Sidan 28 av 34 FörstaFörsta ... 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... SistaSista
Resultat 1 621 till 1 680 av 1986

Ämne: Clavia Nord Modular(G1,G2)-tråden

  1. #1621
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Ja två reverb borde jag testa! För jag hittar inget bygglovskontor i min

  2. #1622
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    kombinera med modulerade delay vore nog också bra. spara lite minne

  3. #1623
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Förresten FltMulti är allpass ur bandpassutgången i 6db-läge.

  4. #1624
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Hur många allpassfilter sitter det i koden för ett modernt lyxreverb då? Räcker sladdarna och modulerna?
    Vill man dessutom ha lite algoritmreverbrörlighet i form av "spin/wander" behövs lfo/rnd och ännu fler sladdar.
    Jag tror inte det blir några reverbmirakel innan DSP:n nått 100%.

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reverb -> Chorus -> kompressor -> reverb, någon eq kanske? Borde fluffa till det rätt ok.
    Det går helt klart göra roliga grejer men så snyggt brukar det kanske inte bli. Men det måste det ju inte.

    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja två reverb borde jag testa! För jag hittar inget bygglovskontor i min
    Tänk på att om man ställer dem lika så brukar det förstärka "fula" frekvenser. Kanske köra två olika algoritmer eller om man kan köra delay och grejer emellan?

    --
    Men kan man verkligen göra ett reverb med G2:ans allpassfilter, måste det inte vara mer delay?

  5. #1625
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Du får ju multiplexa allpassfiltrerna så du får fler :-)

  6. #1626
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Ja, om någon lyckas göra ett bra (i traditionell mening) reverb på det sättet vore det kul att höra.

  7. #1627
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Får ta och koppla in min g2 motor igen. Har äntligen plats och vettig arbetsyta.

  8. #1628
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Ärligt talat tror jag inte man behöver något allpassfilter i form av en sådan modul. Man behöver delay och summering. Det kallas dock allpassfilter i teoribeskrivningarna men det är ett allpassfilter med ordentlig delay, i praktiken två mixpunkter, två nivåändrare och ett delay:

    "This increase in density is provided by the all-pass filter, similar to the one used in phasing, but with a multi sample delay used in place of a single register. "
    http://www.spinsemi.com/knowledge_ba...#Reverberation

  9. #1629

    Redaktör
    Jag har för mig att den klassiska Dattorro-reverben är fyra allpassfilter och fyra delay av olika längd, som sedan matas in i varandra. (Lätt att hitta via Google för den som gräva i alla detaljer.)

    Jag kommer inte ihåg hur mycket delayminne som finns i G2, men det borde vara tillräckligt för en enklare variant av det slaget, speciellt eftersom det faktiskt finns en färdig reverb. Men Dattorro är en gammal algoritm som var rätt långt från "State of the art" även på 1980-talet, så man ska nog inte förvänta sig några mirakel. Fast det kan vara en början, speciellt om man börjar modulera delaylinorna för att få lite rörelse i svansarna.

    Eventuellt kan man också laborera med en inledande delay för pre-delay och andra liknande knep för att öka intrycket av storlek på rummet.

  10. #1630
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har för mig att den klassiska Dattorro-reverben är fyra allpassfilter och fyra delay av olika längd, som sedan matas in i varandra. (Lätt att hitta via Google för den som gräva i alla detaljer.)

    Jag kommer inte ihåg hur mycket delayminne som finns i G2, men det borde vara tillräckligt för en enklare variant av det slaget, speciellt eftersom det faktiskt finns en färdig reverb. Men Dattorro är en gammal algoritm som var rätt långt från "State of the art" även på 1980-talet, så man ska nog inte förvänta sig några mirakel. Fast det kan vara en början, speciellt om man börjar modulera delaylinorna för att få lite rörelse i svansarna.

    Eventuellt kan man också laborera med en inledande delay för pre-delay och andra liknande knep för att öka intrycket av storlek på rummet.
    Ja och läser man vidare om detta (t.ex. genom att söka med Duckduck Go ) så ser man att delaykedjan anses vara en del av allpassfiltren i de teoretiska resonemangen. Det är alltså en återvändsgränd att sätta igång att försöka göra detta med de tämligen resurskrävande filter som kan göras till allpass i G2 är min teori. Delay mix och nivåjustering är verktygen som skall användas.

    Jag återkommer 2046 när jag är klar med detta.

  11. #1631
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Har någon gjort ett Control Surface script i Ableton för G2? Tänker att den passar perfekt till Abletons macro

    Eller har någon tips på guide för att göra eget script?
    LÖST

    ________
    Hittade UserConfiguration.txt och la in CC. Superenkelt
    ________

    Har någon testat att styra Abletons Macro med G2 encoders? När man byter Device så uppdateras encoders på G2 men när man vrider så hoppar värdet
    Senast redigerat av Fippe den 2021-03-05 klockan 17:48.

  12. #1632
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det att skicka ljud från en slot/patch till en annan?

    Tänkte jag skulle försöka bygga en MuRF (Moogerfooger-pedal m bandpassfilter styrda av envelopes) och låta en vocoderpatch gå genom den.

    Försöker hitta i manualen men lyckas inte.
    Någon i facebookgruppen har gjort en MURF-patch nu och delar om man vill ha den.

    A post shared by on


  13. #1633
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har kopplat in min nu. Det var länge sedan! Datorn är tom på patchar. Undrar vad jag ska göra först... Just det, allpassreverb!

  14. #1634
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    det blev inger reverb, det blev myrmusik

  15. #1635
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    jag tror inte eurorackarna fattar hur nice det är med en polyfonisk modular. inte för att spela ackord (bara):

    gör en nudelpatch. Eller en enkel dronepatch av något slag. Lägg in Voice Number som variabel. Höj röstantalet och bäva

  16. #1636
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jodå. Det är därför man har båda delarna.

  17. #1637
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    fast, det förklarar inte varför man har eurot?

  18. #1638
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fast, det förklarar inte varför man har eurot?
    Det ger fler happy accidents i mitt fall. Man kommer åt att skruva fel mer eller patcha fel.

  19. #1639
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Så är det nog.

  20. #1640
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Eller, så kan det kanske vara. Jag tror ändå möjligheterna i nm (typ: kan man göra ett reverb) kan leda till stt man testar mer grejer och får mer oväntat tillbaks. Däremot finns det ju färre och enklare moduler. Närmre serge än buchla/euro.

  21. #1641
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jag jobbar på helt olika sätt med de båda och får helt olika resultat. NM använder jag ofta för att testa om en idé jag har till en modul funkar i realiteten. Så gör jag en första prototyp i min G2, funkar det så blir det kicad och spice. När det ger väntade resultat så beställer jag PCBA prototyp från Kina. Oftast ska något rättas, vilket jag gör i kicad. Sen använder jag min fixade prototyp och filerna på färdig modul för produktion ligger på min google drive och väntar på att jag hamnar i en situation där jag inte har lust till att jobba mera för nån annan än mig själv... Jag får sällan använt min NM eller NM G2 till något musikaliskt. Men just voicenumber är typ den viktigaste variabeln när jag gör det.

  22. #1642
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon i facebookgruppen har gjort en MURF-patch nu och delar om man vill ha den.

    A post shared by on

    Messade inget svar än, har du fått den, verkade lite spännande!

  23. #1643

    Redaktör
    Vad är det som gäller om man vill köra G2-editorn på en nyare Mac?

    Vad jag kan avgöra är det bara virtuella maskiner som verkar fungera eftersom programmet är 32bit plus kräver USB-koppling. Har jag missat någon fiffig ny editor eller är det så illa? (Det verkar som det eventuellt kommer gå att köra Intel 32bit på Windows-ARM, så om det går att virtualisera Windows så bör det också fungera på M1…)

  24. #1644
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Idag har jag mixat och pillat med en låt som är nästan bara nord modular, bass drum synten styrd av en massa lfoer som matar varandra. Sen har jag stretchat och joxat runt dem och lagt på lite gitarr. Alltså jag älskar reaper också och izotope trash och dist men fan vad jag älskar nord modular. Den låter så jävla tungt och hårt och bra bara. Ska göra spår med perc-mojängen också, den är fin. Men drum synth är verkligen superb också

  25. #1645
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    De äldre Nord-syntharna låter verkligen unikt, snärtigt, hårt och bra. Någonstans vid NordLead3 börjar de låta mjukare och möjligen mer analogt men då faller ju poängen. Nord skall vara Nord! Piska till en lite .

  26. #1646
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag har jag mixat och pillat med en låt som är nästan bara nord modular, bass drum synten styrd av en massa lfoer som matar varandra. Sen har jag stretchat och joxat runt dem och lagt på lite gitarr. Alltså jag älskar reaper också och izotope trash och dist men fan vad jag älskar nord modular. Den låter så jävla tungt och hårt och bra bara. Ska göra spår med perc-mojängen också, den är fin. Men drum synth är verkligen superb också
    G1/Micro + Octatrack det bästa jag testat.
    Någon gång när jag får tid att bygga live ska det bli den gyllene!!!

  27. #1647
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hade hoppats ha tid för min G1 key inför inspelning med tyvärr blev det inte. Men snart ska jag ta nån vecka eller två och bara ge den kärlek o uppmärksamhet

    Älskar MuRF patchen jag gjort så det kanske var lika bra att jag inte hann kladda ner varenda låt med såna spår

  28. #1648
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De äldre Nord-syntharna låter verkligen unikt, snärtigt, hårt och bra. Någonstans vid NordLead3 börjar de låta mjukare och möjligen mer analogt men då faller ju poängen. Nord skall vara Nord! Piska till en lite .
    Ja, jag minns när jag testade Nord Lead 3 första gången och var väldigt oimponerad av själva ljudkvaliteten, även om synten var ett übermonster när det gäller möjligheter med sina fyra morphkanaler, LED-ringar och aftertouch. Just då tänkte jag att det var lite surt sa räven, eftersom jag hade en 2:a och inte hade råd med en 3:a, men när jag sedemera köpte en 3:a många år senare så fick jag samma reaktion. Jag inbillar mig att det har att göra med att det var Pelle Jubel som tog fram de första Nordarna (t o m 2:an), innan Propellerhead, och att de efter att han slutade väsentligen började om från scratch.

    Men en fråga i sammanhanget (som kanske besvarats i tråden tidigare om man orkar leta): Hur står sig Nordmodular G1 och G2 rent ljudmässigt mot olika Nord Lead -generationer? Det finns väl nåt filter i G1/G2 som säger sig vara ett "Nord Lead filter", vad nu som karaktäriserar det. Naturligtvis är modularsyntkonceptet något helt annat än en Nordleadens fasta arkitektur, men om man säger såhär då: Om man sätter ihop en Nordleadpatch på en G1 resp G2, låter det mer Nordlead2 eller Nordlead3 - eller nåt annat?

  29. #1649
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    G2 togs väl fram för att internt utveckla Lead 3, typ? Att de är snarlika i algoritmer och så. Och ja, det finns ett filter i G2 som heter Nord Lead typ.

    G1 modular låter betydligt hårdare än G2, tycker jag. Var på väg att sälja min ena micro för någon månad sedan, men när jag funktionstestade ångrade jag mig.

    G1 är väl mer av samma generation som NL2 tror jag?

  30. #1650
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    G2 togs väl fram för att internt utveckla Lead 3, typ? Att de är snarlika i algoritmer och så. Och ja, det finns ett filter i G2 som heter Nord Lead typ.

    G1 modular låter betydligt hårdare än G2, tycker jag. Var på väg att sälja min ena micro för någon månad sedan, men när jag funktionstestade ångrade jag mig.

    G1 är väl mer av samma generation som NL2 tror jag?
    Vi hade en period där vi hade tillgång till NL2, NL3, G1 och G2. Skulle definitivt instämma med ovan. G1 och NL2 delar grundljud, G2 låter mycket närmare NL3, lite rundare och mjukare. Tycker jag i alla fall. Sen kan ju både G1 och G2 göra så mycket med ljudet via moduler/patchning så man är ju inte lika låst till "ett ljud", men det är i alla fall min upplevelse av grundljudet man får med ett par osc till ett filter till utgången...

  31. #1651

    Redaktör
    Vad jag också förstått så har NL1/2 och G1 samma grundläggande algoritmer, och NL3 och G2 samma, dvs samma sak som de här ovan säger.

    Jag tycker man hör att det är produkter från samma bolag, men G2 är mjukare i karaktären. Jag har ett par patchar som jag konverterat från G1 till G2 med Python-programmet som nämnts, och de låter rätt olika, men då handlar det också om parametrar som är ganska far out, så där gissar jag att artefakterna från ljudmotorn spelar in.

  32. #1652
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Mycket spekulation här just nu som inte stämmer, vill bara säga det.
    Senast redigerat av kroffe den 2021-03-29 klockan 14:09.

  33. #1653
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Gick igenom lite gamla nord modular (g2)-patchar jag har gjort för polyfoni, och några som jag bara anade skulle funka för det, och har spelat lite på dem. Har nog aldrig kopplat in ett piano (midiklav) i norden tidigare, fast jag vet om att det är kul. Jag funderade på att dela upp dem och namnge men orkade inte. Fyra ljud:

    1. en additivsynt där en klockad LFOShape ställer nivåerna på de åtta deltonerna. Alltså, om shape-fönstret visar en ramp nedåt, kommmer deltonen längst till vänster (inte nödvändigtvis den lägsta men det blir mer meningsfullt så) starkast, och de andra faller av. Med LFO och Env kan man påverka form (typ ramp ned-trekant-ramp upp) och fast på lfoen.

    2. En jätte-enkel fas-m-patch, ljudet är inte det viktiga. Grejen här är att midinotens åtta bitar läggs ut i ett register, som agerar steg i en sequencer. Varje tangent har med andra ord en unik version av de åtta slagen i en takt. De har också olika tonhöjd. Det är lätt att förstå om man lyssnar.

    3. Patchen heter "fake-filter" eller något sånt. Använder en sinusoscillator för ljudet, och två perc-oscillatorer triggas av den. Genom att ställa olika nivåer, frekvenser och utklingning på perc-oscillatorerna får man olika klanger.

    4. Breakpoints-oscillator. Gendy Carlos. Fyra röster som åker runt i klang och tonhöjd a'la Xenakis. Om man håller nere tre tangenter kan man veta vilken av de fyra svajande tonerna man spelar med den andra handen, men den är lite svårspelad för meloditonen (överst) kan plötsligt ligga under någon av de andra i tonhöjd. Men bortsett från pitchsvajet trackar de bra :-)

    http://noise.technology/audio/testar%20nm%20polys.mp3

  34. #1654
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket spekulation här just nu som inte stämmer, vill bara säga det.
    Kan du inte säga vilka som är fel då? :-)

  35. #1655
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gick igenom lite gamla nord modular (g2)-patchar jag har gjort för polyfoni, och några som jag bara anade skulle funka för det, och har spelat lite på dem. Har nog aldrig kopplat in ett piano (midiklav) i norden tidigare, fast jag vet om att det är kul. Jag funderade på att dela upp dem och namnge men orkade inte. Fyra ljud:

    1. en additivsynt där en klockad LFOShape ställer nivåerna på de åtta deltonerna. Alltså, om shape-fönstret visar en ramp nedåt, kommmer deltonen längst till vänster (inte nödvändigtvis den lägsta men det blir mer meningsfullt så) starkast, och de andra faller av. Med LFO och Env kan man påverka form (typ ramp ned-trekant-ramp upp) och fast på lfoen.

    2. En jätte-enkel fas-m-patch, ljudet är inte det viktiga. Grejen här är att midinotens åtta bitar läggs ut i ett register, som agerar steg i en sequencer. Varje tangent har med andra ord en unik version av de åtta slagen i en takt. De har också olika tonhöjd. Det är lätt att förstå om man lyssnar.

    3. Patchen heter "fake-filter" eller något sånt. Använder en sinusoscillator för ljudet, och två perc-oscillatorer triggas av den. Genom att ställa olika nivåer, frekvenser och utklingning på perc-oscillatorerna får man olika klanger.

    4. Breakpoints-oscillator. Gendy Carlos. Fyra röster som åker runt i klang och tonhöjd a'la Xenakis. Om man håller nere tre tangenter kan man veta vilken av de fyra svajande tonerna man spelar med den andra handen, men den är lite svårspelad för meloditonen (överst) kan plötsligt ligga under någon av de andra i tonhöjd. Men bortsett från pitchsvajet trackar de bra :-)

    http://noise.technology/audio/testar%20nm%20polys.mp3
    Inser att jag oavsiktligen firade pianodagen igår. MAGISKT

  36. #1656

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du inte säga vilka som är fel då? :-)
    +1

    Skulle vara intressant att se patcharna du gjort också… (just nu har jag inget praktiskt sätt att få över ljud till min G2, men alltid spännande med andras ljud).

  37. #1657
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jo, kan ladda upp dem! Orkade inte då bara, skulle sova

  38. #1658
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Så här ett år senare försöker jag få till ratcheting i Murf-patch (se sida 21-22 i denna tråd) synkad till BPM enligt de förslag jag fick men fattar ingenting. Nån som har lust att hjälpa? Bantade ner min patch till två band bara för tydlighetens skull.

    Fick tips på s 21 om klockdelare och så. Men satan vad jag är trög i huvudet nu!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-04-25 kl. 10.52.09.png 
Visningar:	25 
Storlek:	199,6 KB 
Id:	101201

  39. #1659
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gick igenom lite gamla nord modular (g2)-patchar jag har gjort för polyfoni, och några som jag bara anade skulle funka för det, och har spelat lite på dem. Har nog aldrig kopplat in ett piano (midiklav) i norden tidigare, fast jag vet om att det är kul. Jag funderade på att dela upp dem och namnge men orkade inte. Fyra ljud:

    1. en additivsynt där en klockad LFOShape ställer nivåerna på de åtta deltonerna. Alltså, om shape-fönstret visar en ramp nedåt, kommmer deltonen längst till vänster (inte nödvändigtvis den lägsta men det blir mer meningsfullt så) starkast, och de andra faller av. Med LFO och Env kan man påverka form (typ ramp ned-trekant-ramp upp) och fast på lfoen.

    2. En jätte-enkel fas-m-patch, ljudet är inte det viktiga. Grejen här är att midinotens åtta bitar läggs ut i ett register, som agerar steg i en sequencer. Varje tangent har med andra ord en unik version av de åtta slagen i en takt. De har också olika tonhöjd. Det är lätt att förstå om man lyssnar.

    3. Patchen heter "fake-filter" eller något sånt. Använder en sinusoscillator för ljudet, och två perc-oscillatorer triggas av den. Genom att ställa olika nivåer, frekvenser och utklingning på perc-oscillatorerna får man olika klanger.

    4. Breakpoints-oscillator. Gendy Carlos. Fyra röster som åker runt i klang och tonhöjd a'la Xenakis. Om man håller nere tre tangenter kan man veta vilken av de fyra svajande tonerna man spelar med den andra handen, men den är lite svårspelad för meloditonen (överst) kan plötsligt ligga under någon av de andra i tonhöjd. Men bortsett från pitchsvajet trackar de bra :-)

    http://noise.technology/audio/testar%20nm%20polys.mp3
    1. http://maxwainwright.com/shr/additiv...-spektrum.pch2
    3. http://maxwainwright.com/shr/fakefilter%203.pch2
    4. http://maxwainwright.com/shr/breakbp...yare%20kb.pch2


    den med sequencern hittar jag inte nu, minns inte vad den heter. Men den är inte lika intressant tänker jag

  40. #1660
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Kan det stämma att Nord Modular keyboard 1998 verkligen kostade £1495?
    https://web.archive.org/web/20150608...es/clavia.html

    Justerat för inflation och omvandlat till dagens pengar skulle detta alltså vara 31307kr!?!

    Använde:
    https://www.bankofengland.co.uk/mone...ion-calculator

  41. #1661
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Låter väl möjligt ändå? om än lite dyrt.

    Den här brukar jag använda ibland när jag ska se vad saker jag handlade för Hamburgska riksdaler banco osv i min ungdom.

    http://historicalstatistics.org/Jamforelsepris.htm

  42. #1662
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan det stämma att Nord Modular keyboard 1998 verkligen kostade £1495?
    https://web.archive.org/web/20150608...es/clavia.html

    Justerat för inflation och omvandlat till dagens pengar skulle detta alltså vara 31307kr!?!

    Använde:
    https://www.bankofengland.co.uk/mone...ion-calculator
    Har för mig jag gav typ 15k för min, så kan nog stämma. Tror inte GBP-kursen var fullt så hög då heller, så uträkningen mot sek kan nog halta lite.

  43. #1663
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har för mig jag gav typ 15k för min, så kan nog stämma. Tror inte GBP-kursen var fullt så hög då heller, så uträkningen mot sek kan nog halta lite.
    Just - har säkert gjort nån tankvurpa här i att först räkna om till ukp idag och sen konvertera med dagens kurs.

  44. #1664
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/fxivmpOlfV4

    Snyggt ljud! Gillar att han döpt patchen till Acidub förstås.

  45. #1665
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Mycket fint!
    Får FSOL vibbar av de där esoteriska padsen.

  46. #1666
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Fråga angående G1. Om jag man har en mac mini 2012 med OS mojave. Finns det ett sätt att editera en g1 utan strul eller dropouts. Hur isåfall?

  47. #1667
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Va ett tag sen jag testade sist men jag har för mig att jag använde den här sist. http://www.stage-engine.com/micro-modular-1. Viktigt med Midifejset. Mitt M-audio funkade sisådär. Elektron TM-1 funkade bra om jag inte minns fel.

  48. #1668
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga angående G1. Om jag man har en mac mini 2012 med OS mojave. Finns det ett sätt att editera en g1 utan strul eller dropouts. Hur isåfall?
    Ett alternativ är Dual boot, alltså typ en windows 2000-partition (varför ha nyare os?) man startar om i. Jag tror jag har fått det att funka i Wine annars... Alltså pc-editorn bara. Patchade micromodular förra våren på min laptop (mojave typ) och tror inte jag bootade om. Tror faktiskt den windows-booten är raderad.

  49. #1669
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett alternativ är Dual boot, alltså typ en windows 2000-partition (varför ha nyare os?) man startar om i. Jag tror jag har fått det att funka i Wine annars... Alltså pc-editorn bara. Patchade micromodular förra våren på min laptop (mojave typ) och tror inte jag bootade om. Tror faktiskt den windows-booten är raderad.
    Hur mycket skulle det kosta att anställa en programmerare för att helt enkelt bygga en modern, buggfri editor? Det är projekt jag skulle kunna tänka mig att finansiera om jag vore rik.

  50. #1670
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mycket skulle det kosta att anställa en programmerare för att helt enkelt bygga en modern, buggfri editor? Det är projekt jag skulle kunna tänka mig att finansiera om jag vore rik.
    Typ som den här:
    http://byte-order.com/site/index.php...or-byte-order/

  51. #1671
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om den redan finns, vad är det som diskuteras ovan i tråden?

  52. #1672
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om den redan finns, vad är det som diskuteras ovan i tråden?
    Det undrar jag också...byte-order fungerar hur bra som helst på macOS mojave.
    Och förresten, Nord Modular Hype i säljes! 6.500:- G1 desktop/rack i mint condition.

  53. #1673
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om den redan finns, vad är det som diskuteras ovan i tråden?
    Edit: Utom att en person har en gammal mac.

  54. #1674
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det undrar jag också...byte-order fungerar hur bra som helst på macOS mojave.
    Och förresten, Nord Modular Hype i säljes! 6.500:- G1 desktop/rack i mint condition.
    Jag drog ner appen, men det verkar inte gå att dema den? Alltså man verkar behöva en Nord Modular för att alls kunna bygga patcher. Eller är det något jag missar?

  55. #1675
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har aldrig hört talas om byte order. Det kan ju vara bra. Men, Wine är gratis?

  56. #1676
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har aldrig hört talas om byte order. Det kan ju vara bra. Men, Wine är gratis?
    Det är även Byte Order.

  57. #1677
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är även Byte Order.
    ok. Såg ditt inlägg om att dema, tänkte du menade demo-version av programmet.

  58. #1678
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok. Såg ditt inlägg om att dema, tänkte du menade demo-version av programmet.
    Nej, bara att original-editorn gick att torr-patcha med utan synt inkopplad. Det verkar inte gå med den här – eller så funkar den ändå inte så bra på nyare macar som det hävdas.

  59. #1679
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, bara att original-editorn gick att torr-patcha med utan synt inkopplad. Det verkar inte gå med den här – eller så funkar den ändå inte så bra på nyare macar som det hävdas.
    Jo fattade det sedan. Det går ju att torr-patcha på original-editorerna ja.

  60. #1680
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    har nån några bra piano/flygel patchar för g2? alla jag har är så dova, inget klös när man tar i.

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 11:53
  2. Nord Modular Engine (G1/G2) vs. Nord Rack (2/3) ?
    Av karl.harleman i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 08:51
  3. Nord Modular-konceptet kontra riktig modular
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •