll på! :-) ReCycle handlar ju mest om uppklippning och processande av loopar. Sedan är det upp till ens samplerhårdvara & mjukvara att placera ut samplade toner på rätt ställen. Just nu smider man medans Reason-järnet är varmt. Svinvarmt!

  49. #109
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran

    Post

    Placera samplingar på rätt ton? Ja, det är inte klokt vad utvecklingen går framåt. Min Prophet 3000 kunde göra det bara genom att analysera själva samplingen och den kom för över 15 år sedan... [img]wink.gif[/img]

    Det var synd att den bara var lite halvfärdig på sina ställen, men hade jag haft en nu hade jag aldrig sålt den. Vilka filter...huga!

  50. #110
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Jo, den har vi diskuterat här också... [img]wink.gif[/img] Fast jag tror automappningen i NNXT är några snäpp vassare va? NNXT korrigerar t ex pitch på felstämda toner och lite sån´t. Fast det är ju svårt att konkurrera med soundet och känslan i Prophet 3000 förstås. Den verkar härlig.

  51. #111
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran

    Post

    Vad gör det, den har ju ändå inga analoga filter... [img]wink.gif[/img]

  52. #112
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Jo, som sagt...

  53. #113
    hmm

    Post

    Nu har jag skaffat en micromodular jag med.
    Och undrar nu, PF: vad hände med länken till dina patchar? går det att få låna dom? [img]wink.gif[/img]

  54. #114
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Gratulazíone! Följ bara länken härifrån ba.

    www.mp3.com/beatley

  55. #115
    hmm

    Post

    man tackar tackar

  56. #116
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Wink

    D va så lite så! [img]wink.gif[/img]

  57. #117
    Distinct Division

    Post

    Gillar inte Nords modularer... Det går inte att sitta och krana på riktigt. Det blir lite softsynthkänsla över det. Native Instruments Reaktor duger lika bra, om inte bättre.

  58. #118
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Jag satt och kranade massor av balla ljud med enbart den Modular Key jag hade förut, utan dator - det går det med, om man kan utgå från några favoritpatchningar och skruva därifrån. Då kändes MK´n precis som min gamla Juno 2´a. Det vill säga mycket charmig och lättprogrammerad. Det var bara att lagra på - fanns ju hur många minnesplatser som helst, särskilt till mina simpla typer av ljud... ;-) Det blir nog en Modular Key för mig nå´n gång i framtiden, när de är jättebilliga. Grymt bra till massor av olika läten. Bättre syntbasar har jag knappt hört t ex.

  59. #119
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Patchar man bara ihop en tillräckligt flexibel synth, man man mycket väl göra som pf, bara skruva ny ljud... Det hade varit sjysst att kunna göra overlays dock, så man ser vad som är vad.

    Å andra sidan, det öppnar för kul överraskningar när man jobbar i blindo, man kanske får till nåt som man aldrig hade tänkt på annars!

  60. #120
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran

    Post

    Kul att läsa spådomerna ovan, så här efteråt när G2 är annonserad och allt.

    T.ex sade Bionik "Jag tror varken att dom kommer att göra en renodlad softsynt eller en hård modular med NL3-rattar." Men det senare var ju faktist just vad det blev.

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 11:53
  2. Nord Modular Engine (G1/G2) vs. Nord Rack (2/3) ?
    Av karl.harleman i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 08:51
  3. Nord Modular-konceptet kontra riktig modular
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •