Resultat 1 till 56 av 56

Ämne: Nyskapande eller trampa i gjutna forspår?

  1. #1
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran

    Nyskapande eller trampa i gjutna forspår?

    Tog en funderare med utgångspunkt av Cyberwelts inlägg i "Din bästa låt 2011"

    Det är väl schweinsvårt att hitta en egen grej och dessutom nåt man gillar. Att banka på halvfulla oljefat kompad av en V8-motor på halvfart är väl kanske lite nyskapande men kanske inte grejen för de flesta. Man bör ju gilla det man gör själv också.

    Jag är numer hyfsat opolitisk när det gäller musik (jag grejar fortfarande inte band som The Cure och sånt imagetrams. Om de lade lika mycket effort på musiken som sin image hade de varit skitbra. ) men det har som sagt sina gränser.

    Detta är inte speciellt nyskapande men tilltalar mig som fan och är skitbra.
    http://www.youtube.com/watch?v=OBzY8...eature=related

    Är nyskapande lika med att kliva av alla kända genrespår?

    Jag är nog vilse i frågan.

    /Mein

  2. #2
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Det känns om om det är skillnad på nyskapande och personligt. Det finns mycket musik som inte är speciellt nyskapande, men ändå personlig och unik. Man behöver inte uppfinna nya genres hela tiden, kan vara grymt ändå. Personlig tycker jag Neubauten tog det så långt ifrån "traditionell musik" som man kan utan att det bara blir ointressant (och dom trillade över gränsen ordentligt en del gånger), så den grejen är liksom gjord. Bara att försöka hitta ett personligt uttryck och gilla läget.

    Sen gillar jag verkligen Cure, och så jäkla mycket effort behövs det inte för att dra på sig samma kajal och läppstift i 30 år ;-) Svårare att skriva fulländade poplåtar!

  3. #3
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    The cure var väl egentligen bäst dom 2 första plattorna men sedan så håller jag med dig.

    Måste musik vara så nyskapande?
    Det skulle kännas hemskt at sätta sig ner för att spela och man hela tiden kände att det måste bli ett mästerverk, något som ingen hört förut.
    Svaret är nej du behöver inte kliva av kända genrespår.
    Tycker jag förstås....

  4. #4
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Ja, jag tror du har en del av lösningen där. Personligt men nåt man ändå känner igen. Är inte det förresten nyckeln till en hit?

    Cure: Haha! Japp, min syrra dyrkade dem under lång tid när jag hela tiden tyckte att de kunde väl kliva ur musikskolans bomklafs i årskurs sju och avancera till 8'an åtminstone. Nä, helt ärligt så gillar jag inte deras stuk hur mycket jag än försökt.

    /Mein

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...som någon gammal tape-snubbe sade när han avfärdade de nya flexibla elektoniska syntarna på 60-talet på BBC Radiophonics (citerat ur dokumentären): "Nothing gets old as fast as a new sound!" Surmagat kanske men jag tycker han prickar en del av nervositeten i "nyskapandet"...

    Det är vissa förunnat att vara först med framtiden, tack vare talang och ren tur, men majoriteten är det inte, och den slutsatsen kan man köpa eller eller kämpa emot!

    Men jag är övertygad att man inte kan "konstruera" sig till nyskapande genom att leta "tomrum", utan att det är del av en process - omedvetet men "naturlig". Jag tror inte på några särdeles "unika" människor, som om de inte funnits så hade "det" inte hänt... Där kommer turen in - någon var först, eller mycket troligare, någon syntes/upptäcktes först... Bird/Coltrane/Elvis/L&McC/Hendrix/Bowie/Clash/DM etc etc hade hänt i (inte samma men) liknande form förr/samtidigt/senare... Så är det med vetenskapen och så är det även med kultur och musik tror jag! De "nyskapande" får personifiera trender långt större än de själva

    Edit: Halkade av ämnet De som då får representera det nya hålls ofta fram som det bästa...Kanske är det så att det bästa alltid kommer fram i början av en epok? Men jag tror att lika eller än mer talangfulla kan verka i förekommarnas (?!) fotspår och förädla, förfina och kanske förändra konceptet - ofta mer lyssningsvärt än originalen! Inte bryta ny mark, men om man sett en skog, har man då sett alla? Kvintcirkel och 4/4 verkar ju hålla rätt bra fortfarande
    Senast redigerat av hasse_fx den 2011-12-17 klockan 01:03.

  6. #6
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Att segra kan ibland vara att återvinna.. Åter om och om igen återstå och åter VINNA?

    Det finns varken ny eller gammal musik... Bara musik man hört och musik man inte hört.. Om syftet bara är att skapa något nytt så kan man kanske fråga sig om det verkligen är ett bra syfte? Själv så tycker jag det är ganska intetsägande när man kallar musiken för ny.... Samtidigt så vill jag som alla andra framåt.. Lustigt nog så blir det inspirationsmässigt så att jag gräver i det förflutna. Försöker hitta det som jag klaffar med och då känns det bättre att ligga bakom i det förflutna... Ingen väg är fel så länge man trivs..

    Hazzes inlägg får mig som vanligt att tänka mer än jag borde.. Men inte mer än jag behöver..

    Ser fram mot en lång tråd..

  7. #7
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Jag är med hasse_fx. Nyskapande är inget man tvingar fram, det är en naturlig reaktion och kanske i viss mån ett utslag av människans stora evolutionära fördel: opportunism. Vi är oerhört duktiga på att se möjligheter som formas omkring oss och "göra slag i saken".

    Lika lite som att någon "uppfann" blues, polka, punk eller grindcore kan man skapa något helt nytt ur ingenting. Det måste finnas triggers: samhällsklimat, teknologisk utveckling, politisk agenda, ren hunger, en ny sorts knark, en känslomässig drift som får oss att "göra något åt situationen". Därför att om vi är nöjda och glada drivs vi heller inte att skapa förändring, då vill vi ha status quo och softa på sofflocket.

    Så kortfattat tror jag att först triggar något en förändring, vi reagerar på triggern och förändrar, det blir bra och det nya blir normalt och börjar finslipas till fulländning och sedan tuggas det tills någon ny trigger knuffar runt spelpjäserna igen. Alltså: nyskapande på individnivå är en illusion. Det är större saker i görningen än ett ensamt geni på sin kammare/i replokalen/på labbet när radikalt nya saker skapas.

    Så jag tror vi kan chilla rätt ordentligt. Och fokusera på att försöka hålla vårt eget skapande så intressant som möjligt genom att vara lyhörda för och intresserade av vår omgivning. Om man tar in saker som man kanske inte ens själv gillar i sitt kreativa universum av ren nyfikenhet så tror jag att man håller sig lite mer pigg och rentav lyckas nyskapa sig själv då och då. Och det tror jag att alla mår bra av, vare sig det gäller musik eller kosthållning eller heminredning eller sociala vanor eller vadsomhelst.

    Sedan kan det naturligtvis vara intressant att utveckla sin musik rent tekniskt. Att testa nya instrument, nya taktarter, andra sätt att mixa, sjunga baklänges genom en flygel, sampla keramikkrukor eller vad som nu verkar intressant. Men det är utveckling, inte nyskapande och i princip allt är redan gjort. Det är sättet man presenterar sina utvecklade färdigheter på som avgör om det är nytt eller inte.

  8. #8
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Så klart..

  9. #9
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    "Kanske är det så att det bästa alltid kommer fram i början av en epok?"
    Intressant. Jag kan komma på flera exempel, men jag kan också komma på flera exempel där jag inte håller med. Viss musik utvecklas till det bättre för att slutligen vattnas ur och försvinna in i pöbelpopen. Ungefär som att tekniken som satt i gårdagens superbilar idag sitter i vilken koreansk pensionärsbil som helst.

    Vad är nyskapande musik? Är det något som ingen hört tidigare och som andra sedan hakar på? Själv lyssnar jag bara på musik jag gillar

  10. #10
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Bra formulerat Sawtooth. Ingen ny genre har såvitt jag vet uppstått i ett vakuum, det har alltid funnits en kontext, folk som har hållit på med relaterade/liknande saker runtomkring, någon renodlar, och vips, en genre/subkultur har uppstått.

  11. #11
    deleted user
    Många bra inlägg här och själv får jag spysjuka när folk gaggar om att allt redan är gjort unt so weiter. Inte fan krävs det av en författare att uppfinna ett nytt språk till varje bok?

    Som flera är inne på är det viktiga att ha ett personligt uttryck, som t ex. The Cure .

    Jag slås av att de som hojtar mest om att vara helt nyskapade låter så väldigt lika.

    All musik som är bra har rötter. Jag kan inte komma på någon betydande artist som inte har det.

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Att vara nyskapande handlar ju om att testa gränserna för en genre, att våga mixa och blanda genres eller gränserna för vad musik kan vara överhuvudtaget. Att vara nyskapande handlar om att våga bryta mot konventionerna och ändå komma undan med det. Det kan ju vara inom olika kontexter: klassisk, populärmusik, konstmusik, elektroakustisk musik osv. Varje kontext har ju sina regler och sin bedömningsgrund.
    Den populärmusik vi tar för given har ju just kommit till just därför att man brutit mot de givna konventionerna och blandat genres.Bra exempel på det är ju t.ex. Rock.
    Blanda lite Christer sjögren med grindcore å dubstep.... å lite opera och nån galen konstmusik....voila... nej det gäller ju som sagt att komma undan med det......ibland kan det ta 40 år innan nån hakar

  13. #13
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ofta talas det oxå om nya tillämpningar av tekniken för att rättfärdiga nyskapande. Eller talas och talas... Jag kanske är ute och cyklar..

    Det har vad jag fått för mig, alltid lagts in av kritiker och förståsigpåare att komplexiteten och nyskapandet hör ihop? Tänker nu på ett tv program om en av de klassiska kompositörerna som var briljant för att man var tvungen att tänka på fingeställningen på ett nytt sätt i och med hans verk.. Kanske nyskapande men är det så man mäter.. I svårighetsgrader?
    Senast redigerat av Sillen den 2011-12-17 klockan 19:05.

  14. #14
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som flera är inne på är det viktiga att ha ett personligt uttryck, som t ex. The Cure .
    Ah, sorry! Jag var lite otydlig. Jag menade musikaliskt. <3

    /Mein

  15. #15
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...som någon gammal tape-snubbe sade när han avfärdade de nya flexibla elektoniska syntarna på 60-talet på BBC Radiophonics (citerat ur dokumentären): "Nothing gets old as fast as a new sound!" Surmagat kanske men jag tycker han prickar en del av nervositeten i "nyskapandet"...
    Han prickar in 60-talet rätt bra också som handlade mycket om " a new sound" och med det låta nyskapande. Beatles var ju mästare på det där även om de stal en del idéer också från andra mindre kända band. Att lägga till ett nytt ljud som stack ut i låten var ju ett rätt gammalt knep vid den tiden när syntharna började att nå rockmusikerna. Kan tänka mig att det fanns en hel del som viftade bort synthen som "det senaste trendinstrumentet" efter 12-strängade Rickenbackers, sitarer, mellotroner och allt vad de hade.

  16. #16
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, sorry! Jag var lite otydlig. Jag menade musikaliskt. <3

    /Mein
    Jag med.

  17. #17
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Frasen "Nothing gets old as fast as a new sound!" får mig direkt att tänka på Cheiron och deras gamla fabrik. Om man bortser från det ekonomiska faktum att det gick jäkligt bra ett tag så dog deras sound väldigt snabbt och blev väldigt 'ute'.

    /Mein

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    sawtooth: Bra inlägg Att koncentrera sig på sin egen utveckling - att vara öppen och nyfiken på nytt, eller förädla det man har...

    Real Parakeet : Jag ställer det öppet själv, om det första är det intressantaste och/eller bästa... Det var uppe i en annan tråd och det är tydligen en vanlig uppfattning generellt när det gäller kultur. Attityden finns i musiken med, att gärna jämföra efterföljarna med pionjärerna... Sgt Pepper-fenomenet

    rymdeko: Ja det är nog lite typiskt för 60-talet, men samtidigt tror jag han satte fingret på ett av "syntens dilemman" - det blir underförstått att nästa stycke man gör behöver ett nytt ljud, och nästa, och nästa osv... Presets är ju ett känsligt ämne

  19. #19
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag tycker att det hela summeras bra i The Manual (även om den syftar till hitmusik så tycker jag att det är ganska universellt applicerbart):

    Citat Ursprungligen postat av The Manual
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    There is no lost chord. No changes untried. No extra notes to the scale or hidden beats to the bar. There is no point in searching for originality. In the past, most writers of songs spent months in their lonely rooms strumming their guitars or bands in rehearsals have ground their way through endless riffs before arriving at the song that takes them to the very top. Of course, most of them would be mortally upset to be told that all they were doing was leaving it to chance before they stumbled across the tried and tested. They have to believe it is through this sojourn they arrive at the grail; the great and original song that the world will be unable to resist.

    So why don't all songs sound the same? Why are some artists great, write dozens of classics that move you to tears, say it like it's never been said before, make you laugh, dance, blow your mind, fall in love, take to the streets and riot? Well, it's because although the chords, notes, harmonies, beats and words have all been used before their own soul shines through; their personality demands attention.

  20. #20
    deleted user
    Sis: japp. Klockrent formulerat tycker jag.

    " their own soul shines through; their personality demands attention."

    Den meningen är ju rent av vacker och sätter fingret på det som är viktigt med musik i min bok. Överskuggar teknisk briljans med flera mil.
    Senast redigerat av Skilling den 2011-12-17 klockan 13:37.

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Överskuggar teknisk briljans med flera mil.
    ...om det thviste de lärde... Kunskap och personlighet är i symbios... Det är väldigt svårt att få det att verka lätt Men det är en annan debatt...

  22. #22
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sis: japp. Klockrent formulerat tycker jag.

    " their own soul shines through; their personality demands attention."

    Den meningen är ju rent av vacker och sätter fingret på det som är viktigt med musik i min bok. Överskuggar teknisk briljans med flera mil.
    Om man inte separerar den från stycket, men även i viss mån i sig självt. Så sätter det en hel del av mina teorier kring musik i betong.. Men då är det jag som tolkar texten så.. Det vi kallar musik och försöker oss på att göra är i själva verket något mer än just musiken. Man måste se bakom harmonier eller disharmonierna... Bakom allt står ligger eller går något som är själen i det vi väljer att kalla musik... Fast jag vet inte???

    Och inte för att det spelar någon roll...

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...man kan tolka meningen på två sätt - antingen är det musikens egensjäl som lyser igenom eller så är det artisten som gör skillnaden! En symbios igen, men jag vill hålla musiken snäppet högre än tolkaren...

  24. #24
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Absolut jag oxå... Jag gillar inte när man gör det för lätt för sig..

  25. #25
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man inte separerar den från stycket, men även i viss mån i sig självt. Så sätter det en hel del av mina teorier kring musik i betong.. Men då är det jag som tolkar texten så.. Det vi kallar musik och försöker oss på att göra är i själva verket något mer än just musiken. Man måste se bakom harmonier eller disharmonierna... Bakom allt står ligger eller går något som är själen i det vi väljer att kalla musik... Fast jag vet inte???

    Och inte för att det spelar någon roll...
    Ja jo, fast här tycker jag att det mer handlar om vad man fyller musiken med, mer en kvalitativ fråga än en definition av musik. Frågan om definition av musik har jag lämnat. Orkar inte bjäbba om det längre. Frågan vad man fyller den med är kanske mer intressant?

  26. #26
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Precis lika intressant skulle jag vilja säga..


    För att återgå till frågan så är nyskapande direkt kopplat till skapande.. Således så är allt som skapas nytt.. För att sedan åldras med värdighet?

    Det är nog så viktigt att fråga sig då och då vad man gör och varför. Jag anser att bara fråga sig vad som är nyskapande i sig är nyskapande. Även om frågan redan varit ställd tusengånger genom historien så är den ju nyskapande just nu för oss här och nu!

    Självklart ska man vara sund i sin kritik både mot sig själv och andra. Men det är aldrig fel att försöka gå ett par steg framåt.. Att försöka duger alltid enlig mig.
    Senast redigerat av Sillen den 2011-12-17 klockan 15:05.

  27. #27
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Överskuggar teknisk briljans med flera mil.
    Ja, kolla Yngve Malmsten som exempel. Fast åt andra hållet blir nästan snäppet värre. Tokmycket 'själ' och nollkoll på resten, det blir odrägligt.

    /Mein

  28. #28
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att återgå till frågan så är nyskapande direkt kopplat till skapande.. Således så är allt som skapas nytt.. För att sedan åldras med värdighet?
    Nja allt skapande är ju inte nyskapande... man kan ju säga att skapande är nytt i och med variationerna i det man sysslar med, annars vore det ju bara duplicerande eller reproducerande.....men därmed är ju inte skapande nyskapande. Nyskapande kräver ju ett större brott och inte bara en variation.

    Sen det där med att åldras med värdighet......det tror jag inte nödvändigtvis...varken om det är skapande eller nyskapande...varför skulle det per automatik göra det????


    Det är nog så viktigt att fråga sig då och då vad man gör och varför. Jag anser att bara fråga sig vad som är nyskapande i sig är nyskapande. Även om frågan redan varit ställd tusengånger genom historien så är den ju nyskapande just nu för oss här och nu!
    Självklart ska man fråga sig varför man gör saker, hur och varför...det är väl just en del i skapandeprocessen. Men för att vara nyskapande så måste man lära sig att ställa frågorpå ett annorlunda sätt och försöka bryta mot konventionerna inom den givna genren eller kring musikbegreppet överhuvudtaget..det beror ju på vilken nivå man vill jobba på. Det är ju just genom att kliva in i historien som man kan få syn på de relevanta frågorna som musiken ställt sig och som finns inom traditionen.

  29. #29
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag tycker överlag att ni fastnar i det egna värderandet i stället för att rent se vad nyskapande är. Precis samma som i "Vad är musik?" tråden. försök att köra upp smaken i baken och se det sakliga

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är inte speciellt nyskapande men tilltalar mig som fan och är skitbra.
    http://www.youtube.com/watch?v=OBzY8...eature=related

    https://youtu.be/pvFTTli5Hu4

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker överlag att ni fastnar i det egna värderandet i stället för att rent se vad nyskapande är. Precis samma som i "Vad är musik?" tråden. försök att köra upp smaken i baken och se det sakliga

  32. #32
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    EMU

    Du ställer allt på ända för mig.. Menade bara att precis när något är nytt så är det nytt. Även en kopia kan vara färsk. Men du har nog rätt och jag har fel. Även att du skriver i the color of pink? Försöker oxå peka lite på att just nyskapande inte behöver vara revolutionärt... Men det råder förmodligen en begrepps förvirring hos mig. Som sagts av flera så är det kanske det är helt onödigt att ha som syfte att vara nyskapande enbart! Tror man ska göra sin grej bara... Det är viktigare att trivas, nyskapande eller ej.

  33. #33
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jo det är ju väldigt intellektuellt att separera det värderande från det sakliga. Det är väl för fan grundläggande för att kunna få nåt vettigt svar på frågan.......

  34. #34
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prettopolisen!

    /Mein

  35. #35
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det är ju väldigt intellektuellt att separera det värderande från det sakliga. Det är väl för fan grundläggande för att kunna få nåt vettigt svar på frågan.......
    Mja, men det vi kör upp blir då rätt mycket av den substans vi tror oss ha - att vi utvecklas och går framåt är mer än känsla och skulle det vara mätbart - rätt knäckande!

  36. #36
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mja, men det vi kör upp blir då rätt mycket av den substans vi tror oss ha - att vi utvecklas och går framåt är mer än känsla och skulle det vara mätbart - rätt knäckande!
    Fast jag förstår inte vad det är för substans. Det låter ju som du talar om personlig utveckling. Att vara nyskapande är ju ingen känsla. Det är ju självklart att det finns traditioner och genres som det blir bedömt av.. ingen musik sker ju i "splendid isolation".
    Men att vi utvecklas på alla olika plan säger ju absolut ingenting om det vi gör är nyskapande el ej.

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag förstår inte vad det är för substans. Det låter ju som du talar om personlig utveckling. Att vara nyskapande är ju ingen känsla. Det är ju självklart att det finns traditioner och genres som det blir bedömt av.. ingen musik sker ju i "splendid isolation".
    Men att vi utvecklas på alla olika plan säger ju absolut ingenting om det vi gör är nyskapande el ej.
    ...jo men för att tala ur mitt perspektiv som "kreatör" - jag kan inte avgöra om det jag gör är objektivt nyskapande! Däremot kan jag påverka om jag går vidare för egen del, eller någon i den närmaste omgivning gör det (ex.vis på 99musik). Detta tolkar jag som "substansen" i diskussionen ovan - att släppa fokus från "nyskapandet" till "egna skapandet" inkl. ev utveckling... Det jag kan påverka i min situation är mikroskopiskt i sammanhanget - om det sedan råkar vara nyskapande i det stora perspektivet må vara, eller inte...

    Sedan kan man se det ur ett makroskopiskt perspektiv, där de samlade trenderna märks! Där kan man säkert välja bort värderingar till förmån för det sakliga, objektiva... Men jag tolkar Meins fråga på mer personligt plan: "Är nyskapande lika med att kliva av alla kända genrespår?" För den enskilde blir det ju snabbt parodiskt om man försöker tänka fram bara oprövade kombinationer...

  38. #38
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...jo men för att tala ur mitt perspektiv som "kreatör" - jag kan inte avgöra om det jag gör är objektivt nyskapande! Däremot kan jag påverka om jag går vidare för egen del, eller någon i den närmaste omgivning gör det (ex.vis på 99musik). Detta tolkar jag som "substansen" i diskussionen ovan - att släppa fokus från "nyskapandet" till "egna skapandet" inkl. ev utveckling... Det jag kan påverka i min situation är mikroskopiskt i sammanhanget - om det sedan råkar vara nyskapande i det stora perspektivet må vara, eller inte...

    Sedan kan man se det ur ett makroskopiskt perspektiv, där de samlade trenderna märks! Där kan man säkert välja bort värderingar till förmån för det sakliga, objektiva... Men jag tolkar Meins fråga på mer personligt plan: "Är nyskapande lika med att kliva av alla kända genrespår?" För den enskilde blir det ju snabbt parodiskt om man försöker tänka fram bara oprövade kombinationer...
    Läser du rent ur min hjärna och tolkar mina taffliga uttryck?

    Plus ett!

    /Mein

  39. #39
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att det hela summeras bra i The Manual (även om den syftar till hitmusik så tycker jag att det är ganska universellt applicerbart):
    Schp. Som man säger. Jag hade faktiskt glömt hur mycket KLF influerat mitt tänkande. De har så rätt.

  40. #40
    deleted user
    "nyskapande" är inte lika med att kliva av alla kända genrespår. Jag tror inte heller man kan vara speciellt nyskapande om man följer genreregler till punkt och pricka heller. Däremot tror jag att man kan göra musik med ett grymt personligt uttryck även om man är genretrogen.

    Ibland önskar jag att jag själv kunde passa in helt i en genre.

  41. #41
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Hela genre begreppet är för musiken samma sak som tanken om raser är för mänskligheten...

    Det är mitt jävla korv öre..

  42. #42
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Lite sent men..

    Nu för tiden så handlar det (min känsla) mindre om musiken, det är "mest" propaganda som vinner ..

    Om jag gör en låt t.ex. så tycker de flesta att min trumma låter svagt. Inte att låten är bra överlag.
    Det får mig att tro att det inte finns något hopp för nyskapande, vi är redan stöpta med andra ord?


    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är med hasse_fx. Nyskapande är inget man tvingar fram, det är en naturlig reaktion och kanske i viss mån ett utslag av människans stora evolutionära fördel: opportunism. Vi är oerhört duktiga på att se möjligheter som formas omkring oss och "göra slag i saken".

    Lika lite som att någon "uppfann" blues, polka, punk eller grindcore kan man skapa något helt nytt ur ingenting. Det måste finnas triggers: samhällsklimat, teknologisk utveckling, politisk agenda, ren hunger, en ny sorts knark, en känslomässig drift som får oss att "göra något åt situationen". Därför att om vi är nöjda och glada drivs vi heller inte att skapa förändring, då vill vi ha status quo och softa på sofflocket.

    Så kortfattat tror jag att först triggar något en förändring, vi reagerar på triggern och förändrar, det blir bra och det nya blir normalt och börjar finslipas till fulländning och sedan tuggas det tills någon ny trigger knuffar runt spelpjäserna igen. Alltså: nyskapande på individnivå är en illusion. Det är större saker i görningen än ett ensamt geni på sin kammare/i replokalen/på labbet när radikalt nya saker skapas.

    Så jag tror vi kan chilla rätt ordentligt. Och fokusera på att försöka hålla vårt eget skapande så intressant som möjligt genom att vara lyhörda för och intresserade av vår omgivning. Om man tar in saker som man kanske inte ens själv gillar i sitt kreativa universum av ren nyfikenhet så tror jag att man håller sig lite mer pigg och rentav lyckas nyskapa sig själv då och då. Och det tror jag att alla mår bra av, vare sig det gäller musik eller kosthållning eller heminredning eller sociala vanor eller vadsomhelst.

    Sedan kan det naturligtvis vara intressant att utveckla sin musik rent tekniskt. Att testa nya instrument, nya taktarter, andra sätt att mixa, sjunga baklänges genom en flygel, sampla keramikkrukor eller vad som nu verkar intressant. Men det är utveckling, inte nyskapande och i princip allt är redan gjort. Det är sättet man presenterar sina utvecklade färdigheter på som avgör om det är nytt eller inte.
    Senast redigerat av Cyberwelt den 2012-01-04 klockan 22:56.

  43. #43
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Förövrigt tycker jag detta är nyskapande .. utan att göra reklam.

    http://www.youtube.com/watch?v=ePNR9ACMY8s

  44. #44
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Cyberwelt: Det betyder att du har lagt såpass mycket fokus på produktionen så att fokus hamnar på den istället för låten. Vill du ha ren låtfeedback, presentera avskalat material så att man hör att det är en demo och inte något som låter för färdigt.

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Cyberwelt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag gör en låt t.ex. så tycker de flesta att min trumma låter svagt. Inte att låten är bra överlag.
    Det får mig att tro att det inte finns något hopp för nyskapande, vi är redan stöpta med andra ord?
    ...så har det nog varit sedan grottmänniskornas tid... Det som är "nyskapande" på riktigt blir ju sällan populärt direkt, utan får utstå kritik från (välmenande) vänner och andra som tycker man är fel ute! Omedelbar framgång vinns inte med nyskapande, men står du på dig med dina idéer så finns en chans att du så småningom får gehör!

  46. #46
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Nu missade jag nog ½ poängen?
    Postade du svar på en fråga jag hade i någon annan del av forumet (jag är helt vilsen här)?

    I mina ögon är en låt klar när en lättnad vilar över den, inte när det är demo eller välproducerat.

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cyberwelt: Det betyder att du har lagt såpass mycket fokus på produktionen så att fokus hamnar på den istället för låten. Vill du ha ren låtfeedback, presentera avskalat material så att man hör att det är en demo och inte något som låter för färdigt.

  47. #47
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tror jag har ett par olika stigar som jag brukar gå på och imellan... finns helt klart gamla fotspår jag går i , men jag vågar gå utanför och ändå försöker jag att inte gå för långt bort...

    Produktion är helt klart det jag lägger allra minst fokus på, snickra ihop själva låten och skruva fram ljuden går han i hand, sen brukar jag mest lira in det på bums, har iofs sett till att själva "produktionen" redan är fixat när jag gör låten... allt-i-ett... iofs så brukar jag även ibland jobba med lite pålägg, men sällan...

  48. #48
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Cyberwelt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu missade jag nog ½ poängen?
    Postade du svar på en fråga jag hade i någon annan del av forumet (jag är helt vilsen här)?

    I mina ögon är en låt klar när en lättnad vilar över den, inte när det är demo eller välproducerat.
    Svarade lite på det som du skrev om dina låtar.
    Citat Ursprungligen postat av Cyberwelt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    L
    Om jag gör en låt t.ex. så tycker de flesta att min trumma låter svagt. Inte att låten är bra överlag.
    Min tanke var då att skilja på låt och arrangemang.

  49. #49
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Utan att trampa på tårna: Du får nog läsa vad jag svarade på i det citatet.

    "Min tanke var då att skilja på låt och arrangemang. " <-- Det var inte vad denna tråd handlade om.

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svarade lite på det som du skrev om dina låtar.


    Min tanke var då att skilja på låt och arrangemang.

  50. #50
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ingen fara. Orkade inte läsa ordentligt, och blev inte riktigt säker på vad du svarade på heller.

    Det är bara en klassisk grej när man vill ha feedback på en låt, så får man feedback på produktionen, och för att undvika att feedbacken riktas på produktionen så gör man den medvetet lite tafflig och säger att den inte är färdig, då är det lättare för lyssnaren att fokusera på låten i sig i stället.

    Känner av det där själv när jag lyssnar på musik som läggs upp här, det är lättare att säga just "baskaggen är lite låg och odistinkt" istället för "harmonierna i den passagen känns inte som om de passar ihop med texten" vilket hade varit bättre feedback till låtskrivaren.

  51. #51
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Precis.
    Jag tycker nog att man kan höra om en låt är bra och berör en, även om det är en enkel demo.
    Räcker ju med att lyssna på Martin Gores orgelversion av "Enjoy the silence"

  52. #52
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Eller vad som helst av Tom Waits.

    /Mein

  53. #53
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller vad som helst av Tom Waits.

    /Mein
    Fast hela Real Gone är ju bara ball produktion och inga låtar ;-)

  54. #54
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Ja, jag säger inget om det. Det låter dock alltid "play-rec" om det som kommer ut.

    /Mein

  55. #55
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Hur förföll denna tråd till produktion?

    Handlade den inte om vad som är nyskapande :-)
    No offence .

    Mein bibehåller dock tråden lite..

    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag säger inget om det. Det låter dock alltid "play-rec" om det som kommer ut.

    /Mein

  56. #56
    Cyberwelt
    Cyberwelt är inte uppkopplad
    Cyberwelts avatar
    Obekräftat konto
    Känns som det är dags att göra sorti i ämnet. Tack för att jag var delaktig :-)

Liknande ämnen

  1. Kylie och Madonna...nyskapande syntpop?
    Av ralmroth@hotmail.com i forum Skivor & artister
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 13:38
  2. Hörlurar i gjutna proppar?
    Av Butterfly i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 04:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •