Sidan 24 av 34 FörstaFörsta ... 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... SistaSista
Resultat 1 381 till 1 440 av 1986

Ämne: Clavia Nord Modular(G1,G2)-tråden

  1. #1381
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får G2-editorn att starta via Crossover, som använder Wine. Dock fungerar inte USB-drivaren, så man kan bara använda den för patchningsdelen, inte för att kommunicera med G2:n.

    Det borde ju också gå att köra macOS virtualiserat, istället för att gå vägen via Windows.
    Men det finns väl ingen annan väg in i G2 för nya patcher än via USB eller? Jag minns inte.
    Det verkar gå att köra VirtualBox med macOS på Windows, frågan är om det går på Mac?
    https://www.maketecheasier.com/insta...os-virtualbox/

  2. #1382

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det finns väl ingen annan väg in i G2 för nya patcher än via USB eller? Jag minns inte.
    Nix, det är bara USB som fungerar för att kommunicera med G2.

    Det går att köra macOS virtualiserat på macOS via VMWare och Parallels också, men jag har inte testat det. Ifall det bara är G1/G2-editorn man är ute efter är det förmodligen minst krävande att köra en virtualiserad Windows XP-maskin – macOS är rätt hungrigt i sig och tar mer plats.

  3. #1383
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Hej, jag hade en g2x tidigare och även om jag saknar den generellt, så saknar jag vocoder-ljuden extremt. Byggde inte så mycket i just den kategorin, för det var så bra presets. När jag hör på grejer vi gjorde med vocoder så får jag mega-gas igen.
    Vad jag vara ett bra substitut? Någon som är extra bevandrad i just vocodermöjligheterna i G2?

  4. #1384
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej, jag hade en g2x tidigare och även om jag saknar den generellt, så saknar jag vocoder-ljuden extremt. Byggde inte så mycket i just den kategorin, för det var så bra presets. När jag hör på grejer vi gjorde med vocoder så får jag mega-gas igen.
    Vad jag vara ett bra substitut? Någon som är extra bevandrad i just vocodermöjligheterna i G2?
    99:ans Sawtooth har sagt att NordModular är den bästa vocodern som finns. Hoppas han ser din post!

  5. #1385
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Vocoders i G2 är grymmast i stan. Den matas bäst med en extern wavetablesyntes för de bästa, bredaste och fylligaste röstmosen!

  6. #1386
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej, jag hade en g2x tidigare och även om jag saknar den generellt, så saknar jag vocoder-ljuden extremt. Byggde inte så mycket i just den kategorin, för det var så bra presets. När jag hör på grejer vi gjorde med vocoder så får jag mega-gas igen.
    Vad jag vara ett bra substitut? Någon som är extra bevandrad i just vocodermöjligheterna i G2?
    En micro modular orkar väl nätt och jämnt med vocodermodulen med inte så mycket annat runtikring. Kanske bara mono

  7. #1387
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Hmm. Verkar som jag måste bli med G2 igen. Var det inte en till salu här på forumet?

  8. #1388
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Två frågor för G1....

    1. Vilken modul är VCA? Jag är van vid att använda den här i mitt eurorack men saknar något som funkar likadant: http://www.doepfer.de/a1323.htm

    2. Blev inspirerad av hur snyggt det låter att skapa musik med en Analog shift register (tex https://intellijel.com/shop/eurorack/shifty/) och undrar hur man kan göra något liknande.
    Jag vill spela på tangenterna och att varje gate startar sampling i en S&H-modul. Hur kan man göra så att gaten hoppar till nästa modul varje gång jag trycker ner en tangent?

  9. #1389
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99:ans Sawtooth har sagt att NordModular är den bästa vocodern som finns. Hoppas han ser din post!
    Jag har aldrig ordentligt jämfört vocodern G1 mot G2, men det är väl ingen avgörande skillnad väl? Redan Nord Modular NM1:s vocoder låter väl oerhört bra? Den tangentlösa rackmodellen kan ju vara ett tips för den som främst vill komma åt effekter som kräver mer än Micron klarar?

  10. #1390
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Två frågor för G1....

    1. Vilken modul är VCA? Jag är van vid att använda den här i mitt eurorack men saknar något som funkar likadant: http://www.doepfer.de/a1323.htm

    2. Blev inspirerad av hur snyggt det låter att skapa musik med en Analog shift register (tex https://intellijel.com/shop/eurorack/shifty/) och undrar hur man kan göra något liknande.
    Jag vill spela på tangenterna och att varje gate startar sampling i en S&H-modul. Hur kan man göra så att gaten hoppar till nästa modul varje gång jag trycker ner en tangent?
    1. Det finns en dedikerad "VCA", ser inte mycket ut för världen men gör det den skall. Vill du kontrollera amount gör du det innan med något lämpligt. Även en del andra moduler kan användas som VCA på olika sätt, t.ex. PAN-modulen. Envelopperna går att köra direkt som "VCA" också. Alltså ljud in, VCA:at ljud ut.
    Bifogad fil 91076

    2. Logik finns i mängd, men det finns ingen modul färdig som gör det där, du får bygga ihop med räknare, S/H m.m. Finns säkert andra lösningar. I G2 kan man hoppa via allokerat röstnummer, tror inte det går direkt på G1, kanske indirekt. G2 har även multiplexer som skulle kunna användas till det du beskriver, det har inte G1 men det går absolut att lösa det du beskriver.

  11. #1391

    Redaktör
    Det finns ett helt kapitel i Nord Modular-boken om logikmodulerna, så beroende på vad du är ute efter kan det finnas där:
    http://www.cim.mcgill.ca/~clark/nord.../nm_logic.html

  12. #1392
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Skriv inte så! Nu saknar jag mina G1 och G2 som jag inte kommer åt just idag 。・°°・(>_<)・°°・。

  13. #1393
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Två frågor för G1....

    1. Vilken modul är VCA? Jag är van vid att använda den här i mitt eurorack men saknar något som funkar likadant: http://www.doepfer.de/a1323.htm

    2. Blev inspirerad av hur snyggt det låter att skapa musik med en Analog shift register (tex https://intellijel.com/shop/eurorack/shifty/) och undrar hur man kan göra något liknande.
    Jag vill spela på tangenterna och att varje gate startar sampling i en S&H-modul. Hur kan man göra så att gaten hoppar till nästa modul varje gång jag trycker ner en tangent?
    Mer konkret om 2:
    Att använda sequencern och ha en sekvens som ökar med ett för varje steg och sedan ett gäng komparatorer som öppnar rätt gate beroende på vilket värde sequencern lägger ut. Vill man inte använda alla 16 steg så upprepar man bara; t.ex. 1-2-3-4 fyra ggr. Sequnecern triggas av keyboard gate. Sedan är det alltid detta om man vill köra polyfont eller inte. Om man tänker moonfon analogmodular men bygger i polyfona arean kan alla möjliga roliga "misstag" uppstå.

  14. #1394
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Ok. Jag har alltså bestämt mig för att köpa en G2 igen. Kan köpa en utan expansion för 13 och en NOS för 18. Ja, NOS i låda. Som i aldrig använd och den är expanderad.

    Vad skall jag göra? Kommer inte göra några monsterpatchar, saknar den först och främst pga vocodern. Hade en g2x i några år, och gjorde först och främst effektkedjor och blåsinstrument + vocodern så klart. Damn, den där vocodern.

  15. #1395
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nfuture Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Jag har alltså bestämt mig för att köpa en G2 igen. Kan köpa en utan expansion för 13 och en NOS för 18. Ja, NOS i låda. Som i aldrig använd och den är expanderad.

    Vad skall jag göra? Kommer inte göra några monsterpatchar, saknar den först och främst pga vocodern. Hade en g2x i några år, och gjorde först och främst effektkedjor och blåsinstrument + vocodern så klart. Damn, den där vocodern.
    Man ångrar aldrig en expansion.

  16. #1396
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Har en G2 engine liggandes...

  17. #1397
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man ångrar aldrig en expansion.

    Hahaha, spoken like a true 99:a

  18. #1398
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer konkret om 2:
    Att använda sequencern och ha en sekvens som ökar med ett för varje steg och sedan ett gäng komparatorer som öppnar rätt gate beroende på vilket värde sequencern lägger ut. Vill man inte använda alla 16 steg så upprepar man bara; t.ex. 1-2-3-4 fyra ggr. Sequnecern triggas av keyboard gate. Sedan är det alltid detta om man vill köra polyfont eller inte. Om man tänker moonfon analogmodular men bygger i polyfona arean kan alla möjliga roliga "misstag" uppstå.
    TACK! Det var precis vad jag behövde läsa för att lösa det:
    https://soundcloud.com/ljudvagg/polyasr

    Det blev inte alls som jag tänkte mig men ett helt klart intressant verktyg att skriva en låt på

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2019-12-30 at 21.51.46.png 
Visningar:	12 
Storlek:	1 010,3 KB 
Id:	91089

  19. #1399
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Kul!
    Du körde med gate-sequencern, enkel och snabb lösning!

    Det blir väl aldrig riktigt som man tror men alltid bra på något sätt ändå?

  20. #1400
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig ordentligt jämfört vocodern G1 mot G2, men det är väl ingen avgörande skillnad väl? Redan Nord Modular NM1:s vocoder låter väl oerhört bra? Den tangentlösa rackmodellen kan ju vara ett tips för den som främst vill komma åt effekter som kräver mer än Micron klarar?
    Tror också det är liten skillnad. Sen har väl g1 inte toppenomvandlare, minns inte hur många bitar in (16 i alla fall väl..?) men det spelar ju ingen roll egentligen.

  21. #1401
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Hum. Encore tar 499$ för en expansion. Med tull och moms och frakt blir det ju långt över vad man får en egine för? Finns iofs g2 key som kostar mer, men ändå mycket pengar!!

  22. #1402
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan är det alltid detta om man vill köra polyfont eller inte. Om man tänker moonfon analogmodular men bygger i polyfona arean kan alla möjliga roliga "misstag" uppstå.
    +1. Polymöjligheten är riktigt ball. Enkla, trista patcher kan bli riktigt kul med polyfoni, inte minst med voice-nummer som variabel i patchen. För få modularer som kan det tykcrr jag det verkar. Exempelvis reasons Complex-1 kan det väl inte..?

  23. #1403
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Blir mer och mer sugen på en G2 ju längre tiden går... Att Autechre använt den (samt G1) är ju en bonus.

  24. #1404
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir mer och mer sugen på en G2 ju längre tiden går... Att Autechre använt den (samt G1) är ju en bonus.
    G1 Gullig
    G2 Mest möjligheter

    Båda är asroliga.

  25. #1405
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Micro är extra gullig! Funderar iofs på stt sälja min ena (har typ aldrig använt båda samtidigt) men väntar tills priset är orimligt högt istället.

    Är det inte för få micromodularkonserter egentligen? Det har väl hänt emellanåt i Stockholm, och vi körde ett par i Göteborg mär jag gick på hsm. Men ändå?

  26. #1406
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Micro är extra gullig! Funderar iofs på stt sälja min ena (har typ aldrig använt båda samtidigt) men väntar tills priset är orimligt högt istället.

    Är det inte för få micromodularkonserter egentligen? Det har väl hänt emellanåt i Stockholm, och vi körde ett par i Göteborg mär jag gick på hsm. Men ändå?
    Jag körde en för ett år sedan. Tre Micromodular, tre H9.

  27. #1407
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag körde en för ett år sedan. Tre Micromodular, tre H9.
    Menar alltså grupper där alla har varsin micromodular

  28. #1408
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Oj, sånt händer nog inte i byhålor som Linköping.

  29. #1409
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    :-)

  30. #1410
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar alltså grupper där alla har varsin micromodular
    Det vore kul att se men är inte G1 med tangenter ännu gulligare?
    Tre sådana, eller varför inte en oktett (en byte)?
    Jag tycker nog det är världens snyggaste synt faktiskt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	R-1038304-1465423755-4226.jpeg.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	88,2 KB 
Id:	91902

  31. #1411
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar alltså grupper där alla har varsin micromodular
    Missförstod dig helt då. Sorry.

  32. #1412
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Missförstod dig helt då. Sorry.
    Helt ok

  33. #1413
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Hur patchar man för att skapa en End of cycle från ett envelope?

  34. #1414
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur patchar man för att skapa en End of cycle från ett envelope?
    Komparator mot noll/nära noll?

  35. #1415
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Eller logik NOT

  36. #1416
    Leviathan
    Leviathan är inte uppkopplad
    Leviathans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hej, har köpt mac mini. Har inte orkat fixa med editorn så nmg1 har stått tyst i ett hörn nu väldigt länge. Mest för att misstänker att det väldigt krångligt att få den funka med mac. Men det kanske är bättre idag? Är inte så haj på mac wine och sånt... Kan någon ge mig en liten guide? Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig.

  37. #1417
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Leviathan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej, har köpt mac mini. Har inte orkat fixa med editorn så nmg1 har stått tyst i ett hörn nu väldigt länge. Mest för att misstänker att det väldigt krångligt att få den funka med mac. Men det kanske är bättre idag? Är inte så haj på mac wine och sånt... Kan någon ge mig en liten guide? Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig.
    Denna funkar felfritt och är enkel att installera:
    http://www.stage-engine.com/micro-modular-1

  38. #1418
    Leviathan
    Leviathan är inte uppkopplad
    Leviathans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack så mycket outshape!

  39. #1419
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hämtar en NM key imorrn. Köper främst för vocoderns skull. Väldigt peppad! Hade en sån för femton år sen men ledsnade pga att det behövde kopplas in dator. Kommer nog bli mer nu så att jag patchar grejer som funkar lite då och då och sen kör jag den mest utan editor som livesynth.

    Tar gärna emot era vocodertips!

  40. #1420
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nu är den här! Bara scrollat genom vocoderpatchar o testat. Positivt överraskad. Ska skaffa en mer vocoderanpassad mikrofon nu och sätta mig o labba

  41. #1421
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Vocodertips anyone? Kompressor o EQ på modulatorn innan vocodern såklart, men annars?

  42. #1422
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Sökte på ”nord vocoder” på youtube. Bara för å se ifall det fanns något bra. Hittade denna, inte riktigt min typ av låt kanske. Men man hör klart och tydligt att vocodern är skarp och fin. Någon factory vocoder preset tro, eller custom preset?


    https://youtu.be/2dmfobflogM

  43. #1423
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Anthony rother har så jävla bra ljud med vocoder. Älskar hans Little computer people

  44. #1424
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Suttit o försökt patcha till en egen vocoder nu. Svårt! Klurigt att få till tydligheten och jag är inte så vass på compressor/expander

    En annan sak som fick mig att klia hål i huvudet var att om jag ökar till två eller tre toners polyfoni och spelar ett ackord m vocodern, då kan jag inte sen bara ta en tangent och få den i mono. Istället lägger den då ett ackord med tangenten som grund. Superstörigt. Vill ju kunna växla mellan två-tre toner och en ton när jag spelar.

  45. #1425
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Den har ju en del begränsningar trots flexibiliteten, hade också en del strul med vocodern som jag inte helt begrep mig på trotts manual Jag kanske vill köpa dig av den om du tröttnar dock

  46. #1426
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hehe. Jamen då hör jag av mig isf!

  47. #1427
    klangumsetzer
    klangumsetzer är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kanske de här inläggen kan vara till hjälp: http://electro-music.com/forum/viewt...ocoder&t=22206

  48. #1428
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klangumsetzer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske de här inläggen kan vara till hjälp: http://electro-music.com/forum/viewt...ocoder&t=22206
    Tack!

    Hittade ett gäng vocoders i nåt arkiv på electromusic också. Bra att scrolla igenom och försöka identifiera vad som gör dem olika.

    Har dock ännu inte förstått varför vissa ”fastnar” i polyfoni trots att jag bara trycker ner en tangent. T ex ”Classic Vocoder” som jag tror är en factory preset, om jag ökar polyfonin till tre så kan jag lägga ackord men den lägger ett ackord sen även om jag bara trycker en tangent. Har nog inte förstått hur oscillatorerna styrs misstänker jag.

    En annan sak som var lite irriterande (möjligen också besvikelse) var att om jag använder två patchar parallellt så styrs bara den aktiva av den tangent jag trycker ner. Så den andra patchens vocoder dronar vidare på den senast lagda tangenten efter att jag bytt aktiv slot. Vad är det jag missar här?
    Senast redigerat av M i Gbg den 2020-03-09 klockan 10:22.

  49. #1429

    Redaktör
    Har du lagt vocodern i common-området? Då blir den monofonisk, och så skickar du signalen från oscillatorerna som du lägger i röstområdet. Då ska det funka att spela antingen enskilda toner eller ackord.

    När det gäller att spela två slots samtidigt så går det, men jag kommer inte ihåg ifall det räcker med lite smarta inställningar för kanaler eller om du måste ha en performance.

  50. #1430
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du lagt vocodern i common-området? Då blir den monofonisk, och så skickar du signalen från oscillatorerna som du lägger i röstområdet. Då ska det funka att spela antingen enskilda toner eller ackord.

    När det gäller att spela två slots samtidigt så går det, men jag kommer inte ihåg ifall det räcker med lite smarta inställningar för kanaler eller om du måste ha en performance.
    Ok, tack. Får bli att dyka ner i manualen lite nu så jag får grepp om den. Kul att ha den tillbaka!

  51. #1431
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Två slots på g2 på tangenterna får man väl genom att trycka på båda samtidigt. Kommer inte ihåg hur det kör på min g1, men vill gissa att det kör på samma sätt.

  52. #1432
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Två slots på g2 på tangenterna får man väl genom att trycka på båda samtidigt. Kommer inte ihåg hur det kör på min g1, men vill gissa att det kör på samma sätt.
    Jo, jag kan få båda slotsen aktiva men bara den ena styrs av tangenterna. Men troligtvis handlar det nog om att jag bara inte ställt in den korrekt.

  53. #1433
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, jag kan få båda slotsen aktiva men bara den ena styrs av tangenterna. Men troligtvis handlar det nog om att jag bara inte ställt in den korrekt.
    Jag blir osäker, går det verkligen att spela på mer än en slot i taget från keyboarden i NM1?

    Ur manualen s 20, active slot nämns bara i singular:
    You can change the active slot by pressing the corresponding SLOT BUTTON. To deactivate and reactivate slots in a multitimbral setup, press SHIFT and the desired SLOT BUTTON(S). The DISPLAY shows the name of the patch in the active slot and the current number of voices of that patch within parenthesis. The other numbers in the DISPLAY show the current number of voices assigned to the other patches in the setup.
    Via midi kan man spela på fler slots i varje fall om de sätts på samma midikanal.

    Jag såg performance nämnas men sådana finns inte i NM1, enbart G2.

    Det polyfona triggproblemet låter helt klart som att envelopen hamnat i Common Voice Area.
    Har du en expanderad enhet? Vocodern drar väl rätt mycket CPU?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anthony rother har så jävla bra ljud med vocoder. Älskar hans Little computer people
    Han är bra på ljudbilder överhuvudtaget tycker jag.

  54. #1434
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Man har väl oscillatorerna i poly area och vocodern i common. Annat vore slös

  55. #1435
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok. Ska kolla allt det där. Tack för svar

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blir osäker, går det verkligen att spela på mer än en slot i taget från keyboarden i NM1?

    Ur manualen s 20, active slot nämns bara i singular:


    Via midi kan man spela på fler slots i varje fall om de sätts på samma midikanal.

    Jag såg performance nämnas men sådana finns inte i NM1, enbart G2.

    Det polyfona triggproblemet låter helt klart som att envelopen hamnat i Common Voice Area.
    Har du en expanderad enhet? Vocodern drar väl rätt mycket CPU?

    - - - Uppdaterad - - -



    Han är bra på ljudbilder överhuvudtaget tycker jag.

  56. #1436
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    JIIIIIIIIhaaaaaaaaaaaaaaww!!! Igång med micro modularen. Fy fan vad tungt den kan låta. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2020-03-14 at 23.05.47.png 
Visningar:	13 
Storlek:	310,0 KB 
Id:	92869

  57. #1437
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Men datorn tappar midi rätt ofta. Undrar om den trådlösa musen spökar kanske

  58. #1438
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2020-03-15 at 11.43.42.png 
Visningar:	3 
Storlek:	39,8 KB 
Id:	92889

    tips på en enkel och rätt flexibel puka. Kan göra puffiga grejer och mer buchla-aktigt fm-klonk utan att kosta så många %. Med likriktaren kan man få till pitchsvep (både ner och upp).
    Den kan också göra digitalnoise om man höjer decay och fm, diverse percussionknäpp

    fick till och med till en hyfsad bastrumma, som låter lite 909/gammeldags:
    Namn:  Screen Shot 2020-03-15 at 11.51.45.png
Visningar: 335
Storlek:  33,0 KB
    (fast den är ganska tyst)

  59. #1439
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Om man styr likriktningen på den första (fm-pukan) mellan av och halvvågs tillsammans med dynamik (som jag inte har rört än) borde man kunna få till hyfsade slag på kanten av trumman, lite tunnare ljud.

  60. #1440
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok, tips på midiinterface som funkar bra? Min e-mu midi 2x2 har funkat förut (med windows/tidigare mac os) men nu tappar den lite för ofta.

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 11:53
  2. Nord Modular Engine (G1/G2) vs. Nord Rack (2/3) ?
    Av karl.harleman i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 08:51
  3. Nord Modular-konceptet kontra riktig modular
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •