Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Döppe A-155 seq

  1. #1
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran

    Döppe A-155 seq

    Är det den billigaste och mest traditionella seqen som finns ute?

    Tänkte mest göra melodiska slingor, finns det något annat som kanske är bättre/roligare/billigare?

  2. #2
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Också funderat på denna. Funkar den bra standalone eller måste man ha expansionen?

  3. #3
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Du talade ju varmt om MFBs SEQ-02 annars, men den är inte lika handson. Även om jag gillar minne

  4. #4
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    SEQ-02 är guld! Det jobbiga med den är dock att det inte är steglös pitch, utan bestämda inkrement på outputsen. Spelade väldigt illa med min Gamma Wave Source som kvantiserar sina inputs. Tonerna brukade flimra mellan tex C och C# och det blev väldigt svårt att göra bra saker. De gånger jag använt SEQ02 med analoga oscillatorer har det gått jättebra dock. Hade jag haft ett annat system hade köpt tillbaka min 02:a direkt. Oslagbar för priset och tracksen.

  5. #5
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    har haft A-155 nu i några veckor. har även quantizern till, ganska praktiskt! men 155 är helt grym, särskilt med 2 rader trig ut med två ut vardera... använder det mest för tillfället. köpte den och en z8000 ungefär samtidigt. gillar nog 155 mer...

  6. #6
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Kul att du gillar den calle! jag ersatte den med en z8k. Båda kräver extern klocka. Z8k är ju emellertid 2x16 steg + 4x2 14steg sekvensers som alla kan matas med oberoende klockor. Z8k är 0-10 volt out med a155 är 0-5 volt. 155 har s/h + glide.

    Jag har ju 2xPP+brains + a151.... Också vilket ersatte min a155

  7. #7
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Nu sitter 155 i rackplanner iaf - blir ballt känner jag

  8. #8
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag har en analogue solutions med åtta steg och gate utan egen klocka som borde vara billigare.

    http://www.schneidersladen.de/en/ana...tions-m-sq-8-2

  9. #9
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    hmm, mindre galenskaper men helt klart intressant! Tack för tipset

  10. #10
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    A-155 är klart trevlig. Den går att klocka i audiorate från te x en VCO vilket kan vara kul.
    - använd pottarna för att skapa vågformen ut ur "sequence-oscillatorn"
    - switcha mellan olika signalkällor i audiorate, kör t ex in triangel på vartannat steg och fyrkant eller såg lite varstans. klocka seq med en oscillator som ligger 2-3 oktaver högre än signalkällo-osc. Tracka sedan bägge från tangentbordet.

  11. #11
    stabilt
    stabilt är inte uppkopplad
    stabilts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    A-155 är klart trevlig. Den går att klocka i audiorate från te x en VCO vilket kan vara kul.
    - använd pottarna för att skapa vågformen ut ur "sequence-oscillatorn"
    - switcha mellan olika signalkällor i audiorate, kör t ex in triangel på vartannat steg och fyrkant eller såg lite varstans. klocka seq med en oscillator som ligger 2-3 oktaver högre än signalkällo-osc. Tracka sedan bägge från tangentbordet.
    AFG animated pulses är en schusst vågform för ändamålet. Har kört den på det sättet med Z8k.

  12. #12
    nrdvrgr
    nrdvrgr är inte uppkopplad
    nrdvrgrs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av evirob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det den billigaste och mest traditionella seqen som finns ute?
    Tänkte mest göra melodiska slingor, finns det något annat som kanske är bättre/roligare/billigare?
    Den är nog perfekt för det du söker, dock bara 8 steg (om du inte moddar). Vill du göra melodiska slingor behöver du nog en quantizer också...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •