Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 SistaSista
Resultat 181 till 240 av 367

Ämne: När kommer den nya svenska samhällskritiska musiken?

  1. #181
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är du så ofri i ditt lyssnande att du inte kan associera fritt utan behöver få input om vad du lyssnar på och varför? Måste du ha en guide till musiken, annars tappar den mening? Jag vill själv välja vad musik är för mig och det helst utan att få politiska budskap av allehanda natur nedstoppade i mina öron.

    Menade du verkligen vad du skrev?

    /Mein
    Va vad talar du om???? Jag kan associera hur fritt som helst.... dvs så fritt man kan i och med att man är infödd i en kultur där det redan finns tolkningsramar...så helt fria tolkningar el associationer finns inte...det finns ingen förutsättningslös lyssningspunkt som vi kan utgå i från, vi är redan belastade från början. Det jag menar är att du inte själv kan välja vad musik är för dig i en egentlig mening i och med att allt du är, är präglat av allt du lärt.. medvetet och omedevetet så utgör det ju den menings-shake som du är. Hela musikhistorien präglar hur du lyssnar. Eller tror du på fullt alvar att du helt förutsättningslöst "rent" kan lyssna och tolka och associera.... då är du ju ruskigt naiv.

  2. #182
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99twinpeaks. :S
    Oj vad sugen jag blev på kaffe nu!

  3. #183
    deleted user
    Jag vill se ett samarbete mellan Emu och mein i januaritemat!

  4. #184
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill se ett samarbete mellan Emu och mein i januaritemat!
    Ha-Ha-Ha... ja det vore nåt va. Jag tror Han skulle ruttna rätt snabbt......inte pga att vi inte skulle komma överens utan snarare på att han är hantverksmässigt så mkt bättre

    Grymt funkiga grejjer från Mein.

  5. #185
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99twinpeaks. :S

    Intressant tråd, men jag har nog aldrig blivit så förvirrad innan.
    Jag behöver verkligen lite hjärngympa, godiskoma av permanent typ hotar. Livsfarligt med jul ju.
    Ber om ursäkt ifall det blev lite kantiga inlägg.

  6. #186
    deleted user
    Äh, vi skiljer på sak och person och uppmuntrar livliga diskussioner, så blir det bra.

  7. #187
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va vad talar du om???? Jag kan associera hur fritt som helst.... dvs så fritt man kan i och med att man är infödd i en kultur där det redan finns tolkningsramar...så helt fria tolkningar el associationer finns inte...det finns ingen förutsättningslös lyssningspunkt som vi kan utgå i från, vi är redan belastade från början. Det jag menar är att du inte själv kan välja vad musik är för dig i en egentlig mening i och med att allt du är, är präglat av allt du lärt.. medvetet och omedevetet så utgör det ju den menings-shake som du är. Hela musikhistorien präglar hur du lyssnar. Eller tror du på fullt alvar att du helt förutsättningslöst "rent" kan lyssna och tolka och associera.... då är du ju ruskigt naiv.
    Och var i all denna text finns min uppfattning om att lyssna fritt utan politiska undertoner och budskap? Det är väl klart som fan att man är präglad av sin omgivning under sin uppväxt men hur får du det till att det måste finnas ett [politiskt] budskap i all musik?

    Wtf!

    Du förstår inte vad jag menar och jag lämnar det där. Du har tydligt en bra uppfattning om hur du lyssnar på musik och det är väl för väl. Jag har min.


    Puss!
    /Mein

    [edit] Detta är en av de saker jag gillar med 99'an! Argumentation men ändå respekt och med en liten glimt i ögat.[/edit]

  8. #188
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha-Ha-Ha... ja det vore nåt va. Jag tror Han skulle ruttna rätt snabbt......inte pga att vi inte skulle komma överens utan snarare på att han är hantverksmässigt så mkt bättre

    Grymt funkiga grejjer från Mein.
    Inte en chans! Jag tar upp handsken! Jag är helt kass på allt vad mix/master/allt utom att nöta Black Sabbath.

    Dock har jag bara 3/4-dels vänster pekfinger för stunden. Tar nog ett par veckor innan jag vet mer. Men, Emu, jag är på! Vad säger du?



    /Mein

  9. #189
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    99 när det är som bäst

  10. #190
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Blir januaritemat ost!?

  11. #191
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cheese-grater.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	33880

  12. #192
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och var i all denna text finns min uppfattning om att lyssna fritt utan politiska undertoner och budskap? Det är väl klart som fan att man är präglad av sin omgivning under sin uppväxt men hur får du det till att det måste finnas ett [politiskt] budskap i all musik?

    Wtf!

    Du förstår inte vad jag menar och jag lämnar det där. Du har tydligt en bra uppfattning om hur du lyssnar på musik och det är väl för väl. Jag har min.
    Nej jag tror inte vi spelar på samma planhalva........ nånting går förlorat i språkbruket el nåt????

    [edit] Detta är en av de saker jag gillar med 99'an! Argumentation men ändå respekt och med en liten glimt i ögat.[/edit]
    Ja man ska ju kunna argumentera lite utan att det blir världskrig.

  13. #193
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte en chans! Jag tar upp handsken! Jag är helt kass på allt vad mix/master/allt utom att nöta Black Sabbath.

    Dock har jag bara 3/4-dels vänster pekfinger för stunden. Tar nog ett par veckor innan jag vet mer. Men, Emu, jag är på! Vad säger du?



    /Mein
    Hmmm... kanske det.... funtar bara på hur det skulle funka i praktiken. Det enda jag har att spela in på nu är min lilla zoom H2, inge data el editering.... och är ju vridare inte plinkare..... ah vi får ta det i PM så får vi se

  14. #194
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det är inte trovärdigt om man bor i Sverige att vara samhällskritisk. Då har man inte mycket globalt vett.

  15. #195
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Eller lobal tvätt

  16. #196
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte trovärdigt om man bor i Sverige att vara samhällskritisk. Då har man inte mycket globalt vett.
    Man kan ju vara kritisk mot större skeenden?
    Utrikespolitik som påverkar världen är ju ofta i samklang med stuket på inrikespolitiken?

  17. #197
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte trovärdigt om man bor i Sverige att vara samhällskritisk. Då har man inte mycket globalt vett.
    What? Utveckla gärna. Det här vill jag höra mer om.

    Jag kan skicka en kopia av svaret till de som ligger med liggsår hos Carema.

  18. #198
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Ja. Jag håller med Skilling här. Att vi generellt har det bättre i Sverige än 98% av världens övriga befolkningar bör inte diskvalificera oss från att vilja ha det ännu bättre eller att ifrågasätta de orättvisor som finns i vårt land. Man måste kunna hålla debatt och samhällskritisk musik är inlägg i debatten.

  19. #199
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte trovärdigt om man bor i Sverige att vara samhällskritisk. Då har man inte mycket globalt vett.
    Ska vi som ser orättvisor och felaktig politik i samhället vara tysta och nöja oss för att gemene man generellt sett har det bättre i Sverige än i övriga världen? Att man ser det ena behöver inte göra en blind för det andra.

  20. #200
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill se ett samarbete mellan Emu och mein i januaritemat!
    men kommer det låta 303?

  21. #201
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    Ursprungligen postat av Firechild
    Det är inte trovärdigt om man bor i Sverige att vara samhällskritisk. Då har man inte mycket globalt vett.
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    What? Utveckla gärna. Det här vill jag höra mer om.

    Jag kan skicka en kopia av svaret till de som ligger med liggsår hos Carema.
    haha förlåt Skilling, blev lite kul skrivet bara haha, inget att skoja om förstås
    Senast redigerat av momangen den 2011-12-28 klockan 12:34. Anledning: första inlägget kanske ska va med xå

  22. #202
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Enligt min vision så är inte Sverige ens en sjuttondel så koolt som hur jag vill att det ska va'. Får nog börja göra visionära texter om hur det kunde vara. Tänk att ha ett fullsize rymdlego-skepp liksom och kunna åka vart man ville på nolltid & vatten som drivmedel. Hehe.

  23. #203
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Btw. När äldsta grabben var knodd så hade vi möten med kungsholmens politiker angående att de ville lägga ner hans dagis (för femtielfte gången), de var verkligen som en askgrå massa människor helt utan idéer och smak. Då fick man känsla för hur urbota fyrkantiga många (de flesta?) är som ger sig in i den svängen. Vi föräldrar var galna på dem men tog det sansat och fick rätt.

  24. #204
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då fick man känsla för hur urbota fyrkantiga många (de flesta?) är som ger sig in i den svängen.
    Jag tror att många av dem blir fyrkantiga av all byråkrati (eller genom korruption i värsta fall).

  25. #205
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte trovärdigt om man bor i Sverige att vara samhällskritisk. Då har man inte mycket globalt vett.
    Nog har du en poäng. Skillings jämförelse med Thatchers England tidigare var direkt huvudlös: Kärringens fullskaliga krig mot arbetarklassen, vs Reinfeldts sänkning av a-kassan på ett par procent. Typ.
    Därmed inte sagt att det saknas orättvisor i Sverige, men kom igen, vi bor i ett land där folk har en platt-tv i varje rum och får gratis skolmat.

  26. #206
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Lindeberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nog har du en poäng. Skillings jämförelse med Thatchers England tidigare var direkt huvudlös: Kärringens fullskaliga krig mot arbetarklassen, vs Reinfeldts sänkning av a-kassan på ett par procent. Typ.
    Därmed inte sagt att det saknas orättvisor i Sverige, men kom igen, vi bor i ett land där folk har en platt-tv i varje rum och får gratis skolmat.
    Jo om du tror att det är det enda Reinfeld gjort så förstår jag att du tycker det är en löjlig jämförelse. Men dessvärre har alliansen gjort så övergripande reformer att vi om bara tio år kommer få se grymma klasskillnader och en grym ekonomisk utslagning. Bara reformerna i skolan kommer slå ut och skuldsätta ungdomar innan de ens haft en chans att komma ut i arbetslivet.

    Ja måste säga att jag blir förfärad över att du/folk verkligen inte ser alla stora förändringar som Alliansen verkligen gjort.

  27. #207
    deleted user
    Om du tror att alla har platt-TV i varje rum är det dags för en reality check.

    Det där, Lindeberg, var så ding dong att jag faktiskt inte ids gå i svaromål. Wow, liksom.

  28. #208
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lindeberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nog har du en poäng. Skillings jämförelse med Thatchers England tidigare var direkt huvudlös: Kärringens fullskaliga krig mot arbetarklassen, vs Reinfeldts sänkning av a-kassan på ett par procent. Typ.
    Därmed inte sagt att det saknas orättvisor i Sverige, men kom igen, vi bor i ett land där folk har en platt-tv i varje rum och får gratis skolmat.
    Fast Herr Fredrik har ju också vanställt vår hantering av sjukskrivna rätt ordentligt. Testa att leva på totalt 2900:- efter skatt så får vi se hur långt humorn räcker.

    Platt-tv ok, i flera fall en följd av överproduktion å ena sidan och sms-lån den andra. Skolmaten har jag för mig ingår i de 33% jag betalar varje månad. Svartmålat? Alla ska med!

    Engelska underklassen hade det betydligt sämre, som utgångspunkt, än vad 'vi' har det nu men ge det en mandatperiod till så har vi nog en underklass på riktigt.

    Jag tror faktiskt att varannan röd är en rätt ok kompromiss.

    /Mein

  29. #209
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lindeberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därmed inte sagt att det saknas orättvisor i Sverige, men kom igen, vi bor i ett land där folk har en platt-tv i varje rum och får gratis skolmat.
    Om man med folk menar den del av svenska befolkningen som fått 100 miljarder i skattesänkningar, skattesubventioner på städhjälp och inte är i behov av den hjälp fackföreningsrörelsen kan erbjuda så har du en viss poäng. Om man även räknar med resten, de som har det tuffast och får betala kalaset, not so much. Jag har svårt att se hur man kan resonera på detta vis om man tycker att alla ska ha det drägligt och man inte har dålig koll på hur det faktiskt ser ut på sina håll idag.

  30. #210
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Klart det var tillspetsat. Men det är ju ingen tillfällighet att Alliansen styr i Sverige. Vi är typ världens rikaste land, folk har inte tid med klasskamp, dom är fullt upptagna med att flytta runt pensionspengarna i olika fonder.

  31. #211
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Intressant det där, och det kan man ju kalla samhällskritik.... Politiker kritik är något annat.

    Men världens rikaste land vet jag inte? Är vi G1 då?

    Jag tror själv att vi blivit för idoliserade för vårt eget bästa. När man till och med kör konceptet idol på tv med redan etablerade politiska artister, (i så mycket bättre). Alla vill höra covers på covers typ. Vi väntar oss inget annat av musik än att den är proffsig och låter bra...

    Vi vill inte ha något som stör illusionen av att vi är på rätt spår... Vem fan skulle ha rätt att kritisera vårt samhälle lixom? Vi är ju världens rikaste och bästa demokrati?

  32. #212
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lindeberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart det var tillspetsat. Men det är ju ingen tillfällighet att Alliansen styr i Sverige. Vi är typ världens rikaste land, folk har inte tid med klasskamp, dom är fullt upptagna med att flytta runt pensionspengarna i olika fonder.
    Majoriteten ja.
    Som det blev i USA under Reagan. Medelklassen fick det kraftigt bättre och de som hade det svårt fick det värre.
    Demokratins diktatur...

  33. #213
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Lindeberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart det var tillspetsat. Men det är ju ingen tillfällighet att Alliansen styr i Sverige. Vi är typ världens rikaste land, folk har inte tid med klasskamp, dom är fullt upptagna med att flytta runt pensionspengarna i olika fonder.
    Nä men sluta nu... fan har du bott isolerat hela livet????

  34. #214
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Äh, jag är lite bitter bara. Men inte är det en tillfällighet att det är lite ont om protestsångare just nu. Alla mina kompisar bara pratar om räntan och lånen.

  35. #215
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Lindeberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh, jag är lite bitter bara. Men inte är det en tillfällighet att det är lite ont om protestsångare just nu. Alla mina kompisar bara pratar om räntan och lånen.
    Jo du kanske skulle blicka lite längre ut än kompiskretsen. Det säger ju mer om dig än om hur det är i sverige.

  36. #216
    deleted user
    Fast nu låter du helt plötsligt samhällskritisk, Lindeberg!

    Skriv en låt om det, vettja!

  37. #217
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast nu låter du helt plötsligt samhällskritisk, Lindeberg!

    Skriv en låt om det, vettja!
    Jag har gjort en edit på "Solidaritet" med Roffe Wikström, räknas det?

  38. #218
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi vill inte ha något som stör illusionen av att vi är på rätt spår... Vem fan skulle ha rätt att kritisera vårt samhälle lixom? Vi är ju världens rikaste och bästa demokrati?
    Det är precis där skon klämmer. Människor "kan" helt enkelt inte ha det svårt eller tufft i Sverige för att "det går bra för Sverige". Har man det tufft är man orsak till det själv - varsågod och skölj.

  39. #219
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Materialet till svensk samhällskritisk musik finns där, det är bara att starta förstärkaren och köra igång. Vi måste rensa bort det sista ironiska-generationen-skräpet bara.

  40. #220
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Demokratins diktatur...

    "That those who know what's best for us
    Must rise and save us from ourselves. "
    Ayn Rand


    Alla extremister tänker samma...

  41. #221
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [I]
    Alla extremister tänker samma...
    Hur menar du nu?

  42. #222
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du nu?
    En reflektion över att det gärna förordas någon form av (mer eller mindre upplyst) diktatur för att komma förbi demokratins tillkortakommanden...

  43. #223
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En reflektion över att det gärna förordas någon form av (mer eller mindre upplyst) diktatur för att komma förbi demokratins tillkortakommanden...
    Om du menar att Void förordade något sådant måste jag protestera. Vad han pekar på är det faktum att en majoritet kan förtrycka en minoritet, eller för den delen: en resursstark grupp kan manövrera ut en mindre resursstark grupp. Det är ett problem med demokratin man kan uppmärksamma utan att vilja ha någon form av diktatur.

  44. #224
    deleted user
    ...och i en tid när just galningen Ayn Rands tankar är starka, är den personliga vinningen starkare än solidariteten mot medmänniskor. Hej 2011! Hoppas 2012 blir bättre, men jag tvivlar.

  45. #225
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Dont you go Ayun Rand on me!
    Det var hennes filosofi och anhängare som gav oss mycket av det elände vi nu ser i världen...

    Men jepp, om 80% av folket bestämmer att de skall ha det bra och resterna ha det dvligt illa, då är även detta demokrati.
    Men det är ju därför vi har lagar om mänskliga rättigheter, FN's barnkonvention, grundlagar, konstitutioner etc.
    Dessa innehåller ju dekret som staten måste leva upp till oavsett valresultat.

    Jag kan tycka att dessa dekret borde innehålla klausuler om fattigdom och vård av utsatta...
    Men de gör de ju delvis redan, i form av barnkonventionen etc, men den skiter ju alla länder i ändå.
    Därför borde det ta mig fan in i vår konstitution.

  46. #226
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du menar att Void förordade något sådant måste jag protestera. Vad han pekar på är det faktum att en majoritet kan förtrycka en minoritet, eller för den delen: en resursstark grupp kan manövrera ut en mindre resursstark grupp. Det är ett problem med demokratin man kan uppmärksamma utan att vilja ha någon form av diktatur.
    Givetvis vet jag att Void (eller någon annan här) inte förespråkar diktatur, men vad jag reflekterar över är att de med totalitära system som (tillfälligt) mål gärna motiverar sig med angrepp på demokratins baksidor...

  47. #227
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Givetvis vet jag att Void (eller någon annan här) inte förespråkar diktatur, men vad jag reflekterar över är att de med totalitära system som (tillfälligt) mål gärna motiverar sig med angrepp på demokratins baksidor...
    kan vara sant. Fast jag tycker också att vi som bejakar demokrati måste lysa upp dess baksidor, för den motarbetar sig själv annars.

    Hur hanterar man att människor använder demokrati för att minska andra människors demokratiska rättigheter?

  48. #228
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur hanterar man att människor använder demokrati för att minska andra människors demokratiska rättigheter?
    ...med någon slags djupt rotad humanism?

  49. #229
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    "Hur hanterar man att människor använder demokrati för att minska andra människors demokratiska rättigheter?"

    Precis.
    Om man hårddrar det.
    Hur tvingar man folk som skiter i andra (i varierande grad) att bry sig om andra?
    Den svenska modellen var länge: Hyfsat högt skatteuttag, men en sjukvård i toppklass och någon slags ansvarskänsla och stolthet hos iaf majoritet av folket, en vilja att faktiskt alla skall leva ett anständigt liv.

    Vad har vi idag?
    Vi har "jag, jag, mig, mig" samhället, med dess konsekvenser.
    Det innebär fördelar och nackdelar.
    Men om man väl börjar vänja majoriteten vid dess fördelar, så kommer de tydligen inte att tänka sig att offra lite fördelar för att motverka nackdelarna.

  50. #230
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Känner att stämningen här kräver lite musik...


    https://youtu.be/wnk7huxeIbo&feature=mfu_in_order&list=UL

  51. #231
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...med någon slags djupt rotad humanism?
    Vad betyder det i praktiken?

  52. #232
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kraftwerk är ju politiska. We are the robots!

  53. #233
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    0 timmars arbetsdag ftw!

  54. #234
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Lite rolig tanke att det inte finns plats för samhällskritik längre.. förstår tanken iofs men som om alla mår bra i det bara för att de flesta har allt dom behöver och mer i materiella tillgångar. Peps Hög Standard känns minst lika aktuell nu som då. Men visst, anledningen på bristande engagemang kanske är just att vi är lagom mätta och dästa, smånöjda och småfulla..

    Och som sagt, nog finns det grupper som får ta de hårda smällarna även om det inte är samma som förut. En kompis var just med och gav ut boken Slutstation Rättspsyk, kan vara en mysig läsning till den som anser att vårt samhälle närmar sig perfektion.

  55. #235
    klonqs avatar
    Veteran
    Samhällskritiska låtar idag borde väl handla om de problemen som folk upplever att de får leva med. Skriv en låt om knark och prostitution så kommer den låten inte ses som en reflektion av hur samhället ser ut , den kommer ses som en hyllning till ovanstående i dubbelmoralens sverige där vi alla är lika och alla har fått samma möjligheter.

    Jag gillar musik utan sång , utan ett tydligt budskap , men någonstans inom mig så tror jag att techno är terrorism - arbetarmusik - en våg av motstånd. Sen har man förfinat detta och bjudit in dem till de fina salongerna - bytt namn till house , putsat lite. Ta bort den skitiga detroit och efter-krigs-berlin soundet , låt pöbeln som vuxit upp i framgångs sverige sätta klorna i skiten , gör något som alla kan lyssna på som ingen stöter sig med.

    Vi gör inte mer motstånd än vi är uppmuntrade till , även jag tror att vi just för tillfället har det lite för bra , vi ser vart det är påväg men vem skall vilja stoppa tåget sålänge vi har det rätt bra?

    VI HAR DET BRA!

    Men vi hade kunnat haft det mycket bättre. Så det kommer inte komma någon blues ur Sverige på ett tag.
    Senast redigerat av klonq den 2011-12-29 klockan 11:50.

  56. #236
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	inkutv4711.png 
Visningar:	81 
Storlek:	41,8 KB 
Id:	33901
    Den här är småintressant. Delar man upp befolkningen i 10 delar efter disponibel inkomst kan man se att den delen med minst disponibel inkomst har fått det sämre sedan Alliansen tog över. De är tillbaka på 2001 års nivå. Inte Thatcher-England direkt men ändå. Övriga 9 delar har mer disponibel inkomst nu.

    Däremot köper jag inte att detta skulle vara ett "förtryck" av en minoritet. Alla konventioner syftar till liberala friheter. Man ska inte förhindras att göra det man vill med sina liv, man ska inte tvingas till sådant man inte vill. Att staten ger mindre eller sluta ge bidrag till någon kan aldrig vara ett "förtryck" i ordets normala betydelse.

  57. #237
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samhällskritiska låtar idag borde väl handla om de problemen som folk upplever att de får leva med.
    "Jag köpte en platt-tv för det var scheißerea på Mediamarkt.
    Den var blankt pianosvart och 50 tum.
    Väl hemma märkte jag att kontrasten i butiken var för stark.
    och när jag drog ner den blev bilden ganska skum.

    ref
    Fy fan! Här offrar man sitt slit
    och allt man får är billigt Korea-skit!"


  58. #238
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Jag köpte en platt-tv för det var scheißerea på Mediamarkt....

    haha!

  59. #239
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Apropå grundfrågan så finns ju de som aldrig slutat göra samhällskritisk musik: http://www.viddler.com/explore/folktv/videos/50/

    Nike och röda orkestern. Inte så subtilt kanske men tydligt.

  60. #240
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	inkutv4711.png 
Visningar:	81 
Storlek:	41,8 KB 
Id:	33901...Att staten ger mindre eller sluta ge bidrag till någon kan aldrig vara ett "förtryck" i ordets normala betydelse.
    Nä, håller med. Det är inte förtryck utan bara myndighetsutövande med kapital nollkoll. Sen är den gruppen snart ingen minoritet längre.

    /Mein

Liknande ämnen

  1. Suckerpunch musiken
    Av MK Ultra i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 22:16
  2. Gissa musiken!
    Av gissamusiken i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 16:03
  3. Identifiera musiken
    Av wildem i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •