Sidan 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 846

Ämne: Stora 5U tråden

  1. #1
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran

    Stora 5U tråden

    När vi ändå håller på så tänkte jag att vi kan lika gärna starta upp en tråd för stora modularer. Börjar med att lista några 5U tillverkare! Nu har jag skrivit Modcan i en egen sektion därför att jag inte kunde räkna ut vilken storlek de har på bredden. Vad jag utläste får 10st Modcan singel enheter plats i ett rack, för Moog Format 5U vill jag minnas att siffran är 8st. Är Modcan samma bredd som MOTM kanske?

    Moog Format 5U:
    Club Of The Knobs
    Curetronic
    Moon Modular
    MOS-LAB
    Synthesizers.com

    MOTM 5U:
    MOTM Synthesis Technology
    Oakley Modular

    Modcan Series B:
    Modcan Synthesizers

    Fler 5U Tillverkare:
    MegaOhm Audio: http://www.megaohmaudio.com/home.html
    STG Soundlabs: http://stgsoundlabs.com/
    Synthetic Sound Labs: http://steamsynth.com/Modules.aspx

    För ännu fler tillverkare av 5U kan ni se denna utmärkta lista som är upprättad på Muffwiggler WIKI'n.
    Senast redigerat av eXode den 2011-12-14 klockan 14:25.

  2. #2
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    OBS! Alla Moog Format 5U är inte kompatibla ström mässigt "out of the box" så att säga. Däremot erbjuder flera tillverkare olika typer av adaptrar för Synthesizer.com formatet.

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    MOS-LAB.Dräggel...
    Jag var så när att beställa av honom för ett halvår sedan, så dök det upp en ovanlig gitarr som jag bara måste ha.
    Men någon gång så blir det ett MOS-LAB

  4. #4
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag vill lägga till:

    STG Soundlabs: http://stgsoundlabs.com/

    MegaOhm Audio: http://www.megaohmaudio.com/home.html

    Synthetic Sound Labs: http://steamsynth.com/Modules.aspx

  5. #5
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    ...och tack för en tråd om modularer för Riktiga Karlar med grova händer!

  6. #6
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MOS-LAB.Dräggel...
    Jag var så när att beställa av honom för ett halvår sedan, så dök det upp en ovanlig gitarr som jag bara måste ha.
    Men någon gång så blir det ett MOS-LAB
    Mmm. MOS-LAB låter för djävla fint på ren svenska. Är också sugen på hans grejer. Ett SYSTEM16A skulle sitta som en smäck. Sen skulle jag kunna tänka mig en sådan 8 låda från MOS-LAB men med lite DotCom eller annat gött i.

    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och tack för en tråd om modularer för Riktiga Karlar med grova händer!
    Haha, jag har ju iofs endast modular för karlar med barnhänder (Eurorack) själv än så länge men jag har sneglat en hel del på 5U också. Kanske blir lite av varje i framtiden!

  7. #7
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Dumt bara att de inte klonat oscillatorn som har sin egen driver inbyggd..
    Man vill ju inte ha samma driver för flera oscillatorer, rätt begränsande.
    Skall man ha en för varje så tar det brutalt med panelspace

  8. #8
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dumt bara att de inte klonat oscillatorn som har sin egen driver inbyggd..
    Man vill ju inte ha samma driver för flera oscillatorer, rätt begränsande.
    Skall man ha en för varje så tar det brutalt med panelspace
    Ja, rätt irriterande med PW/PWM osv. Dock skall Seb ha en eloge för att han sparat LFO läget! COTK har av någon outgrundlig anledning ej LFO läget på 921B däremot har de en switch för sub audio på 921. Märkligt val imho.
    Senast redigerat av eXode den 2011-12-14 klockan 14:47.

  9. #9
    MrLonghair
    MrLonghair är uppkopplad nu
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Mooog här på forumet (bor i V-ås) har en massa synthesizers.com bråte till salu, jag har tänkt handla lite smått av honom men kan inte köpa allt han har kvar trots att han vill bli av med allt, så titta till http://www.99musik.se/showthread.php...dotcom-modular om ni behöver något (en moog 911, rackmonteringar, etc)


    Strömförsörjning och husering:
    Räcker QPS2 att driva åtta moduler för filter och simpel syntes? Står det på siten men undrar om eran praktiska erfarenhet. Det jag har plats med till en början är ett 5U rack på åtta moduler, skulle vara kul att spara 1-2 utrymmen och bara köra QPS2 om det verkligen räcker.

    Filterjox:
    Har tänkt mig Q107 som en start, behöver jag ytterligare moduler förutom ström för användning, tex amp? Har tänkt ordna patchbay för dess användan givetvist.

    Snickra syntes:
    Midi int, osc, env, amp, det blir inte mer basic att börja med. När den ordern väl får gå iväg nästa år nån gång.



    (5U = riktiga patchkablar, bekvämt för ögat, gott om utrymme speciellt om jag själv skulle börja DIYa, klart jag är dum och tar min taskiga budget dit istället för eurocrack! )
    Senast redigerat av MrLonghair den 2011-12-14 klockan 14:53.

  10. #10
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, rätt irriterande med PW/PWM osv. Dock skall Seb ha en eloge för att han sparat LFO läget! COTK har av någon outgrundlig anledning ej LFO läget på 921B däremot har de en switch för sub audio på 921. Märkligt val imho.
    Jepp men LO läget går inte så långt ner som på ex. minimoogen.
    1Hz eller så?

  11. #11
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp men LO läget går inte så långt ner som på ex. minimoogen.
    1Hz eller så?
    Vet faktiskt inte, har inte hittat info på MOS-LAB sajten men original spec för 921B enligt moog archives är att den går ner till 1 Hz.
    Senast redigerat av eXode den 2011-12-14 klockan 15:04.

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Vilket ju känns lite väl snabbt ibland

  13. #13
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Bara byta timingcap. Eller skicka in negativ CV.

  14. #14
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket ju känns lite väl snabbt ibland
    Ja, man får komplettera med 922 VC-LFO eller något. Men synd att 921B inte går långsammare per default.

    Usch jag måste sluta med sånt här. Får konstiga ideér som att sälja mitt 9U Eurorack (fast behålla 6U) och köpa 5U för pengarna... Hahaha... :O

    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara byta timingcap. Eller skicka in negativ CV.
    Funderade faktiskt också på det där med negativ CV, kan vara en lösning.
    Senast redigerat av eXode den 2011-12-14 klockan 15:42.

  15. #15
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Räcker QPS2 att driva åtta moduler för filter och simpel syntes? Står det på siten men undrar om eran praktiska erfarenhet.
    Man måste kolla vad varje modul drar, summera och jämföra med vad agget kan lämna. Inget annat är relevant.

    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har tänkt mig Q107 som en start, behöver jag ytterligare moduler förutom ström för användning, tex amp?
    Du behöver ingen amp bara för att använda filtret.

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Negativ CV funkar ju även enligt MOSLAB killen ja.
    Tricket med MOSLAB är ju att få in det man vill ha, man får ju ingenting gratis direkt.
    Man måste ha en stor oscillator mixer, driver för varje oscillator OCH en "oscillator control"
    För att stänga av/på driven, mao om man vill låta dem spinna fritt.
    Men, det är det bästa ljud jag någonsin hört från ett youtube exempel i alla fall.
    I grundljudet då förstås. Inte avseende möjligheter.

  17. #17
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Ja och har faktiskt hört liknande kommentarer från 5U användare på Muffwiggler. En amerikan hade beställt MOS-LAB bl.a. deras oscillatorer och sa att han äntligen hade hittat det där ljudet han sökt efter i alla år. Det är ett gott betyg!

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Negativ CV funkar ju även enligt MOSLAB killen ja.
    Tricket med MOSLAB är ju att få in det man vill ha, man får ju ingenting gratis direkt.
    Man måste ha en stor oscillator mixer, driver för varje oscillator OCH en "oscillator control"
    För att stänga av/på driven, mao om man vill låta dem spinna fritt.
    Men, det är det bästa ljud jag någonsin hört från ett youtube exempel i alla fall.
    I grundljudet då förstås. Inte avseende möjligheter.

  18. #18
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Finns det en modularplanner för 5U? När jag såg de där rackramarna till salu så blev jag lite smått gasig måste jag erkänna.

  19. #19
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man måste ha en stor oscillator mixer,
    Varför måste den vara stor?
    Och räcker det inte med Oscillator driver och Oscillator?

  20. #20
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför måste den vara stor?
    Och räcker det inte med Oscillator driver och Oscillator?
    Om man vill kunna kontrollera oscillator amplituden och har tre styckna, så måste man ju ha deras 4 kanals mixer.
    Som tar mycket plats

    http://www.mos-lab.com/PAGE%20IN%20ENG.htm

  21. #21
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    http://www.mos-lab.com/PAGE%20IN%20ENG.htm

    Diskreta matchade transistorer (enda som har det om inte jag minns fel)
    MUMS
    (och nej det spelar ingen roll för musiken hehe)

  22. #22
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Filterjox:
    Har tänkt mig Q107 som en start, behöver jag ytterligare moduler förutom ström för användning, tex amp?
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver ingen amp bara för att använda filtret.
    Sant, i teorin, men just Q107 är rätt brusigt så jag undrar hur det funkar på line-nivåer. Jag har dock aldrig provat.

  23. #23
    axtelius
    axtelius är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det en modularplanner för 5U? När jag såg de där rackramarna till salu så blev jag lite smått gasig måste jag erkänna.
    http://synthesizers.com/synthinvent.html

    Longhair, där kan du kolla strömförbrukning.

  24. #24
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag såg att Krisp1 som gör färdiga Oakley moduler i 5U MOTM även gör dem i MU (Moog Format).

  25. #25
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vill kunna kontrollera oscillator amplituden och har tre styckna, så måste man ju ha deras 4 kanals mixer.
    Du kan använda vilken mixer som helst! Det finns ju mindre.

  26. #26
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant, i teorin, men just Q107 är rätt brusigt så jag undrar hur det funkar på line-nivåer. Jag har dock aldrig provat.
    En VCA tar ju knappast bort bruset...

    Eller menar du en preamp före filtret för att få upp line-signalen till "modularnivå"? Ja, då kanske det behövs.
    Senast redigerat av Erik G den 2011-12-15 klockan 09:38.

  27. #27
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En VCA tar ju knappast bort bruset...

    Eller menar du en preamp före filtret för att få upp line-signalen till "modularnivå"? Ja, då kanske det behövs.
    Exakt, det går säkert att köra line tvärs igenom filtret utan preamp innan och VCA (eller attenuator) efter men då brusar det nog. Drar man upp det till modularnivåer klarar man sig bättre men det där filtret brusar så mycket att man helst vill ha en VCA efter för att få tyst på det mellan tonerna. Jag gillar verkligen ljudet i filtret, bättre än mitt Modcan dual multi men fan, det är bra brusigt alltså.

  28. #28
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan använda vilken mixer som helst! Det finns ju mindre.
    Jag menar om man vill ha bara deras moduler, "moog" orginal sas.

  29. #29
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Club Of The Knobs har ju börjat med en Portable 15 synthesizer för €3000. Färdigt paket liksom. Ganska trevligt. Det som är trist dock är ju att deras 921B klon inte går ner i LFO läge, däremot så har deras 921 en switch för det.

    Club Of The Knobs - SYNTHESIZER MODEL 15

    Senast redigerat av eXode den 2011-12-15 klockan 14:03.

  30. #30
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    För 3000 euro är ju den där burken extremt mycket intressantare än en MiniMoog oavsett modell... Hmm *sneglar*. Å andra sidan kan ju en MiniMoogförsäljning räcka nästan till en 296e... Hmmm.

  31. #31
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Ja, även om den är annorlunda så är även MOS-LAB SYSTEM 16 A (scrolla ner lite) rätt attraktivt imho. Har inte alla features som COTK men kostar lite mindre, €2490. Är också enligt min personliga uppfattning mer intressant än en Mini.

  32. #32
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Oscillatorerna är dock de "nyare", MOS-LAB killen sade att de låter som senare minimoog ungefär, mao stabila och like vekare
    Jag tror fortfarande att det finns en plats för minimoogen bredvid en MOS-LAB..

  33. #33
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Vad har folk för erfarenheter av de olika 5U formaten för övrigt?

    Skulle gärna se någon som har erfarenhet av både 5U t.ex. .com och 3U Eurorack analoga VCO. Är lite nyfiken på vad upplevda skillnader i ljud osv förutom själva formatet.

    @ stryph: Hade inte du Synthesizers.com innan som sålde av? Och har du inte skaffat en del Modcan B? Vad har du för erfarenheter av de två? Varför sålde du .com och vad fick dig att välja Modcan B. Det är ju en prisskillnad mellan de två också, tycker du att priskillnaden är rättfärdigad?
    Senast redigerat av eXode den 2011-12-15 klockan 18:25.

  34. #34
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jo jag hade ett .com-system på lite drygt 50 spaces. Jag sålde det efter att ha skaffat en Buchlamodul för att finansiera mer Buchla och lite Modcan. Jag sålde det mest för att jag ville ha lite förändring, tyckte det var lite tråkigt och hade fått rejäl smak för Buchla. Modcan'en får väl egentligen lite för lite kärlek men det är extremt bra moduler. Det är allt som .com är men gånger X, det är liksom hela känslan i 5U östkust men med en twist iom de härliga digitala modulerna. Som Quad LFO'n och MiniWaven t.ex, de modulerna gillar jag verkligen.

    Varför jag tog Modcan B istället för A? För att jag gillar looken och tänkte det skulle bli lättare att integrera med de andra maskinerna, typ MiniMoogen och så där. Tänkte inte blanda den med Buchlan. Modcan A tycker jag är direkt fula.

    Om prisskillnaden mellan .com och Modcan B är rättfärdigad? Ja alla gånger. Det beror så klart lite på vilken modul man skaffar, de gamla analoga VCO'erna och filtrena är ju funktionsmässigt likvärdiga .coms men ganska mycket dyrare men de nya digitala modulerna har så mycket extra kul funktionalitet att de blir väldigt prisvärda. Det är t.ex. inga problem att använda Quad LFO som flerstämmig oscillator! Och MiniWave kan vara quantizer, LFO, VCO, distlåda, sequencer och glitchmodul. Dessutom finns det rätt mycket finurliga kopplingar och dolda funktioner i modulerna.

    Största skillnaden är dock kvalitet. Tiden får väl utvisa kanske men Modcan grejerna känns mycket mer gedigna än .com.

    Skulle jag råda någon idag skulle jag säga blanda! Ta ett portabelt kabinett .com på 22-space med lite smör och bröd som VCO'er, multimodefiltret, tredjepartsgrejer som Mankatofiltret, kanske STG-timing pryttlar. Ta ett ungefär lika stort kabinett med Modcan B för knasVCO-er, Arp-filtret, multimoduler som Quad LFO och Quad EG, Touch Sequencern, någon effektmodul. Då borde båda vara lite drygt halvfulla, sen är det bara att känna sig fram!

  35. #35
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    För egen del så känner jag iofs att jag har så att det räcker med knasprylar i mitt Eurorack, det som attraherar mig personligen hos 5U är tanken på det stora soundet som går åt moog hållet. Men men, tiden får utvisa...

  36. #36
    MrLonghair
    MrLonghair är uppkopplad nu
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Hur djupa är syn.com moduler normalt, vad för utrymme kan vara bra att ha? Möblerat om i racket (lutande topp), EQns breda bak gör att måttet högst upp har fritt djup till 15cm, sen är det fritt fram.

  37. #37
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Äntligen, som man brukar säga

  38. #38
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Min webbläsare låste sig, kunde endast läsa.
    "breda bak" och "fritt fram"

  39. #39
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Vill gärna ha lite input på lådor.
    Om man skall bygga/köpa case, hur många tomma platser bör man lämna för framtida moduler?
    Vad är en snygg och ergonomisk bredd och höjd?
    Kan man leva utan tolex-klädda lådor i exakt samma format som klassiska 1P, System 15eller COTKs portabla?

    Börjar få en respektabel hög moduler, men som ni kanske sett (eller sålt till mig) är de utspidda i lite skumma saker

  40. #40
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    För er som sett den Eurofierade Monotronen på Muffwiggler så har Pulplogic som gör den sagt att han ska göra en 5U panel till mig, så om nån annan här är sugen på de kan ja prata med honom. Det lär dock va lite väntetid på dom.

  41. #41
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Aktion bump!

    Längtat efter tråden och vill ha liv i den. Skall vi lista vilka moduler vi har eller något?

  42. #42
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag har somsagt inget 5U själv men allt som kan vara av intresse, moduler vi har, moduler vi vill ha, coola moduler som är på gång, bilder på system osv.

    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aktion bump!

    Längtat efter tråden och vill ha liv i den. Skall vi lista vilka moduler vi har eller något?

  43. #43
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    OK skall fotografera så fort jag har ström till alla moduler, så de lyser fint
    Här kommer en väldigt grynig delförstoring så länge. Q143 är inte med på bilden, och min Mos-Lab filterbank kommer efter nyår. Som ni ser har jag brist bå vettig låda
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	minisudd.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	94,4 KB 
Id:	33750

  44. #44
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran




    Mitt lilla system, porrfotat förra vintern

  45. #45
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Max det var riktigt porriga bilder! Hur gillar du Oakley? Jag var rätt sugen på dem men det var innan man kunde få dem byggda och jag suger på att bygga.

  46. #46
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill gärna ha lite input på lådor.
    Om man skall bygga/köpa case, hur många tomma platser bör man lämna för framtida moduler?
    Vad är en snygg och ergonomisk bredd och höjd?
    Kan man leva utan tolex-klädda lådor i exakt samma format som klassiska 1P, System 15eller COTKs portabla?
    Tolex är bara traditionsrunkande enligt mig så skit i det Men de andra frågorna är jäkligt intressanta och jag har funnit att .coms 44-space är för brett för min smak. 22-an är helt galen. 22 i bredd kräver typ minst 4 helst bortåt 6 rader i höjd för att kännas rätt och det är ett helt gigantiskt system. Typ 16 i bredd känns som max för två rader men jag kan nog tänka mig 12 och 14 också.

    Hur många platser ska man lämna för framtida moduler? Jag tycker det är viktigare att ha en låda som är ergonomisk och stor nog att hysa ett system som är självförsörjande på allt. Så kan man skaffa fler såna lådor och kombinera sen.

  47. #47
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Oakley är trevliga tycker jag! väldigt enkelt att bygga själv faktiskt. jag hade inte så mkt erfarenhet av elektronikbygge innan, men jag bara körde på. Allt handlar om att vara noggrann, ta det lugnt och testa ordentligt hela tiden så man slipper gå tillbaka och felsöka.

    Mitt filter är YuSynth och det är också fint.

    Ska som sagt utöka med en modularmoddad monotron vilket blir den första modulen jag inte bygger själv. Jag kör ju inte MU utan MOTM size. Va tycker ni jag skulle utöka med? bygger helst själv, men kan även köpa färdiga moduler. Mitt system nu är:

    1x Oakley MidiDAC
    2x Oakley VCO
    1x Oakley ADSR/VCA
    1x YuSynth Moog-filter
    1x Tripple LFO, no name, byggt själv efter Erik G:s kopplingsschema
    1x Multiple
    1x Monotron, modularized (snart)

  48. #48
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Tack Stryph, tog ner mig lagom på jorden.

    Funderar på 14 i bredd, en dubbelradig, lätt vinklad och en enkelradig ovandel. Känns snyggt och får plats. Får dock bara fem lediga platser poch det finns så mycket jag vill köpa, eller så slänger någon glad Axtelius ut något till försäljning

  49. #49
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    hm.. mitt psu levererar nu 500 ma. Jag funderar på om jag kanske måste byta upp mig.

    Funkar en sån här:
    http://www.ebay.com/itm/Power-One-HB...1#ht_500wt_908

    ?

    Eller räcker det med att byta några kondingar i den PSU:n ja har?

    Har någon Blacet-PSU nu.

  50. #50
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran

  51. #51
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Mums!

  52. #52
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Snyggt Erik! PSU'er har jag ingen aning om så det lämnar jag med varm hand till dem som kan.

  53. #53
    tfu
    tfu är inte uppkopplad
    tfus avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  54. #54
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hm.. mitt psu levererar nu 500 ma. Jag funderar på om jag kanske måste byta upp mig.

    Funkar en sån här:
    http://www.ebay.com/itm/Power-One-HB...1#ht_500wt_908
    ?
    Eller räcker det med att byta några kondingar i den PSU:n ja har?

    Har någon Blacet-PSU nu.
    Den där ger bara +15V och du behöver +/- 15V.

    Byta (öka) kondingar kan bara ge marginellt mer ström.

    Tänk på att ta till rejält när du designar PSU. Det är inte kul när strömmen tar slut innan kabinettet är fullt (bin there...).
    Minst 1A per spänning är en tumregel.

  55. #55
    deleted user
    Vansinnigt vackert det där Erik!

  56. #56
    deleted user
    Max: vilka jack använder du och passar dom oakleys pcb? gillar det svarta.

  57. #57
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Hm ok. Men power one har väl ett gäng på ebay som ger +-15v?

  58. #58
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Bionik: Switchcraft 112AX har jag för mig att de är. Kostar mkt men riktigt bra kvalle Dom har lödöron och är egentligen inte gjorde för pcb-montering, men jag har gjort så att ja klippt av halva örat liksom så de bara blir en pinne och då har du funkat utmärkt på pcb!

  59. #59
    deleted user
    Okej, fint hur som helst. Jag har ett gäng ofärdiga moduler som legat i förrådet alldeles för länge, velar på panelformat/färg m.m. och behöver även köpa tid till projektet

  60. #60
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bionik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vansinnigt vackert det där Erik!
    Tack!
    Den är numera fullbestyckad. Nya foton kommer snart.

Liknande ämnen

  1. Stora Moogerfooger-tråden
    Av M i Gbg i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2015-10-18, 07:48
  2. Stora tråden om orkesterbibliotek
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 00:09
  3. STORA tråden om förstasynthar!
    Av jammaren i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 11:23
  4. Den stora miditemplate-tråden
    Av Clase i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 14:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •