Sidan 34 av 34 FörstaFörsta ... 24 30 31 32 33 34
Resultat 1 981 till 1 986 av 1986

Ämne: Clavia Nord Modular(G1,G2)-tråden

  1. #1981
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ställer jag in vilka patchar som laddas i de fyra slotsen på min G1 när jag slår på synthen?

    Har letat i manualen och i System-menyn. Men hittar inget om den funktionen. Har för mig att jag ställde in det för ett par år sen, samma patchar dyker upp sen dess. Men har såklart glömt hur jag då gjorde. Kommer inte ens på vad en sån funktion heter så jag kan googla.

    Har spelat för mycket bas och gitarr det senaste året så alla mina synth skills är bortblåsta. Har tydligen nått den ädla åldern så ny kunskap måste tränga undan gammal.
    Ska du inte göra en performance? Eller är det i g2 sånt finns bara

  2. #1982
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ställer jag in vilka patchar som laddas i de fyra slotsen på min G1 när jag slår på synthen?

    Har letat i manualen och i System-menyn. Men hittar inget om den funktionen. Har för mig att jag ställde in det för ett par år sen, samma patchar dyker upp sen dess. Men har såklart glömt hur jag då gjorde. Kommer inte ens på vad en sån funktion heter så jag kan googla.

    Har spelat för mycket bas och gitarr det senaste året så alla mina synth skills är bortblåsta. Har tydligen nått den ädla åldern så ny kunskap måste tränga undan gammal.
    Ah. Nu hittade jag. Shift + Store. Svårare än så var det inte. Som vanligt snabbare på att fråga än att söka

  3. #1983
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

  4. #1984
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Använder min G1 key till vocoder live och för inspelning. Tänkte att det är dags att bredda soundet lite. Ska plocka fram min talkbox men skulle vilja se vad man kan göra med G1an. Har ni några tips på bra röst-effekter man kan göra med den. Förutom då de uppenbara effekterna i den med bitcrush osv.

    Kan man t ex jobba med formanter och pitch eller vibrato? Länge sen jag landade med syntharna och särskilt Nord Modularen så jag skulle behöva en lite idé-skjuts.

  5. #1985
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använder min G1 key till vocoder live och för inspelning. Tänkte att det är dags att bredda soundet lite. Ska plocka fram min talkbox men skulle vilja se vad man kan göra med G1an. Har ni några tips på bra röst-effekter man kan göra med den. Förutom då de uppenbara effekterna i den med bitcrush osv.

    Kan man t ex jobba med formanter och pitch eller vibrato? Länge sen jag landade med syntharna och särskilt Nord Modularen så jag skulle behöva en lite idé-skjuts.
    Det finns ju ett formantfilter men det är väl inte superedgy direkt. Kanske om man kombinerar det med någon slags dist/saturering/bitcrush?
    Det bör gå att göra vibrato via en modulerad delayline, men det är små buffrar (kort tid) så det är nog lite begränsat. Pitchshifter däremot går inte på G1, finns ingen modul i vart fall.

    Vocodern tycker jag är strålande bra, men jag gissar att den knappast är ideal för röstbehandling i övrigt.

  6. #1986
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Egentligen ingen fråga men upptäckte detta "mysterium" på G1:

    Om man gör såhär:
    • Kopplar NM1 Keyboard i loop via sequencer, med local off för att kunna spela in/spela upp på alla fyra slottar.
    • Alla slottar aktiva, så fyrparts multitimbral blir den då, alla på egen midikanal såklart.
    • Låt säga att Slot A används som keyboardslot -> Sequencer.
    • Genom att välja spår på sequencern kan man nu reassigna till valfri slot på NM1 men forftarande ha SlotA som den man spelar på (d.v.s. Active i NM1). Inga konstigheter, rechannelize typ.


    Vill jag kontrollera en parameter på en annan slot - t.ex. SlotB - kan jag använda midi CC och ha motsvarande midiCC på en ratt i SlotA och spela in i sequencern.

    Det som är lite konstigt med NM1 är att även i local off fungerar ju rattarna. D.v.s. väljer jag SlotB på NM1 så kan jag fortfarande ändra parametrar i denna Slot även utan midiCC. Däremot fungerar inte keyboarden.

    Men om jag nu väljer samma Slot som skickar till sequencern (SlotA i mitt exempel) både i sequencern och på NM1 och den loopas tillbaka till sig själv så kommer en ratt som har midiCC assignat att både svara på ändringar därför att jag gör dem på panelen samt skickas i loop till sequencern och tillbaka som midiCC. Dubbelkommando alltså. Sådant brukar kunna ställa till konstigheter.

    Konstigt nog verkar det inte göra det, inte när jag precis testade i vart fall. Det är ju bra men som sagt, lite mystiskt.
    Någon som råkat i trubbel med detta förhållande eller bara funkar det?
    Senast redigerat av Oortone den 2024-04-07 klockan 16:59.

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 11:53
  2. Nord Modular Engine (G1/G2) vs. Nord Rack (2/3) ?
    Av karl.harleman i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 08:51
  3. Nord Modular-konceptet kontra riktig modular
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •