Sidan 1 av 34 1 2 3 4 5 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 1986

Ämne: Clavia Nord Modular(G1,G2)-tråden

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post clavia stoppar utvecklingen av nord modular os 4

    Ledsamma nyheter för våra kära ägare av Nord Modular-prylar, men säkerligen spännande nyheter för alla hårdvarufetischister: Clavia stoppar nu utvecklingen av OS 4 för Nord Modular och hänvisar i stället till "nya, spännande produkter år 2003". Det betyder sannolikt att de beslutat sig för en ny hårdvaruplattform, som då enligt alla mått och fasoner bör vara Clavia Nord Modular 2. Det är heller inte svårt att gissa vad det blir för maskiner; uppdaterade med det OS 4 som skulle kommit till nuvarande Modular-serien men med massor av extra "bells and whistles" tack vare de möjligheter som då finns när man utökar syntens DSP-förmåga, vilket vore en helt naturlig väg att gå (jämför: Clavia Nord Lead 3, Access Virus KC m fl).

    Frågan är bara om de behåller form och modellserie. Men det vore också helt i stil med hur företaget jobbat med både DDrum- och Nord Lead-utvecklingen. Kanske får vi se vridpotentiometrarna från Nord Lead 3, exempelvis. Får man göra en önskan så blir det att införa Pitch Stick-pinnen och modulationshjulet från Nord Lead-serien på nästa Modular Key.

    Se företagets meddelande:

    http://www.clavia.com/News/modularupgradeinfo.htm

    Om vi tillåter oss att spekulera ytterligare antar jag att Clavia kanske släpper på en OS-uppgradering till den första serien maskiner när väl nästa serie hårdvara är släppt.

    Ett drömscenario vore annars hårdvaru- och mjukvaruuppgraderingar av befintliga instrument. Det skulle ytterligare förstärka liknelsen med riktiga, analoga modulära system, och även liknelsen med mjukvara. Skulle kanske inte fungera i Micro Modular, men eftersom både Nord Modular Rack och Nord Modular Key har plats för en DSP-expansion så kanske man sonika kan byta denna mot en ny, mycket fetare DSP-expansion. Det är spekuleringar, och sån´t får ni gärna väva vidare med.

    Fotnot: Jag har mött en hel del trevligt Clavia-folk det senaste året men de har inte "hintat" åt endera håll, så mina spekulationer är enbart tagna ur min livliga fantasi.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    blä.. å ja som precis annonserat ut mitt behov av en nord modular... iofs så ändrar inte det saken så mycket.. men man vill ju gärna veta vad det är som kommer

    Kommer priserna på modularerna gå ner nu? Vad tror ni? Man kanske ska vänta nån månad med att tjacka en? Jag lär iofs inte få tag på en så snabbt.. försökt fram och tebax i ett år nu.. + måste sälja ut lite annat innan

    Iaf.. ny hårdvara.. jaAA.. med lite ram-minne kan man ju hoppas på =)
    Vore ju riktigt häftigt om man äntligen kan börja göra sköna delayer och galna reverbs + kanske en wavetable-oscillator?

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Jaha... Jävla skit.

    Lite dålig stil att annonsera ut en uppgradering och sen dra tillbaka den. Dom kunde ju tänkt sej för en extra gång och sluppit göra folk besvikna.

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    ...speciellt när dom snackat om denna uppgradering så väldigt länge som dom faktiskt gjort. Första release datum var väl satt till förra våren?

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Man vet ju aldrig; det kan ha varit en panikåtgärd, någon utvecklare kanske har "gått i väggen" eller dylikt, de är ju inte så många som får bära företagets krona (eller clav...e).

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    isåfall tycker jag dom skulle ringt mig.. liten ljudtåkig programmerare bara ett par meter ifrån deras kontor... hmm..

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Du hör vad du måste göra!

    Ring Bengt på Clavia vetja, han är kul, hälsa från mig!

    På TGS spekulerar man nu om huruvida Clavia kanske gjort detta ur vinstsyfte, eller rättare sagt brist-på-vinstsyfte. Jag tycker mig ha sett en del panikåtgärder från tyska Waldorf´s håll, och Clavia spelar ju lite i samma liga. Det är en tuff bransch, och det är tuffa tider nu. En ny mjukvara genererar inte direkt några pengar - alltså måste de fokusera på sån´t de kan sälja. Det känns inte som en orimlig förklaring, även om den förstås ändå är olustig. Vi vill ju inte att "vårt" svenska Clavia ska riskera att gå samma öde till mötes som andra legender inom synthesizervärlden (läs: Arp, Electronic Dream Plant, Oberheim, Sequential Circuits, New England Digital; listan kan göras lång).

  8. #8
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Post

    Hade de räknat med att alltid sälja mer och mer? Bara för att man lyckas mer än väl med en produkt en gång så behöver det ju inte innebära att man hela tiden kan upprepa succén. Men det verkar alla företag tro.

    Har man gått på högvarv och tvingats utöka produktionskapaciteten för att hinna med och efterfrågan plötsligt går tillbaka till "normalt", ja då står de där och lipar.

    Företag vill hela tiden överträffa sig själva. Visst är det utvecklande på ett sätt som gangnar både företag och kunder, men på sikt leder det bara till en utveckling för utvecklingens egen skull. Och detleder till att det blir mer och mer krystat.

    Vi får hoppas att det går bra för Clavia. Om inte annat så får de väl fortsätta att bygga synttrummor igen. Dt har ju gått bra tidigare. Eller är det bara jag som inbillar mig att det är syntar som gäller för Clavia nu?

    Olyckskorpen har kraxat!

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Ptja, men ett företag är väl mycket som man är själv egentligen; om ens inkomster ökar så ökar även ens utgifter. Plötsligt står man där med ett inkomstbortfall och tillvaron rasar ihop en bit. Då får man ta till någon nödlösning. Lite väl lekmannamässig förklaring kanske, men så _kan_ det ju vara i olika situationer. Grovt kan man kanske jämföra med hur det är när man spelar Black Jack eller många andra speldjävulshärjade nöjen. Man tror man ligger på topp och satsar fullt ut, för att finna att satsningen inte föll så väl ut som man trott. Då står man där med rumpan bar. Kära fågel, säg inte att du aldrig upplevt något liknande - "it´s a part of life". En sak är i alla fall säker; skakiga vägar med många backar och många höjder och dalar är mer intressanta att färdas på än en enda lång, rak motorväg.

  10. #10
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Hur är det med Mårre förresten, vet att han var lite sugen på OS4 (OBS! underdrift!). Ska vi kanske ordna en krisgrupp?

  11. #11
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Post

    *stiger in i diskussionen våldsamt bakfull*
    VA ÄNDA IN I GLÖDHETA H*LVETE ERE SOM PÅGÅR!?!?!??
    Här går man ut och svingar några bag-in-box en kväll så händer det här??? Har Clavia lämnat ut ngt journummer för oss som väntat i flera år på OS 4? Nu ska jag fan sälja allt jag har å satsa på ett guvernörsval i Georgien!
    *bälgar i sig en tredje liter juice å tar sig för pannan*
    det här e bara en mardröm, det här e bara en mardröm!

  12. #12
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    helt enkelt förjävligt... sälj modularen till mig [img]wink.gif[/img]

  13. #13
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Post

    U wish volantiz!
    Jag upptäcker nya grejer varje dag i den faktiskt. Snart förstår man logiken bakon logikmodulerna oxå å kan få den att spela det man vill (istället för som nu när den e "all over the place"). Jag ska ha kvar den och komplettera med den kommande Modular2:an!

    Det man kan göra med en Modular e så mkt mkt mer än ngn annan VA-pryl! Kanske man ska köpa en till för att lindra sorgen (jag har fortfarande inte meddelat min Modular den tråkiga nyheten).

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    du kan få tjacka min micromodular när jag hittat en modular key [img]wink.gif[/img]

  15. #15
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Post

    quote:skapades ursprungligen av: volantiz:
    du kan få tjacka min micromodular när jag hittat en modular key [img]wink.gif[/img]
    Hehe, ska det va så ska det va! Ännu en expanderad Modular key e det enda som får plats här inne (har ju redan en)! Micron e så liten å har så få rattar!

  16. #16
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    precis.. den är liten.. smidig.. syns knappt i kabelröran.. men kraften finns där [img]wink.gif[/img]

  17. #17
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Nackdelen med att ha flera är att det går en så s*tans många midiportar...

    Hoppas, hoppas på en Modular 2. Men jag är inte helt övertygad. Det var väl aldrig någon försäljningsframgång...

  18. #18
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Post

    Köp en Studio4 bara!
    Undra vad som händer med det OS X-stöd som Clavia lovade...

  19. #19
    deleted user

    Post

    SCHEIßE!!!!!!!!!!!!!!!

    Vafan.....Helvete......och alla andra fula ord....

    Det här kan närmast jämföras med att dra av sig tomtemasken inför ett gäng 4-åringar på julafton. Jag trodde att Clavia var en snäll gubbe som delade ut operativsystem lite då och då.

    Efter att ha skrålat om OS4 en längre tid så antar jag att Clavia har programmerat några nya moduler. Det kan väl inte vara en omöjlighet att trycka in dessa moduler i befintligt OS och döpa om det till 3.99999.....på så sätt gör dom iaf mig nöjd......för en stund. Ser inte en NM2 som någon lösning, om man tittar på NL3 så kommer en NM2 antagligen kosta bankrån.

    Jaja, det är fortfarande en bra synt men jag trodde som sagt att jag kunde lita på Clavia......*snyft*

  20. #20
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Post

    Japp Bionik! För första gången blir man riktigt förbannad på Clavia. NM2 kommer innebära att andelen bankrån kommer att öka lavinartat. En prislapp på ca 25000kr e nog tyvärr ingen omöjlighet (se bara på vad en NL3 kostar...).

  21. #21
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Clavias prylar har den fördelen att dom kostar ungefär lika mycket i sverige som i resten av världen (läs tyskland). Och i sverige kan man åtminstone få nån avbetalningsdeal. Och kommer det en NM2 så *ska* jag ha en, samma dag den släpps...

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    ...vilket med andra ord innebär att Clavia fattat rätt beslut.

  23. #23
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    kanske om det kommer en modular 2:a dvs

  24. #24
    deleted user

    Post

    Peter på IOL har tydligen hört rykten om Clavia + NI och skriver:
    quoteet blir inte någon version 4.0 av programvaran till Nord Modular. Så jag antar att man nu kan säga att Modularen är död. Gissningsvis blir det en Modular2 for windows
    Han har kanske rätt.....förutom det där att modularen är död, min lever än så länge.
    Om ryktet och gissningen skulle vara felaktiga så tror jag ändå att vi kan få se en annorlunda modular. Jag tror varken att dom kommer att göra en renodlad softsynt eller en hård modular med NL3-rattar.
    Min gissning (och förhoppning) är att dom gör en Creamware-inspirerad sak.....dvs ett kort till datorn med massiv dsp-kraft. Det skulle bli billigare än en rattförsedd plåtlåda och kännas bättre än röklukt från överhettade intelprocessorer.

  25. #25
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    creamwareinspirerad sak.. väldigt möjligt.. men jevligt synd tycker jag.. Jag tror inte heller att dom kommer kunna tjäna lika mycket på ett sånt system iom att Creamware redan har en riktigt fläskig modular med vad.. typ 140 moduler nu? mer? det innehåller moduler utvecklade av Waldorf med flera.. inte dåliga grejor direkt. Det jag tycker är grymt med just clavias modular är att man kan ta med den utan att släpa med sig en stationär dator.. annars hade jag inte sett nån anledning till att köra på en sån iom att jag redan har en pulsar2:a. Känns även dumt nu när creamware börjar gå åt "andra hållet" med sin Noah.. jag tycker clavia ska köra vidare på modularen och göra nån vettig (dvs bra men inte för dyr) uppgradering av den

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Jag tvivlar på att Clavia skulle göra en renodlad mjukvara. De är ju hårdvarukillar. Kolla deras produkthistoria liksom. Om de nu skulle göra något tillsammans med Native Instruments, ptja, det kanske skulle kunna vara en realitet. Men då är det i så fall bara för att möta det eventuella hotet från Creamware´s Noah kan jag tänka mig. Jag menar, om de vill göra renodlad mjukvara så ligger ju Propellerhead Software närmare till hands, de ligger ju bara ett stenkast bort från Clavia på söder. Plus att Marcus och Pelle på P-heads tidigare faktiskt kommer från just Clavia.

  27. #27
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    En mjukvaru-modular känns helt kört, NI äger ju redan marknaden. Tror inte Clavia kan konkurrera där. Ett PCI-kort hade jag antagligen inte köpt, vill ha så lite prylar som möjligt inne i datorn, är dödligt trött på att skruva och pilla. Och skulle jag ändå vilja ha ett skulle nog ett Pulsar vara intressantare, kan ju lite mer...

    Nåja, nuvarande Modular är fortfarande en helt grym synth...

  28. #28
    deleted user

    Post

    quote:jag tycker clavia ska köra vidare på modularen och göra nån vettig (dvs bra men inte för dyr) uppgradering av den
    Det är ju just den drömmen som precis slagits i spillror men jag fattar vad du menar.

    PF>> jag tror inte att Clavia kollar vem som ligger ´fysiskt´ nära vid ett eventuellt samarbete, om jag var chef så skulle jag nog välja NI. Men vem säger att dom bara kan välja och vraka bland samarbetspartners?......jo det är vi, dvs några små tyckare på ett litet forum

    Äh, ingen mening att sura...jag gör fortfarande underverk med OS3.03, och kommer att fortsätta med det en lång tid framåt.......iaf tills jag har råd att skaffa ett annat monster.

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Absolut! Det finns precis lika stor anledning att fortsätta använda den som innan (eller köpa en om man nu vill ha en) - jag menar, Moog bygger inte nya modular-moduler nuförtiden, men det är ändå ett himla sug efter Moogsystem. Är det bara för att man _vet_ att det skulle gå att göra fler saker med Modular om man hade ny mjukvara - som man _kräver_ det? Räcker det inte med att det är den mest komplexa modulärsynten - multitimbral och allt - som kan användas utan en dators inblandning? Jag tyckte t om det var roligast att programmera nya patcher med synten själv, utan att koppla den till en dator, bara utgå från befintliga uppkopplingar och skruva iväg. Även om jag naturligtvis har gjort på bägge sätt - annars skulle nog Clavia inte ha godkänt mina fabriksljud (som förresten till stor del är gjorda med en Micro Modular). För mig var hela grejen med koppling mot dator rätt opraktisk och inte så lockande, därför sålde jag min Key efter ett tag, det kändes för tidsödande. För mig så hade Clavia gärna fått bygga in mjukvarans alla funktioner i hårdvaran, så att säga. Vilket hade krävt ett annorlunda gränssnitt, med stor skärm i Triton-anda eller något.

  30. #30
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior

    Post NORD MODULAR

    JAG PRATADE MED FREDRIK PÅ CLAVIA I DAG
    ANGÅENDE EPROM UGRADERIK TILL NORDLEAD 2.
    JAG PASSADE PÅ ATT FRÅGA OM OS:ET TILL MODULAREN,
    O HAN SA ATT DE HAR HÅLLT PÅ DET SENASTE ÅRET MED OS 4,OCH DET HAR TAGIT UPP ALL DERAS TID.
    DE KAN INTE FORTSÄTTA MED JOBBET JUST NU FÖR DE MÅSTE HÄNGA MED DE ANDRA SYNTH TILLVERKARNA
    ANNARS KOMMER DE EFTER.
    SÅ KANSKE FINNS DET FORTFARANDE HOPP FÖR ALLA MUDULAR FAN

  31. #31
    hmm

    Post

    Måste du skrika för det [img]wink.gif[/img]
    Fast det låter ju lovande för dom som har en modular.
    Har alltid varit sugen på en, får se vad som händer.

  32. #32
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior

    Post

    JAG SKRIVER MED STORA,FÖR DU SLIPPER JAG TRYCKA NER SHIFT EFTER .

  33. #33
    imported_Jim

    Post

    Då får du nog allt trycka på shift för att det är som att du skriker rätt ut hela tiden [img]wink.gif[/img]

  34. #34
    hmm

    Post

    Precis som en av karaktärerna i Dilbert

  35. #35
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Wink

    Bra murvlat lait! Du vet väl att det e dig vi sänker OM det inte kommer nåt va?? [img]wink.gif[/img]

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Red face

    Jag säger som Janet.

    "What have you done for me... laitly"... hmm...

    För att redigera inlägg, använd ikonen med "pennan som skriver på pappret". Kanske kan vara på sin plats om man kommer på sig själv med felstavningar eller rent av vill ändra något i sin text.

    Lite reflexmässiga prylar:

    ? Om man enbart skriver med gemener - små bokstäver - i sina inlägg kommer man att uppfattas som en naiv Unix-människa. Det är dock acceptabelt, även om det kan bli jobbigt att läsa längre text som är gjord på detta vis. Jag gör ibland rubrikerna i gemen text, för att det kan ge en schysst "look" åt rubriker på websidor.

    ? Om man enbart skriver med versaler - stora bokstäver - så kommer man uppfattas som någon med dålig eller ingen internetvana. Det ser ut som om man vill "skrika" fram sina åsikter. Bättre att använda fetstil om man vill markera något, när nu alternativet finns. Dessutom blir det helt omöjligt för många - undertecknad inkluderad - att läsa text med enbart versal text.

  37. #37
    deleted user

    Post

    Men i det här fallet var det befogat att skrika, det handlar ju om NOOOOOOORD MODULAAAAAAR!!!!!!!!

  38. #38
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Låter ju konstigt att dom skulle skrota ett års jobb, så mina förhoppningar stiger iaf...

  39. #39
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Post

    Om man skriver så här då: تعريف بعلوم الإيزوتيريك أو أصول معرفة الذات ، أهميتها وأهدافها ?

    Har ingen aning om vad det står, men lite snyggt är det i alla fall.

    Kan bara nämna att det här forumet är ett under av "puts und studs" fämfört med ett annat forum jag besöker lite då och då med anledning till det foron jag har. Där verkar det som att man MÅSTE särskriva och vända på orden i meningarna så att man inte fattar ett barr. Dessutom inskränker sig deltagarnas kunskaper till huruvida man skall lacka "ögonlock" på bilen. Så en fjäder i hatten för deltagarna på 99musik.

    Så... det blit inget nytt OS till era Modularer? Sälj skiten och köp en riktig synt i stället, vettja. [img]wink.gif[/img]

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Arrow

    ©@£$?§|[]?±´??é®?µü??<pi>?~ß??¸??ªfiøæ?

    Jag tror nog Clavia har nå´t bra för alla med Modular, f´låt, MODULAR, det är nog kool ska ni se! :-)

    Man kanske ska förse syntarna med turbovingar, kjolar runt om och dubbla radioantenner? Skärmbreddare och bredare modulationsdäck?

  41. #41
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Post

    Jupp! Jag har varit inne på det ämnet tidigare - "synthesizer styling". Sportpitchbender i aluminium och sänkningssats till klaviaturen. Tänk er alla härliga floskler man skulle få läsa i katalogen. "Sportpitch - ett måste vid sportig pitchbending". Sänkt klaviatur för "entusiastisk spelstil". Eller sportknappar i kolfiberlook som "ger ett sportigt intryck". Underbart!!! Vilken marknad det skulle finnas. Det bara måste finnas ett uppdämt behov av dessa produkter.

  42. #42
    imported_Frej

    Post

    Ah, gälar på sidorna av synthen, ögonlock på displayen som är _skärm_breddad, xenonlyktor istället för dioder och såklart... en sportstol i studion.


  43. #43
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    jag sag en tom modularkeykaross saljas pa ebay for inte sa lange sedan.. om nan ser en igen sa far ni jattegarna saga till! Jag ar valdigt intresserad av att lacka om en

  44. #44
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran

    Post

    Håller inte alls med, vill ha mina syntar i originalskick, vill bara modifiera om det hjälper mig funktionellt. T.ex en 2x16 neon-grön-belyst LCD display likt Roland D-110´s display hade inte suttit fel på DX7an.

  45. #45
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    jaja.. det ar ju sjalvklart en smaksak.. men nu rakar jag vara valdigt intresserad av att lacka om en nord av nat slag.. aven om jag gillar dess design skarpt

  46. #46
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Kruxet är väl den tryckta texten på panelen. Annars är det ju en lätt match att spraykolorera efter hjärtans lust. Vad sägs om en mintgrön Nord Lead? :-) Finns det inget svenskt syntband som har en svart Nord Lead, förresten? Har hört något rykte om det någon gång.

  47. #47
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran

    Post

    Ja, men då ska det verkligen vara snyggt. Jag skulle inte vilja ha en synt som någon har lekman-modifierat, vem skulle vilja köpa Parakitens Yamaha/Moog t.ex? [img]wink.gif[/img] (sorry Parakeet, men det var ett strålande exempel)

    Fast de där Casio keyboarden (PSR nånting) som det finns en million av, och som ändp inte är något särskilt att ha, dom kan man väl få modifiera.

  48. #48
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    encore: japp.. stammer nog att man helst vill tjacka en "ren" modular.. det ar darfor som jag inte vill lacka pa utan att ha en extra kaross

    PF: det ar inte sa mycket viktig text pa modularen ju.. men jag tror att det inte ar sa jobbigt att fa dit snygg text anda som sitter som den ska. En nordlead hade jag hellre lackat om faktiskt.. svart vore inte helt fel

  49. #49
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Clavias är ju dom sista jag skulle vilja lacka om. Skitsnygga som dom är. Gult Q-Rack däremot...

  50. #50
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Post

    Och vad är det för fel på min Moog? Jag har redan visat mina Nord Leadar så det gör jag inte igen. Kanske skulle göra en med dalahästsmotiv..?

  51. #51
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    Jag har tyvarr inga andra syntar som alls skulle passa sig att malas om tyvarr.. funderat pa att forsoka fa tag pa ett svart klaviatur till wavestation.. men det e nog ganska svindyrt + att jag inte riktigt fastnat for den synten.. vet inte om jag kommer behalla sa lange. Jag ska kora ett par timmar editering till pa den for att se om den ar nat att ha verkligen. Jag har just nu mycket snyggare ljud i en wavetalblesynt pa pulsar2:an. Rackmoduler ar helt vardelost att kladda pa tyvarr.. har mest sant

    Waldorfs gula ja.. ar det samma ackliga farg och yta som pa klaviaturet sa skulle jag nog forsoka gora nat at saken om den inte satt uppskruvad i racket [img]eek.gif[/img]

  52. #52
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post


    Lackad & formgjuten plåt

    Jag har någon gång kanske berättat om episoden när jag jobbade som databastekniker, och kom ut till en kund som hette Dahlberg... Dahlgren... eller liknande. Upplands Väsby. De tillverkar bland annat emblem till bilar. Och andra saker i plåt. Jag får titta in ett ögonblick i deras fabrik och får se en massa rödlackade plåtar. "Wow!" säger jag, och killen undrar vad det är som är så tufft. Så förklarar jag att det är själva skalet till Nord Lead de tillverkar. Då blev han lite imponerad... även om han nog var lite tveksam till vad en synt var för något.

    Jag har vid ett annat tillfälle varit på Clavia och tittat in i deras "fabrik" (enbart montering) på Åsögatan. De är väldigt proffsiga. Exempelvis stannar alla prylar ett dygn i ett rum som är 50-60 grader varmt där det testas att de pallar trycket - sedan paketeras och skickas det. Tyckte verkligen det var en äkta tomteverkstad, med en massa kul Clavia-pryttlar redo för montering, nästan som på ett bageri med en massa bakplåtar med Nord´ar på, på väg in i ugnen för slutlig SysEx-gjutning. Och så har de också extremt låg felmarginal på grejerna.

    Jag har haft 2 st micromodular, 2 st Nord Lead II och en Nord Modular klav... inget kvar av dessa idag... :rolleyes: ... köp, byt & sälj-ångern kommer över en stunder som denna. Jag älskar soundet i alla prylarna men lyckades inte hitta den optimala Clavia-prylen "för mig"... jo, förresten, den hade jag på hemlån ett tag... det var en Nord Rack II. Den hade varit rätt optimal... hmm... fast modularljuden... nice... stuff... kanske blir någon... ähum... framtida pryl kanske! ;-)

  53. #53
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    nordrack2 pa iol .. 5500:- [img]wink.gif[/img]

    undrar om clavia har lust att salja nat gammalt nordlead-skal som dom kanske har liggandes... hmm..

  54. #54
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Lightbulb

    Kan du inte fejka å kontakta Clavia och säga att du är en erkänd konstnär som pendlar mellan Stockholm och New York, som ska vara med på nästa världsutställning och nu håller på att samla in Hi Tech som du ska förse med din egen prägel, att det är bråttom eftersom du fick lite kort varsel, råkar bo precis bredvid Clavia och.... ja, fråga om de inte vill bli ännu mer världsberömda, du är ju ändå gammal god vän med Andy (Warhol) och sådär. "Jaså, inte? Men om ni får en tusing då? Inte? Två? Fem?"... :-)

  55. #55
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    Post

    hehe.. njaa.. det kanske fungerar.. jag far testa sen nar jag far lon om 2 manader

  56. #56
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Post

    Jag och en kille till ansvarade en gång i tiden för pulverlacken på ett större företag. Vi lackade bara i vitt. Där kunde man få en hel del underliga grejer att lacka - saker som inte hade med produktionen att göra. Jag funderade starkt på att göra ett vitt skal till min Juno_106:a och skaffa en 909 för att matcha den.

    Allt gick att lacka, även fantaburkar, äpplen och bananskal.

  57. #57
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Post

    Färgschemat på Juno 106 lämnar ju tyvärr en del övrigt att önska. Och gavlarna är skitfula, kan man inte byta dom mot trä?

  58. #58
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Det är bara att skruva bort och slipa till nya i massiv ek... :-) 6 cm breda helst.

  59. #59
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior

    Post

    Det var synthbandet PAGE
    som hade svarta NordLead

  60. #60
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Post

    Specialbeställda från Clavia eller omlackerade på hemmaplan?

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 11:53
  2. Nord Modular Engine (G1/G2) vs. Nord Rack (2/3) ?
    Av karl.harleman i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 08:51
  3. Nord Modular-konceptet kontra riktig modular
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •