Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Moduler du hade för höga förväntningar på

  1. #1
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior

    Moduler du hade för höga förväntningar på

    Hittills har jag dessvärre blivit besviken på två Intellijel moduler. Först ut är Azimuth vars grafik för Balance läge ger intrycket av att kunna invertera L/R mot varandra. Detta är säkert uppenbart för någon som är väldigt inläst på ljudutrustning i grunden, men jag trodde jag skulle kunna använda den till det. Idé två var då att skaffa en till panner och ett gäng unity-mixers för stereomixning och patcha till samma resultat. Enter Korgasmatron, vars funktionalitet jag helt enkelt förutsatte skulle innehålla panning. Dessvärre så gör XFade ingenting när man använder output A och B istället för Mix.

    Återigen, detta är säkert uppenbart för många utav er. Jag kör mycket på känn när jag köper och använder mina grejor dock så det enda jag kan gå på är vad modulen ger intryck av att kunna. Speciellt eftersom det inte existerar manualer till dem..

    Jag är fortfarande nöjd med båda modulerna, de är extremt flexibla och kompetenta trots att de saknar vissa saker jag trodde jag skulle få när jag köpte dem.

    Vad har ni själva köpt för moduler som inte levererat vad ni hoppats på? Tänker mig det är bra att vi delar det med varandra så slipper kanske fler folk göra samma misstag.
    Senast redigerat av splump den 2012-02-04 klockan 12:36.

  2. #2
    deleted user
    Lite i anknytning till tråden vill jag inflika att avsaknaden av manualer är ett jäkla skitpåhitt, som är arrogant mot kunderna. Vill bara flika in det för jag stör mig som satan på det fenomenet inom modularvärlden.

  3. #3
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Va inga manualer? Är det lagligt?

  4. #4
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Agreed. Speciellt ett större märke som Intellijel borde vara seriöst nog att fixa ordentliga manualer.

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Doepfer wasp. Ville ha ett filter, fick en dist.

  6. #6
    Mario
    Mario är inte uppkopplad
    Marios avatar
    Veteran
    Manualer brukar väl finnas att ladda ner från tillverkaren? Fast jag har ju inte alla fabrikat i mitt system...

  7. #7
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Finns varken manualer till Azimuth eller Korgasmatron på intellijels hemsida.

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Behöver man alltid manualer då? De lite mer esoteriska sakerna, där håller jag med, men till enklare moduler där panelgrafiken själv är nog eventuellt kompletterat med säljsnacket från någon website? Själv pluggade jag manualen till MATHS rejält innan jag fick den, men förstod ändå inte förrän jag hade den i racket.

    Doepfer är föredömliga när det gäller manualer. När det gäller andra tillverkare och det saknas manual så brukar jag kolla på muffwiggler om jag känner behov av att veta mer.

  9. #9
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av splump Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Agreed. Speciellt ett större märke som Intellijel borde vara seriöst nog att fixa ordentliga manualer.
    Ett större märke? Snubben som ligger bakom sa nyligen upp sig från sitt "day-job" för att ägna sig heltid åt modulskapande.

    Angående tryckta manualer tyckte jag inledningsvis att det var jättetråkigt, men sen kom jag på att det finns skrivare på jobbet! Numera tycker jag det är helt rätt att skippa manualer. Miljö, pris osv...
    Jag tycker däremot att det är dåligt av Doepfer att inte skicka med deras A-100 manual när man köper deras olika kabinett. Jag tror att de skulle tjäna på det.

    Jag tycker inte att Doepfers LPG (A-101-2) är något att hänga i granen, visst gör den det den ska, men det låter ju bara hårt och elakt. 106-5 FTW!

  10. #10
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Ja, i den här branschen skulle då jag kalla det ett större märke om man håller på med det heltid. Speciellt om man kollar på hur många moduler det där företaget pumpar ur sig per år.

    Behöver absolut ingen tryckt manual. En pdf går alldeles utmärkt, bara informationen finns.

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver man alltid manualer då?
    Behövs givetvis inte manual för en passiv attenuator eller enkel mixer etc. En multimode panner/x-fader med VCA:er och stereobreddare kan det dock vara vettigt.

  11. #11
    Nihad
    Nihad är uppkopplad nu
    Nihads avatar
    Veteran
    Doepfers LPG var inget kul, har inte använt i nån patch. Och ADSR envelopen åkte ut direkt.

  12. #12
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Just Azimuth tycker jag personligen då är ett bra exempel på när paneldesignen är i stort sett självförklarande, särskilt i kombination med beskrivningen av modulen på Intellijels hemsida. Kopierar in texten därifrån hit.


    Azimuth

    Panner/Stereo Balance/Cross Fader/Dual VCA in 8HP

    -uses high quality THATcorp VCA chips
    -implements panning using a unique constant power panning circuit
    (most accurate method for controlling sound placement in a stereo
    image).
    -High dynamic range for VCA gain with 0-5V giving approximately -80db to +3dB
    -Separate inputs for bipolar and unipolar control of the Panning/XFading
    -Jumper on PCB to select bipolar voltage range: either +/-2.5V or +/-5V
    -Unique Vactrol based Stereo Width circuit: Used with stereo signals
    to vary the perceived stereo width from mono to stereo and slightly
    beyond using negative cross bleed.
    -Bypass switch to disable the Width circuit
    -Dedicated attenuator for the bipolar pan cv source.

    Modes (determined via the jack normalizing/patching and mode switch)

    Panner:
    -With audio connected to the Left Input, panning control steers the
    signal to the Left or Right output using constant power panning.

    Stereo Balance:
    -With a stereo audio source plugged in to the Left and Right inputs,
    panning controls the balance between these two sources using constant
    power panning.

    Crossfading:
    -With two audio sources patched into the Left and Right inputs
    respectively the panning controls now act as crossfade controls. The
    resultant signal is is routed to the Left Output.

    VCAs:
    -With the Pan control centered and the VCA gain knobs fully CCW this
    modules becomes a dual exponential VCA
    -Separate L and R VCA CV controls but there is also a "both" control
    for using a single CV source to control the VCAs in stereo.
    Däremot så är jag glad över manualen för Toppobrillos Sport Modulator, där är inte panelgrafiken till någon större hjälp.

  13. #13
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Tror inte den infon var utlagd på Intellijels hemsida vid köptillfället för mig dock. Självförklarande varierar givetvis beroende på tidigare förkunskaper som du påpekar själv. Kolla t.ex. på grafiken för BAL på mode A. Är det konstigt att man väntar sig att den ska invertera L/R mot varandra?

    När det gäller Korgasmatron så vill jag påpeka att jag är medveten om att det är mitt eget fel att jag inte faktiskt tog reda på att den gjorde allt jag förväntade mig innan jag köpte den. Det berodde på min egen okunskap vad det gäller x-faders/panners (trodde att de i princip var samma sak, att fanns den ena kunde man förutsätta den andra).

    Det var inte meningen att dra igång en diskussion om vikten av manualer dock, jag hittar också mycket av min information på muffs. Det kan dock vara lite tröttsamt att behöva gräva i forum med dåliga sökfunktioner för att hitta information.
    Senast redigerat av splump den 2012-02-04 klockan 17:39.

  14. #14
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Bästa manualerna nånsin är fanimej Buchlas! Verkar kryptiska först men när man väl fattar inser man att allt ju stod där från början. Ren prosa är vad det är!

  15. #15
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jo, just BAL är ju lite... kryptisk om man säger så.

    Nåja. Åter till ämnet, moduler som inte uppfyllde förväntningarna.

    Intellijels hexvca. Klarar inte av normala (Doepfer) enveloper utan att dista, de måste attenueras för att fungera. Förjäkla dynamisk, dvs reagerar mer än vad jag ville/trodde på styrsignalerna, så en envelop som låter "normalt" i annan VCA blir perkussiv pga att den reagerar så starkt på insignalen.

  16. #16
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa manualerna nånsin är fanimej Buchlas! Verkar kryptiska först men när man väl fattar inser man att allt ju stod där från början. Ren prosa är vad det är!
    Så när du inte längre behöver manualerna, det är först då du förstår dem?

  17. #17
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Kan ju då passa på att varna folk för (men inte avskräcka från) samtliga Synthesis Tech moduler. De behöver attenuering på i princip alla inputs! Audio som CV. Annars flippar de.

    I övrigt är de mycket mycket trevliga.

  18. #18
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intellijels hexvca. Klarar inte av normala (Doepfer) enveloper utan att dista, de måste attenueras för att fungera.
    Så var även Doepfers A-132-4 (Quad exp vca) innan jag insåg att det fanns trimpots på PCBn.

  19. #19
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Som redan nämnts - A-101-2 är något av en besvikelse. Den kommer nog att lämna plats för Optomix vad det lider.

  20. #20
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Pittsburgh Modular Generator... Lät bra i början men ack så trist. In min stil alls. Vad tillverkaren ibland skriver stämmer dåligt med min bild.
    Senast redigerat av Odd Bob den 2012-02-04 klockan 21:00.

  21. #21
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så när du inte längre behöver manualerna, det är först då du förstår dem?
    Ja, lite så är det faktiskt

  22. #22
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Hittils har jag bara en besvikelse, och det är Flame Talking Synth. Den känns halvfärdig, och det snällt beskrivet.

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Doepfer wasp. Ville ha ett filter, fick en dist.
    Jag kör inte modular, men jag har ägt både MAMs kopia och hört Döppes. De är en klen tröst mot originalet. Varför kopiera om essentiella delar av karaktären inte ligger där alla tycks tro. Utan loopbar envelope som kompis blir det ganska mjäkigt.

  24. #24
    SnareTheMind
    SnareTheMind är inte uppkopplad
    SnareTheMinds avatar
    Senior
    Jag gillar Wasp-filtret, det är inte de fetaste filtret men de är klockrent för att få lite raspighet och knaster till ljudet, vid hög level in och resonans så kan den waveshapea signalen på ett schysst sätt. 100% klon eller ej, de har ett väldigt specifikt sound som jag mycket väl kan förstå att många inte är så glada i, absolut inget "workhorse"-filter utan snarare ett mer abstrakt komplement till ditto

  25. #25
    SnareTheMind
    SnareTheMind är inte uppkopplad
    SnareTheMinds avatar
    Senior
    Gamma Wave Source däremot, verkade skithäftig på tubvideon (och är de säkert om man bemästrar den), men den känns dels smått omständig i sitt användargränssnitt/placering av pottar/jacks, kan låte riktigt egendomligt om man ger den lite tid men när de gäller modularen så dras jag till de analoga VCOerna, brukar vara väldigt "analog/digitalliberal" i vanliga fall men i modularformat så är det de analoga VCOerna, filtren och ampsen som lockar klart mest, har nån slags undermedveten distans till digitala/dsp-moduler om jag inte absolut måste blanda in dom, även om de för all del kan spela sin roll fint i rätt sammanhang. GWS är nog inte rätt modul för mig, inte i nuläget i alla fall.

    Kan nog lite ha o göra med att jag har så mycket digitalt i övrigt drällandes i studion, men kan sitta i minuter och bara lyssna på de råa vågformerna från VCOerna och bara mysa åt ljudet av den rena triangeln från A-111-1 (CEM3340), sinus från AFG med subtil FM från två modulatorer.. ahh. Nä nu flummar jag bara iväg.. Modulerna i sig skulle jag inte kalla dåliga, de handlar ganska mycket om personlig smak och användssätt hur "bra" en modul är i någons ögon

Liknande ämnen

  1. Numark EM460 och olika höga skruvar.
    Av Jätten i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 14:10
  2. År 2008: förväntningar, förhoppningar och drömmar?
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 04:39
  3. höga band
    Av eetfuk i forum Stränginstrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •