Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 153 av 153

Ämne: Appels jävla skitljudkort!!!

  1. #121
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Jag sitter på min första mac, en macbook pro 2011 och är väldigt imponerad av det inbyggda ljudkortet, har inte haft något problem med brus. Kan ju tillägga att jag inte har några som helst förväntningar på att det ska gå att använda ett inbyggt ljudkort i en laptop till musikproduktion över huvud taget!

  2. #122
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Mitt interna ljudkort på min MBP 2009 har funkat kanon sen jag köpte den. Tyvärr var jag tvungen att byta strömkabel och efter det så är det intern kortet värdelöst... brusar och skrapar som värsta ryska bilen. Så ni som har problem, kolla att köra på bara batteri och se om det är samma problem - annars kan det ev vara nätkabeln som stör. Ja, min nya är en billig kinakopia.. man får vad man betalar för..

  3. #123
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag kan intyga att det brusar lite om man sätter i väldigt lättdrivna lurar. Kan bara köra på max två "volympluppar" i OS X med mina, och då följer det med lite brus på köpet. Så är det med alla ljudkort som inte har en analog volymkontroll. Jag ser inte problemet med det, eller har behov av att skälla på Apple för det heller. Lite mer verkliga förväntningar på sakerna man använder hade varit vettigt.

  4. #124
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bra Geminister, då hajar jag mer. För jag kör mina AKG 240 på full volym (då blir det iofs högt men låter schysst) och då hörs inget brus för fem öre. Och jag kan ändå höra om en räv fiser 2 kilometer bort så det kan inte vara så mkt brus att tala om. Jämfört med nästan vilken synt som helst genom hela synthistorien så har macen sjukt bra ljud. Rena Synclavier.

  5. #125
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra Geminister, då hajar jag mer. För jag kör mina AKG 240 på full volym (då blir det iofs högt men låter schysst) och då hörs inget brus för fem öre.
    Du läste inte tråden jag länkade, va?

  6. #126
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jag har brum och brus i min MacBook alu och i min MacMini. Och det hör vilken människa som helst. Men det kan ju vara så att det bara är fel i huvudet på mig precis som många andra. Tycker att ljudet i min väns HP Envy är ljusår bättre - och den är visst serieproducerad... Men det kan ju också vara mitt fel i huvudet...

  7. #127
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du läste inte tråden jag länkade, va?
    ...verkar som om få läser nåt av vad som skrivits i denna eller tråden du länkat till...

  8. #128
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    litar på vad jag hör lixom!

    varför blir folk så jävla pissed off?

  9. #129
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har brum och brus i min MacBook alu och i min MacMini. Och det hör vilken människa som helst. Men det kan ju vara så att det bara är fel i huvudet på mig precis som många andra. Tycker att ljudet i min väns HP Envy är ljusår bättre - och den är visst serieproducerad... Men det kan ju också vara mitt fel i huvudet...
    ja, eller så då fel på din nätsladd eller ditt batteri.... eller kanske din trådlösa internetuppkoppling?

  10. #130
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    en applegrej jag kan klaga hårt på är dock iphone, som inte funkar som telefon längre, man kan liksom inte hålla upp luren och lira nån musik till någon för "brusfiltret" apple uppfunnit utesluter allt och musik t om på rätt hög volym låter bara som en passerande lastbil i bakgrunden. hur fasen stänger man av det?

  11. #131
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja, eller så då fel på din nätsladd eller ditt batteri.... eller kanske din trådlösa internetuppkoppling?
    Nu har jag ju allt orginal från apple - så då är det ju ett designfel, sen att det är att svära i kyrkan att säga det... Airport använder jag för OSC och midi, så det kan jag inte stänga av och ha en fungerande setup...

  12. #132
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PF, läs den där tråden som jag länkade till. Där har du svaret.
    "The Fix
    The fix is actually surprisingly easy: all you need to do is increase the impedance of your headphones! To do this, you'll need to either buy or make an adapter. I chose to buy one, the Shure Level Attenuator Volume Control EA650. Cheapest I could find it was from some guy on eBay. Shure makes good quality products, and at $14 shipped it's not that expensive. It connects between your computer and your headphones, and only a quarter turn on the volume knob eliminated the hiss and static for me.

    You can also make one of your own, following the directions on head-fi.org.

    I do hope Apple will own up to this problem and fix the audio on the motherboards, but I don't think it's likely. With the yellow screen and whatnot, they've got bigger fish to fry."

  13. #133
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    har k240 studio rätt impedjox från början då alltså eftersom jag är så läskigt glad och nöjd?

  14. #134
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    varför blir folk så jävla pissed off?
    Förmodligen för att du i diskussionens början kom in och deklamerade att det minsann inte var något problem alls med ljudet i någon Mac-dator, trots att flera uppenbarligen upplever problem och det i datorer som du förmodligen inte provat. Det kan ju tolkas som en smula arrogant.

  15. #135
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    happ. det är aldrig meningen att så ska ske. då lyfter jag på hatten och säger: goddag.

  16. #136
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Kanske PF....

    1) Kanske ger inte t.ex. k240 studio det här problemet, kan man köra på hög utvolym verkar inte problemet uppstå det stod klart väldigt tidigt i tråden Hasse förordade analog attenuering #12 sedan har det återkommit flera gånger.
    2) Du kanske är mindre kräsen. (för mig är det en avsevärd skillnad i ljudkvalité på en laptoputgång och mina riktiga ljudkort)
    3) Någon annan förutsättning skiljer sig, apples laptops kanske skiljer sig från stationära, nätdel som nån sa osv osv.
    4) Nåt helt annat

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så är det på i princip alla ljudkort utan analog ratt. Max blås = 16 (eller 24) bitar. Lägre volym = färre bitar. Med 24 bitar ut bör det hålla rätt bra ändå (-48 dB sänkning ger 16 bitar ut), men för 16 bitar blir det sämre rätt så snabbt!

    Så se till att ha en analog nivåkontroll efter D/A, innan lyssningen - undvik att använda "digital" nivåkontroll!

  17. #137
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    inga problem med volymen här, låg volym låter också rätt, kräsen... du har ju hört min musik? inte lofi iaf. exakt, kanske mest är ett problem med laptops. eller så är det nåt helt annat. och jag är fortfarande inte arrogant.

  18. #138
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    inga problem med volymen här, låg volym låter också rätt, kräsen... du har ju hört min musik? inte lofi iaf. exakt, kanske mest är ett problem med laptops. eller så är det nåt helt annat. och jag är fortfarande inte arrogant.
    Den här tråden verkar mest lida av att fler är sugna på att tycka och skriva än att läsa och fundera, sen om det är arrogans det låter jag vara osagt. Kan tänka mig att den aggressiva rubriken bidrar.

    Jag har också jobbat med allt från rakt igenom 8bit till finsystem i överkant och håller med om att man kan prestera utmärkt med oliak förutsättningar. Tänker bara att när du anser att skillnaden mellan laptop och hi end är "försumbar" eller "skitsamma" då är du helt enkelt mindre kräsen än mig eller timothy.

  19. #139
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    kanske.

    råkade hitta denna på min disk, "she left me".

    sången spelades in med en macbook 2009's interna mikrofon, lyssningen med samma par lurar även då.

    http://soundcloud.com/bitleytm/she-left-me

    inget neumannsångljud men det funkade

  20. #140
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (soundcloud smutsar tyvärr till lite så det är en approximering)

  21. #141
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt att säga, det varierar en del för mig om det hörs eller ej. Nu låter det, på mute och på max, med batteri eller utan. Ganska mycket också. Ingen musik igång, men när jag stängde av alla program som hade kunnat spela ljud (reaper, quicktime, skype) blev det tyst. Inte browsern alltså, men jag har ingen youtubeflik uppe eller så.
    Skype på igen, brum. Följt av ett plopp och tystnad. Youtubevideo – pausar – brus. Väntar tills det blir tyst. Öppnar quicktime, spelar en fil, bruset kommer tillbaks. Fortfarande oberoende av volym/sladd.

    (jag har alltså inte lyssnat på högsta volym, det skulle göra ont. Men jag har ändrat volymen medan inget spelas och hört bruset över alla nivåer)

    PLOPP
    Men tei verkar ju ha löst det. Orkade inte gå in på macrumours igår, så tröttsamt forum...twi

  22. #142
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och jag är fortfarande inte arrogant.
    Nejdå, det vet jag att du inte är! Jag ville bara förklara att det du skrev KAN uppfattas som arrogant, ffa om man inte "känner" dig.

  23. #143
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag ju allt orginal från apple - så då är det ju ett designfel, sen att det är att svära i kyrkan att säga det... Airport använder jag för OSC och midi, så det kan jag inte stänga av och ha en fungerande setup...
    ja jo, jag var ju ironisk i inlägg #129, glömde smileyn - jag tror på designfel & snålhet som bedragit visheten en stund här i Apples fall... men hos mig funkar det iaf att sätta systemljudet på 24bit och då slipper man missljuden. Knas att det finns ljudkort som k a n sänka 16bitars ljud digitalt utan att det behöver låta som 8bitar vid låg volym, dock?

  24. #144
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    En sak jag har funderat över iom. den här tråden -> Faller verkligen bitarna som käglor när man justerar volymen digitalt? 16 blir till 8 osv.? Vad jag har läst om bit-perfect är att man ställer in 16 eller 24 i midi-inställningar beroende på källmaterialet. Och maxvolym ut. Fast det är ju också två volymkontroller. En volymkontroll i mjukvaran och en, ja den är väl lika mjuk och soft den också, i systeminställningar (generell ljud ut). Am I wrong? Am I close? Alltså missljuden av on/off är ju en sak, men bits down the drain en annan.

  25. #145

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja jo, jag var ju ironisk i inlägg #129, glömde smileyn - jag tror på designfel & snålhet som bedragit visheten en stund här i Apples fall... men hos mig funkar det iaf att sätta systemljudet på 24bit och då slipper man missljuden. Knas att det finns ljudkort som k a n sänka 16bitars ljud digitalt utan att det behöver låta som 8bitar vid låg volym, dock?
    Jag gissar att det har med moderkorten att göra. Någon fiffig hårdvaruingenjör tyckte förmodligen att det var enklast att kasta bort överflödiga bitar än att antingen lägga till en analog krets för volymkontroll eller att sköta bitomvandling (inklusive dithering eftersom man ändrar bitdjup) i ljudkortet.

    Men ja, det är definitivt en snållösning.

  26. #146
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    kan inget om det tekniska men förnimmer ingen alls förändring av ljudkvalitet vid volymsänkning.

  27. #147
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Inte jag heller.

  28. #148
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kan inget om det tekniska men förnimmer ingen alls förändring av ljudkvalitet vid volymsänkning.
    Men om du fortfarande lyssnar via dina AKG240 så får du ju inte samma problem. Med de lurarna så blir bruset lågt eftersom du kan köra med volymkontrollen på nära maxnivå. När du drar ner volymkontrollen med dessa lurar så blir det ju helt enkelt bara - lågt. De med mer låttdrivna lurar måste dra ner volymkontrollen rejält för att det inte ska bli allt för högt - det är då bruset blir märkbart.

  29. #149
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Räknas Koss Porta Pro som lättdrivna? Det enda jag märkt vid lyssning är att jag inte kan köra med mer än 4-5 pinnar på volymkontrollen emedans iTunes-reglaget står på max. Men jag hör inget brus vid låg volym. Däremot ett litet klick när ljudet varit vilande under en stund (autosleep efter ett par minuter?). Sedan ett litet klick igen när jag startar nytt ljud. Men när ljudet är "i den aktiva perioden" så märker jag inget alls...

    Har f.ö. en MBP från okt 2011.

  30. #150
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    ja, det är nån gate, dock inte när man kör musikprogram som ju aktiverat ljudkortet

  31. #151
    olivettis avatar
    Veteran
    förvirrad tråd, minst sagt
    löstes problemet öht?
    länken som tei gav, var det lösningen?

  32. #152
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Hittade en lite snyggare volymratt... http://www.thomann.de/se/genelec_9000_ap.htm


  33. #153
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

Liknande ämnen

  1. Jävla mpc5000!
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 21:09
  2. Appels väg mot Intel
    Av killwithskill i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 13:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •