Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 153

Ämne: Appels jävla skitljudkort!!!

  1. #61
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, jag pratar bara om hörlurar. Tror inte det är något fel på dem, eller på sladden. Inga missljud när jag har dem i mitt mackieljudkort. Eller mobiltelefon, för den delen.

  2. #62
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    grattis om ni sluppit att uppleva det.
    Ja, faktiskt. Lyssnar oftast med lurar dessutom. Haft första intelmodellerna, iMacs, allt, inte upplevt problemet. Blir det bättre om du drar ut nätsladden så kan ju laddaren vara defekt eller bör kopplas till annat eluttag.

  3. #63
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Det enda som "trollar bort det" är att höja volymen till max. Det låter precis som hasse_fx sade tidigare i tråden; digital volymreglering med bitreducering. Plus att strömsparfunktionerna istänger av ljudkortet när inget ljud används och ett litet klick hörs. Det räcker med att öppna en film t ex - utan att starta den - för att ljudkortet ska klicka igång igen. På senare hårdvarurevisioner verkar man ha valt andra lösningar.

  4. #64
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...kan det ha med jordstrul att göra? Blir det skillnad med resp. utan strömadapter?

  5. #65
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag körde med batteri när jag startade tråden.

  6. #66

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det hörs speciellt på "gles" musik vid låga volymer MED hörlurar...
    Lösning: lyssna bara på Skrillex.
    Senast redigerat av false messiah den 2012-02-13 klockan 17:56. Anledning: .

  7. #67
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag körde med batteri när jag startade tråden.
    ok... men blir det skillnad med/utan? Strömsparfunktioner?

  8. #68
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Svårt att säga, det varierar en del för mig om det hörs eller ej. Nu låter det, på mute och på max, med batteri eller utan. Ganska mycket också. Ingen musik igång, men när jag stängde av alla program som hade kunnat spela ljud (reaper, quicktime, skype) blev det tyst. Inte browsern alltså, men jag har ingen youtubeflik uppe eller så.
    Skype på igen, brum. Följt av ett plopp och tystnad. Youtubevideo – pausar – brus. Väntar tills det blir tyst. Öppnar quicktime, spelar en fil, bruset kommer tillbaks. Fortfarande oberoende av volym/sladd.

    (jag har alltså inte lyssnat på högsta volym, det skulle göra ont. Men jag har ändrat volymen medan inget spelas och hört bruset över alla nivåer)

    PLOPP

  9. #69
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Hm, du har inget alternativt os att boota upp och kolla om det är mjukvara? Vad är alternativet till felsäkert läge i osx, att göra en ny användare och starta upp med va? Alltså för att dra igång minimalt med grejer..

  10. #70
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    oljud: gå in i inställningsprogrammet "Ljud-/MIDI-inställningar" (ska ligga i mappen "Verktygsprogram") ställ in 24bitar & 96000 hz där - låter det bättre nu? Det gör det hos mig.

  11. #71
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kör alltid 24 bitar, har inte testat 96kHz. Blir lite drygt iom att jag kör Reaper och Max i 44 kanske...

  12. #72
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    wav-fil inspelad med Zoom H2 24/96 57,1 MB något volymjusterat för illustrationens skull

    PF - Aon Finally (slutsekvens) -48 dB 16/44,1 (just schysst bitkross)
    John Cage - In A Landscape -48 dB 16/44,1 (hörs speciellt när pianot klingar ut: "kroingzz" vid 0:44)
    Ashaz - fölsedag2 -48 dB 16/44,1 (massa fnissel som inte finns i orginal wav-filen)
    John Cage - In A Landscape -48 dB 24/96 (inget "kroingzz" vid 1:32!)

    Zoomen brusar rätt friskt också, speciellt tydligt på sista Cage-stycket.

    Det är just när tal och stillsamma finstämdheter låter som på "Aon Finally" under 16/44,1 som det blir enerverande. Kommer man bara ihåg att ställa datorn på 24bitar (testade just, 96 KHz behövs liksom inte) för det mesta så verkar problemet löst för min del, då försvinner "bitkross-skuggorna" och bruset... (förutom strömplopparna då, men de stör mig inte så mycket…).

  13. #73
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lösning: lyssna bara på Skrillex.
    Yikes, nah - min gräns går nog vid små doser Swedish House Mafia...

  14. #74
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det hjälper lite, jag kör alltid 24. tyvärr ställer den gärna om sig till 16 igen.

  15. #75
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det hjälper lite, jag kör alltid 24. tyvärr ställer den gärna om sig till 16 igen.
    mm, det gör min också - så då kvarstår bara en klassisk Apple-lösning: köp en ny där problemet inte finns!

  16. #76
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag såg att det talades om lättdrivna och trögdrivna lurar - och om impedanser...
    Eftersom tråden handlar om att det blir dåligt ljud, så måste detta begrepp kanske redas ut, eftersom många tror att det är tvärtom än hur det egentligen fungerar...

    Lurar med låg impedans uppfattar folk gärna som "lättdrivna" eftersom de ger starkare ljud än lurar med hög impedans vid samma volyminställning. Om man däremot ser det från ljudkortets sida, så är lågohmiga lurar mycket jobbigare. Det beror på att den lägre impedansen gör att det dras mer ström från nätdelen (batteriet) och genom förstärkaren. Högre ström innebär större belastning för komponenterna och större risk för distorsion och/eller sämre ljud allmänt för att slutsteget inte orkar driva den lägre impedansen.

    Nu är jag inte Mac-förare, så jag har ingen aning om hur det är med deras inbyggda ljudkort, men kolla upp vilken impedans som är specad som lägsta impedans för hörlursutgången. Har lurarna lägre impedans än den som är specad, så är risken stor att det inte blir särskilt bra eftersom de belastar utgången för hårt.

  17. #77
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...om du kör -48dB på 16 bitar har du 8 bitars upplösning på det du lyssnar på! Klart hörbart!

    Claes är inne på rätintressant spår angående impedans och analogdel, att den går på knäna (i rydans exempel) - kanske tidigare Maccar hade bättre strömkapacitet?

  18. #78
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Ja det är ju rimligt när du säger det Claes, inte tänkt på det riktigt, att även om man sänker volymen så får utgången jobba hårdare med en lågohmig mottagare.

  19. #79
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Jag har på de flesta datorer då jag kört firewireljudkort hört lite "diskaccessljud" då och då, så kanske är det något sånt som läker? Allt ska ju numera vara i så få chip som möjligt. Måste kolla upp mina macar jag har tillgång till och se ifall jag kan hitta samma problem.

  20. #80
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mina AKG K240 Studio funkar asbra i min Mac Mini t ex.

  21. #81
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina AKG K240 Studio funkar asbra i min Mac Mini t ex.
    600 ohm

  22. #82
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    600 ohm
    Nope, 55

  23. #83

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av batmannen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har på de flesta datorer då jag kört firewireljudkort hört lite "diskaccessljud" då och då, så kanske är det något sånt som läker? Allt ska ju numera vara i så få chip som möjligt. Måste kolla upp mina macar jag har tillgång till och se ifall jag kan hitta samma problem.
    Sånt brukar leta sig in i kablar på alla möjliga sätt. Det spelar ju ingen roll om ljudkortet i sig är väl avskärmat om kabeln mellan ljudkortet och högtalare plockar upp datorsignaler. Jag har aldrig hört sådana biljud på hörlursutgången på bra ljudkort, men däremot med högtalare.

  24. #84
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...om du kör -48dB på 16 bitar har du 8 bitars upplösning på det du lyssnar på! Klart hörbart!

    Claes är inne på rätintressant spår angående impedans och analogdel, att den går på knäna (i rydans exempel) - kanske tidigare Maccar hade bättre strömkapacitet?
    Ja, jag skulle tro det. Testade idag igen och problemet är helt klart större med mina låg-ohmiga Etymotic än mina Sennheiser HD650. Gör jag samma test på min åtta år gamla Powerbook G4 så är det i det närmaste störningsfritt även i Etymotic-lurarna, så uppenbarligen har den äldre datorn tåligare ljudkretsar sett ur den här synvinkeln.

    Ämnet behandlas även här: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=329183

  25. #85
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...om du kör -48dB på 16 bitar har du 8 bitars upplösning på det du lyssnar på! Klart hörbart!

    Claes är inne på rätintressant spår angående impedans och analogdel, att den går på knäna (i rydans exempel) - kanske tidigare Maccar hade bättre strömkapacitet?
    Varför skulle bitdjupet ändras? Är inte det konstant? Och i analogdelen är väl bitarna inga bitar längre, eller? Påverkar lurarnas impedans D/A-omvandlingen? Verkar helskumt.. Många frågor

  26. #86
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Einar Lindgren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle bitdjupet ändras? Är inte det konstant? Och i analogdelen är väl bitarna inga bitar längre, eller? Påverkar lurarnas impedans D/A-omvandlingen? Verkar helskumt.. Många frågor
    Många frågor med ett enda svar - volymsänkningen görs digitalt, dvs innan D/A.

  27. #87
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många frågor med ett enda svar - volymsänkningen görs digitalt, dvs innan D/A.
    såklart..

  28. #88
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    BRÖÖÖÖP

    var tvungen att avreagera mig lite.

  29. #89
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lösning: lyssna bara på Skrillex.

  30. #90
    electroaudio
    electroaudio är inte uppkopplad
    electroaudios avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SURR BRUM BRUS SKRAP

    fy fan vad kasst det interna ljudkortet är. Jag vill ju bara kolla lite youtubevideor men det låter som en rostig skördetröska i hörlurarna. Idioter.
    Apple gör väldigt bra ljudkort, tacka steve jobs för att han förändrade världen istället för att gnälla så mycket.
    Senast redigerat av electroaudio den 2012-02-18 klockan 00:48.

  31. #91
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    :-D

  32. #92
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Electroaudio har dock rätt. Det finns inga datorer i världen som har bättre standardljud.

    Jag kollade förresten hur mitt var inställt (default) och det står på 32 bitar. Kanske lösningen?

  33. #93
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har dumt nog bara testat 24. Ska se om det gör någon skillnad.

  34. #94
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Electroaudio har dock rätt. Det finns inga datorer i världen som har bättre standardljud.

  35. #95
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Skulle kanske lagt till "serietillverkade" ?

  36. #96
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    Vad är det för kort som du syftar på som har så bra ljud?

  37. #97
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Appels jävla skitljudkort!!!

  38. #98
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    32-bit funkade inte.

  39. #99
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    Bra svar där... Min pappa är starkare än din vet du va?

  40. #100
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    ...men nu alla vi som har brusiga ljudkort har trasiga ljudkort och de egentligen är hur bra som helst: varför är det då så många som har trasiga ljudkort? På samma sätt?

  41. #101
    syked
    syked är inte uppkopplad
    sykeds avatar
    Veteran
    För dina öron har inte 256 bitars upplösning som riktiga Macmänniskor har såklart. (Den empatiska precisionen har dock upplösningen 2-bitar...)

  42. #102
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vet inte vad ni lyckats med. Jag har aldrig haft / sett / hört problemen. Kör du en Mac med Windows så förstår jag, då blir det inte bra. Du kör alltså OS X på en Apple-dator och det strular? Det låter som en gåta för mig.

  43. #103
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Se länken i mitt förra inlägg angående problemet med hörlurar.

    Vad gäller ljudkvaliteten i övrigt spelar det förstås roll hur kräsen man är. Jag har iofs inga guldöron.

  44. #104
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag kan utan vidare sitta och prodda med interna ljudkortet, till och med lägga sång med det. Kör jag ut mixen i monitorer låter det rent och snyggt. Byter jag till något externt kort via FW kan man ibland höra lite mer krispighet i soundet men det är en försumbar skillnad, såsom skillnaden mellan alla ljudkort. Jag tycker apples ljudkort är är helt användbart till musikproduktion. Not kidding you. Har suttit och växlat mellan det och ett stort ProTools-system med 96 khz & 24 bitar, tycker skillnaden är skitsamma.

  45. #105
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, alltså, det låter inte högt om bruset eller att ljudet är dåligt. Ljudet låter bra. Och bruset är svagt, svagt. Skitstörigt om man gör musik med svaga partier eller kollar på film/tvserier eller lyssnar på musik med dynamik. Svagt svagt, smyger det sig in.

  46. #106
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se länken i mitt förra inlägg angående problemet med hörlurar.

    Vad gäller ljudkvaliteten i övrigt spelar det förstås roll hur kräsen man är. Jag har iofs inga guldöron.
    Ah, missade den. kollar senare.

  47. #107
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Har samma problem, fast har bara tänkt på det en gång, jag skulle skicka en låt på mastring och skulle göra en sista koll av den. När jag lyssnade med hörlurar ur utgången på MBP:n så var det ett svagt, svagt brus i tysta partier. Började göra all möjlig felsökning av min mix men tillslut visade det sig att det var just den utgången som var källan. När jag kopplade in mitt externa ljudkort och spelade fanns det inte kvar, det hörs bara om man just lyssnar genom hörlurs utgången på MBP:n.
    Senast redigerat av smokemon den 2012-02-19 klockan 01:42.

  48. #108
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Då undrar jag hur svinhögt ni lyssnar för att hitta detta brus för jag hör inte ett skit och jag har ju guldöron ju

  49. #109
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Jag lyssnar ganska lågt när jag mixar, tror det är lätt att lura sig själv annars.

  50. #110
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Very skumtisch. Lust att skicka bruslåten som en 320 MP3 till mig så jag kan höra om jag hör det förmodade bruset här?

  51. #111
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Testa att lyssna på vilken låt som helst med svaga eller helt tysta partier genom hörlursutgången så kommer du förmodligen höra ett svagt, svagt missljud.

    Jag hade själv nog aldrig tänkt på det om jag inte satt och kontrollerade min mix.

    edit. Eller strunta i det så slipper du hitta det och slipper störa dig på det när du väl hört det .

  52. #112
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    tror det är ditt exemplar, kanske nätdelen i nyare laptops som spökar till det då? har ju bara stationära macar just nu. sista macbooken var av 2009 års modell, inga problem där, innan det, 2006 års modell (den helt svarta), inga problem där.

  53. #113
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Verkar vara ganska mångas exemplar i sådana fall om man får tro tråden. Det är för övrigt inget som stör mig jättemycket tyckte dock det var intressant att man hittade en tråd som uppmärksammade det.
    Senast redigerat av smokemon den 2012-02-19 klockan 02:29.

  54. #114
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    väldigt lustigt att jag tillskrivs rollen som ignorant appletaliban bara för att ni talar om ett problem jag inte märkt... nu är det plötsligt politiskt inkorrekt att gilla ljudkortet?

  55. #115
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Absolut inte, jag är väldigt nöjd med min MBP funkar grymt bra med Logic kan jobba på Tåg etc. (kör då alltid det interna kortet). Läs min post ovan med andra ögon, förstår inte hur du får det till en personlig attack på dig och sätter dig i offer roll.

  56. #116
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (Den empatiska precisionen har dock upplösningen 2-bitar...)
    yeah baby...

  57. #117
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Volymen på bruset påverkas inte av utvolymen, så det är väl att vi lyssnar svagt snarare än starkt :-)

    Har inget att spela in bruset med, tyvärr.

  58. #118
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    testat ta ut batteriet, köra bara på nät, köra på bara batteri, stänga av wifi, koppla loss allt usb, annan lyssning, etc?

  59. #119
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    PF, läs den där tråden som jag länkade till. Där har du svaret.

  60. #120
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Very skumtisch. Lust att skicka bruslåten som en 320 MP3 till mig så jag kan höra om jag hör det förmodade bruset här?
    inlägg 72 innehåller ljudexempel

Liknande ämnen

  1. Jävla mpc5000!
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 21:09
  2. Appels väg mot Intel
    Av killwithskill i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 13:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •