Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 170

Ämne: Raspberry PI

  1. #61
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av framtiden Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi styrde ihop en liten loop-pedal rig (med pitch/timestretch!) idag som är det första vi kommer att göra.
    Låter skoj! Har ni fått nån hårdvara ännu, eller är det på ritbordet än så länge?

    Jag har inte hört ett pip om när jag ev. ska få nån, men jag anmälde mig sent också.

  2. #62
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moderatorkeps på:Här diskuterar vi Raspberry PI och inte varandras personligheter. Kan ni inte släppa det här så låser vi och skapar ny tråd.
    Trådskaparen säger: God idé!

  3. #63
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag fick orderunderlag igår med löfte om leverans inom 2 veckor. Nån annan som fått det?

    /Mein

  4. #64
    guda
    guda är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har inte fått leveransdatum än men fått beställa.
    De har inte dragit några pengar än dock.

  5. #65
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Samma här. Fått beställa.

  6. #66
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Får beställa nu. Någon som har gjort något med sin?

  7. #67
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Fick min för några veckor sedan. Men har inte ens fixat ett minneskort än...

  8. #68
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Aha.. så kom lilla Raspberry PI.
    Minneskort köptes in (16 gb Class 10 superdupersnabbt) och ett trådlöst tangentbord med pekplatta (Logitech K400).
    Minneskortet sitter numera i systemkameran och kamerans kort (8 Gb class 4 interiktigtsuperdupersnabbtmentillräckligt) sitter i Raspberry. Tydligen lite känsligt på hastigheter osv..
    Tangentbordet fungerar klanderfritt.
    Jag har än så länge bara testat en "image" av nån som tryckt ihop Debian Squeeze med XBMC. Funkar kalas bitvis men hackar något på vissa videos via Youtube och SVTPlay.. ska testa vidare.

  9. #69
    tb303god
    tb303god är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    skulla vara kanon om man fick pajen att funka smärtfritt med xbmc

  10. #70
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Jodå, det ska nog inte vara någon fara. Jag bara högg första bästa distribution jag hittade. Eventuellt ska jag bygga en egen framöver. Sen finns det ju mycket annat skoj man kan göra med den.

    Någon som fått ett USB-MIDI-interface att funka med den?
    Det skulle vara intressant. Liksom sequencer eller nått borde ju vara helt möjligt att bygga med den.

  11. #71
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Slappaste vägen till Raspberry PI med XBMC inkört..

    http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=1049
    Ladda hem img-filen.. zippa upp.. kör in på SD-kortet. Starta upp med nätverkssladden i. Gör en kopp kaffe (man blir faktiskt instruerad att göra så..). Klart. Funkar kalas.

    Case: http://www.raspberrypi.org/archives/1310

  12. #72
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran

    https://youtu.be/YpA_xeqsXj0

    Jodå, med Debian Squeeze så hittas USB-midi-mojänger bra och SEQ24 verkar ju fungera. Nice!
    Tips på andra sequencers som kanske kan fungera?

  13. #73
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    hur är det med drivrutiner då?
    bökigt?

  14. #74
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Allt jag pluggat i i USB-portarna under Debian Squeeze har hittats direkt.
    USB-minnen(noname), trådlöst tangentbord/mus(Logitech K400) och midiinterface (E-mu 2x2).
    Så än så länge inga problem.




    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hur är det med drivrutiner då?
    bökigt?

  15. #75
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Finns det något program som stöder externa multikanalsljudkort än? Jag skulle behöva bygga en 8-kanals uppspelare nämligen!

  16. #76
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något program som stöder externa multikanalsljudkort än? Jag skulle behöva bygga en 8-kanals uppspelare nämligen!
    Ingen aning. Ny på ljud/midi i Linuxvärlden.
    Den här kanske: http://ardour.org/ som mjukvara.
    Men om det springer på en Raspberry, svårt att säga.

  17. #77
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    PD kan väl funka?

  18. #78
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag behöver nåt som kan scriptas eller sättas i ändlös loop med autostart vid power on.

  19. #79
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ska väl gå utmärkt att göra i pd. Scripta i os att öppna en pdpatch och så startar den allt internt.

  20. #80
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Fick min pi i början på veckan men släpade mig inte förrän idag iväg och köpte hdmi-kabel (29 pix på Webhallen. 149 var det billigaste jag hittade i övrigt hos en fysisk butik). Jag var lat och beställde med adapter och färdigt sd-kort.

    Nu är ju frågan vad man ska använda den till. Sätta bakpå tv:n var första tanken (ta usb-kräm därifrån och köra play/youtube på den) men det där med sequencer lät ju inte helt fel. Jättebra tips :-)

  21. #81
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Oljud: får forska lite på PD framöver, tack för tipset!

  22. #82
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Wohpawohp! Tänk på strömmen.. kräver minst 700 mA.. vetetjosingen om en USB-port på TV/Dator orkar lämna det. Däremot var det någon "travelcharger for micro usb" på Kjell & Co som lämnade 1 A (1000 mA) för 99 pix. funkar kalas.

    Den blir lite varm, men inte farligt.. sett någon på nätet som satt på kylflänsar.. men det är väl overkill?

  23. #83
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Koppla parallellt till 2 portar så borde det funka, gamla usb-diskar hade sådana kablar. Fast på en tv så är väl kanske inte portarna gjorda för att ladda nåt?

  24. #84
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Får köra adaptern om den inte lämnar kräm nog. Nu har ett annat problem uppstått. Musen reagerar inte när man startar x skalet (funkade bra tidigare). Den är supportad enligt deras listor (logitech mx518). Någon som känner igen detta?

    Edit

    http://iroylabs.blogspot.se/2012/06/...s-not.html?m=1
    Senast redigerat av my03 den 2012-07-13 klockan 22:29.

  25. #85
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    USB http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

    Le Saxat:
    "A unit load is defined as 100 mA in USB 2.0, and 150 mA in USB 3.0. A device may draw a maximum of 5 unit loads (500 mA) from a port in USB 2.0; 6 (900 mA) in USB 3.0. There are two types of devices: low-power and high-power. A low-power device draws at most 1 unit load, with minimum operating voltage of 4.4 V in USB 2.0, and 4 V in USB 3.0. A high-power device draws at most the maximum number of unit loads permitted by the standard. Every device functions initially as low-power but the device may request high-power and will get it if the power is available on the providing bus."

    Jodå, jag kan ladda från TVn.. mobilen iaf..

  26. #86
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jackade in medföljande micro-usb trafo och då hoppade minsann musen igång igen. Verkar vara min (strömförsedda) usb-hubb som spökade.

    (om nu någon annan drabbas av samma symptom)

  27. #87
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    http://createdigitalmusic.com/2012/0...reams-reality/


    https://youtu.be/WFPlW6DEf-8

    Men hallå hej.. jisses vad sugen jag blev på att skaffa en Korg MS-20 USB controller.. Eller vad den mojängen nu heter.

  28. #88
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Nu även beställt en av 512Mb-modellen.

    /Mein

  29. #89
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Här ska byggas mediadator. Hittade just några färska downloads som inspirerar.

    /Mein

  30. #90
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Kul... är intresserad sen av vad den klarar att spela upp för upplösningar på videos och vilket program som klarade av att spela upp det.

    Hur "Seg" den är på youtubeklipp med mera... Det är ju jättebra om man kan köra den ständigt påslagen utan att den ständigt står och drar ström som räcker att värma upp en halv villa.

  31. #91
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Den "gamla" är väl inte nån mediamaskin som imponerar på Hifi-nördar. Dock så kan lite mer minne och bättre mjukvaruoptimering nog göra underverk. Åtminstone hoppas jag på det.

    Leksaker är kul.

    /Mein

  32. #92
    Horatius
    Horatius är inte uppkopplad
    Horatiuss avatar
    Senior
    Raspberry PI och tillbehör finns numera på Elektrokit.http://www.electrokit.com/raspberry-pi.c1362

    Någon som har gjort eller sett en vettig musikimplementation?

    (Hoppas det är ok att länka till en kommersiell sida, men det är mig veterligen den första svenska återförsäljaren)
    Senast redigerat av Horatius den 2012-10-30 klockan 00:12.

  33. #93
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Länken är helt ok men var de inte lite dyra även om de håller lager? Jag gav 288:- för min 512'a på RS. Iofs småpengar i skillnad men finns det ingen butik och det är nån veckas väntetid så kör jag nog på prisalternativet.

    Vad gäller musikgrejor så har jag sett lite dryftas på SOS. Personligen tror jag att PI kan bli intressant som en plugg-host med ett billigt USB-kort om nån får igång ex. en bantad MusE på ett vettigt sätt. Vad jag hört så stöder den VST men är inte helt 100, så om nån vet/orkar söka så...

    /Mein

  34. #94
    Horatius
    Horatius är inte uppkopplad
    Horatiuss avatar
    Senior
    Jo lite dyrare men jag vet att det finns de som föredrar att beställa från svenska sidor. Själv beställer jag en del från elektrokit och har de grejerna hemma så är de blixtsnabba med leverans.

    Jag tänkte beställa ett par och börja labba, skall bli spännande och se vad det går att göra. VST-host vore perfekt.

  35. #95
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Någon som har testat gertboard här? Skulle kunna funka för Interface kanske. Bygga en liten granulerings/fft-låda typ. Och så ett par rattar.

    Ööööh ljudkort...?

  36. #96
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bygga en liten granulerings/fft-låda typ.
    ...eller emulera en Moog Voyager? En Rpi per komponent, givetvis...



    Extern VST-host vore något, eller något mer modulärt ala Nord/Kyma/SC

  37. #97
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag har som första mål att få igång den. Att få den att funka som VST-host ligger som 9 eller 11.

    /Mein

  38. #98
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har som första mål att få igång den. Att få den att funka som VST-host ligger som 9 eller 11.
    ...aha! 11 I'd say...


  39. #99
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Ja, distbox!

    /Mein

  40. #100
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Min 512a kom igår.
    30 minuter senare så har jag en XBMC (Raspbmc) som flyter på hur bra som helst.
    PM3 hd som tema.
    Jag tror att jag har gjort ett riktigt bra köp.

    Electrokit levererade snabbt.

  41. #101
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att jag har gjort ett riktigt bra köp.

    Jag vill bara understryka detta.

  42. #102
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Och Raspberryn är knäpptyst? Hur tight blir MIDIn då? Som på en Atari ST?

  43. #103
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Min lilla Raspberry har slavat länge som mediamaskin nu. Numera knutpunkt vid TVn.
    Men som Östermalmstorg säger: Någon som testat mer midi med den?
    Mätningar skulle ju vara intressant.
    Jag mätte tyvärr aldrig när jag råkade köra SEQ-24 på den men det lät bra (det jag hamrade in och som spelades upp).

  44. #104
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Går segt med raspberry och musik. Körs mest som media-hjärta.

    Någon som testat Non på raspberry?

  45. #105
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    det känns som att DINisNoise är som ljutet för en raspberry pi med debian squeez
    http://dinisnoise.org/

    JAg har länge tänkt att jag ska skaffa en ras-pi och måla om hotkeys för DIN på ett keyboard med mousepad.... men det har inte blivit ännu....

    Sen till er som vart lite besvikna över prestandan för youtube/play:
    https://www.olimex.com/Products/OLin...ource-hardware

  46. #106
    pellen
    pellen är inte uppkopplad

    Senior
    Version 2 kom i går, med mer av allt till samma pris:

    http://www.raspberrypi.org

    (Kanske har stått i någon helt annan tråd, men det känns som att det hör hemma här.)

    Någon som använder en (gammal) till något vettigt eller roligt?

  47. #107
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Cool. Soft att Windows släpper RasPi-versionen av W10 gratis också.

    Jag har kvar min, förhandsbokade precis när den kom så har äldsta versionen. Har inte använt den till något. Än.

  48. #108
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jag byggde en rådjursskrämmare med min som var aktiv hela förra sommaren och hösten. Resultatet

    Jag vs rådjuren: 1 - 0.

    delarna som jag använde:



    Lite labbande med fjärrstyrning av lyse, kamera, etc:

    https://fbcdn-video-p-a.akamaihd.net...c0d8f2d754ebfe

    Rörelsedeckare in action:

    https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...0a&oe=54D0FEAD
    Senast redigerat av my03 den 2015-02-03 klockan 15:24.

  49. #109
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag byggde en rådjursskrämmare med min som var aktiv hela förra sommaren och hösten. Resultatet

    Jag vs rådjuren: 1 - 0.

    delarna som jag använde (har videos, etc någonstans som visar den färdiga byggnationen in action också.... ska leta efter dem)

    nu får du allt gå in i lite detaljer..... hur görs en rådjsursskrämmare med en raspi?

    windows10.... hehe,... vart tog 9:an vägen? microsoft försöker så hårt att få vara med i debian racet nu för tiden kul med uppgraderad raspi... äntligen kommer den i samma höjd som olimex

    - - - Uppdaterad - - -

    wow----

    haha!! det kom som per magi i inlägget ?!?! till och med i citatet ?!?!

  50. #110
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Hahaha. Magiskt.

    powerswith tail som jag använder kan triggas via 3.3 volt (io ifrån raspberryn). Jag använde två detektorer för att få maximal spridning (och använde dem även i koden för att minimera "false positives" och bieffekter av utomhusförhållanden - denna typ av detektor funkar ju finfint inomhus men utomhus så räcker det med att en billykta lyser igenom lövverket på något träd etc för att den ska trigga, eller varför inte någon insekt som brummar förbi. Minsta förändring i det infraröda spektrat ger ju signal sas).

    Byggde in allt i en låda som jag fuktskyddade så gott jag kunde (visade sig inte vara helt tillräcklig när regnen kom på hösten och jag inte tagit in mackapären - då dog Raspberryn sotdöden).

    Det som hände var att)jag samlat på mig en bunt ljud ifrån naturliga fiender till rådjur (alltifrån vargläten, rödräv, hundskall, etc, . etc). Ett rådjur som kom på natten för ett skrovmål fick finna sig i att dels bli utskälld, dels filmad (rörligt + stillbilder - för min egen dokumentations skull) och dels få en 400 watts belysning lysande på sig (köpt på classe för 98 kronor - det är inte den som syns i ena videon. Den användes i testsyfte där enbart).

    Bilderna och filmerna skickades periodiskt över till min NAS (där jag har en java runtime miljö) och där jag via en webbsida följa aktiviteterna och även se bilderna och filmerna.

    Det går ju visserligen att strö ut blodmjöl eller skaffa "råväck" på blomsterbutikerna men hur kul är det?

  51. #111
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    damn... your a Genius!!!!!

  52. #112
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Inte det minsta reSet. Kollar man på diverse finurliga byggprojekt på nätet så blir man ju peppad att göra något själv. Jag är relativt usel på hårdvarufipplande men bättre på mjukvarubiten. Med lite tålamod och debugging kommer man hyffsat långt ändå :-)

  53. #113
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    haha!! äh! ett geni behöver inte vara orginel alltid jag tycker det låter som du gjort om pettson och findus historien när dom ska skrämma bort räven från hönsen till en cyberpunk-barnbok!

  54. #114
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Raspberry Pi 2 finns ute nu, samma pris samma format...Försöker kolla nu om den till ytan är exakt lika.

    Fyra processorer och 1 Gb minne.

  55. #115
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Raspberry Pi 2 finns ute nu, samma pris samma format...Försöker kolla nu om den till ytan är exakt lika.

    Fyra processorer och 1 Gb minne.
    http://www.raspberrypi.org/raspberry-pi-2-on-sale/
    jag tror den är ltie mindre än 1:an.... men den verkar fortfarande inte ha någon GPU, olimex it is for me...

  56. #116
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Samma format som model b+ (och a+) tidigare, dvs ett par ytterligare usb-portar. GPUn är densamma som model B tidigare men arkitekturen är ARM7 istf. ARM6 (så ny kernel/os behövs och det finns att tanka som images ifrån raspberry).

    Såg nu att där finns ett audio-kort också till raspberryn, det är toppen. Många som har gnällt på ljudkvaliteten tidigare

  57. #117
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...bra kombo med nya Pi

  58. #118
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    undrar hur långtid innan någon kommer med en skysst octatrack-kloon

  59. #119
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Använder en Model B som webserver, filserver, xbmc, airplay->stereo och diverse annat.
    Den är grym men minnesmängden känns mer och mer begränsande så version 2 lockar ju onekligen. Den eller någon av alla Atom Bay Trail-baserade smådatorer som är på g.

  60. #120
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    ÅÅhh.. ska ha en!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •