Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Rädda JD-800 från röda döden a.k.a. red glue death!

  1. #1
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior

    Rädda JD-800 från röda döden a.k.a. red glue death!

    Hjälp! I 30 år har min JD-800 varit förskonad från den ökända röda döden, dvs att det röda epoxylim som vikterna under tangenterna är fästa med smälter och droppar ner på underliggande kretskort, får tangenter att fastna och orsakar ond bråd död. Vågar inte vänta på att det ska hända, så jag har spanat in flera youtubeexempel på hur detta åtgärdas, och de flesta på t ex Gearslutz säger att det är tidskrävande men hyfsat enkelt att öppna upp, demontera samtliga tangenter, lägga dem i lämplig lutlösning, fästa vikterna med nytt, värmetåligt epoxylim och sedan montera ihop hela härligheten igen.

    Vad tror ni? Vågar jag ge mig på detta själv (har på min höjd öppnat upp och bytt batterier på flera av mina synthar tidigare, men aldrig gjort ett så här stort ingrepp).

  2. #2
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Kan man inte bara ta bort vikterna? Vips har du ett D-50 tangentbord.

  3. #3
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Låter som ett "enkelt" fix, starta med att få loss det guckiga limmet. Kolla sedan med en erkänt proffsig affär vilket lim som skulle vara det bästa att använda.

    Tänk förresten på att Natronlut är frätande så latexhandskar () och goggles är ett måste.

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Bara en tanke - om nu limmet är det som smälter och droppar, men i övrigt håller vikten på plats:

    Kan man inte bara gå på med mer guck som hindrar epoxyn från att bege sig ut öht? Jag tänker t.ex lite våtrums-silicon under varje tangent som bildar en tålig barriär de kommande 150 åren ..?

    OBS - bara en tanke / undran / förslag? Jag har aldrig gjort detta.

  5. #5
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Det låter ju som en enkel och bra idé @Lackan. Som jag har förstått det finns red-glue problemet på många, eller alla av Rolands synthar kring den eran som har vikter. (Men har inte sett något läckage än på min JD-800 och XP-50.)

  6. #6
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Men riskerna/effekterna är två: kletet läcker ut och sölar ner inuti Rolandet och vikterna ramlar bort. Jag misstänker, utan att ha sett tangenterna IRL att bara kleta lite klet runt det hela bara förlänger lidandet utan att lösa några problem.

    Titta på EN tangent och försök göra nån sorts åtgärd och dra en slutsats av det.

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...att bara kleta lite klet...
    Nyckelordet här är nog inte "lite" utan mer att man halvfyller tangenten med våtrums-silicon. Finns ju inte en chans i helsicke att något sipprar ur den tangenten + att siliconet håller vikten på plats om limmet skulle släppa helt.

    Visst, den blir några gram tyngre, men det gissar jag har mindre betydelse eftersom vikterna i dessa i alla fall är rätt tunga.

    Men detta är bara spekulationer från min sida. Titta på en tangent, prova och göra en test vore ju optimalt.

    Att hålla på med lut och försöka ta bort gammal epoxy är ju inte direkt kul det heller...

    - - -

    Eller så fyller man tangenten med epoxy så att den blir som en ARP-modul...

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    If it ain't broken - don't fix it.

    Håll koll men onödigt megajobb låter ju ... onödigt.

    Passa på att kommentera lite egen musik i stället

  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    +1 if it ain't broken don't fix it... har ägt flera och har aldrig haft problemet...kanske inte var samma på alla?

  10. #10
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 if it ain't broken don't fix it... har ägt flera och har aldrig haft problemet...kanske inte var samma på alla?
    Mig veterligen är det samma på alla. Vissa har börjat läcka tidigare än andra, men problemet är väl att de tydligen börjar göra det snabbt, utan förvarning. Många säger att det har att göra med temperatur och att man ska förvara den svalt och torrt, vilket jag hela tiden har gjort. Men jag tänker att jag vill förebygga eventuell risk för plötslig meltdown där limmet droppar ner på kretskorten och totalförstör vitala delar...

    TACK alla btw, för bra klurande och spånande! Jag har nog ändå landat i att faktiskt köra den krångliga varianten med helt nytt lim. Men en viktig fråga kvarstår: ska jag våga öppna JD:n och demontera, rengöra, limma och montera tangenterna själv? Som sagt, mina erfarenheter sträcker sig till att öppna mina synthar för batteribyte (har aldrig tidigare öppnat JD:n dock). Det vore ju helt horribelt om jag råkade fucka upp nåt med en vintagesynth som är i toppskick och mig veterligen funkat helt felfritt i 30 år...

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Varför ska du då göra det? Det övergår mitt förstånd. Koppla in den koppla av och gör musik Hade den haft problemet så lär ju sommaren 2018 varit eldprovet.

  12. #12
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Padre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TACK alla, för bra klurande och spånande! Jag har nog ändå landat i att faktiskt köra den krångliga varianten med helt nytt lim. Men en viktig fråga kvarstår: ska jag våga öppna JD:n och demontera, rengöra, limma och montera tangenterna själv? Som sagt, mina erfarenheter sträcker sig till att öppna mina synthar för batteribyte (har aldrig tidigare öppnat JD:n dock. Det vore ju helt horribelt om jag råkade fucka upp nåt med en vintagesynth som är i toppskick och mig veterligen funkat helt felfritt i 30 år...
    JD:n är väldigt enkel att öppna, ovandelen fälls upp som ett lock.

    Man ska däremot vara försiktig när man plockar bort tangentbordet så att man inte tar av fel del - finns bra info om det på nätet.

    Håller själv på med att rensa bort redglue från en JD och ska även byta kontakter/rubber strip etc då några tangenter inte fungerar alls eller bara ibland.

    Om du har en helt felfri keybed hade jag inte börjat mecka med den.

    Förvara istället synten svalt, värme verkar göra klistret mjukare och om den ska förvaras en längre tid - lägg synten upp och ner, så är det ingen risk att det rinner ner i keybeden.

    Jag använder för övrigt Grumme grön såpa för att ta bort klistret, fyller insidan av tangenterna med såpa, väntar några dagar och skrapar sedan bort det. Kanske behövs en andra omgång på några tangenter.

    Tar lite extra tid, men såpa är i alla fall ofarligt och miljövänligt (funkar även som färgborttagningsmedel på t.ex. rollspelsfigurer om någon här skulle hålla på med sådant )

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JD:n är väldigt enkel att öppna, ovandelen fälls upp som ett lock.

    Man ska däremot vara försiktig när man plockar bort tangentbordet så att man inte tar av fel del - finns bra info om det på nätet.

    Håller själv på med att rensa bort redglue från en JD och ska även byta kontakter/rubber strip etc då några tangenter inte fungerar alls eller bara ibland.

    Om du har en helt felfri keybed hade jag inte börjat mecka med den.

    Förvara istället synten svalt, värme verkar göra klistret mjukare och om den ska förvaras en längre tid - lägg synten upp och ner, så är det ingen risk att det rinner ner i keybeden.

    Jag använder för övrigt Grumme grön såpa för att ta bort klistret, fyller insidan av tangenterna med såpa, väntar några dagar och skrapar sedan bort det. Kanske behövs en andra omgång på några tangenter.

    Tar lite extra tid, men såpa är i alla fall ofarligt och miljövänligt (funkar även som färgborttagningsmedel på t.ex. rollspelsfigurer om någon här skulle hålla på med sådant )
    Bara nyfiken: Hur känns dom utan vikter? Är fjädringen för stark då?

  14. #14
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men alltså mig veterligen ur minnet så sitter det ju inget kretskort eller något annat vitalt under keyboarden...risken är ju större att du sabbar fjädrar och får ojämna tangenter el nåt annat... börjar det droppa så kan jag i alla fall inte förstå hur det skulle komma på kretskort då det inte finns några att droppa ner på?!?! .. ..som sagt..don't fix

  15. #15
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Lackans förslag att kapsla in låter ju toppen, behöver väl inte ens ta bort tangenterna, kommer åt underifrån för att smörja med ett finger mellan vikt och tangent? Eventuellt vill man undvika silikon, finns många andra lim idag som funkar väldigt bra, fäster och är flexibla, t.ex Tec7 och PL200. Eller blanda flytande epoxy och hälla i tangenterna, men då vill man nog lossa dem först

  16. #16
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ett annat alternativ om du är orolig Padre, är ju att lägga/tejpa fast OH-film eller liknande direkt under stället där droppandet brukar ske. (Förutsatt att det inte är någon brandrisk just där, har dålig koll på hur det exakt ser ut)

    Då kan du ju behålla den som den är nu, och fixa den när du ser droppet.

    Och att fixa grejer i förebyggande syfte är väl alldeles utmärkt. Jag vet dom som t.ex lagt nytt tak INNAN det regnar in och fuktskada uppstår...

    Eller kanske byta batteri i en Polysix innan det börjar läcka..?
    Senast redigerat av Lackan den 2021-02-27 klockan 00:15.

  17. #17
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lackans förslag att kapsla in låter ju toppen, behöver väl inte ens ta bort tangenterna, kommer åt underifrån för att smörja med ett finger mellan vikt och tangent? Eventuellt vill man undvika silikon, finns många andra lim idag som funkar väldigt bra, fäster och är flexibla, t.ex Tec7 och PL200. Eller blanda flytande epoxy och hälla i tangenterna, men då vill man nog lossa dem först
    De vita tangenterna är enkla att komma åt, men de är oftast inte problemet, de droppar bara ner på plåten.

    Det är de svarta som är värst, därifrån rinner det rakt ner i keybeden och insidan av de svarta är svåra att komma åt om man inte öppnar synten.

  18. #18
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Känns ju lite som att vad man än hittar på för preventiv metod (inkapsling eller flytta studion till ett kylrum) så kommer man att oroas för att rödkletet tar sig ut förr eller senare. Har inte forskat på det själv, men det låter på ovanstående beskrivningar som det bara är en tidsfråga, sedan kan det accelereras av värme, men förr eller senare degenererar material kemiskt och upplöses, lite som sticky-shed på rullband eller vissa sorters gummiremmar i gamla bandare som upplöses med tiden, det är bara frågan om när.

    Jag tror inte man skall vara så orolig över att sabba saker, egentligen, men i vissa Rolandprylar har de t ex använt tangentbordet som stöd för kretskort vilket gör att det är svårt att manövrera bort det utan att plocka loss delar av elektroniken. I de 80-talssyntar jag varit inne i finns det en genomskinlig plastremsa på undersidan av tangentbordschassit som förhindrar att tangenterna dras framåt för demontering om man inte trycker undan den, antingen underifrån, eller ovanifrån med något långt smalt verktyg. (Plastremsan skall väl förhindra att tangenterna tas loss av misstag vilket skulle kunna ske om man drog dem framåt med stor kraft, men samtidigt så måste de i så fall förbi lagringen längst bak vid fjädringen vilket gör att det skulle till en väldigt stor kraft - högst osannolikt skulle jag tro. Men det hänger väl ihop med Rolands kvalitetstänk). Hur det är på JD-800 (med plastremsa och kretskortsstödfunktion) vet jag dock inte.

  19. #19
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Om det är värme som smälter limmet, kan man kanske värma bort det.

    Men denna tråd väcker en gammal tanke/oro jag haft, att hur mycket onyttiga ångor kommer från lim, plast i gamla syntar (och nya?)? Just det faktum att de blir varma när de används och då antagligen gasar mer. (Gas 2.0, med mer än ekonomiska effekter).
    Senast redigerat av dannes den 2021-02-27 klockan 09:03.

Liknande ämnen

  1. Rädda filer från ett korrupt SD
    Av Modellear i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-11-14, 14:35
  2. Rädda dator från spilld likör
    Av deleted user i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2019-02-25, 13:57
  3. Byta display på Machinedrum (den röda döden för ögen)
    Av altemark i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-06-09, 10:42
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 01:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •