Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad för hårdvarupedaler behöver jag för att få ett väldigt liknande ljud som det här?

  1. #1
    Crossbone
    Crossbone är inte uppkopplad

    Avstängd

    Vad för hårdvarupedaler behöver jag för att få ett väldigt liknande ljud som det här?

    Hej, det är som så att jag verkligen gillar ljudet som jag får när jag i Logic Pro 9 ställer in Eighties Clean på en direkt-line:ad gitarr in i ljudkortet.

    Jag skulle vilja ha möjligheten att få min gitarr att låta så även utan en dator med Logic i närheten.

    Tog ett gitarrspår och la på effekten här för att ni som inte har Logic Pro 9 också ska kunna hjälpa mig.
    http://dl.dropbox.com/u/44304473/Mus...itarr-ljud.mp3

    Här är en bild ifall det också kan hjälpa.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	messagepart.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	77,8 KB 
Id:	35045

    Att bara plocka ihop ett gäng effekter likt dom på bilden och försöka få till ljudet tycker jag är väldigt svårt, därför ber jag er om hjälp som säkert har mer än 100 gånger mer erfarenhet än mig som egentligen bara varit intresserad av delaypedaler tidigare.

    Tack på förhand!

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Hej!

    Jag sitter och jobbar och kan inte lyssna just nu men har ändå lite funderingar
    Du har uppenbarligen en compressor, lite flanger och chorus på signalen.
    Sen vet jag inte exakt vilken, om någon, känd förstärkare som modelleras.
    Fender är nog inte en helt felaktig gissning
    Fenderstärkare (eller emulerade sådana) har ett MYCKET specifikt sound och är nog en stor del av ljudet du är ute efter.

    Vad har du för förstärkare själv?

    Compressorn kanske inte är så nödvändig, beror mycket på hur din förstärkare reagerar på insignalen.
    Om den har rör eller inte och vilken typ av krets vi pratar om.

    Flangern och choruset är svårare, alla har sin unika klang.
    Kända förlagor skulle kunna vara: Electroharmonic SmallClone eller BOSS CE-2 på choruset.
    Electroharmonix Electric Mistress eller ngn Boss eller MXR flanger.

    Line in i preamp skiljer ju sig ofta en hel del mot hur en förstärkare behandlar signalen.
    Så exakt detta ljudet kanske blir svårt att få fram, men det går säkert att få fram något minst lika bra med en liten Fender rörstärkare och ovan nämda pedaler!

  3. #3
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Det är klart du kan plocka ihop lösa effekter och en stärkare, men jag får lite intrycket att du inte är ute efter att spela live eller i band, och då är nog en emulering av något slag absolut enklast. Typ en Pod. De senare modellerna har drösvis med effekter inbyggt och kostar kaffepengar begagnade. (ljudet du spelade upp känns som om det är choruset som är det centrala)

  4. #4
    Crossbone
    Crossbone är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej alltså det är just för att spela live jag är ute efter faktiskt. .

    Min stärkare är någon standard Marshall, men jag använder den näst intill aldrig eftersom jag inte riktigt gillar ljudet i den. Använder nästan alltid gitarren genom ljudkort till monitorer med några mjukvarueffekter på.

    Behöver inte vara något exakt likadant ljud egentligen, men att få till något hyfsat liknande 80's sound borde inte vara omöjligt eller ens jättesvårt tycker jag.
    Senast redigerat av Crossbone den 2012-02-05 klockan 21:56. Anledning: Glömde skriva mer än hälften av det jag tänkte skriva.

  5. #5
    Crossbone
    Crossbone är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Boss GT-6 eller dylikt?
    Kanske vore någonting, såg att GT6 dock inte verkade säljas längre, men kanske är enkelt att hitta begagnat, däremot fanns GT10, och snart (?) GT100.
    Blir lite orolig att sådana här multieffekter ska vara ömtåliga... Eller att dom ska vara för tråkiga för att man ska bli inspirerad att leka fram ljud på, kanske är dom inte alls på det sättet.

    Någon som har erfarenheter av BOSS GT6 eller GT10?

  6. #6
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Fenderstärkare + valfri chorus eller phaser. Flanger kan funka, men i ärlighetens namn är den enda flanger jag har gillat Eventides flanger och den är inte helt lätt att hitta kanske?

    Om du bara ska ha supercleant så tycker jag att du ska testa en bra linebox med chorus+delay. Det ljudet ska man inte underskatta...

  7. #7
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    I mina öron är det en flanger eller ett chorus.

  8. #8
    Crossbone
    Crossbone är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fenderstärkare tänker jag nog inte kosta på mig, för jag kommer inte att släpa med mig en sådan till spelningar ändå. Däremot Linebox + effekt låter intressant.

    Jag tycker dock det känns svårt med just vad för effekt/effekter jag behöver, Chorus känns relativt obligatoriskt... Eller ja alla pedaler på bilden känns ganska viktiga, det jag egentligen vill veta är ju då vad för specifik pedal jag borde kolla närmare på, att gå till en musikaffär och testa 3 olika chorus + 2 olika flanger är inget som kommer sluta bra, det blir för rörigt för mig och jag kommer inte kunna jämföra ljuden.

    Som delaypedal har jag redan bestämt mig för att köpa en Eventide TimeFactor när jag hittar en till ett okej pris i bra skick.

    Tror jag ska ha en Flanger pedal någonstans. Ska se vad det är för någon och hur den låter så har jag någonting att utgå ifrån i alla fall. Tror det är en Flanger, köpte den på en liten liten musikmarknad i Örebro för något år sedan men har inte testat den ännu. Dock behövs det troligtvis ett chorus ändå.

  9. #9
    Crossbone
    Crossbone är inte uppkopplad

    Avstängd
    Skrev ett mejl till 4sound för att fråga om dom kunde hjälpa mig med den här frågan men fick aldrig något svar.

    Är det någon som har några (inte mjukvara) effekter ni är riktigt nöjda med som ni också tror kan skapa det här "soundet"?
    Skulle ni i så fall ha lust att spela in 20 sekunder när ni skapat ett liknande sound och lägga upp? Skulle gärna vilja ni lägger ett ackord, exempelvis Am, samt också spelar lite enkelt med fler ackord för att ge en bra bild.

    Jag är för feg för att gå in och prova i en affär utan att veta exakt vad jag ska ha.

  10. #10
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det är just det du ska göra. Bästa sättet är att testa själv. Bor du i Stockholm? Vandra i så fall ner med din smart phone (om du har en annars kanske laptop?) i handen med bilden ovan och ljudexempel till These Goto 11 så kan de säkerligen hjälpa dig plocka ihop en vettig pedalkedja. Då kan du dessutom få testa massvis pedaler och själv hitta rätt. För du måste trots allt lyssna på dem innan du köper. Att gå på en gissning på ett forum, även om det blir en kvalificerad sådan, är inte bästa sättet.

    http://www.thesegoto11.se

  11. #11
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ta även med din gitarr eftersom den är en stor del i soundet.

  12. #12
    Crossbone
    Crossbone är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej bor inte i Stockholm, bor i närheten av linköping, så det är inte lika smidigt för mig att vandra ner till en musikaffär.
    Dessutom är problemet att jag blir så stressad av att sitta sådär att jag inte uppfattar vad jag hör.

    Däremot kanske These Go To 11 kan hjälpa mig om jag skriver ett mejl till dom om just det här?

    Jag kan såklart gå in på 4Sound i Linköping och försöka med detta, men jag har blivit avskräckt sedan Musikbörsen-tiden där dom gav intrycket av att alla kunder var till besvär så fort det var tal om något annat än att köpa en fet dist-pedal.

Liknande ämnen

  1. Streama musik/ljud från Mac - vad behöver jag?
    Av drifter7508 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 00:02
  2. Vart/hur kan jag hitta/göra ett liknande ljud? :O
    Av Danell i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 12:19
  3. Behöver speciellt mellotron ljud
    Av Ganryu i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 21:46
  4. Hjälp mig hitta djungelljud och syrsor och liknande ljud
    Av rodriguezzzfilm i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •