Sidan 22 av 34 FörstaFörsta ... 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SistaSista
Resultat 1 261 till 1 320 av 1986

Ämne: Clavia Nord Modular(G1,G2)-tråden

  1. #1261
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Det som är intressant med denna patch är att den stillastående oscillatorn verkar ha lite hyss för sig. Ibland blir det inget fräs men vrider man på dess pitch upp och ner igen börjar det leva ett tecken på att digitala synthar inte alltid är deterministiska.

  2. #1262
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som är intressant med denna patch är att den stillastående oscillatorn verkar ha lite hyss för sig. Ibland blir det inget fräs men vrider man på dess pitch upp och ner igen börjar det leva ett tecken på att digitala synthar inte alltid är deterministiska.
    Fasning?

  3. #1263
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Likriktaren gör nytta då dessa fyra moder ger väsentligt olika karaktär på det numeriska fräset. Dessutom så kommer likriktaren att multiplicera återkopplingen, annars ingen återkoppling, vilket gör att grundtonen kvarstår och det numeriska fräset kan gå mot emulering övertonsserier likt resonans.
    Tänkte alltså att köra en mixer istället för likriktare, för återkopplingen. Eftersom det som går in i likriktaren redan är multiplicerat med sig självt = likriktat. En offset mellan kan nog vara kul!

  4. #1264
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som är intressant med denna patch är att den stillastående oscillatorn verkar ha lite hyss för sig. Ibland blir det inget fräs men vrider man på dess pitch upp och ner igen börjar det leva ett tecken på att digitala synthar inte alltid är deterministiska.
    Deterministiskt är det väl, men komplexa system kan ju hamna i såna där svackor (attractors) där det bara oscillerar mellan ett bar lägen, eller är fast i ett. Man får dunka till dem lite, ja. Men "sensitive dependence to initial conditions" är inte någon motsats till determinism. Oförutsebarhet, däremot...

  5. #1265
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Ok. Man kanske kan vrida på begreppen som du skriver. Men det blir inte lika vsrje gång. Och med stor grad av slump hävdar jag att samma uppsättning parametrar som inte leder till samma resultat inte är determinism. Inom fysik är detta inte determinism.

  6. #1266
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Men jag kanske snarare skulle skrivit att det inte är tidsinvariant.

  7. #1267
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fasning?
    Ja. Det beror så klart på det. Ev skulle utången kunna kopplas till sin egen synk in för stt den ska stå helt stilla?

  8. #1268
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte alltså att köra en mixer istället för likriktare, för återkopplingen. Eftersom det som går in i likriktaren redan är multiplicerat med sig självt = likriktat. En offset mellan kan nog vara kul!
    Alla grunkor emellan är kul. Ett delay gör susen också. Ett SR32 är fint som klockas av en osc

  9. #1269
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Provade nu och en mixer emellan gör inte alls samma fina frasighet. Så, prova den så märker du själv.

  10. #1270
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Man kanske kan vrida på begreppen som du skriver. Men det blir inte lika vsrje gång. Och med stor grad av slump hävdar jag att samma uppsättning parametrar som inte leder till samma resultat inte är determinism. Inom fysik är detta inte determinism.
    Jag tycker det är du som vrider på begreppen när du säger odeterministiskt :-) Men visst, eftersom en ADC (ratten) och du (timing) är involverad blir det ju olika. Annars är ju digitala system bra på att få samma varje gång.

    Fast. Samma uppsättning parametrar leder ju till samma resultat. Men om du petar till oscillatorn i olika fas två olika gånger blir det olika, men då har du inte inte exakt samma uppsättning parametrar längre.

  11. #1271
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provade nu och en mixer emellan gör inte alls samma fina frasighet. Så, prova den så märker du själv.
    Ok! Resultatet är ju det som gäller, jag bara skrivbordskritiserar (kritisera är väl fel ord). Men kul med ljud och patchbild. Jag funderar lite på att ta med min G2 på semestern, men det blir lite för mycket att bära tror jag. Har inte använt den på alldeles för länge... Nu har jag midiplanka så jag kan spela klav och inte bara dröna, dessutom.

  12. #1272
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Lite nya fräsiga idéer...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2017-08-10 at 00.04.11.png 
Visningar:	17 
Storlek:	77,7 KB 
Id:	76418Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2017-08-10 at 00.03.59.png 
Visningar:	35 
Storlek:	276,7 KB 
Id:	76419

  13. #1273
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är du som vrider på begreppen när du säger odeterministiskt :-) Men visst, eftersom en ADC (ratten) och du (timing) är involverad blir det ju olika. Annars är ju digitala system bra på att få samma varje gång.

    Fast. Samma uppsättning parametrar leder ju till samma resultat. Men om du petar till oscillatorn i olika fas två olika gånger blir det olika, men då har du inte inte exakt samma uppsättning parametrar längre.
    Jaja, sak samma. Du har säkert rätt. I min bok ändrar jag ju inget. Men visst fasen ändrar sig väl och då är det fortfarande som du säger.

  14. #1274
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaja, sak samma. Du har säkert rätt. I min bok ändrar jag ju inget. Men visst fasen ändrar sig väl och då är det fortfarande som du säger.
    Det ändrar inget, du vet ju hur det funkar. Jag bara betar i terminologin, i brist på annat.. carry on!

  15. #1275
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Man kan väl definitivt säga att det är kaos inblandat dock.

  16. #1276
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det är ju det jag menar!

  17. #1277
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag vill se mer av era idéer

  18. #1278
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Måste fixa studion, ordentligt med rack och patchbay och allt på ett ställe. Nu är det mesta nerpackat och i kaos. Framförallt behöver jag någonstans att ha alla papper och all bråte jag samlar på mig. En fyndlåda med pinnar jag hittat, usb-donglar, plektrum och annat som tä ker mitt skrivbord.

    - - - Updated - - -

    (Men först semester)

  19. #1279
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Efter att i flera år hört Dasz prata om hur fint G2:ans sequencers funkade att styra från panelen, så kom jag precis loss och testade det. Och det verkar ju faktiskt funka hur smidigt som helst - man har knappar som styr gate och fina endless-rattar som styr tonhöjd.

  20. #1280
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter att i flera år hört Dasz prata om hur fint G2:ans sequencers funkade att styra från panelen, så kom jag precis loss och testade det. Och det verkar ju faktiskt funka hur smidigt som helst - man har knappar som styr gate och fina endless-rattar som styr tonhöjd.
    Och med Variations kan du dessutom enkelt byta pattern, fast det kan bli lurigt om man samtidigt skruvar ljud.
    En lösning på det är att ha sequencern för sig själv i en egen slot som sedan styr ljudalstrare i de andra slottarna.
    Det kan bli precis hur komplext (och rörigt eller kul) som helst.

  21. #1281

    Redaktör
    Nord Modular G2-konverterare till CSound:

    Gleb Rogozinsky, Mihail Chesnokov, and Eugene Cherny, all of St. Petersburg, had a terrific idea. They chose to simulate the behavior of the Nord Modular G2 synth itself, and translate its patch files into use as Csound – the powerful, elegant free software that has a lineage to the first computer synth.

    The upshot: patches (including those you found on the Web) now work on any computer, Mac, Windows, Linux, and Linux machines like Raspberry Pi – for free. And the graphical editor that lets you create Nord Modular patches just became a peculiar Nord-specific editor for Csound.
    Miss Nord Modular? This hack runs your patches as free software

    Koden finns här: https://github.com/gleb812/pch2csd men verkar kräva att man är bekväm med Python för att köras.

  22. #1282
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nord Modular G2-konverterare till CSound:



    Miss Nord Modular? This hack runs your patches as free software

    Koden finns här: https://github.com/gleb812/pch2csd men verkar kräva att man är bekväm med Python för att köras.
    Så en utökning av Nord Modular G2 Demo men polyfonisk antar jag?
    Kanske inte så våldsamt intressant? Det jag verkligen längtar efter är ju någon som reverse-enigneerar åt andra hållet och gör nya moduler som går att ladda i hårdvaran. T.ex. skulle jag vilja ha fler filtermodeller och ett mer experimentellt och extremt reverb.

  23. #1283

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så en utökning av Nord Modular G2 Demo men polyfonisk antar jag?
    Nej, en emulering i CSound. Den andra tråden om detta har lite mer information: http://www.99musik.se/showthread.php...19#post3202419

    Kanske inte så våldsamt intressant? Det jag verkligen längtar efter är ju någon som reverse-enigneerar åt andra hållet och gör nya moduler som går att ladda i hårdvaran. T.ex. skulle jag vilja ha fler filtermodeller och ett mer experimentellt och extremt reverb.
    Det är nog osannolikt – man behöver i såna fall förstå Clavias firmware, skriva nya moduler för Motorola 56k-DSP och uppdatera editorn. Vill man laborera med filtermodeller, reverb och liknande så finns det ju massa alternativa mjukmodularer (inklusive de i hårdvara som har programmerbara DSP-chip). Då är det mer rimligt att göra som gänget ovan och försöka emulera algoritmerna och/eller patchformatet så att man kan fortsätta köra Nord Modular även när hårdvaran gett upp.

  24. #1284
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, en emulering i CSound. Den andra tråden om detta har lite mer information: http://www.99musik.se/showthread.php...19#post3202419
    Jo, men ur praktiskt synvinkel blir det väl ungefär som G2 Demo; en G2 på burk?
    Plus att man kan inkludera den i sin övriga CSound-kod. Men om man läser programmerarnas egna beskrivning så handlar det om approximationer av modulerna i vilket fall som helst så jag har lite svårt att förstå poängen bortsett från att det naturligtvis är imponerande att lyckas reverse-engineera alltihop på det viset.

  25. #1285
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Då är det mer rimligt att göra som gänget ovan och försöka emulera algoritmerna och/eller patchformatet så att man kan fortsätta köra Nord Modular även när hårdvaran gett upp.
    Usch! Hemska tanke, en trasig Nord Modular...

  26. #1286

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om man läser programmerarnas egna beskrivning så handlar det om approximationer av modulerna i vilket fall som helst så jag har lite svårt att förstå poängen bortsett från att det naturligtvis är imponerande att lyckas reverse-engineera alltihop på det viset.
    Precis – tanken som jag förstår det är att göra tillräckligt nära emulationer att det går att spela upp G2-patchar i CSound. Nu misstänker jag att Clavia använt relativt standardiserade algoritmer för oscillatorer och filter (inga icke-linjäriteter som dist eller överstyrning, relativt gamla DSP:er med begränsade resurser, osv) så det är förmodligen tekniskt sett möjligt att göra en bitidentisk emulering, men till exempel discoDSP som ska vara en klon av Nord Lead 2 (som är en betydligt enklare synt) låter inte likadant.

    Eventuellt är det kanske enklare att simulera DSP-chippen och köra koden direkt eller göra någon liknande processorbaserad simulering ifall man vill ha en virtuell G2, men förmodligen en massa jobb den vägen också.

  27. #1287
    deleted user
    Vad heter DSP chippen i G2?

  28. #1288

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad heter DSP chippen i G2?
    Vet inte exakt, men det är olika varianter av Motorola 56k i första Nord Modular och Nord Lead. Nord Lead 3 använder 56362 (enligt sequencer.de) så gissningsvis är det samma eller något liknande i G2, eftersom det är samma algoritmer i NL3 som i G2 om jag förstått rätt (på samma sätt som NL1/2 och G1 har samma algoritmer).

  29. #1289
    deleted user
    Som du skrev ovan så verkar ju det vara absolut bästa sättet att emulera G2, emulera DSP kretsen istället och köra befintlig kod, inte ens tänkt på det, hoppas någon kunnig kan genomföra bara

  30. #1290
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som du skrev ovan så verkar ju det vara absolut bästa sättet att emulera G2, emulera DSP kretsen istället och köra befintlig kod, inte ens tänkt på det, hoppas någon kunnig kan genomföra bara
    Fick en Teensy3.5 på posten idag.
    Den kör en ARM Cortex M4 med FPU.

    Tanken är att den ska emulera en Nord Modular.

    Har inte vågat fråga Clavia än om insider tips.
    Men jag har PC demot som referens.

  31. #1291
    deleted user
    Blir spännande att följa

  32. #1292

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som du skrev ovan så verkar ju det vara absolut bästa sättet att emulera G2, emulera DSP kretsen istället och köra befintlig kod, inte ens tänkt på det, hoppas någon kunnig kan genomföra bara
    Jag har ingen aning om hur komplicerat det är (man måste rimligen skapa någon motsvarighet till input/output-delarna) men eftersom det i botten är kod och väldokumenterade kretsar så borde det inte vara omöjligt, och förmodligen enklare än att försöka återskapa algoritmerna som Clavia använde.

  33. #1293
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    G1/G2 använder väl något 56K DSP chip.

    Vars i h-lvete hittar man ROM-dumpar?
    Eller det kanske räcker med firmware uppgradering?

    Jag är van att kopiera/emulera datorer, har aldrig gjort det med en synt.

  34. #1294
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Hej!!!

    Nu är jag med G1!!!

    Låt oss hypea!!!

    Kan man importera en patch/moduler man sparat i en patch in i en annan patch???

  35. #1295
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej!!!

    Nu är jag med G1!!!

    Låt oss hypea!!!

    Kan man importera en patch/moduler man sparat i en patch in i en annan patch???
    Ja, via copy/paste mellan två slotar.
    Men det går inte att kapsla in en modul och skapa en supermodul.

  36. #1296
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, via copy/paste mellan två slotar.
    Men det går inte att kapsla in en modul och skapa en supermodul.
    Ah tack.

    Hittade!

    Man kan även öppna en patch som "Local" i editorn och kopiera moduler och delar av en patch in i en annan...

    Har byggt trumpatcher så... letat olika patchar för kick, snare, hh, oh osv och kopierat och ändrat efter smak in i en "superpatch" med enskilda noter som triggar olika moduler... Riktigt fett!!! älskart.

    - - - Uppdaterad - - -

    https://www.youtube.com/watch?v=Ld4ps5Zigpg

    Här är det senaste experimentet...

  37. #1297
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah tack.

    Hittade!

    Man kan även öppna en patch som "Local" i editorn och kopiera moduler och delar av en patch in i en annan...

    Har byggt trumpatcher så... letat olika patchar för kick, snare, hh, oh osv och kopierat och ändrat efter smak in i en "superpatch" med enskilda noter som triggar olika moduler... Riktigt fett!!! älskart.

    - - - Uppdaterad - - -

    https://www.youtube.com/watch?v=Ld4ps5Zigpg

    Här är det senaste experimentet...
    Låter nästan som Yello lite där i början, fint sväng.
    Är alla trummor Nord Modular?

    Ja, copy and paste av smådelar använder jag mycket när jag bygger patcher, särskilt av logikdelar. Men det gäller att koppla direkt innan man glömt vilken del som är vad. Synd att man inte grafiskt kan avgränsa olika byggdelar. I G2 kan man i vart fall färga.

    Men kul har man i vilket fall.

  38. #1298
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter nästan som Yello lite där i början, fint sväng.
    Är alla trummor Nord Modular?

    Ja, copy and paste av smådelar använder jag mycket när jag bygger patcher, särskilt av logikdelar. Men det gäller att koppla direkt innan man glömt vilken del som är vad. Synd att man inte grafiskt kan avgränsa olika byggdelar. I G2 kan man i vart fall färga.

    Men kul har man i vilket fall.
    Yes det är all G1!

    Tog 3 olika trummoduler och klistra ihop till en patch. Och joxa lite.
    Sedan kör jag "lite" processing på ljudet genom Octatracken... riktigt fiffig hen Octa!

    Fick precis plats med kick, snare och hattar innan processorkraften va 100% för en slot

  39. #1299
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick en Teensy3.5 på posten idag.
    Den kör en ARM Cortex M4 med FPU.

    Tanken är att den ska emulera en Nord Modular.

    Har inte vågat fråga Clavia än om insider tips.
    Men jag har PC demot som referens.
    om du bygger det en g3 borde vara köper jag den. Men det är en rätt FET manick vi talar om nu

  40. #1300
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes det är all G1!

    Tog 3 olika trummoduler och klistra ihop till en patch. Och joxa lite.
    ...
    Bra jobbat. Jag gjorde också en bunt trumpatchar en gång. Tyvärr har jag inga exempel här och nu och maskinen lite lagom nerpackad.
    Roligast var att göra handclap vill jag minnas. Jag antar att du inte har en expanderad eftersom du slog i taket så snabbt. Kan verkligen rekommendera expansion.

    Den här sidan var stor hjälp och så improviserade jag lite:
    https://www.cim.mcgill.ca/~clark/nor...ercussion.html

  41. #1301
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra jobbat. Jag gjorde också en bunt trumpatchar en gång. Tyvärr har jag inga exempel här och nu och maskinen lite lagom nerpackad.
    Roligast var att göra handclap vill jag minnas. Jag antar att du inte har en expanderad eftersom du slog i taket så snabbt. Kan verkligen rekommendera expansion.

    Den här sidan var stor hjälp och så improviserade jag lite:
    https://www.cim.mcgill.ca/~clark/nor...ercussion.html
    Den sidan är grym.
    Diggar Hordijk, han hargjort en del feta Eurorackmoduler...
    Har inte halkat in på klapparna än.

    Skulle mer en gärna komma över ett expansion board.
    Håller faktiskt på och kollar om någon kan bygga ett, har mejlat Nord och frågat om tech specar!!!

  42. #1302
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den sidan är grym.
    Diggar Hordijk, han hargjort en del feta Eurorackmoduler...
    Har inte halkat in på klapparna än.

    Skulle mer en gärna komma över ett expansion board.
    Håller faktiskt på och kollar om någon kan bygga ett, har mejlat Nord och frågat om tech specar!!!
    Ah, såklart. De är slutsålda för länge sedan. Tänkte inte på det.
    En del andra reservdelar har de kvar. Jag köpte en bunt knappar och potar för ett år sedan. De hade blivit utslitna av allt skoj.

  43. #1303
    Dymo
    Dymo är inte uppkopplad
    Dymos avatar
    Inte så pratsam än
    Finns här någon NMG1 - ägare som testat att sända CV/Gate- signal till en MS-20 mini? Provar detta i skrivande stund och det verkar som noterna från sequencern är "inverterade", dvs toner som skulle vara höga är låga o vice versa. Har varit med om liknande fenomen när jag skulle kalibrera monotriben en gång. Det verkar också som Gate- signalen är svag då tonen hänger kvar efter stoppad sekvens. Dela gärna med er av era egna experiment.

  44. #1304
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    De är inverterade, så invertera signalen innan du skickar den till hörlursuttaget. (Jag har byggt in buffrade DC utgångar på min som inte kräver invertering och ger 1v/oktav. Tror jag postat om det tidigare i tråden.)

    Edit: det var här: http://www.99musik.se/showthread.php...lar-CV-ut-modd

  45. #1305
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hörni!! Jag hade inte fattat att G2s hörlursutgång är DC-kopplad. Trodde det bara var G1 och orkade inte dra fram mikromodularen (saknas eluttag) och så saknar den ju vissa funktioner som är värda för sånt här.

    Testade med en enklare patch med min Bugbrand och det funkar skitbra. Kanal 1 och 2 kan alltså skicka CV, och 3 och 4 trig (Kort gate funkar, typ). Har inte kopplat in något från Bugbrand än, men det borde gå att få till ganska bra kors-och-tvärs-grejer. Pitch-tracka i G2 och skicka ut CV utifrån det, synka grejer fram och tillbaka... Har 2 cv-midi i min kenton-kontroller (som jag aldrig har använt) så då kan man tjotta in lfoer och sånt också.

    I G2 har jag lite sequencers i olika fart för pitch, not och glide (glide är inom G2) samt delay-send (en gate som pingar en lopassgate) och cv för delay-tid.

    I Bugbranden har jag en (sen två – hör så fint de trackar!) sågtänder som går in i ett filter. Filterfrekvens och vca styrs av en envelop. Sågtänderna är lite speciella, de har någon sorts oktav-waveshaper-grej. Tycker nästan det låter lite soft fm över det ibland? Kanske inte spelade in det. Sen sendas det till delayet, såklart.
    Pitch-CV går till två oscillatorer, filter 1v/oct (via attenuator), envelopens attack och decay samt waveshape på ena oscillatorn. Utan buffrar, bara staplade vidare när jag patchade. Hörde inga konstigheter med pitchen alls då, det är verkligen stabilt. Vet inte om det är olika på olika apparater? (alltså den som skickar)

    Sen drar jag i lite rattar. Bara lite skoj-demo, inget på riktigt riktigt:

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...ar%20g2seq.mp3

    Lite detaljer: det är inverterad spänning mot de andra utgångarna, så man måste trixa lite med pitchen för att få det rätt. Sen är det ganska lite kräm så man måste verkligen maxa trig-ut. Patch level måste vara maxad med. Här är pitch-patchen: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...tch-patch.pch2 det är en sequencer (med slumpade toner) och en keyboard-input (har inte testat det). Funkar pitch för er?

    (Sen är det ultrachannel, reverb och en limiter på det hela)
    Här är mina erfarenheter. Fast dropboxkontot droppade jag så jag får väl se om jag kan ladda uppet. Men bara om någon faktiskt vill :-)

  46. #1306
    Dymo
    Dymo är inte uppkopplad
    Dymos avatar
    Inte så pratsam än
    Tack för utförlig info! Ska se om jag kan implementera några idéer till min G1.

  47. #1307
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Jag köpte en G1rack nyss, kommer på posten snart hoppas jag!

    extremt peppad, har lekt lite i G2demo, med rätt kul resultat för att vara helt grön, det hela blir liksom ett spännande experiment, en resa!

    Jag har börjat plugga manualen för G1, och inser att man behöver ha separat midi för att trigga maskinen, kan man uppnå detta mha virtuellt midikeyboard som är kopplat till ett separat midiinterface? Isåfall, finns det någon fiffig virtuell midikeyboard som gör att jag kan "spela" modularen när som från mitt tangentbord? Är tajjt med cash och plats, så slipper helst köpa ett midikeyboard, men om jag måste så hade jag tänkt köpa nåt microkeyboard o köra ut genom datorn, då de små varianterna oftast saknar hederlig midisladd....

    Vill dra mig till minnes ett program som hette bome nåt, som jag använde för typ tio år sen för att styra effekter i ableton med en joystick, på samma sätt borde man väl kunna få tangentbordet att skicka midi, typ som när man matar in noter i renoise..

    cant wait, hejdå tentaplugg

  48. #1308
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oszkar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte en G1rack nyss, kommer på posten snart hoppas jag!

    extremt peppad, har lekt lite i G2demo, med rätt kul resultat för att vara helt grön, det hela blir liksom ett spännande experiment, en resa!

    Jag har börjat plugga manualen för G1, och inser att man behöver ha separat midi för att trigga maskinen, kan man uppnå detta mha virtuellt midikeyboard som är kopplat till ett separat midiinterface? Isåfall, finns det någon fiffig virtuell midikeyboard som gör att jag kan "spela" modularen när som från mitt tangentbord? Är tajjt med cash och plats, så slipper helst köpa ett midikeyboard, men om jag måste så hade jag tänkt köpa nåt microkeyboard o köra ut genom datorn, då de små varianterna oftast saknar hederlig midisladd....

    Vill dra mig till minnes ett program som hette bome nåt, som jag använde för typ tio år sen för att styra effekter i ableton med en joystick, på samma sätt borde man väl kunna få tangentbordet att skicka midi, typ som när man matar in noter i renoise..

    cant wait, hejdå tentaplugg
    G1 har ju två portar (en in/en ut) för programdatan alltså som styr programmering av moduler via dator.
    Och sedan Midi flr att spela maskinen...

    Köp ett interface med 2 in 2 ut och så kan du ställa in datorklaviaturen som input på midiport1 och ha midiport1 kopplad till den Midi ingång som spelar modulen ”Midi In”.

    Och så kan du ha midiport2 in och ut till Computer porten på G1.

    Du kan ju ha tangentbordet som key i ableton.
    Sätt bara det på input och och

  49. #1309

  50. #1310
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Yes, det har jag greppat, har ett 1x1interface och får med ytterligare ett 1x1 med synten, så där e jag bra på det, men jag kör helt utan daw, vill inte ha nåt som kör o drar "massa" kraft i bakgrunden som ex daw, om man kan lösa det på annat sätt.

    Kommer seq norden från div elektronburkar, men pga platsbrist och bekväm sittställning när jag är vid datorn och avståndet därifrån till resten av syntparken, där en mer rakryggad sittställning behövs när jag twiddlar knobz gör att jag söker virtuellt midikeyboard, som en standalone.

  51. #1311

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av oszkar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har börjat plugga manualen för G1, och inser att man behöver ha separat midi för att trigga maskinen, kan man uppnå detta mha virtuellt midikeyboard som är kopplat till ett separat midiinterface? Isåfall, finns det någon fiffig virtuell midikeyboard som gör att jag kan "spela" modularen när som från mitt tangentbord? Är tajjt med cash och plats, så slipper helst köpa ett midikeyboard, men om jag måste så hade jag tänkt köpa nåt microkeyboard o köra ut genom datorn, då de små varianterna oftast saknar hederlig midisladd....
    Det finns ett virtuellt tangentbord i editorn (om jag inte minns fel, är med i G2 iallafall), och du behöver bara midi för editorn under tiden du redigerar eller vill flytta patchar mellan datorn och G1, så det går att flytta sladdarna från Computer-portarna till de vanliga midiportarna när du är klar med redigeringen.

    Oavsett hur du gör så behöver du två uppsättningar midiportar om du vill programmera G1:an och spela den via MIDI samtidigt, så har du bara 1x ut från datorn så behöver du antingen fler eller använda någon annan hårdvara med midi ut.

    När du inte redigerar så kan du tex använda enkel mikrokeyboard med USB, koppla den till datorn, och sedan använda datorns midi ut till midi in på G1.

    (Hoppas det är begripligt – det är inte så komplicerat som det låter.)

  52. #1312
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    hehehe jag har förstått allt detta redan, jag formulerar mig riktigt dåligt idag känner jag, skrev en tenta i morse efter fyra h sömn, så man mår ju... om man använder den inbyggda keyboarden i editorn, som finns i G1 editorn också, då behöver man väl inte ansluta midi utöver "editor midi" som man ju har för att editera, make sense?

    kommer nog lösa sig med platsproblemet, ska sälja massa skit som jag nu uppenbarligen kommer kunna efterapa, och snea ur mera, mha modularen. hähä

  53. #1313
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oszkar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hehehe jag har förstått allt detta redan, jag formulerar mig riktigt dåligt idag känner jag, skrev en tenta i morse efter fyra h sömn, så man mår ju... om man använder den inbyggda keyboarden i editorn, som finns i G1 editorn också, då behöver man väl inte ansluta midi utöver "editor midi" som man ju har för att editera, make sense?

    kommer nog lösa sig med platsproblemet, ska sälja massa skit som jag nu uppenbarligen kommer kunna efterapa, och snea ur mera, mha modularen. hähä

    För att bygga om en patch (koppla om sladdar) måste du jobba med editorn - vilket kräver midi anslutning via PC-in/ut.
    För att enbart ändra parametervärden i patchar krävs ej editorn. Detta kan du göra via menyn i synthen.
    för att mappa rattar till parametrar måste du vara vara uppkopplad.

    Och ja, du kan "spela" på synthen via tangentbordet i editorn.

  54. #1314
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Har själv en G2key, en G2e och en g1key

  55. #1315
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kul!!!!!

    Tangentbordet i editorn är bäl bara för musklick, no?

    Det finns små klav med midi. Yamaha k1xg eller något. Nice planka.


    Men. Hur ska riggen se ut? Dator avlägset från en datorlös setup, kopplas in i nord modular när du ska redigera? Om du bara vill testa ljud när du programmerar funkar ju pek-tangentbordet. Tror den kan ställad in på drone eller pip pip pip pip. I alla fsll i G2

  56. #1316
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    exakt! så jävla kult!!!!!!!! 03:19, nu åker det smarta fram!

    avlägset är det inte,, men föreställer mig att patchandet är skönt att göra i en nästa horisontell postition med musen i hand och med extremt lite kroppsrörelser. tänker att man kommer twiddla knobsen på nord modularen långt mycket mer med datorn, alltså patcha, än komma i närheten av alla seq, som "gör musik".

    jag gör för fan inte musik om jag ska vara ärlig, det är bara massa dyra burkar med knappar o vred som jag försöker få o låta så illa som möjligt. tänk att jag varit trummis i snart 19 år och inte har ett dyft förståelse för musik, men nu ska jag göra synth patchar.... JA

  57. #1317
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Har du en Octatrack?

    Sätt Midi kanal 4-8 till Midi CH-11-14
    Ställ in G1 att slot1 ör Midi11 (då blir slot2 ch12, 3 = 13, 4=14.

    Så är det bara att spela maskinen från octan...

    Vissa kör editorn på en PC-tablet med Midi-in/out sladd. Lite pillrigt men kompakt!
    Tycker det är skönt att alltid ha den inkopplad till editorn då man assignar parametrar till Midi CC direkt när man kommer på saker...
    Riktigt jäkla kul kombo G1 och Octa när man börjar parameterlåsa ������.♂️

  58. #1318
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Nä ingen octa här än, har velat skaffa en i snart sex år tror jag...
    Kommer köra seq från monomachine mk1! Har analog keys som master, sist i kedjan innan modularen kommer machinedrum, så tanken är ayt både monomachine och machinedrum ska kunna skicka noter beroende på vad det är för patch. Körde liknande setup med en waldorf mq tidigare, var kul som fan! Tyvärr va han seg på skicka så synten kommer inte föräns nästa vecka

    Lyssnar oå autechre för jämnan, men nu lyssnar jag fan inte på nåt annat..... hehehehe

  59. #1319
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Vad jag förstått så har g1 mkt begränsat när det kommer till efx, men den har en delay line modul på några ms...

    Kan man bygga nån kul effekt för inkommande ljud som typ gör att det blir lite glitchigt, eller kommer det mest låta pip eftersom delaytiden är så kort?

  60. #1320
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    g1 Har typ ingen fx-del.

    i g2 däremot kan du göra helt galna grejer.

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 11:53
  2. Nord Modular Engine (G1/G2) vs. Nord Rack (2/3) ?
    Av karl.harleman i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 08:51
  3. Nord Modular-konceptet kontra riktig modular
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •