Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Vilken del i låtskapandet tar längst tid för er?

  1. #1
    olivettis avatar
    Veteran

    Vilken del i låtskapandet tar längst tid för er?

    Eller hur man nu formulerar rubriken, hm
    Det jag far efter är alltså vilken del/fas i den kreativa processen av en låt som tar längst tid för er?
    Vad brukar ni alltid fastna vid?

    Har efter några år börjat se ett mönster i mitt eget skapande av musik, där jag nästan alltid fastnar eller tar längst tid på mig innan låten anses vara klar. För mig är det arrangemanget, där jag i det oändliga kan bolla mellan olika versioner gällande längd på olika delar osv.
    Vet inte om denna fundering är "enonördig i kvadrat" men jag tycker det är ganska intressant och blir nyfiken på hur det ser ut för er andra här på forumet.

  2. #2
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Har lätt att brainstorma, jamma, komma fram med suveräna ideer jag gillar, spendera månader på att skriva text och komma fram med beats, men att lägga pusslet jag har alla bitar till går inte. Arbetssätt och utrustning är normalt något som behöver granskas om det är så, men jag har allt framför mig. Behöver bara få ut den veritabla tummen.

    (Brist på utrustning som gör rätt ljud är en bråkdel av problemen i låtskapandet)

  3. #3
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Beats och text är ofta ett hastverk för mig, långsammast är absolut väntan på kreativiteten.

    Jag kan inte tvinga fram något. Ju längre jag väntar innan jag sätter mig och fejar, desto bättre blir det. De bästa grejerna jag gjort är efter veckor borta från studion.

  4. #4
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    titel på låten är den svåraste delen. allt annat kommer av sig själv, som ett gigantiskt dominolandskap.

  5. #5
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    bli klar! idéer, ljud och allt annat är inga större bekymmer... men klart blir det aldrig. men det är kul pyssel ändå, spelar in lite jams mest.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Få sången att låta vettigt och sedan det sista med nivåer och effektmängd förstås. Där blir jag nog för noggrann och aldrig riktigt klar.

  7. #7
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    jag jobbar alltid med många låtar samtidigt. När jag ledsnar eller kör fast hoppar jag till nån annan låt... och dom blir ungefär färdiga
    samtidigt. Det som tar längst är själva grunden.. beatet och grund-känslan. när det är klart är det bara att åka med..

  8. #8
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller hur man nu formulerar rubriken, hm
    Det jag far efter är alltså vilken del/fas i den kreativa processen av en låt som tar längst tid för er?
    Vad brukar ni alltid fastna vid?

    Har efter några år börjat se ett mönster i mitt eget skapande av musik, där jag nästan alltid fastnar eller tar längst tid på mig innan låten anses vara klar. För mig är det arrangemanget, där jag i det oändliga kan bolla mellan olika versioner gällande längd på olika delar osv.
    Vet inte om denna fundering är "enonördig i kvadrat" men jag tycker det är ganska intressant och blir nyfiken på hur det ser ut för er andra här på forumet.
    Det där låter som mig i ett nötskal, Jag kan hålla på och finjustera i all evighet. På gott och ont. Men det gör att jag inte blir lika produktiv som jag hade önskat. Själv idé + grundarrangemanget kan gå på en några timmar om man är i zonen så att säga... Men det kan ta flera månader innan jag är villig att släppa den i från mig ens till kompisar. Kanske är jag FÖR självkritisk ja vet inte ...

  9. #9
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    titel på låten är den svåraste delen. allt annat kommer av sig själv, som ett gigantiskt dominolandskap.
    +1 vad jag kommer på har jag aldrig haft en vettig titel

  10. #10
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Text. Typ faktor 100 mot musiken. Fast jag har slutat forcera fram det. Har jag ett par rader så brukar det poppa upp fler allt eftersom. Men det kan på pågå i månadsvis. En låt som börjar bli färdig nu, påbörjades i somras... Helt absurt egentligen.

  11. #11
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    att gå från att jamma / små patterns med tweakningar till att faktiskt göra en låt

  12. #12
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Arrangemanget helt klart.
    Jag är kass på det helt enkelt och förvirringen det skapar får mig ofta att riva upp och göra om saker som jag kanske inte borde. Eller att lägga till saker som inte passar osv.

  13. #13
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    99musik och GAS.

    Fast kärleksfulla skämt åsido så är det arrangemang som tar mest tid. Jag har lätt att slänga ihop en loop som låter bra men det tar tid att baka ut den till en hel låt utan att det blir trist eller livlöst. Så jag lyssnar på 10-sekundersloopen 1000 gånger sedan gör jag den till 1 minut och lyssnar på den 1000 gånger till, sedan gör jag den till 1 och en halv minut och lyssnar på den 1000 gånger innan jag inser att jag måste lägga till någon slinga för att motivera ytterligare en minut, och så vidare...

  14. #14
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Arrangemang och veta när man är klar. Att sätta ner foten när det fortfarande känns fräscht och säga "nu är det klart". Att lära sig vad man står för och inte blint lyssna på andras feedback (nu pratar jag inte om rent tekniska saker). Nästa månad kanske man upptäcker något som kunde förändras, men det är bara att lära och gå vidare.

  15. #15
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Att totalt randomisera allt så jag inte riskerar att något är preset!!!

  16. #16
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    att gå från att jamma / små patterns med tweakningar till att faktiskt göra en låt
    Samma här. Jag har också svårt för att låta självkritiken ta ett steg bakåt och tycka att det jag gör är bra.

  17. #17
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... och lyssnar på den 1000 gånger innan jag inser att jag måste lägga till någon slinga för att motivera ytterligare en minut, och så vidare...
    Det är just detdär som brukar ställa till det för mig ja

    Försöker på in i tänket att ha hela materealet i grundidén istället så att det verkligen passar ihop.

  18. #18
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Att skriva bra låtar tar längst tid, inte när de skrivs, men innan man kommer på en

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...jag har en hel del rötter i jazzen så jag vurmar nästan sjukligt mycket för "ögonblicket" som sedan tar enormt mycket tid att förvalta! Låter säkert kryptiskt men tänk foto - bilden fångas i ett ögonblick, men hur presenterar jag den på "bästa" sätt? Vad vill jag "förmedla"

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag vet faktiskt inte vilken detalj som tar längst tid då även jag ofta har en handfull projekt på gång i väldigt olika genres och bara byter när det börjar stocka sig. Men ibland så kan en låt verka färdig men jag hör liksom ingen mening, och då stannar det upp. Jag kan öppna projektet då och då utan att få ut nåt av låten, som liksom ändå redan har sina element. Så en dag, kanske 2 år senare, öppnar man det igen och bara "shit, två fioler i stämmor två takter innan det där stycket..." och så rasar det på och blir klart. Kul sånt...

    Annars har jag faktiskt lätt för att bli nöjd. Jag blir klar med mina låtar liksom, många vänner vägrar erkänna att deras låtar är färdiga!

  21. #21
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Tror jag har en 20% och en 80% spärr, iaf har jag väldigt mycket på dom nivåerna som är liggande. Dvs antingen påbörjade skisser som många andra men dom försöker jag se som materialbank, värre med 80%'arna där det mesta finns där men osäker på hur det ska sys ihop och paketeras. Gäller iofs fler projekt än låtar, stannar väldigt lätt på 80%

  22. #22
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Haha, motsvarande nivåer här kotten

Liknande ämnen

  1. Längst ägda synthen
    Av bjorx i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 121
    Senaste inlägg: 2019-11-03, 09:09
  2. Återanvända miditemplate på olika midi kanaler?
    Av Ashaz i forum Reason Studios
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 21:00
  3. längst inuti en ms20
    Av peter ripa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •