Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 170 av 170

Ämne: Raspberry PI

  1. #121
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Återknyter lite till hasse_fxs bilder här ovan. Det vore ju ett superbt projekt att t.ex bygga någon form av controller till jx8p, etc mha raspberryn. Jag har sett touchskärmar alltifrån 3.5 tum (med inbyggnadslåda) upp till 7, t.ex



    http://www.ebay.com/itm/3-5-Raspberr...item27f2c03b19

    eller 7 tums touch



    http://www.ebay.com/itm/7-Inch-TFT-L...item1c3994e172

  2. #122
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Finns större. Googla PiPad... 10"..

    The LÄNK

    http://www.mkcastor.com/2014/01/02/pipad-build/
    Senast redigerat av saddox den 2015-02-06 klockan 14:21. Anledning: Nu inte på mobil

  3. #123
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Ojojoj:.... Pipad inbygd I samma låda som en uc-16 från evolution(den med crossfader) och ett tanjentbord med customcolorcaps och inbygd mousepad. Superlooper fork med custom ui...... Oioiojojoj....

  4. #124
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Nej... Lmms och lite udev, så behövger du bara göra en färdig control layout

    octarenoize fork.... Tankar hamnar lätt tillbaka till den vanliga datorn med midikontroll

  5. #125
    pellen
    pellen är inte uppkopplad

    Senior
    Den nya borde kunna köra Supercollider hyfsat. Kanske till och med Overtone.

  6. #126
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pellen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som använder en (gammal) till något vettigt eller roligt?
    En vän har en kopplad till en drös sensorer i hans hus. Allt från temp o tryck till biologisk masskoncentration i luften. Datat ska tydligen sen gå att använda till bra saker.

  7. #127
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En vän har en kopplad till en drös sensorer i hans hus. Allt från temp o tryck till biologisk masskoncentration i luften. Datat ska tydligen sen gå att använda till bra saker.
    jag gillar att leka med tanken att människor tar tillbaka sin metadata för att förbättra sina samspel med omgivningen. liksom... att erkänna metadatan, men använda den lokalt och privat, mot den nuvarande modellen som bara använder den till marknadsundersökningssyften och populationskontroll.

  8. #128
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag gillar att leka med tanken att människor tar tillbaka sin metadata för att förbättra sina samspel med omgivningen. liksom... att erkänna metadatan, men använda den lokalt och privat, mot den nuvarande modellen som bara använder den till marknadsundersökningssyften och populationskontroll.
    Ja men vi måste börja bry oss mer. Att bli mer självgående och dela data mellan varandra kräver ganska mycket av varje individ. Många väljer att låta någon annan fixa "det", inklusive mig själv till stor del. Och dessutom, hur undviker man butikskedjor?
    Senast redigerat av tinybox den 2015-02-06 klockan 20:56.

  9. #129
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återknyter lite till hasse_fxs bilder här ovan. Det vore ju ett superbt projekt att t.ex bygga någon form av controller till jx8p, etc mha raspberryn. Jag har sett touchskärmar alltifrån 3.5 tum (med inbyggnadslåda) upp till 7, t.ex



    http://www.ebay.com/itm/3-5-Raspberr...item27f2c03b19

    eller 7 tums touch



    http://www.ebay.com/itm/7-Inch-TFT-L...item1c3994e172
    Jag har gjort en control change till SYSEX caster unde linux (lagt in SYSEX och testat för JX10, DW6000 och Korg 707). Har nu porterat detta till Raspberry Pi men har problem med att få igång UARTen för att köra MIDI.

    Någon som har erfarenhet av att köra UARTen för MIDI?

    Är det någon som kört något USB MIDI interface på pajen?

  10. #130
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    dannes,

    blev så nyfiken av det du skrev så jag bootade upp min paj och jackade in ett ESI rom/io och den hittades direkt (identifierades, etc - är grymt imponerad av den lilla pjäsen). Tog ner SEQ24 men lyckades inte (ännu) bygga paketet (den gnällde på någon audio-lib som inte var uppdaterad). Behöver uppgradera diverse saker men ska testa vidare ikväll.

    Har du planer på att bygga egen midi?


  11. #131
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dannes,

    blev så nyfiken av det du skrev så jag bootade upp min paj och jackade in ett ESI rom/io och den hittades direkt (identifierades, etc - är grymt imponerad av den lilla pjäsen). Tog ner SEQ24 men lyckades inte (ännu) bygga paketet (den gnällde på någon audio-lib som inte var uppdaterad). Behöver uppgradera diverse saker men ska testa vidare ikväll.

    Har du planer på att bygga egen midi?
    Jag har byggt interfacet (optokopplare in och dubbla inverterare ut), men problemet är själva uart driver uppsättningen typ. För även om jag bara byglar in till ut så och skickar och läser så får jag inte igenom data. Drivrutinen öppnar drivern som den ska, jag har ställt om divisor samt kottat bort debug outputen...
    Jag har inte hunnit lägga så mycket tid på att få igång det, så det löser sig nog.

    Delger gärna källkoden (när jag fått ihop det hela).

    http://sonica.comoj.com/wordpress/

  12. #132
    pellen
    pellen är inte uppkopplad

    Senior
    Nu blir jag nästan lite ledsen att jag gjorde mig av med min dw6000. MIDI direkt från GPIO tänkte jag inte ens på som en möjlighet, men det låter ju vettigt.

  13. #133
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pellen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blir jag nästan lite ledsen att jag gjorde mig av med min dw6000. MIDI direkt från GPIO tänkte jag inte ens på som en möjlighet, men det låter ju vettigt.
    RPi serieport är ju stört rutten, jag lyckas inte få den att gå i MIDI baud rate 31250. Ska kolla om man kan hitta någon linux patch så man kan köra JACK eller nåt.

  14. #134
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Nu har 2:an landat!
    Testkörde OSMC på den (efterföljare till RaspBMC) litegrann. Rätt så rejäl skillnad i prestanda. Det här blir trevligt.

  15. #135
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av saddox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har 2:an landat!
    Testkörde OSMC på den (efterföljare till RaspBMC) litegrann. Rätt så rejäl skillnad i prestanda. Det här blir trevligt.
    Jag hann aldrig använda min B rev2 så nu är den till salu
    Håller på att bygga ett arkadspel och där kommer den extra kraften väl till hands för att köra MAME.
    Tråkigt bara att den kostar hela 399kr när det officiella priset är 23GBP/35USD?

  16. #136
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Går det bra att köra MAME från en raspberry alltså?

  17. #137
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    japp

  18. #138
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    MAME finns för Linux som Raspberry kör men pga den klena prestandan så får man använda sig av äldre MAME-versioner för att det ska flyta på bra. Men nu blir det genast mycket intressantare med 6x prestanda.
    Finns miljoner arkadprojekt att googla vad gäller MAME+Raspberry.

  19. #139
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Här skulle jag sätta mig och googla Raspberry 2 + MAME och så dök svaret upp här! 99 is everywhere <3

  20. #140
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av pellen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blir jag nästan lite ledsen att jag gjorde mig av med min dw6000. MIDI direkt från GPIO tänkte jag inte ens på som en möjlighet, men det låter ju vettigt.

    Man säljer inte syntar.
    Man hittar ett förråd för dom man inte har plats för.

    Du borde ha lärt dig vid det här läget?
    Senast redigerat av janost den 2015-02-12 klockan 07:06.

  21. #141
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage

  22. #142
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    wow!!! vilket kul projekt!!

  23. #143
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ja verkligen otroligt.

    Före det hittade jag det här http://www.fuze.co.uk/ Som är ett utvecklat BASIC projekt. Verkar vara i princip liknade upplägg där man ser allt live och kan ändra.

    Allt hittade jag när jag försökte se om man kan köpa eller ladda ner Piana någonstans

    https://youtu.be/aKQFsiDUH4A

  24. #144
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    WOHA!

  25. #145
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag har för mig att Piana är tänkt att bli en kommersiell produkt och inte någon öppen-källkod-sak. Tyvärr.

  26. #146
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RPi serieport är ju stört rutten, jag lyckas inte få den att gå i MIDI baud rate 31250. Ska kolla om man kan hitta någon linux patch så man kan köra JACK eller nåt.
    I boken "Raspberry Pi hacks" nämns ett RPi-baserat projekt som heter Alcyone som implementerar ett MIDI-pedalbord. Där har de gjort följande hack i config.txt för att som de uttrycker det 'overclock the serial chip', fast jag tror att vad de menar är att de helt enkelt kör serieporten med en annan klockfrekvens. Eftersom baudraten går ner från 38400 till 31250 känns det inte som man kan kalla det överklockning.

    Kod:
    init_uart_clock=2441406
    init_uart_baud=38400
    Har inte testat det här själv, min RPi ligger bara i startgroparna änsålänge (även om den här och andra RPi-trådar här på 99:an känns väldigt inspirerande).

  27. #147

  28. #148
    Mullvaden
    Mullvaden är inte uppkopplad
    Mullvadens avatar
    Senior
    Tydligen ska Rpi klara av att köra NON som någon skrev om i nån tråd tidigare. Verkar ju fantastiskt om det funkar.

  29. #149
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    *ladda ner statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå) om ekonomisk brottslighet i CSV-format för att mata in som modulation av filtercutoffvärden och tonhöjddata i Sonic Pi-implementation av Super Collider*

    Annat projekt har varit att i ett stycke låta CSV med börsdatapunkter för USA-handel med råolja kontrollera pitch, medan siffrorna för USA:s mliltärbudget i procentandel av landets totala BNP styra cutoffvärde och vågformsdistortion. 70-talet låter intressant!

  30. #150
    Jade
    Jade är inte uppkopplad

    Senior
    :-)

  31. #151
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *ladda ner statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå) om ekonomisk brottslighet i CSV-format för att mata in som modulation av filtercutoffvärden och tonhöjddata i Sonic Pi-implementation av Super Collider*

    Annat projekt har varit att i ett stycke låta CSV med börsdatapunkter för USA-handel med råolja kontrollera pitch, medan siffrorna för USA:s mliltärbudget i procentandel av landets totala BNP styra cutoffvärde och vågformsdistortion. 70-talet låter intressant!
    Funderade för några år sedan att göra något liknande med data från sannolikhetsberäkningar för kärnkraftverket Oskarshamn 2...

  32. #152
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Osmc till och med basspistol radio är med i icecast2 appen

    Fortfarande smått begeistrad av raspi2..... 700% customiseringsbar Mega TV box(obunden och abbonemangsfri), UPnP, hemma server, och expermient låda för ~600pix inklusive wifi, sd, power, case etc...liksom!
    Senast redigerat av reSet den 2015-08-12 klockan 13:05.

  33. #153
    Sva
    Sva är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Nån som fått tag i en zero än?
    https://www.raspberrypi.org/blog/raspberry-pi-zero/

  34. #154
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Sva Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som fått tag i en zero än?
    https://www.raspberrypi.org/blog/raspberry-pi-zero/

    Japp, får en i posten i veckan.

  35. #155
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Sva Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som fått tag i en zero än?
    https://www.raspberrypi.org/blog/raspberry-pi-zero/
    Wuuut? (^^,)

  36. #156
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Sva Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som fått tag i en zero än?
    https://www.raspberrypi.org/blog/raspberry-pi-zero/
    Nix, men med tanke på vad man får så är det verkligen en kanongrej!

  37. #157
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Raspberry Pi 3

    Samma mått men men några förändringar.

    Bluetooth 4.1
    Wifi 802.11b, 802.11g, 802.11n

    Processorn uppskrämd från lilla 0,9 till hiskeligt otroliga 1,2 GHz

    Det är ingen riktig nyhet för den kom ut i Januari

  38. #158
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Meh... När jag ska gå från test och lek och implementera raspberryn i ett riktigt projekt - då börjar det som inte krånglat innan krångla massor!
    Den trådlösa logitechmusen funkar en stund och sedan lägger den av.
    Tar en trådbunden mus. Det funkar. Då lägger plötsligt tangenbordet av och fungera. Byter batterier. Testar alla olika portar. Startar om - allt. Men näpp...
    Varför ska det som funkade förut krångla nu när det som krånglade förut ju fungerar....
    Någon som kan ge någon vägledning?

    Edit: precis när jag postat inser jag att jag ju krånglar till det ordentligt. Jag kan ju utveckla hela patchen och så på laptopen och sen ta Rpi-krånglet sen...

  39. #159
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Kolla strömadaptern. Har ett flertal RPis på jobbet och när de strular, då är det adaptern som varit boven.

  40. #160
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av batmannen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla strömadaptern. Har ett flertal RPis på jobbet och när de strular, då är det adaptern som varit boven.
    Tack för tipset. Använder en vanlig mobilladdare. Det kanske är dåligt? Ska prova med något annat.

  41. #161
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av taraxacum Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset. Använder en vanlig mobilladdare. Det kanske är dåligt? Ska prova med något annat.
    Ja, om man använder en standard på 500mA.

    Använd en på 1000mA (Biltemas är på 2100mA)

  42. #162
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Hade länge problem när jag körde telefon laddare, trots att de var på 2.1 A.
    Nu kör jag rpi's officiella på 2.5 A utan problem.
    Oftast är sladden problemet, inte själva adaptern. Spänningen faller och det gillar inte rpin.

  43. #163
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Yes, undermåliga laddare+kablar kan ställa till det rejält enligt egen erfarenhet.

  44. #164
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Tack för info! Har en 1 A laddare som jag provade med. Men det verkar inte bättre än att tangentbordet och musen spontant dog ungefär samtidigt! För nu fungerar ingen av dem inte ens på min laptop. Oh well! Skönt när felsökningen är över iaf =)

  45. #165
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av taraxacum Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för info! Har en 1 A laddare som jag provade med. Men det verkar inte bättre än att tangentbordet och musen spontant dog ungefär samtidigt! För nu fungerar ingen av dem inte ens på min laptop. Oh well! Skönt när felsökningen är över iaf =)
    Nyfiken på vad du ska göra med den?
    Du brukar ju ha spännande projekt på gång

  46. #166
    Fogelberg
    Fogelberg är inte uppkopplad
    Fogelbergs avatar
    Senior

  47. #167
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av enhalvkokt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nyfiken på vad du ska göra med den?
    Du brukar ju ha spännande projekt på gång
    Åh! Vad snällt sagt.
    Jag bygger en potatisorgel. En fakirplatta för potatisar bildar potatisbatterier som skapar styrströmmar åt en digital (pure data)/analog (40-serien IC-kretsar minisynthmoduler) oljudsmaskin med feedbackeffekter i spirorör. Allt klart? Nope? Inte för mig heller. Det går just nu skitdåligt...
    Men men... lerning by failing. Det är ju trots allt långfredag. Det ska vara tråkigt idag sägs det.

  48. #168
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    På tal om ljud och RPi:

    https://www.indiegogo.com/projects/p...-raspberry-pi/

    Verkar vara ganska genomtänkt, det är inte bara hårdvara, utan även tänkt lite längre med mjukvara. Sen vet jag inte hur intressant det senare är för riktiga synt-DIY:are, men trevligt med någon som gjort ett kompakt ljud + MIDI-interface för RPi, det blir lite av en Axoloti med RPi i botten.

  49. #169
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Eller Muff Wiggler-projektet Terminal Tedium. RPi i euroformat.
    Senast redigerat av ZackZick den 2017-04-14 klockan 16:02.

  50. #170
    akestromer
    akestromer är inte uppkopplad
    akestromers avatar
    Senior
    Har ni sett den här?

    http://www7a.biglobe.ne.jp/~mpc1000/rds/

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rds13.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	65,7 KB 
Id:	86219

    Jag har börjat bygga & det funkar väldigt bra!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •